Een 5D Mark III of een 7D en een 5D Mark II

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
clever60
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2012 06:18

Beste medeforummers,

Mijn huidige EOS-350D is inmiddels meer dan 7 jaar oud, en echt wel aan vervanging toe. Ik begin steeds vaker tegen de grenzen van de camera aan te lopen. Alleen twijfel ik welke camera de opvolger moet worden. Lange tijd heb ik gedacht aan de 7D. Een fijne snelle camera, met 8 fps, en een zeer snelle autofocus. Voor vogels, wild en snelle sport uitermate geschikt. Tot enige tijd geleden fotografeerde ik die ook van tijd tot tijd. Maar de laatste tijd verschuiven de onderwerpen meer naar portret, in de stad, binnenshuis en meer van dat soort plaatsen, waar snelheid niet direct het belangrijkste is.
Ik heb vaak naar de 5D Mark II zitten kijken, omdat deze full frame is, en ook in low-light situaties goed uit de voeten kan. Alleen hoort deze camera niet tot de allersnelsten. Tot ineens de 5D Mark III uitkwam. Die is een stuk sneller, en heeft nog een aantal andere prettige eigenschappen. Het vervelende is, dat die alleen wel een heel stuk duurder is. Alleen is mijn financiele positie ook ineens een stuk verbeterd, zodat dit niet onoverkomelijk hoeft te zijn.
Alleen, zoals ik al eerder op dit forum heb gelezen, men hikt tegen de meerprijs van de 5D Mark III aan, in vergelijking met de 5D Mark II. Wat krijg je meer voor de 1300 Euro meerprijs? Dat valt toch enigszins tegen. Bovendien zou ik met de 5D Mark III nog steeds niet echt de ideale camera hebben, voor mijn gevoel. Eigenlijk zou ik een 7D willen, die full frame is.
Tot ik ineens op het volgende idee kwam: Waarom koop ik geen 2 bodies, een 5D Mark II en een 7D. Dan heb ik het beste van beiden, en ben ik veel flexibeler. Bovendien is het zelfs iets goedkoper dan een 5D Mark III. Al naar gelang wat ik ga fotograferen, pak ik de juiste camera mee.
Omdat ik nu een 18-200 lens als standaard zoomlens heb, zal er ook nog een 24-105 bij moeten, maar dat hou je altijd, of je nu een Mark II of een Mark III koopt. Mijn overige lenzen zijn een 70-200 2.8L (zonder IS), een 100-400L en een Sigma 150 Macro lens.

Wat vinden jullie? Zijn er anderen met hetzelfde probleem, of zijn er anderen op hetzelfde idee gekomen.
Heeft iemand van jullie trouwens een idee hoe lang de 5D Mark II nog leverbaar blijft, nu de 5D Mark III uit is? Ik woon niet in Europa, in een land waar zo'n tweedehands camera kopen absoluut onmogelijk is.
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Om kort samen te vatten; Je zoekt goede beeldkwaliteit, Goed in hogere ISO's ,snelheid ( FPS ),snelle AF...
Al eens gedacht aan een 1D MK III of IV ?
Is helaas geen FF, maar heeft wel alle andere eigenschappen.
Ik denk dat ik in een zelfde situatie , deze camera eens goed zou overdenken.
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Leuke vraag waar ik zelf ook al meerdere keren over heb gedacht. Ik kom steeds terug dat ik dan toch de ff voor de snellere actie zou gaan missen en dat ik uiteindelijk toch alleen met de 5dmkII zou blijven fotograferen. Ik heb dan ook besloten te wachten todat de 5DmkIII naar een voor mij acceptabel prijsniveau is gezakt. Ik fotografeer nu met de 5DII en als backup een 40D.

Wat verwacht je meer van een full frame 7D tov de 5DmkIII?
Laatst gewijzigd door 1 op mgifotografie, in totaal 20 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Mijn advies zou zijn ,gewoon de 350 als backup houden en er een 5DII bij.
Ik weet het ,the sky is the limit ,maar ik weet zeker dat de 5II ruim aan jou verwachting zal doen.
Heb zelf en paar jaar terug deze weg bewandeld van 350 naar 40D deze zit nu in mijn tas als "snelle backup"zins 2 jaar een 5DII ,en de 40D is niet meer uit de tas geweest.

Hij is snel,kan met alles goed meekomen , trefzeker en gruwelijk scherp.

Gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
clever60
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2012 06:18

Bedankt voor jullie snelle reacties. De vraag wat een full frame 7D biedt, boven een 5D Mark III is een hele leuke. Ten eerste is een 7D nog sneller dan een 5D Mark III, maar bovenal een 7D full frame bestaat niet. Het grote voordeel van 2 bodies is, dat je het beste van beide hebt. De 7D die erg snel is, en bovendien de cropfactor heeft, wat bij vogels, wild en sport een groot voordeel is. De 5D Mark II heeft het voordeel van full frame, plus alle andere prettige eigenschappen. De combinatie van deze 2 is eigenlijk nog beter dan de full frame 7D waar ik het over had.
Ik denk alleen dat het advies van Ronald een goed advies is. Iets waar ik zelf ook al aan had gedacht. Eerst een 5D Mark II kopen, met een 24-105 erbij, en dan eens kijken of de 7D nog nodig is voor hetgeen je wil gaan doen. Goed kans dat de 7D nooit wordt aangeschaft, hoewel 8 fps en de AF-snelheid erg aantrekkelijk zijn.
Heeft iemand van jullie een idee hoe lang een camera nog leverbaar blijft, als er een nieuwe versie op de markt komt? Want zoals ik al eerder schreef, is een tweedehands absoluut geen optie.

Wat betreft de opmerking over de 1D Mark III of IV, ik heb daar zelf ook aan gedacht, alleen vind ik een cropfactor van 1,3 een groot nadeel. Het houdt precies het midden, en daarom heb je van beiden niets. Ik heb het probleem dat ik veel foto's maak van totaal verschillende onderwerpen. Zowel portret als in de stad, landschap, maar ook vogels, wild en snelle sport. Die eisen zijn zo verschillend, dat ze bijna niet in 1 camera te vangen zijn. Vandaar dat 2 bodies helemaal niet zo'n gekke optie is. Daar komt bij dat ook de 1D Mark III en IV ook behoorlijk prijzige camera's zijn, wat gezien de prestaties ook logisch is. Voorlopig denk ik dat ik het bij een 5D Mark II hou, en dan zien we dan verder. Een 7D erbij kan altijd nog.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Jan
Laatst gewijzigd door 1 op clever60, in totaal 20 keer gewijzigd.
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik verwacht dat de 5DII zeker nog tot eind dit jaar leverbaar zal zijn, productie is voor zover ik weet nog niet gestopt.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Als ik het dus goed begrijp verkies jij de snelheid van de 7D boven die van de 5D III omdat hij 8 fps heeft en de 5D III 6 fps? Als dat echt het verschil is waar jij het van moet hebben, denk ik dat je dat kleine verschil beter op kunt laten wegen tegen de trefzekerheid. Want de 7D heeft zeker een goede AF, maar die van de 5D III zou toch echt een paar klasse beter moeten zijn.
Gebruikers-avatar
Njurm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2007 21:44
WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
CONTACTCOLON

stond begin vorig jaar voor zelfde probleem, had een oude 350 + 17-55 F2,8.
Heb uiteindelijk voor de 5dmkII + 24-105mm gekozen.

Tot op heden geen moment spijt.
robuster, ligt lekkerder in de hand, knoppen zijn makkelijk en goed te bedienen en ff
Op de een of andere manier vindt je dat toch weer terug in je foto's

succes met je keuze.

groet,

Cobus
Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla en Bla
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Als je een paar keer met de 5DII op pad bent geweest en de schitterende resultaten hebt gezien vraag ik me af of je 7D nog uit de tas komt.

Dus ik zou eerst de 5DII aanschaffen, daar mee spelen, en naderhand bepalen of je nog de behoefte hebt aan de 7D.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

Ik lees deze topic even mee …

Ook ik weet het nog even niet, wil wel voor juli de keuze gemaakt hebben, maar heb nog steeds een lichte voorkeur voor de mark III.
In Duitsland is de mark III trouwens 200 € goedkoper.
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
ron582
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2012 12:09

Ik heb de 5DMIII (eerste serie) gekocht en ik heb er nog geen moment spijt van. :D En! ja! Het is een flinke uitgave geweest. Ik heb hem in Duitsland gekocht omdat ik hem hier echt maar dan ook echt nergens kon krijgen. Zelf heb ik mijn 5DMII eerst op marktplaats verkocht.

Zelf vindt ik de kwaliteit van de foto jpeg geen verbetering maar ook niet slechter. Als je binnen wat slechter licht hebt dan komt ie pas tot leven en ga je het vershil wel merken. Iso 8000 is voor een normale foto zeker geen probleem. Video gebruik ik niet. Of nog niet?

Het af systeem is gewoon super en daar kan de 5DMII zeker niet tegen op. Dit is wel een heel groot verschil. Je mist niets bijna alles is raak.

Als je voor kwaliteit gaat en de snelheid je niet zo veel uitmaakt want dan kom je met de 5DMII veel te kort. Dan zou ik zeggen koop een 5DMII.. De scherpte is super, soms denk ik wel eens dat hij net iets scherper is!! Maar dan ben ik aan het muggenzifte..

Achteraf was een update voor mij niet nodig geweest.. (zeg dit niet tegen mijn vrouw)

Ik ben er wel heel blij mee het is gewoon een geweldige camera waar je zeker geen spijt van gaat krijgen. Ik ga zelf voor een maandje naar de usa.. Daar ga ik hem tot het uiterste testen. Las vegas, grand canyon, diversen pret en bos parken en de antylope canyon..

Let op: op internet heeft iedereen wel wat te zeggen en over deze camera te zeiken. Ik denk dat dit mensen zijn die hem niet kunnen betalen of gewoon te veel tijd hebben en andere geen plezier gunnen.

We zien/horen het wel.
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

ron582 schreefCOLONIk heb de 5DMIII (eerste serie) gekocht en ik heb er nog geen moment spijt van. :D En! ja! Het is een flinke uitgave geweest. Ik heb hem in Duitsland gekocht omdat ik hem hier echt maar dan ook echt nergens kon krijgen. Zelf heb ik mijn 5DMII eerst op marktplaats verkocht.

Zelf vindt ik de kwaliteit van de foto jpeg geen verbetering maar ook niet slechter. Als je binnen wat slechter licht hebt dan komt ie pas tot leven en ga je het vershil wel merken. Iso 8000 is voor een normale foto zeker geen probleem. Video gebruik ik niet. Of nog niet?

Het af systeem is gewoon super en daar kan de 5DMII zeker niet tegen op. Dit is wel een heel groot verschil. Je mist niets bijna alles is raak.

Als je voor kwaliteit gaat en de snelheid je niet zo veel uitmaakt want dan kom je met de 5DMII veel te kort. Dan zou ik zeggen koop een 5DMII.. De scherpte is super, soms denk ik wel eens dat hij net iets scherper is!! Maar dan ben ik aan het muggenzifte..

Achteraf was een update voor mij niet nodig geweest.. (zeg dit niet tegen mijn vrouw)

Ik ben er wel heel blij mee het is gewoon een geweldige camera waar je zeker geen spijt van gaat krijgen. Ik ga zelf voor een maandje naar de usa.. Daar ga ik hem tot het uiterste testen. Las vegas, grand canyon, diversen pret en bos parken en de antylope canyon..

Let op: op internet heeft iedereen wel wat te zeggen en over deze camera te zeiken. Ik denk dat dit mensen zijn die hem niet kunnen betalen of gewoon te veel tijd hebben en andere geen plezier gunnen.

We zien/horen het wel.

Ben super nieuwsgierig naar je USA test reports/ervaringen, als ik zolang nog kan wachten ;)
Had je het prijstechnisch niet beter in de states kunnen kopen …
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
ron582
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2012 12:09

pijlltje schreefCOLON
ron582 schreefCOLONIk heb de 5DMIII (eerste serie) gekocht en ik heb er nog geen moment spijt van. :D En! ja! Het is een flinke uitgave geweest. Ik heb hem in Duitsland gekocht omdat ik hem hier echt maar dan ook echt nergens kon krijgen. Zelf heb ik mijn 5DMII eerst op marktplaats verkocht.

Zelf vindt ik de kwaliteit van de foto jpeg geen verbetering maar ook niet slechter. Als je binnen wat slechter licht hebt dan komt ie pas tot leven en ga je het vershil wel merken. Iso 8000 is voor een normale foto zeker geen probleem. Video gebruik ik niet. Of nog niet?

Het af systeem is gewoon super en daar kan de 5DMII zeker niet tegen op. Dit is wel een heel groot verschil. Je mist niets bijna alles is raak.

Als je voor kwaliteit gaat en de snelheid je niet zo veel uitmaakt want dan kom je met de 5DMII veel te kort. Dan zou ik zeggen koop een 5DMII.. De scherpte is super, soms denk ik wel eens dat hij net iets scherper is!! Maar dan ben ik aan het muggenzifte..

Achteraf was een update voor mij niet nodig geweest.. (zeg dit niet tegen mijn vrouw)

Ik ben er wel heel blij mee het is gewoon een geweldige camera waar je zeker geen spijt van gaat krijgen. Ik ga zelf voor een maandje naar de usa.. Daar ga ik hem tot het uiterste testen. Las vegas, grand canyon, diversen pret en bos parken en de antylope canyon..

Let op: op internet heeft iedereen wel wat te zeggen en over deze camera te zeiken. Ik denk dat dit mensen zijn die hem niet kunnen betalen of gewoon te veel tijd hebben en andere geen plezier gunnen.

We zien/horen het wel.

Ben super nieuwsgierig naar je USA test reports/ervaringen, als ik zolang nog kan wachten ;)
Had je het prijstechnisch niet beter in de states kunnen kopen …

Tja, daar zeg je me wat... Ik heb er wel overna gedacht. Je weet zelf hoe moeilijk het is om aan een 5DMIII te komen. Ik kon gewoon het risico niet nemen, nu heb ik al wat kunnen testen. Stel dat ik hem daar had gekocht was ik meer met de camera bezig dan van mijn vakantie te genieten. Als je een canon camera in de USA koopt heb je in Europa geen garantie. Dit heb ik met mijn 60D gehad en de doos daar moeten laten ivm de douane etc etc?

Gr. Ron
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Volgens mij is de 5D3 min of meer een 7D met een full frame sensor.
Ik kan me niet voorstellen dat die 2 fps minder veel verschil uitmaakt.
Overigens heb ik mijn 5D2 laatst gebruikt bij het wakeboarden, een sport waarbij de bewegingen erg snel gaan om omdat ik zelf op de boot zat die ook nogal beweegt had ik verwacht dat mijn 5D hier zwaar tekort zou schieten, de IS op mijn 70-200 F2,8 kan me hier ook niet meer redden. Niets was echter minder waar, afgezien van de AF die het soms net niet bij kon houden heb ik echt prachtige platen geschoten door gewoon goed geconcentreerd te timen voor de juiste momenten. Enige waar ik me op verkeek was de sluitertijd, meeste was onder trager dan 1/1000e seconde waardoor er op een aantal foto's wat bewegingsonscherpte te zien is.
Een volgende keer ga ik iets hoger in ISO en sluitertijden van 1/2000e eens proberen.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

2 bps kan een hoop uitmaken, verwachtingspatroon.

Ik heb specifiek toentertijd een EOS 50D aangeschaft met 6.3 frames per second, ik kwam met mijn EOS 450D van 3.5 frames per second.
Een tijdje geleden heb ik met een canon 1D mark iii foto’s mogen maken, die maakt 8.3 frames per second. Ofwel net zoals jouw stelling 2 frames meer dan mijn EOS 50D.!! Geloof me voor het maken van handbalfoto’s is elke extra frame in een seconden meer dan waard.

Met een 5D mark III, ga ik er dus 1.7 frames per second er op vooruit.

EOS 5D mark II 3.9 fps
EOS 5D mark III 8 fps
EOS 7D 8 fps

O Ja, gisteren las ik op Canon Rumers; Canon EOS 70D & EOS 7D Mark II Speculation
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

heb je de framerate bij de 1D met een stopwatch gemeten ?
naar mijn bescheiden kennis wat de framerate de laatste keer dat ik keek 10 beelden per/seconde ??

kan het mis hebben natuurlijk.

(just for the record)
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Fps voor alle EOSsen:
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
(even doorscrollen)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

Closeshooter schreefCOLONheb je de framerate bij de 1D met een stopwatch gemeten ?
naar mijn bescheiden kennis wat de framerate de laatste keer dat ik keek 10 beelden per/seconde ??

kan het mis hebben natuurlijk.

(just for the record)
Oeps, je hebt gelijk ... ;)
Mijn stopwatch opnieuw laten eiken ...
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONheb je de framerate bij de 1D met een stopwatch gemeten ?
naar mijn bescheiden kennis wat de framerate de laatste keer dat ik keek 10 beelden per/seconde ??

kan het mis hebben natuurlijk.

(just for the record)
Voor zover ik weet en wat in te stellen is maakt mijn 1d mk3 ook 10fps.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
eos7duser
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2011 22:01
WoonplaatsCOLON Julianadorp

Ik ben van een 7D overgestapt naar een 5DMK3 omdat ik soms met de 7D problemen had bij weinig licht. Voor de rest was het een geweldige camera, robuust, snelle auto focus en lag ook goed in de hand en hij maakte ook mooie scherpe foto's.

Ik had er wel een batterij grip bij van canon waar je dan weer 2 batterijen in kwijt kon zodat je toch wat langer kon fotograferen.

Ik ben toch blij dat ik ben overgestapt naar de 5DMK3 ondanks dat hij maar 6 b/ps heeft. Ik fotografeer toch geen raceauto's of iets dergelijks en met 6 b/ps zal ik ook een heel eind komen.

Ik wilde n.l. naar een FF sensor omdat mijn lenzen met een cropfactor van 1.6 werkten en daar wilde ik vanaf.

Heb er geen moment spijt van want de 5DMK3 is een geweldige camera. Ik vind vooral de silent shutter mode erg fijn.

Je hoort dan bijna niet dat je een foto maakt.

Ook voor hdr opnamen is het handig dat deze optie nu ingebouwd zit, maar ik zal bij hdr waarshijnlijk toch gewoon van statief werken en dan 5 of 7 opnames maken wat nu wel automatisch mogelijk is.

Heb er ook weer een batterij grip bij gekocht, kunnen weer 2 batterijen in en is toch erg handig bij portret foto's maken.

Als geld geen rol speelt zou ik zeker gaan voor de 5DMK3 het is een geweldige camera maar dat kun je alleen ervaren als je er zelf mee gefotografeerd hebt.

suc6 met je keuze
5DMK3 + BG-E11 en wat glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar