Rozen op fussilladeplaats

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Afgelopen weekend op de dodenherdeking geweest te Vught.

Erg mooi om te zien.
Ook de mensen die hun verhaal deden over die tijd.Er was ook een vrouw die daar een tijd heeft gezeten en vertelde het echt mooi.

Ook een aantal foto's gemaakt en vind deze 2 wel geslaagd:

Afbeelding

Afbeelding
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Zonder meer zeer ontroerend.
Echter heb ik wel wat moeite met de foto's.
Naast het feit dat het bijna twee dezelfde foto's zijn, is de bos rozen op beide foto's te donker.
De website naam is echt extreem storend, doet ook af denk ik aan de sfeer die je zou willen bereiken.
Op foto 1 is de muur (links) meteen een blokker. Ik wordt geblokkeerd om verder te kijken.
Bij foto 2 is dat beter, maar daar was een beperktere DOF prettiger geweest. Ook had je camera wat naar rechts gekanteld kunnen worden.
De lijn loopt nu erg omhoog, net of de bos rozen door de zwaartekracht naar linksonder is geschoven.

Hopelijk kan je er wat mee.

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik kan er zeker wat mee.
Echter de rozen zijn qua kleur natuurlijk.Het zijn donkere rozen.
Als ik die lichter had gemaakt was de muur overbelicht geweest.

De websitenaam is idd storend.Ik heb die kleuren aan moeten passen vanwege andere foto's alleen niet terug gezet.

Qua plaatsing van de camera moet ik je helemaal gelijk in geven.
Dat had ik beter kunnen doen.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Je suggereert nu dus eigenlijk dat je bijvoorbeeld nooit een neger zou kunnen fotograferen?
Want dan wordt de achtergrond overbelicht?
Zo werkt dat gelukkig niet in de fotografie.
Je kan de donkere delen in een foto prima oplichten met curven, levelen, of bijvoorbeeld 'fill light'.
...design my thoughts like a sculpture.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

citizenjay81 schreefCOLONJe suggereert nu dus eigenlijk dat je bijvoorbeeld nooit een neger zou kunnen fotograferen?
Want dan wordt de achtergrond overbelicht?
Zo werkt dat gelukkig niet in de fotografie.
Je kan de donkere delen in een foto prima oplichten met curven, levelen, of bijvoorbeeld 'fill light'.
Dat zeg ik niet.
Maar als je me overige posts bekijkt en ziet dat ik daar vaker de vraag heb gesteld dat iemand me wegwijs kan maken qua software.
Ik heb daar veel moeite mee.

Daarbij vind ik persoonlijk een "natuurlijke" foto mooier dan het manipuleren van de kleuren.
Dit zijn de kleuren van de bloemen en hoor je ook zo te laten.

Gelukkig smaken verschillen en daarom is niet iedere foto hetzelfde.
Ik respecteer je mening , maar snap je mijn intentie ook?
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Je mag uiteraard doen met kritiek wat je er mee wilt.

Ik heb het nu over software, omdat je moet corrigeren wat niet uit je foto is gekomen.
Als je op een andere manier belicht had, bijvoorbeeld spot-meting, dan had je een "waarheidsgetrouwere" foto gehad.
Nu zijn er gedeeltes van de foto die zijn "dichtgelopen". Als je deze foto nu wilt uitprinten krijg je zwarte plekken, terwijl die plekken in het echt niet "zwart" zijn.

Just my two cents.
...design my thoughts like a sculpture.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

citizenjay81 schreefCOLONJe mag uiteraard doen met kritiek wat je er mee wilt.

Ik heb het nu over software, omdat je moet corrigeren wat niet uit je foto is gekomen.
Als je op een andere manier belicht had, bijvoorbeeld spot-meting, dan had je een "waarheidsgetrouwere" foto gehad.
Nu zijn er gedeeltes van de foto die zijn "dichtgelopen". Als je deze foto nu wilt uitprinten krijg je zwarte plekken, terwijl die plekken in het echt niet "zwart" zijn.

Just my two cents.
Dan klopt jou informatie niet echt.
Ik heb hem uitgeprint om te zien of jou informatie klopt.

Helaas maar ik krijg gewoon een gehele nette foto op papier.
Geen zwarte vlekken en dat soort dingen.


Maar goed vind dit heel jammer en dat is juist de reden waarom ik niet veel foto's post.
Er komt weinig reactie op foto's en de reacties die komen zijn 9 van de 10 keer negatief.

Mits je al heel lang lid bent of prof fotograaf.Dan komen er vaak positieve reacties.
Ik reageer bijna niet op foto's omdat ik niemand zijn werk wil "afkraken".
Iedereen maakt foto's op zijn eigen manier.

Misschien komt dit negatief over (is niet persoonlijk gericht) , maar ik vind het wel zo.
Andere ook , maar die zeggen er niets over.
Ik ben iemand die dat wel gewoon zegt.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Jammer dat je dit zo opvat Badeendje want ik vind dat Citizenjay je even snel een heel aantal verbeterpunten aanreikt.
Dit is opbouwende kritiek, er wordt hier niks afgekraakt. Er is naar mijn idee niks mis met deze reacties.
Als je foto's in testcase plaatst dan wil je horen wat anderen ervan vinden en je wilt tips krijgen. Dat is de intentie van Testcase.
Ik zou blij zijn met deze kritiek en er wat mee doen.
Je bent er niet mee geholpen als mensen zeggen dat ze het helemaal fantastisch vinden terwijl ze iets anders denken.

Maar nu over de foto's. Het idee is leuk. Ik ben het eens met de mening van Citizenjay. Wat mij betreft had de blik van de kijker naar de rozen toegetrokken moeten worden en moet je o.a. de belichting wat aanpassen. Dit kun je nog inderdaad nog bewerkstelligen met Photoshop elements o.i.d.

Jij geeft aan dat je herhaaldelijk gevraagd hebt om hulp bij het bewerken van foto's. Ga zelf eens op zoek op internet. Er zijn tal van sites waar je heel veel tips, trucs en technieken vandaan kunt halen en daarnaast zijn er boeken te over.
Je hoeft niet eens een software pakket te kopen. Voor de basis kun je ook beginnen met een freeware pakket.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb net ff zitten spelen in photoshop, en met een paar hele simpele handelingen (levels, contrast en highlights) is er al veel meer van te maken. Dat heeft niet zozeer te maken met het "vervalsen" van je foto, maar meer het er meer uit halen. Er is dus geen sprake van manipulatie, zoals er ook geen sprake van is dat een niet-nabewerkte foto een "natuurlijke" foto is. Op basis van je instellingen vindt er ind e camera immers ook al een bewerking plaats. Of je dat nu vooraf in je camera of achteraf op je computer doet, maakt niets uit.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
giepske1972
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2011 18:33
WoonplaatsCOLON Oss

MarcoEOS550D schreefCOLONIk heb net ff zitten spelen in photoshop, en met een paar hele simpele handelingen (levels, contrast en highlights) is er al veel meer van te maken. Dat heeft niet zozeer te maken met het "vervalsen" van je foto, maar meer het er meer uit halen. Er is dus geen sprake van manipulatie, zoals er ook geen sprake van is dat een niet-nabewerkte foto een "natuurlijke" foto is. Op basis van je instellingen vindt er ind e camera immers ook al een bewerking plaats. Of je dat nu vooraf in je camera of achteraf op je computer doet, maakt niets uit.
Dan ben ik best wel benieuwd naar dat resultaat? :oops:
Canon 60D en een paar lenzen
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Beste badeendje,

Ben het wel eens met mijn voorgangers.

Ik bemerk enige tegenstrijdigheden in je antwoorden. Ik denk toch dat je dan bij jezelf ten rade moet gaan. Van waartoe dient dit forum, en waarvoor gebruik ik het. Ik denk dat het waardevolle info is die je hier toegereikt wordt. Daar kun je tegen ageren en daar heb je ook recht op. Iedereen die hier een foto post denkt in zijn eigen beleving, dit is goed, dit is een mooie plaat, die het posten waard is tenslotte. Het heeft een waarde voor jou, en het liefst wil je een oh wat mooi horen, en is het niet leuk om geen of kritische kritiek te krijgen. Maar je kunt het ook laten bezinken en eens de ruimte nemen om er over na te denken. En vanuit deze rust kun je jezelf verder ontwikkelen met de verkregen informatie. Als een foto niet in de smaak valt bij de meerderheid, of er valt technisch wat op aan te merken dan is dat blijkbaar zo, dat heb je te accepteren. Vraag jezelf af waarom, bekijk die punten, leer ervan, stap er over heen, wellicht is de volgende wel een topper! :)

Want naar mijn idee zijn de hier op dit forum "geen of wel" geplaatste comments van welke aard ook, sowieso niet persoons gebonden. Pro of amateur, meisje of man, bekende of geen bekende, het gaat om de geplaatste foto(s) van de betreffende post. Op enkele na( waar je ook heel veel van kunt leren, wat geeft hun foto,s net dat extra? ) loopt iedereen tegen een of meerdere geplaatste posts aan, waarvan de kijkers blijkbaar (hele) andere ideeen over de post hebben dan jij zelf.

Ik denk dat de waarde van dit forum in het algemeen erg dynamisch en breed is qua inhoud, en dat je niet alleen op basis van je eigen plaatsingen veel kunt leren. Maar je moet het wel zelf doen. Gewoon een beetje leren photoshoppen, is hier de raad die je mee kunt nemen. Genoeg over te vinden trouwens, ook nog eens op dit forum.

vriendelijke groet,
Stefan
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

giepske1972 schreefCOLON
MarcoEOS550D schreefCOLONIk heb net ff zitten spelen in photoshop, en met een paar hele simpele handelingen (levels, contrast en highlights) is er al veel meer van te maken. Dat heeft niet zozeer te maken met het "vervalsen" van je foto, maar meer het er meer uit halen. Er is dus geen sprake van manipulatie, zoals er ook geen sprake van is dat een niet-nabewerkte foto een "natuurlijke" foto is. Op basis van je instellingen vindt er ind e camera immers ook al een bewerking plaats. Of je dat nu vooraf in je camera of achteraf op je computer doet, maakt niets uit.
Dan ben ik best wel benieuwd naar dat resultaat? :oops:
Die mag ik alleen posten met toestemming van de topicstarter. Overigens is het niet zo spannend hoor, maar als ik op basis van het hier geuploade bestand van een paar honder kb al een betere foto kan maken, moet dat mt het origineel zéker kunnen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Kom op badeendje laat je niet ontmoedigen!! Waarom zo bang voor kritiek? Stel jezelf als doel om juist zoveel mogelijk commentaar (kritisch) te krijgen, mits je tenminste een betere fotograaf wilt worden anders heeft het weinig zin. Onthoud het commentaar en probeer dan de keer daarop dat toe te passen. Iedereen hier op dit forum is zo begonnen, degene die er wat mee deden zijn stukken verbeterd en posten nog steeds, de anderen die zijn gefrustreerd afgehaakt. Waar wil jij toe behoren?

Over de foto: je moet weten dat een digitale camera anders een beeld maakt dan wij zien in het echt. In dit geval zorgt de lichte muur dat de bos rozen onderbelicht is geworden. In het echt corrigeert onze hersenen dit direct, echter de camera is maar een dom ding. Daarom moet er altijd bewerkt worden om de natuurlijke weergave te verkrijgen. Als je in je histogram kijkt zie je dat er in de bos "dicht gelopen" schaduwen zitten, hier is geen informatie meer in te vinden. Dat is echt 100% zwart en dat willen we meestal niet. Door een paar kleine aanpassingen in Lightroom of PS bijv met wat fill light zie je de bos rozen bijtrekken. Het echte zwart zal je niet meer wegkrijgen, maar dat zijn maar kleine stukjes.

Ik hoop dat je niet bij de afhakers gaat horen en door blijft gaan, want hoe dan ook het blijft een mooie hobby

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

UIteraard niet mijn bedoeling om je te ontmoedigen, dat heb ik ook al aangegeven.
Ik geeft gewoon mijn ongezouten mening, zoals anderen dat ook bij mij doen.
En reageer vrij random op berichten (hoge tot lage kwaliteit).

Mijn doel is uiteraard om een betere fotograaf van je te maken, maar als je denkt dat er niks meer te verbeteren valt houdt het natuurlijk op.
Vraag is dan natuurlijk wel wat jouw doel is op dit forum.

Helaas moet je ook mee gaan met de digitale revolutie (daarom heb je immers een spiegelreflex camera en geen analoge camera).
En vroeger stond men te bewerken in de DOKA en nu gebeurt dat met Photoshop of een ander programma.
Daar kan je helaas niet om heen.

Dus zet die bokkepruik af en geniet van de mensen die je willen helpen om beter te worden.
...design my thoughts like a sculpture.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik neem het ook niet afbouwend op maar ik vind persoonlijk dit mooier dan de kleuren "nep" te maken.
Ik zou graag jullie versies wel eens willen zien.

Laat ze maar zien.Toestemming geven vind ik niet nodig.Forum is voor iedereen
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Veel ruimte is er in de verkleinde JPG niet meer om grote veranderingen aan te brengen zonder kwaliteit verlies. Hierbij de foto waarvan ik denk dat hij beter tot zijn recht komt. De schaduwen iets opgehaald, wat warmer en een beetje vignettering toegevoegd waardoor blik meer op het boeket gevestigd wordt. Hoor wel of je het ook zo vindt.

29609

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

badeendje schreefCOLONIk neem het ook niet afbouwend op maar ik vind persoonlijk dit mooier dan de kleuren "nep" te maken.
Ik zou graag jullie versies wel eens willen zien.

Laat ze maar zien.Toestemming geven vind ik niet nodig.Forum is voor iedereen
Aan de verbeterde versie van Laszlo zijn toch echt geen "nep"kleuren(zoals jij dat noemt) te zien toch. De kleuren worden alleen opgehaalt.
Gewoon spelen met de knoppen die je tot je beschikking hebt. Kost je maar een paar minuten hooguit.

Ik heb nu LR4 en door google te raadplegen en gewoon veel te oefenen/proberen zijn dit geen trukjes voor professionele fotografen :wink:

Oefenen baart kunst toch?
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Eerlijk is eerlijk is het wel een verbetering met die van mij.

Enigste wat ik vind is dat ik de foto wat "vrolijk" vind voor de plaats.
Maar de draai in de foto en dergelijke is zeker een verbetering.


Ik ben al heel wat aan het spelen met Lightroom maar valt echt niet mee.
Dus komt goed.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Misschien is het een keer een idee om iemand te benaderen om een keer een soort van workshop te geven van Lightroom (en andere bewerkingsprogramma's)
of misschien zoiets toe te voegen op een EOS-dag.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Lijkt me een leuk idee idd.
Mocht iemand er dermate veel verstand van hebben dat die "les" wilt geven een dag, zouden we een zaaltje kunnen huren en daar een dagje volbrengen met elkaar.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar