Reborn

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Gisteren in de Weerribben op zoek geweest naar uitsluipende libellen. Hier een aantal foto's van een uitsluipende viervlek.
Graag reacties en eventuele tips.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding



9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Veel kijkplezier.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Leuke registratie, maar bijna allemaal onscherp.
Ook zijn de composities niet erg spannend (allemaal hetzelfde)
Zou ik niet onder showcase scharen.
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Bedankt voor je reactie,Weet alleen niet of ik er veel mee kan. Citizenjay
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Ik denk dat Citizenjay bedoelt dat het een puur registrerende serie is: dus alleen vastleggen wat er gebeurt, en niet zoeken naar creatieve invalshoeken/composities ed. 10 is hierop de uitzondering, maar ben ik het met de vorige spreker eens dat er op sommige platen (niet allemaal) de scherpte er wat naast zit; op 1 bijvoorbeeld is alleen het voorste pootje scherp en zelfs die lijkt dan nog bewogen, op 10 is het oog (hetgeen wat ik denk dat scherp zou moeten zijn) onscherp. Op andere platen, zoals 4 lijkt het met de onscherpte wel mee te vallen. Dus: leuke registratie (ik heb zoiets nog nooit vastgelegd), fotografisch ook nog wel aardig maar echt supersensationeel is het niet.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik vind het super dat je dit unieke moment hebt kunnen vastleggen, dat is mij nog nooit gelukt.
Over de kwaliteit van de foto's valt te discuseren dat ben ik eens met Citizenjay.
Ik vind het een mooie verhalende serie, absoluut niet allemaal hetzelfde want het is een weergave van een heel proces.
Dat heb je netjes gedaan. Over het wanneer wel/niet plaatsen in het onderdeel Showcase zijn al verscheidene discussies geweest.
Daar ga ik me niet meer met bemoeien. Het feit dat je dit hebt kunnen fotograferen is voor mij showcasewaardig.
Ik zou er zelf ook beretrots op zijn geweest.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Was ook niet de bedoeling om een discussie op gang te brengen.
Ik vind het een leuke registratie van een bijzonder proces, zonder meer, maar kwalitatief ben ik wat minder onder de indruk.
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Gaaf om dit te zien! Inderdaad wel heel jammer dat t niet allemaal scherp is.
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Ik hoop zo'n uitsluiping van een libel ooit nog mee te maken, dus daar ben ik al jaloers op. :oops:
Maar met de fototechnische reacties ga ik helemaal mee met m'n voorgangers.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

mooie ervaring!!! :D

jammer dat de scherpte niet overal mooi ligt ..
de composities vind ik ook niet altijd even spannend (ofjah, eigenlijk altijd het zelfde)

maar nogmaals, wat een ervaring volgens mij..! :o

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Wow, dat je dit vast hebt weten te leggen. Cool!
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Bedankt voor de reacties allemaal.
Vertellen jullie mij dan eens hoe ik de composities anders had kunnen doen dan ?
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik ga wel met mijn voorgangers mee. Mooie registratie en af en toe wat minder scherp helaas. Maar vind de serie wel rustig overkomen zo vanuit hetzelfde standpunt. Weet niet of het nou zo een meerwaarde heeft om vanuit verschillende hoeken het proces vast te leggen.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Bedankt voor je reactie SvdL
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Mooie serie Alric.....

Heb je deze ook uit de hand genomen? Zo ja, dan zou dit het verschil in scherpte kunnen verklaren.....

Grtz,

Fred.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
AvdHeijden
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 260
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Oosterbierum
CONTACTCOLON

Ik vind het feit dat bij sommige foto's pootjes uit beeld steken storender dan dat het standpunt van de foto's identiek is. Sterker nog, ik had ze liever wat ruimer gekaderd gezien en ECHT vanuit hetzelfde perspectief (statief!). Dan krijg je ze ook makkelijker scherp en krijg je een heel mooie consistente serie. Helemaal leuk als je dan (veel) meer beelden maakt en als stop-motion-animatie achter elkaar monteert maar dat gaat weer een hele stap verder natuurlijk. :lol:
Canon EOS 600d met wat onprofessioneel glas
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Zie reactie DooieAap, het ligt eraan wat je wilt: een registrerende serie (bijv. voor de documentair stukje voor het boek Uitsluipende Libellen) waarbij het erom gaat om zo goed mogelijk het proces in kaart te brengen. Dan zou je idd 1 standpunt kunnen kiezen met statief zodat je een eenduidig beeld krijgt.

Andere keuze is een serie maken waar ook de nadruk op de kwaliteit van de foto's ligt naast de libelle in kaart brengen, dus ook eens vanaf de andere kant, andere compositie, een groothoek van onderen waarbij je de omgeving meepakt, eentje ingeflitst, een detail-shot van het beestje enz. Deze serie is volgens mij meer van het eerste voorbeeld; daarom is het zeker niet slecht, maar ik ben geen abonnee op de Libelle Today dus ik had liever ook een andere invalshoek gezien.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Bedankt voor jullie reacties, Volgende keer zal ik meer rekening houden met de composities en camera op statief. Ik heb deze foto's gemaakt met de Canon 100 mm met IS. Er stond die dag ook redelijk wat wind. Mischien is dat toch een beetje teveel geweest opm de scherpte goed te houden.
@Fred, deze zijn uit de hand gemaakt
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Ik heb het gisteren ook mogen vastleggen, echt super om mee te maken. Ik heb er twee uur tot in mijn knietjes in het water gestaan.
Ik had wel mijn fototoestel op een statief, maar elk klein beetje wind maakt de foto al snel onscherp met een macro lens heb ik ervaren. (het was mijn eerste echte poging met een macro lens.)
Ik heb ze zelf ook alle foto's van uit dezelfde hoek gemaakt, omdat het een vastlegging van een proces is.
Van de week ga ik nog een keer terug om te zien of ik het nog een keer kan overdoen.
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar