belichtingesprobleem

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Tjonge, wat een drukte vanwege een simpele vraag...
Jammer dat ik te weinig weet van de dingen die m.n. fotosmurf noemt om me ermee te bemoeien, maar toch....

Om het maar simpel te stellen... In een eend kun je rijden en in een ferrari ook, met hetzelfde rijbewijs. Zonder rij-ervaring ga je echter met beide auto's uit de bocht (ooit). Je moet dus een keuze maken met welke auto je uit de bocht vliegt... Met een eend met 80 km/u of met de ferrari met 280.

Nou kies ik als beginner met een beperkt budget voor de eend, om eens te kijken of ik autorijden ueberhaupt leuk vind. Hiervoor moet ik dus wel leren sturen en schakelen om tot een redelijke rij-prestatie te komen.

Onderweg kom ik verschillende mensen tegen, waaronder natuurlijk ook mensen die zeggen dat een eend, nee, zelf alle franse auto's crap zijn omdat ze op reis veel ferrari's tegenkomen en me eigenlijk adviseren om terug te gaan en weer op de fiets te stappen, waar ik dus helemaal geen zin in heb.

Gelukkig is het merendeel van de mensen die ik op mijn reis tegenkom bezig als een aangename rij-instructeur die me probeert het beste uit mijn "roestbak" (maar niet heus") te halen. Kijk, hij mag dan een goedkope instapper zijn, hij brengt me wel van a naar z en mijn voeten blijven droog en er vallen bij elk ritje weer nieuwe mogelijkheden te ontdekken, en da's nou net waar het me om te doen was.

Zo, mijn tank is weer vol en ik ga met frisse moed verder (overigens wel 1/23 i.p.v. 1/6 aan energieverbruik :roll: )

Ik dank jullie allen voor jullie input en wens mensen die dit nodig achten nog veel schrijfplezier!

"Heb je vijand lief" en "ïf you can't beat them, join them"..... Wie de schoen past etc.etc.etc

O ja, nog even on-topic. Belichtingscorrectie (ik heb een tutorial als uitgangspunt gebruikt om te experimenteren) en andere metingen werken absoluut. Resultaten volgen!

Nogmaals dank!
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ben benieuwd of de TS inmiddels genoeg kennis heeft vergaard naast de tips hier en in zijn cursus om het probleem op te lossen.

Wil anders nog wel een tip geven:
Probeer te voorkomen dat je een sterke lichtbron in beeld hebt. Veel objectieven kunnen hier niet goed tegen. De zon in beeld of net buiten beeld kan er dan voor zorgen dat de kleuren flets worden.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

@iedereen...
Ik heb gisterenavond een antwoord gepost over de commotie die ontstaan is n.a.v. dit topic, dat helaas (nog) niet te zien is. Jammer, want er stond precies in wat ik wilde zeggen.
Het kwam er in ieder geval op neer dat ik me absoluut niet laat sturen door mensen die mij terug willen naar het punt waar ik vandaan kwam (point en shoot)...
Het lijkt er op dat een bepaalde persoon andere belangen heeft dan de gemiddelde persoon op dit forum, maar dit komt helaas voor op alle fora...

Ik vind dat iedereen zijn mening mag vertolken maar voor mij is het zinloos als je mensen probeert te zeggen dat je spul niet deugt...
Het is natuurlijk ook niet iedere techneut gegeven om een beetje geduld te hebben en alles in het werk te stellen e.e.a. positief te benaderen.
Blij dat de meeste mensen hier daadwerkelijke hulp aandragen, waarmee ik als beginner met een "crap"-camera toch steeds betere resultaten weet te bereiken.

Ik ga dus, vrij en vrolijk, verder met de punten die jullie (de meesten dan) hebben aangedragen, waarvoor dus heel veel dank.

Het lijkt men trouwens het beste om berichten die mensen in een bepaalde richting proberen te duwen gewoon te negeren ipv een discussie met deze persoon aan te gaan.
Op deze manier houden jullie energie over om mensen als mij verder te helpen waar nodig.

Ik hoop dat mijn post van gisteren nog opduikt. Het maakte mijn bedoeling wat plastischer duidelijk...

Ik zal dezer dagen ook een on-topic bericht plaatsen met resultaten, maar het is nu schitterend weer met mooie luchten, dus geef ik daar even de voorkeur aan boven achter de pc zitten.

Tot later... "love thy enemy"
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Ik heb zojuist enkele foto's genomen, met en zonder belichtingscorrectie.
Allemaal met automatische witbalans, meetmodus patroon, brandpunt 34, Jpeg hoogstte stand, zonder uv-filter en zonder zonnekap:

1.

28997

F11
1/320
0-stap

2.

28998

F11
1/500
-0,7-stap

3.

28999

F11
1/200
+0.7-stap

Ik zal nog een serie maken met een andere meetmodus, volgt later.

Ik hoop natuurlijk op reacties...
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
stephan66
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2012 19:19
WoonplaatsCOLON Venray

Welke foto komt het beste over met de werkelijkheid?
Persoonlijk zou ik de foto met de onderbelichting de mooiste vinden,is sprekender omdat de wolken partij beter uitkomen tov de derde foto.Maar als de foto met overbelichting meer lijkt op de werkelijkheid dan zou ik voor die instelling gaan.Heb me wel laten vertellen door een fotograaf (nee niet die ene die alles van de 1100d afzeikt) dat de betere overkomst met werkelijkheid uitkomt op een standaard onderbelichte instelling (dus -1/3 tot -2/3 = kwestie van uitproberen) maar ik merk dan ook wel weer dat het toch weer te maken heeft met de omgeving,dus de hoeveeheid licht die ter beschikking is)
Ben zelf nog aan het experimenteren met de instelling hiervan en de ene keer denk ik aan overbelichten en de andere keer aan onderbelichten.
Tis en blijft een "moeilijk" verhaal maar ik denk dat het een kwestie van tijd/geduld en een heleboel oefenen is om de juiste belichting te krijgen.Maak wel zoveel mogelijk gebruik van je histogram en probeer eerst eens het toestel op het groene of op de P te zetten en dan de ontspanknop half in te drukken en dan te kijken welke instellingen de camera dan zou nemen en vervolgens op een hal auto stand of op m en dan die instellingen proberen over te nemen en zo de belichting onder de knie te kunnen krijgen
Succes en laat even weten welke foto je zelf het beste overeen laat komen met de werkelijkheid

Groetjes
Stephan
Canon 1100D;18-55 IS II;EF 55-200mm 1:4.5-5.6 II USM;EF 28-105 II USM
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank je Stephan,

Foto 2 vind ik zelf ook het beste overkomen maar de grootste overeenkomst met de werkelijkheid heeft toch foto 1...
Hier aan de westerschelde is het vaak een heel klein beetje heiig waardoor alles een beetje flets wordt in het blauw en een veel harder contrast in de donkere kleuren.
Ik ben nog niet zover, als enkele andere mensen die ik wel eens ontmoet hier, om met polarisatiefilters of grijsverloopfilters te gaan werken omdat ik bang ben dat ik dan de instellingen van de camera, voor mij een leerproces, niet effectief ga leren gebruiken. Over- en onderbelichten is al moeilijk genoeg.
Ik gebruik hier wel altijd een uv-filter i.v.m. de constante stroom van zand en zoutkristallen.
Histogrammen lezen is een kunst op zich...
In the end gaat het er mij wel hoofdzakelijk om dat ik zelf goed vind wat ik geschoten heb en dat ik weet hoe en waarom de foto eruit ziet zoals hij eruit ziet, de theorie erachter, zeg maar.
Het geeft in ieder geval de burger moed dat er hier regelmatig professionele fotografen komen die zelf problemen hebben met hun instellingen bij de hier vaak snel veranderende weers- en lichtomstandigheden. Grijskaarten gooien ze meestal meteen terug in hun tas...
Die hebben trouwens geen 1100d....gniffel...

Het is inderdaad een kwestie van veel oefenen... Wat dat betreft prijs ik me gelukkig dat ik niet analoog hoef te schieten.
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar