Wielerronde Driebergen 2011

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Na een afwezigheid van jaren op het forum, toch maar weer eens de draad opgepakt. De fotografie heeft nooit stilgestaan, ik zal daarom eens enkele series van tijd tot tijd plaatsen. Deze zijn van een Wielerronde in Driebergen vorig jaar. Lastig licht door een zeer laag avondzonnetje met harde schaduwen. Vandaar de plaatsing hier. Commentaar welkom.

29719

29720

29721

29722

29723

Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Ik weet dat het 'pannen' erg moeilijk en helaas ontbreekt bij al deze fotos toch de scherpte.
Daarbij vindt ik persoonlijk dat het bij deze sport geen mooie beelden geeft, behalve bij de laatste foto.

Keep on trying ;-)
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

premiumblue schreefCOLONIk weet dat het 'pannen' erg moeilijk en helaas ontbreekt bij al deze fotos toch de scherpte.
Daarbij vindt ik persoonlijk dat het bij deze sport geen mooie beelden geeft, behalve bij de laatste foto.

Keep on trying ;-)
Dank voor je reactie. Graag ook een aanvulling over wat dan wel verbeterd kan worden, en niet alleen wat niet goed is. Als je zelf een voorbeeld hebt dan mag je die wat mij betreft ook in dit topic plaatsen. Sta open voor advies, 'keep on trying' voegt weinig toe, dat doe ik toch wel. Exif gegevens zijn in het album zichtbaar voor aanbeveling.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

Ik denk dat de onscherpte toch voortkomt uit een te lange sluitertijd. (1/80 zag ik in de exif van één van de foto's).
Doet 't goed voor de achtergrond, maar lijkt toch wat aan de lange kant om de fietsers (die op ook bewegen t.o.v. hun fiets) scherp te krijgen.
Ik zou een volgende keer eens proberen met een kortere sluitertijd (1/500 ?) de fietsers meer bevriezen, en het beetje wat je daarmee inlevert aan wazigheid van de achtergond terug te krijgen door een wat groter diafragma te kiezen (f4 i.p.v. f9 ?).
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Dr. Strooi schreefCOLONIk denk dat de onscherpte toch voortkomt uit een te lange sluitertijd. (1/80 zag ik in de exif van één van de foto's).
Doet 't goed voor de achtergrond, maar lijkt toch wat aan de lange kant om de fietsers (die op ook bewegen t.o.v. hun fiets) scherp te krijgen.
Ik zou een volgende keer eens proberen met een kortere sluitertijd (1/500 ?) de fietsers meer bevriezen, en het beetje wat je daarmee inlevert aan wazigheid van de achtergond terug te krijgen door een wat groter diafragma te kiezen (f4 i.p.v. f9 ?).
Dank je voor het mee willen denken/helpen zoeken naar het ideale plaatje. Ik heb ook enkele foto's geschoten op 1/500 en f/8, waaronder onderstaand ook een voorbeeld. Punt waar ik dan een beetje mee zit is dat het wiel van de wielrenner bij die sluitertijd ook scherp wordt, en het lijkt alsof de wielrenner stil staat, terwijl ze toch met een behoorlijke vaart voorbij komen. Kan voor een onscherpere achtergrond altijd nog naar een andere ISO/diafragmacombi gaan (bijv. f4/ISO 100 ipv de hier gebruikte f8/ISO 400), maar mijn punt is met name de beleving van 'beweging'.

29735

Ik begrijp van premiumblue dat bij deze sport het pannen eigenlijk niet gewenst is??? Ben geen wielrenfan, zit veel meer bij het voetbal, maar omdat deze ronde laatst in ons dorp was dacht ik van ach een leuk onderwerp om eens mee te oefenen. Als pannen niet gewenst is bij wielrennen, dan zou dus inderdaad de ideale instelling voor deze foto's zijn 1/500 sec f/4 ISO 100 (onder deze lichtomstandigheden natuurlijk). Alleen dan moet ik wel zeggen dat ik er persoonlijk niets aan vind, het is dan meer een mooi plaatje van een man op een fiets..... En persoonlijk mag er voor mij best wel 'iets' beweging in de voeten/benen zitten.

Pannen lukt mij overigens uitstekend, dat is het probleem niet, alleen dan heb ik het wel over het pannen van (race)auto's. Die 'pak' ik meestal met 1/125 sec, en had het idee dat met racefietsen je in snelheid moest zakken, maar misschien is dit niet het geval.

Ander punt is het zeer hoge contrast van de lage avondzon in de eerste foto van de serie in mijn 1e bericht. Ben geen digitale bewerkingsexpert (denk soms nog met smart terug aan de oude chemicaliëndoka). Nu ga ik binnenkort wel een cursus Lightroom4 volgen, maar ben wel benieuwd of ik nog wat aan die eerste foto moet doen, en zo ja, wat?
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
Jeff
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2004 15:49
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

Bij het wielrennen wordt idd niet veel in gepant. Dit omdat de benen dan nooit scherp op de foto komen door de bewegings onscherpte.
Alleen bij afdalingen waar de renner "stil" op de fiets zit zie je dat het pannen meer gebruikt wordt.

Kijk es op de website van Cor Vos, icoon in de wielerfotografie.
Daar zul je zien dat veel foto's ook "bevroren" zijn en je bij veel renners de spaken kunt tellen.
1/300 en hoger lijkt mij heel gebruikelijk.
Mijn werk:
[url]http://www.pbase.com/jefro98[/url]
[url]http://www.vitalmx.com[/url]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Dank je Jeff. Ook voor de tip naar Cor Vos, dat geeft een goede indruk van wat die man zoal bij wielrennen vastlegt.

Mocht de wielerronde ooit nog eens door het dorp gaan. dan zal ik eens een serie opnemen met kortere sluitertijden en geen pannen. Een echte afdaling kennen we hier nu ook niet, en om die nu op te gaan zoeken? Daarvoor is wielrennen niet mijn ding. Maar nogmaals als het hier in de buurt is, dan zal ik daar nog eens een serie foto's van maken.

En voor wat de bewerking van de foto's, de hoge contrasten? Hopelijk gaat die cursus over een paar weken daar wat meer duidelijkheid in geven. Ik heb persoonlijk nog steeds niet het gevoel dat ik nu het maximale uit mijn RAW opnamen haal......
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar