fotograferen bruiloft

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Alle waar naar zijn geld denk ik dan maar. Als je 100 euro betaald voor een bruiloftsfotograaf, dan kun je ook niet veel verwachten (om maar even iets te noemen). Misschien is er wel afgesproken dat dit zijn/haar eerste bruiloftsreportage was en hebben ze daar genoegen mee genomen.

Is het iemand die zich uitgeeft als fotograaf maar niet de technische aspecten beheerst van de fotografie en geen portfolio heeft, dan ligt dat ook een beetje aan jezelf. Weest kritisch.

Dan ook de keuze van het diafragma, 2.0. Dat is zo'n beetje de slechtste keuze die je kunt maken. Ga maar eens een post printen.......

Zo te zien heeft de fotograaf in kwestie geen verstand van fotografie noch beheerst ie de techniek.

Maarja, hoe vaak lezen we niet dat iemand even een bruiloft moet schieten over 2 weken en hier even snel wat tip wil hebben.

Ik heb zelf een aantal bruiloften gedaan en ik kan je vertellen dat het kei en keihard werken is. Dit doe je niet zomaar even.
Laatst gewijzigd door 1 op Selmak, in totaal 8 keer gewijzigd.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Canon Benny schreefCOLONHelaas, hanteren bepaalde collega's dit principe wel. Echter, ik vind het een foute gedachtegang, want het is wel je handelsmerk wat je in feite te grabbel gooit. Iemand die bij mij bijvoorbeeld een portretsessie boekt, daar zet ik me meer dan 100% voor in; ongeacht het bedrag dat we hebben afgesproken. En het is uiteraard zo: Ook een fotograaf heeft weleens een mindere dag wat menselijk is, maar dan produceren we nog geen rotzooi.
@Benny:
Ik ben het met je eens hoor. Je moet voor je diensten vragen waar je je goed bij voelt denk ik. Als ik als fotograaf aan de slag zou gaan zou ik dat zelf wel lastig vinden omdat ik erg critisch ben op mezelf, en zou misschien wel te laag gaan zitten.. Daarbij zou ik zelf me niet direct aan bruiloft fotografie wagen, ik zou dat zelf niet overleven denk ik! :D

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten. Dit is niet negatief bedoeld tegenover de fotograaf, of tegenover het bruidspaar (en in dit geval eigenlijk niet eens, het bruidspaar is schijnbaar tevreden).
We weten natuurlijk niet wat er betaald is, maar ik zou pas ontevreden zijn als er een bak geld voor betaald zou zijn en de foto's zijn slecht. Het mag niet zo zijn dat je Mercedes centen betaald voor een Dacia. Als je als fotograaf weet dat je geen top foto's kan afleveren kan je daar niet te veel voor vragen naar mijn mening. Als je dat wel doet ben je gewoon een oplichter. Misschien heeft hij zich ook 100% ingezet, en kon hij niet beter?

Het is eigenlijk giswerk waar we mee bezig zijn, gebaseerd op een fotograaf die een andere fotograaf beoordeeld.

Groeten, Mattie
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Selmak schreefCOLONDan ook de keuze van het diafragma, 2.0. Dat is zo'n beetje de slechtste keuze die je kunt maken. Ga maar eens een post printen.......
Ben benieuwd wat je hier mee bedoeld ? Ik schiet regelmatig " vol open" , zelfs met een gehuurde 85mm 1.2 , als je maar weet wat je doet.
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

ebeckers schreefCOLONZo zonde.. en helaas een verhaal wat je heel regelmatig hoort..
Geluk bij een ongeluk dat je zoon toch nog wel blij is met het fotoboek

Maar wat betreft je opmerking
Blijkbaar ook nog nooit van spot- of deelmeting gehoord,
Ik gebruik die ook nooit hoor. Altijd evaluative/matrix.
Gewoon een kwestie van goed belichten..

Erwin

Probeer eens een foto te maken van een brandende halogeenlamp, en vergelijk dan matrix eens met spotmeting.
Of anders een foto met een felle lichtbron op de achtergrond, dan is je model een 'zwarte vlek' bij matrix.
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Probeer eens een foto te maken van een brandende halogeenlamp, en vergelijk dan matrix eens met spotmeting.
Of anders een foto met een felle lichtbron op de achtergrond, dan is je model een 'zwarte vlek' bij matrix.
Eehh nee dus niet.. Zoals ik al zei.. Je moet gewoon goed belichten.
m.a.w daar waar nodig een belichtings compensatie instellen. Dus onder- of over belichten.

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Anoniem 4

Zo lang het beter is dan dit valt het nog mee
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... shots.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Aaargh.... dat is erg!!
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONZo lang het beter is dan dit valt het nog mee
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... shots.html" onclick="window.open(this.href);return false;
IK heb ergere gezien. Zelfs van een bruiloft waar ik zelf voor was gevraagd om te fotograferen. Ik vond dat ze voor een professional moesten gaan, want het is een van de belangrijkste dagen in een mens leven. De foto's waren vreselijk slecht. Het erge was dat de bruid aanvankelijk heel enthousaist was over de foto's en mijn mening wilde erover. Ik heb eerst gevraagd of ze het echt wilde weten. Twintig minuten liep is bijna huilend weg (en ik hield me nog in!).
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Ik ben het met je eens hoor. Je moet voor je diensten vragen waar je je goed bij voelt denk ik. Als ik als fotograaf aan de slag zou gaan zou ik dat zelf wel lastig vinden omdat ik erg critisch ben op mezelf, en zou misschien wel te laag gaan zitten.. Daarbij zou ik zelf me niet direct aan bruiloft fotografie wagen, ik zou dat zelf niet overleven denk ik!
Matglas,

Uiteraard, moet je een goed gevoel bij je tarieven hebben, maar in mijn geval moet er ook brood op de plank. Ik kan dan wel te laag gaan zitten met mijn tarieven, maar dan houd ik niks over, wat uiteraard wel de bedoeling is. :)

De verhouding kwaliteit en prijs moet in balans zijn, dan heb je een goed tarief te pakken. Soms moeilijk te bepalen, maar in mijn ogen wél noodzakelijk. Klopt je kwaliteit > prijs verhouding niet, dan kets je daar klanten (terecht!) mee af. En dan heb je die reputatie niet gauw ongedaan gemaakt: "Eens vroeg uit bed, altijd vroeg uit bed."

In mijn ogen, zitten de meeste, beginnende broodfotografen, veel te laag met hun tarieven, waardoor ze later in de problemen komen. Er wel vanuit gaand, dan men kwaliteit levert.

Bruiloften wel gedaan, maar mee gestopt. Simpel, omdat zakelijke fotografie mij veel meer brood op de plank brengt. Voor die aantal keren op jaarbasis dat ik een bruiloft schoot, vond ik het niet meer rendabel om daar mee door te gaan. Waarom tijd in iets steken, wat op termijn toch niet het gewenste bedrag opbrengt, terwijl zakelijk (commercieel) fotografie dat wel ruimschoots doet...!? Dan is de keuze voor mij gauw gemaakt. :wink:

Wacht nog met smart op een reactie van de TS, of ging het eigenlijk ergens andersom... :roll:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bas28
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Het is ook mijn ervaring dat, ik merk aan mijzelf dat ik te technisch beoordeel.
Soms vind ik foto's absoluut niet goed, zoals het voorbeeld hieronder is verreweg van een goede foto er zitten tal van fouten in, en toch was ik laatst op een verjaardag en was ik verbaasd dat ik juist deze foto aan de muur zag hangen.
Ik twijfel dan ook vaak wat te doen, alle slechte er uit filteren en een selectie laten zien, of gewoon alle foto's laten zien en de mensen zelf laten uitzoeken, vaak is het zo dat ik zelf toch wel minstens 40% van mijn foto's afkeur.

Dilemma ?

29729
Een goede fotograaf, vangt het licht verborgen in de schaduw. Laat je zintuigen samensmelten met emoties. Pakt die compositie in één beeld en maakt dé herinnering blijvend.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

bas28 schreefCOLONIk twijfel dan ook vaak wat te doen, alle slechte er uit filteren en een selectie laten zien
Eigenlijk geen vraag... Gewoon +1!!!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Haha over dat selecteren had ik vorig jaar bijna ruzie met mijn vriendin...net de nieuwe 70-200 lens, dus testen; zat er 1 héle maffe foto van haar paard bij, en die wou ik dus weggooien, want hij was echt onscherp (en niet zo'n klein beetje ook) maar dat mocht ik niet want ze had niet één maffe foto van haar paard, dus die prijkt nu op haar FB

Tegenwoordig maak ik zelf eerst een selectie voordat ik de foto's ook maar aan iemand laat zien :)

Dus +1!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar