Nieuw leven....

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Een pas uitgeslopen viervlek.....
Ik heb bewust voor deze compo gekozen, (hoeft er dus niet helemaal op) om de nadruk op de mooie glanzende vleugels te leggen, wat ik leuk vind is het silhouet van het imago/vel in de achtergrond waar hij is uitgeslopen...


Afbeelding


Rob,
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Weet zo even niet anders te zeggen dan: WOW

Mooie kleuren en natuurlijk uitstekende scherpte.
Compositie vind ik prima zo!
Voldoende DOF op het insect om het 'los'te maken uit de achtergrond ...

Mooi hoor!
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Tja, helemaal met mijn voorganger eens. Heel erg mooi!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Vleugels prachtig getoond hier!
Compo zeker ok, maar het abrupt afsnijden van het lijf valt wel op vermits het achterlijf ook helemaal mee scherp is (en meestal komt er kritiek als het niét helemaal mee scherp is :mrgreen: )
Meerwaarde van het vervelling omhulsel vind ik persoonlijk wat minder wegens niet zo goed herkenbaar.

Kleuren, detail en scherpte zijn top.

Grtz,
Kurt
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Thanks martindd en XXXl 8)
Objectief schreefCOLONVleugels prachtig getoond hier!
Compo zeker ok, maar het abrupt afsnijden van het lijf valt wel op vermits het achterlijf ook helemaal mee scherp is (en meestal komt er kritiek als het niét helemaal mee scherp is :mrgreen: )
Meerwaarde van het vervelling omhulsel vind ik persoonlijk wat minder wegens niet zo goed herkenbaar.

Kleuren, detail en scherpte zijn top.
Grtz, Kurt
Thanks Kurt voor je uitgebreide comment.... 8)
Het abrupt 'afsnijden' van het achterlijf heb ik bewust gekozen, (ik heb er ook niks vanaf gecropt, qua compo is dit wat ik in het veld zag), en als ik de staart er helemaal op had gewild had je er voor 100% zeker van kunnen zijn dat ik dat ook scherp had gehad, maar als ik nog meer naar achteren had gegaan om alles erop te krijgen worden de vleugels iets kleiner en dat gaat ten koste van datgene waar het mij juist om ging, (de vleugels). :wink: Overigens, het gekke is dat bij mensenfotografie er nooit over wordt begonnen als er delen niet op staan, maar bij macro wordt er redelijk vaak over begonnen als een insect er niet helemaal op staat.... 8) Als je een dierenencyclopedie wilt samenstellen ga je over op de registratiemode en dan is het van belang dat je een insect er helemaal op hebt staan... maar wij 'kunstenaars' hebben hele andere vrijheden....... :mrgreen:

By the way... ik baalde er wel van dat ik maar 1 foto kon maken, ik had best een serie willen maken, maar aangezien ik momenteel behoorlijk last heb van mn rechter knie hield ik het na 10 minuten niet meer uit... er zaten wel 4 uitsluipers dus dat had een mooie reeks kunnen worden, balen dus.... maar goed, los van mn knie fotografeer ik toch ook bijna nooit langer dan een half uurtje dus ik heb maar 20 minuten verlies geleden.. :mrgreen:


Rob,
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Erg fraai! Spat van het scherm.

En wat een verademing, weer eens een foto zonder afleidend logo. (Ik doel niet op jouw logo, maar logos in het algemeen.)
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Mooie compo en rete scherp !!!! :lol:

Gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een fraaie foto Rob...... 8)
De vleugels staan er scherp en mooi gedetailleerd op.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

Of dat beest net ergens is uitgekropen of niet is niet duidelijk maar who cares? Dit is een belachelijk goeie foto op alle fronten.
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

...
wow
...


gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Weer prachtig gedaan Rob. Het wordt wel eens tijd dat je workshop gaat organiseren , ik wil wel wat leren van je :D als ik rond loop zie ik nooit zoiets, wellicht buk ik niet genoeg

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

@ Pieterr, Ronald, Bart, Dr. Strooi, Michel en Laszlo
jullie ook bedankt voor de fijne reactie's... heel leuk om te lezen..

@ Laszlo...
tja een workshop....momenteel zit het nog niet in de planning, maar mocht het ooit zover komen laat ik het je weten....

Rob, 8)
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

[/quote]Thanks Kurt voor je uitgebreide comment.... 8)
Het abrupt 'afsnijden' van het achterlijf heb ik bewust gekozen, (ik heb er ook niks vanaf gecropt, qua compo is dit wat ik in het veld zag), en als ik de staart er helemaal op had gewild had je er voor 100% zeker van kunnen zijn dat ik dat ook scherp had gehad, maar als ik nog meer naar achteren had gegaan om alles erop te krijgen worden de vleugels iets kleiner en dat gaat ten koste van datgene waar het mij juist om ging, (de vleugels). :wink: Overigens, het gekke is dat bij mensenfotografie er nooit over wordt begonnen als er delen niet op staan, maar bij macro wordt er redelijk vaak over begonnen als een insect er niet helemaal op staat.... 8) Als je een dierenencyclopedie wilt samenstellen ga je over op de registratiemode en dan is het van belang dat je een insect er helemaal op hebt staan... maar wij 'kunstenaars' hebben hele andere vrijheden....... :mrgreen:


Rob,[/quote]

Was geen echte kritiek op de foto an sich hoor Rob :wink:
Logisch zo deze compo in landschapsformaat met nadruk op de vleugels. Had je deze maat bovenzijde in portret gehad op deze grootte had je hem wel zo prachtig gehad met superscherpte in zijn geheel. Het is gewoon omdat alles netjes binnen de DoF valt dat je oog toch ook dat lijf volgt tot tegen het kader. Indien het naar onder buiten de DoF viel was dat minder geweest.
Maar de auteur bepaald uiteindelijk hoe hij het wil vastleggen en met welk doel :wink:
En persoonlijk stel ik wel eens vragen bij afgesneden delen en vooral afgesneden stukken bovenkant van het haar bij mensenfotografie. Maar daar is dat inderdaad blijkbaar 'normaal'. Maar goed, ik doe geen mensen dus moet ik daar niet te hard van wakker liggen :)

En ik wou het ook niet gewoon bij "Great shot!" houden :wink: :D
(maar dat is het zeker wel)

Grtz,
Kurt
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Erg fraai met een mooi contrast en kleurenpalet :D :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Erwin S
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1486
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 21:22
WoonplaatsCOLON Waalwijk

Prachtig Rob,
Scherpte, kleur , en gekozen compo zijn voor mij erg goed.

Erwin.
Zien zegt meer dan 1000 woorden.

Website : http://www.erwin-stevens.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Twitter : https://twitter.com/#!/Erwin_Stevens" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook : https://www.facebook.com/erwinstevens3" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
richardr6
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2009 16:53
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Schitterende opname,
hier kijk ik graag naar.
Rookie
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

wauw wat een prachtige foto heb er niks anders over te zeggen
mpke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 999
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2007 10:58
CONTACTCOLON

die staat er schoon op rob!
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Holy cr*p. Contrast, dof en scherpte zijn heerlijk! Je borders vind ik echter afbreuk doen aan de kwaliteit van de foto.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Oei, wat een mooie lichtinval op de vleugels. En loeischerp !
Erg fraai plaatje. Mijn complimenten !


Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar