Krijg het niet scherp.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

RienW schreefCOLONIk hoop dat ik je verder geholpen heb. Je foto's op Flickr zien er goed uit. Aan je techniek ligt het niet.
Dank je wel!
Gebruikers-avatar
bas28
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Nee idd de foto's op flickr zien er goed uit.............

De foto's hier, mmm het lijkt alsof er continu een soort waas overheen zit en ik vermoed ook echt net als Boels dat het door het filter komt.
Is het wel een heldere (goede) UV filter welk filter zit er op, want daar twijfel ik echt aan, het lijkt bijna wel een hele matige grijs verloop filter namelijk.
Ook gezien de instellingen waarmee je de foto maakt iso 800 en f 7 en f8 zet mij aan het denken met f8 moet je toch zeker een veel betere scherpte diepte hebben.
Maar goed haal eerst maar eens de filter er af....

En scherpte in je toestel op 0 of 7 zetten maakt niet zo veel uit als je in raw fotografeert
Een goede fotograaf, vangt het licht verborgen in de schaduw. Laat je zintuigen samensmelten met emoties. Pakt die compositie in één beeld en maakt dé herinnering blijvend.
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

De foto's op flickr zijn wel met een andere camera en lens gemaakt :wink:.

Ik ben nu op mijn werk maar wil vanavond wel een test foto plaatsen, heb het filter er af gehaald, alles op RAW gezet en de beeldstijl wel verscherpt.

Het filter is in principe gewoon normaal glas eigenlijk bedoeld als bescherming voor de lens ( deze had ik ook op de lenzen van mijn vorige camera).

Mocht het toch nog onscherp zijn vermoedt ik dat het aan de lens ligt. Dan moet ik maar eens gaan kijken naar een andere betaalbare telezoom ivm vogelfotografie.
the martin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2011 13:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Sandra78 schreefCOLON...alles op RAW gezet en de beeldstijl wel verscherpt.....
Beeldstijl aanpassen heeft alleen nut als je in jpeg schiet (en voor het tonen op het camerascherm)
Als je raw schiet zul je het dus zelf in de nabewerking moeten doen
Canon 40D, Canon EF-S 18-55 IS, Sigma 24-70 f2.8 EX DG Macro, Sigma 80-400mm f/4.5-5.6 EX OS
Gebruikers-avatar
geertjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2008 12:29
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Mag ik vragen waarom je deze instelling hebt gebruikt?
Je gebruikt stand M.
En vervolgens stel je in 1/500 F8 en Iso 800.
Dit komt overeen met een EV (exposure value) van 12 wat dus in normaal Nederlands midden op de dag vol in de zon moet zijn. (Misschien even googelen op EV als dat nodig is)
Maar op de foto's zie ik helemaal geen harde schaduw dus twijfel ik aan de licht omstandig heden.
En daarmee ook aan je instellingen.
Een verkeerde belichting die dan met picasa geprobeerd wordt weer goed te maken geeft ook geen geweldig scherpe foto's.
De ISO op 800 helpt ook niet echt voor het resultaat.
Ik heb even gekeken naar de foto met de giraf maar met een beetje contrast en verscherpen krijg ik daar nog wel een redelijke foto uit.
De focus op one shot zetten is al genoemd en ook het UV filter verwijderen is een goede tip.
Gebruik je een zonnekap?
Onder bepaalde omstandig heden zie je nog wel eens licht reflecteren tussen filter en lens wat ook een soort sluier geeft.

Geertjan
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Helemaal eens met Geertjan en daarnaast zou ik ook de lichtmeetmethode veranderen.
Je hebt deelmeting (partial metering) gebruikt. Vooral een goede keuze als het omgevingslicht donkerder of lichter is dan het hoofdonderwerp, zo lang je onderwerp zelf niet heel licht of heel donker is. Dat is bij deze foto's naar mijn idee dus niet zinvol.
Ik zou hier kiezen voor evaluative metering ook wel matrix of meerveldsmeting genoemd.

Al met al een heel aantal factoren die het resultaat van je foto flink beinvloeden.
Mijn advies zou zijn om bij dit soort foto's waarbij je gebruik maakt van het 75-300mm objectief eerst eens uitsluitend AV (diafragma voorkeuze) te gebruiken i.c.m. evaluative metering en one shot. Dus nog niet teveel handmatig willen instellen.
Verder, zoals al eerder aangereikt, het filter verwijderen.
Beoordeel dan de resultaten nog eens. Als je vervolgens het objectief beter kent kun je gaan experimenteren met manueel.

Ik weet niet of dit alles de onscherpte problemen oplost maar de randvoorwaarden zijn in elk geval beter, dus dan kun je al weer het een en ander uitsluiten.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar