Wie werkt er nog met een contactsheet...?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Waar ik naar benieuwd ben: Wie werkt er nog met een contactsheet?

Ik inmiddels al wel weer, sinds een tijdje. Reden: Bij een contactsheet ziet men precies hoe de afdrukken eruit komen te zien, dit in tegenstelling tot digitaal laten zien. De meeste mensen hebben immers geen geijkt beeldscherm. Daarom, werk ik weer met contactsheets.

De foto's op de contactsheets zijn dan ook volledig afgewerkt; precies zoals men ook de afdrukken krijgt. Dus wat men ziet op de contactsheets, krijgt men ook!

Ik maak via Adobe CS6 hier een contactsheet van 20x30cm (of meerdere vellen) met de afbeeldingen erop, en zorg voor een middengrijze achtergrond.

Ik vind het ideaal. Ik ben benieuwd: wie ook?

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

En op welke manier ga je dit dan presenteren/overhandigen?
Zorg je er dan wel voor dat de klanten onder de juiste lamp met het goede kleurspectrum staan?
Hoe vaak heb jij van de klant de opmerking gekregen dat de afdrukken er anders uit zagen?
Wat kost het jou nu weer(tijd/energie/administratie/materialen/printer+inkt) om op hoge kwaliteit die contactsheets af te drukken?
Het is maar net de vraag tot in hoeverre jij je eigen streven naar perfectie wil doorgeven naar de klant.

Even afhankelijk van de opdracht kan ik namelijk goed voorstellen dat je op deze manier weer extra administratief werk krijgt en dat terwijl dit ook geheel automagisch kan op een website?

Je kan op je site bijv. een melding zetten dat jij met professionele gekalibreerde schermen & software werkt en dat het kan voorkomen dat de klant de kleuren niet optimaal ziet op hun "consumenten" setup en er dus verschil kan zijn in afdruk, als ze grotere afdrukken willen bestellen en de echte kleur willen bekijken even uitnodigen voor een bakje koffie?

Ik denk dat het heel erg van de klant z'n kwaliteitseisen en type klant af zal hangen.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

Canon Benny schreefCOLONIk maak via Adobe CS6 hier een contactsheet ~
Adobe wat?
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

WireWess,

Opzich goede opmerkingen! :wink:

Mijn ervaring is, is dat mensen via een contactsheet (verder afgekort als csh) het vooral fijner vinden, om hun keuze te maken wélke foto('s) ze vergroot willen hebben.

Ik overhandig dit gewoon op fotopapier (VakColor) op een (mat) stuk van 20x30cm, waaronder de bestandsnamen staan. Men kan binnen een week de csh af komen halen, waarna ze me via de e-mail de bestellingen door kunnen geven. Wonen mensen op afstand, dan stuur ik het csh via de post op.

Het is misschien wat omslachtiger, maar ik heb gemerkt dat veel mensen het prettiger vinden, dan dat ze het digitaal kunnen bekijken.

Uiteraard, zullen mensen nooit onder beoordelingslicht de csh beoordelen, maar mijn ervaring is dan ook, dat de afwijkingen qua kleurspectrum minder zijn dan op een ongecalibreerd beeldscherm, die vaak veels te helder en te blauw of te rood staat. Daarnaast, geef ik het advies mee, hoe ze in een thuis situatie de csh het beste kunnen gaan beoordelen, en dat is in ieder geval niet onder sfeerverlichting > lees: gloeilampen en TL-balken. :) Uiteraard, zul je dan nog wel afwijkingen hebben, want ze controleren het niet, zoals ik, onder een beoordelingslamp, maar de afwijkingen zijn vaak minder dan op een ongecalibreert beeldscherm. Maar men móet dan wel mijn adviezen ter harte nemen... :wink:

Opmerkingen krijg ik nooit, dat de afdrukken er anders uit zien. Simpelweg, omdat ik men erop wijs dat ik de csh en de afdrukken in een geijkte omgeving beoordeel.

Mij kost het haast niets extra's, om een csh te laten maken. Dat gaat heel snel via CS6 en bovendien stuur ik het gewoon door naar VakColor. En bovendien worden de inkoopsprijzen hiervan gewoon op de verkoopprijs doorberekend, wat ik heel logisch vind.
Het is maar net de vraag tot in hoeverre jij je eigen streven naar perfectie wil doorgeven naar de klant.
Ik heb gemerkt, dat wanneer je je enthausiasme-perfectie-streven "doorgeeft" aan de klant, dat velen dat als prettig ervaren. Ook zie ik het als een stukje service naar de klant toe, wat ik heel belangrijk vind. Een proces met de klant wordt bepaald door het voorstuk > besprekingen enz. het middenstuk > de foto's maken en het nastuk > evalueren extra service verlenen enz. enz. Service is tegenwoordig héél belangrijk geworden; klanten spreekt dit altijd aan. Je bent een luisterend oor voor hun en je bent gelijk de adviesman/vrouw.

Men kan na de tijd, waneer ze de csh hebben ontvangen, de foto's vanaf dán, ook digitaal nabestellen via mijn online webshop, maar men heeft dan aan de hand van de csh een betere indruk hoe de afdrukken eruit komen te zien, dan via een ongecalibreert beeldscherm; uiteraard blijven er ook met csh afwijkingen.

Uiteraard, kan ik vermelden op de website dat wij in een geijkte omgeving werken en hun niet, maar mijn ervaring is, is dat de meeste mensen dat totaal niet lezen, ook al zet je het bijvoorbeeld vet op de homepage. Mensen mogen hier uiteraard altijd hun afdrukken komen afhalen en dus ook bekijken onder het beoordelingslicht; gebeurt ook wel.

Inderdaad, hangt het ook wel van het type klant af, maar ik vind het voor mezelf ook wel prettiger. Dus doe ik het nu steeds op deze manier. Uiteraard, zijn er uitzonderingen... :wink:

Dr. Strooi,

Adobe CS6, de nieuwe Photoshop versie van Adobe. Maar wist je dat echt niet...? :)

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

Canon Benny schreefCOLONAdobe CS6, de nieuwe Photoshop versie van Adobe. Maar wist je dat echt niet...? :)
Hoi Benny,

Ik wist niet of je Photoshop bedoelde omdat Adobe meer software heeft dan Photoshop.
Ik was wel benieuwd wat je precies bedoelde omdat ik de contactsheet functie in (Adobe!) Bridge ken en ik zelf voor alles wat maar lichtelijk in de buurt van layout komt (Adobe!) Indesign gebruik.

Als jij ze in Photoshop maakt vind ik dat interessant want dat betekent dat ik iets van jou kan leren omdat ik niet bekend ben met die functie of dat jij iets van mij kan leren omdat je zit te kloten met het verkeerde programma :D
Ik vermoed het eerste omdat je schrijft dat het heel snel gaat dus ik hoop dat je je werkwijze met ons wil delen.
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Dr. Strooi,

O, op die manier. Ik begrijp je nu. :)

Ik maak ze dus in Photoshop. Dus de eerste die je noemt. :wink:

Noot: Wanneer ik meer tijd heb, zal ik het beschrijven, maar het is totaal niet moeilijk, hoor.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Met de software van de Canon-CD, met die van Windows en die van printers is het ook mogelijk om "contact sheets" te printen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Mocht je niet het geduld hebben om op de uitleg van Benny te wachten, in hoofdstuk 21 van de handleiding is het ook te vinden http://help.adobe.com/en_US/photoshop/c ... 5_help.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (blz. 590)
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Dr. Strooi,

Per stap beschreven:

- Ga naar File.
- Naar Automate.
- Klik op "contact sheet II".
- Geef daar de map aan van welke foto's je op de sheet wilt.
- Vul daar de overige velden in.
- Flatten all layers niet aanvinken!
- Klik op oke en de software doet de rest.

De achtergrond laag, maak ik altijd neutraal (R-128, G-128 en B-128) grijs. Pas dan voeg ik de lagen samen.

Ook verscherp ik naderhand het nog iets:

- Ga naar Image.
- Klik daar Lab-Color aan.
- Open Channel.
- Klik daar Lightness aan
- Ga naar filter unsharp mask en verscherp.
- Ga weer naar image en vink daar weer RGB aan.

Ik gebruik de volgende instellingen bij unsharp mask:

- Hoeveelheid tussen de 200 en 300 (proberen!).
- Straal 0,3
- Drempel/treshold op 1.

Zo zou het moeten lukken. Het lijkt misschien heel ingewikkeld, maar het gaat zeer snel.

Vragen, vraag het gerust. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

Hee Benny,

Ik zie dat Contact Sheet II een plugin is. Ik heb die niet geïnstalleerd, vandaar dat ik ook niet bekend was met deze functie.
Mijn interesse was ook niet zozeer in het maken van contactsheets want daar zijn tig manieren voor maar ik had nog nooit gehoord van die functie en dacht dat het misschien betekende dat ik een heel stuk van Photoshop nog niet had ontdekt. Dat is in het verleden namelijk al wel eens gebeurd. Ik heb bijv. jaren met Photoshop gewerkt zonder ooit gebruik te maken van laagmaskers en blend modes. Toen ik dat eenmaal ontdekte ben ik heel anders gaan werken. Ik ben dan ook altijd heel happig op nieuwe of andermans technieken omdat je er alleen maar beter van kunt worden.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Volgens mij hanteer je wel één van de betere methodes omdat het een geautomatiseerd proces is waarbij je toch redelijk wat controle hebt op de kwaliteit achteraf. Goed bezig!
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Dr. Strooi,

Kort geleden, toen ik overschakelde naar Adobe Photoshop CS6, zat na de installatie de contactsheet al gelijk geinstalleerd, maar het is inderdaad een plug-in geloof ik.
Ik ben dan ook altijd heel happig op nieuwe of andermans technieken omdat je er alleen maar beter van kunt worden.
Zeer zeker mee eens! Wie zegt dat hij of zij uitgeleerd is, die spreekt niet de waarheid. Bij wijze van spreken, kun je elke dag nog bijleren.

Het is inderdaad een automatisch proces, maar wel met eigen inbreng, zodat je tot grote hoogte wel zelf controle houdt over het proces.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

Canon Benny schreefCOLONHet is inderdaad een automatisch proces, maar wel met eigen inbreng, zodat je tot grote hoogte wel zelf controle houdt over het proces.
Dat zeg ik :wink: en dat is er ook zo goed aan.
Ik werk overigens nog met PS 5.1

Ik heb eens op je website gekeken en ik wil je graag complimenteren met je collectie.
Wat heb je daar een hoop goed spul op staan zeg! Het valt me op dat je licht heel erg goed is. Ik ben wel benieuwd of je dat gewoon zo goed weet te vangen/arrangeren tijdens de shoot of dat je achteraf met verschillende exposures tot een goeie mix komt of hoe je 'm dit anders flikt.
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Dr. Strooi,

Bedankt voor je compliment! :oops: :)
Ik ben wel benieuwd of je dat gewoon zo goed weet te vangen/arrangeren tijdens de shoot of dat je achteraf met verschillende exposures tot een goeie mix komt of hoe je 'm dit anders flikt.
Dat doe ik gelijk al in de basis, dus tijdens het fotograferen.

Uiteraard, bewerk ik ook na, dat moet gewoon in RAW, maar ik noem dat niet bewerken maar optimaliseren. Dus een goede basis foto is een vereiste, waarna je in de RAW-converter de foto fine-tuned. Zeg maar: net de finishing touche meegeven.

Zo vind ik ook, dat het eigenlijk niet nodig moet zijn om in de RAW-converter aan je exposure te moeten schuiven met de slider. Ikzelf, hoef hier eigenlijk nooit aan te komen, omdat ik mezelf gelijk aangeleerd heb om zeer secuur te belichten. Dus het gebruik van de exposure slider in de RAW-converter (Lightroom of CS6), zou eigenlijk zo min mogelijk moeten voor komen.

Dus de belichting vang/arrangeer ik gelijk al tijdens het fotograferen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Wie werkt er nog met een contactsheet...?
Kun je de vraag niet beter anders formuleren? iets in de trant van: Wie van jullie weet nog wat een contact sheet is? :D

Voor de Lightroom gebruikers onder ons: Je kunt binnen Lr erg makkelijk contactsheets printen, dit zit gewoon ingebakken in Lr.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Bob,

Ja, dat zou ook kunnen! :D

Ik ga er meestal automatisch vanuit, dat men wel weet wat een contactsheet (contactblad/vel) is, maar je weet maar nooit voor de gene die net bij het digitaletijdperk komen kijken... :)

Contactbladen maakten we al in het analogetijdperk. :P 8) Dus Photoshop heeft het "gepikt" van de oude garde... :lol:

Lightroom kan inderdaad ook, maar ik verkies toch voor Photoshop.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

Hee Benny,

Ik ben het helemaal met je eens wanneer je zegt dat je foto in de basis goed moet zijn. En dat zou ieders streven moeten zijn zodat nabewerking nabewerking blijft en geen herstelwerkzaamheden worden.
Toch ontkom ik er in de praktijk vaak niet aan om toch wat met die slider te morrelen of om wat verschillende exposures samen te voegen om tot een goed geheel te komen.
Daarom petje af voor eenieder die het zonder kan!!
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Dr. Strooi,

Wanneer ik een foto zou moeten oplappen, omdat het herstelwerkzaamheden zouden worden, dan komt een foto bij mij gelijk al niet door de selectie. Deze delete ik gelijk... :wink:

Met een goede basis foto kan veel. Ook valt daar veel makkelijker uit te optimaliseren cq te bewerken. Het biedt gewoon veel meer ruimte tot experimenteren met allerlei effecten: zwart/wit omzetting, kleur effecten enz. enz.

Digitale fotografie, gaat gewoon gepaard met optimaliseren cq bewerken. Dat staat niet los van elkaar. Ook in de analoge doka, gebeurde al van alles, wat toen meestal als geheim gezien werd. Dingen die Photoshop er direct aan ontleent heeft: deelvergroting (crop), onscherp masker, doordrukken, tegenhouden, contrastbeheersing enz. enz.

Professionele fotografen weten gewoon, dat optimaliseren van een beeld er gewoon bij hoort.

Tip: Lees veel over belichten en experimenteer daarmee. Je ziet dan al gauw, wat voor jou wel werkt en wat niet.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ha Benny,

Hoewel ik in eerste instatie totaal geen idee had wat een contactsheet is, ben ik toch ff gaan lezen en kijken, eerst in het topic en daarna op je webssite. Mijn complimenten voor je enthousiasme en je perfectionisme. Perfectionisme heeft soms grote valkuilen, maar als ik jouw reactie lees weet jij er blijkbaar precies het beste voor de klant mee te bereiken. En dat is waar het om gaat. En, last but not least, natuurlijk ook de complimenten voor de foto's die je hebt staan!

grt, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Marco,

Waarom ik contactsheets een voordeel vind, heb je kunnen lezen. En ik raad het iedereen aan... :wink: 8)

Perfectionisme kent inderdaad ook valkuilen. Vooral, als je met mensen samen móet werken die minder perfectionistisch zijn dan jezelf. Je ergert je daar dan al gauw aan. Het drukproces bij de regionale krant bijvoorbeeld; daar erger ik me weleens groen en geel aan...

Uiteraard heeft perfectionisme ook veel voordelen, maar is niet altijd makkelijk voor jezelf! :D :P

Klanten cq opdrachtgevers, waarderen het altijd als je naast vakman/vrouw, ook zeer deskundig advies kunt geven; ook al is het in het "nadeel" van hun. zij weten dat dan toch te waarderen, omdat je eerlijk bent en niet om de feiten heen draait.

Service, is in deze tijd zéér belangrijk. Een goede service vergeet een klant niet! Pas nog een klant die ik perongeluk het verkeerde foto formaat had toegestuurd. Ze wou een foto van 15x22cm, maar ik had een 13x19cm opgestuurd. Oplossing: Niet zuren, en gewoon een grotere print van 20x30cm en ook nog eens de 13x19cm opsturen. Resultaat: klant tevreden, waardering voor dat je een groter exemplaar opstuurt en dat ook nog 's zonder uiteraard extra kosten. Ik had immers de fout gemaakt...! Nogmaals, mensen blijven dat bij. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar