Canon 300D kopen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Sorenos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2012 09:14

Hallo iedereen,

Ik houd al een tijdje deze forum in de gaten. Al laat ik nog niet echt actief van me horen. Ik ben vooral geïntresseerd in straatfotografie en dingetjes in het leven die je normaal niet zou opvallen. Regelmatig kijk ik eens op marktplaats of er een leuke aanbieding is en zodoende stuitte ik op de canon EOS 300D. Een behoorlijk oud stukje. Maar ik zou hem kunnen krijgen voor 75 euro. Ze wil de 300D verkopen omdat ze een upgrade wil naar een andere DSLR. Die ze ook van marktplaats af wil halen.

Zelf weet ik al veel over de instellingen zoals sluitertijden, diafragma, iso etc. gezien ik me er veel in heb verdiept. En ik weet ook dat ik in een niet al te lange tijd wanneer ik het geld heb, de overstap wil maken naar de Canon 550D of 600D (ivm dat het uitklapbare scherm nog niet eens zo gek hoef te zijn, al lijkt me ook niet gek om de 100 euro verschil te gebruiken voor de 50mm 1/8, of door een andere lens te nemen ipv de kitlens)

Dus mijn vraag was dus of het eventueel nuttig is om de 300D te kopen (met kitlens), en later weer te verkopen. Gezien de 300d vaak nog wel voor 150 euro wordt gekocht etc. Ik heb al naar de shutter life gevraagd, en mocht ik echt interesse tonen ga ik er natuurlijk langs om het uit te proberen en te bekijken hoe het werkt. Desnoods neem ik mijn laptop mee om de foto's in het groot te beoordelen x) Al is dat meer een lens kwestie.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik heb een 300D en het lukte mij niet om hem voor een beetje een leuke prijs kwijt te raken. Dus 150 euro, het lijkt mij zeer overdreven.
Het is inderdaad een oudje, je kan niet inschatten hoeveel clicks het ding heeft gehad en dus denk je, ik koop dat ding en ga lekker rommelen en dat is mij 75 euro waard, doen. Maar ga er niet van uit dat je hem wel weer voor 150 euro kwijt raakt. Misschien voor diezelfde prijs.
Je moet rekenen dat er tussen toen en nu een rijtje zit. 350D, 400D, 500D, 550D. En al die camera's zitten op een redelijk laag bedrag.

Ik heb er jaren plezier van gehad en mijn dochter nu nog. Dus het is geen slechte camera, wel verouderd :)
groetjes,
Rob
Sorenos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2012 09:14

Dankjewel voor je snelle antwoord! Ja dat heb ik zeker door, ook nog maar 6MP. Ik weet dat MP's niet het belangrijkste zijn, maar 6 is op zich best wel erg weinig, zeker als je wilt croppen.

Het klepje aan de zijkant is btw voor de helft afgebroken.. Maar dat hoeft niks uit te maken voor de kwaliteit van de camera denk ik.

Maar zou jij het dan kopen voor 75 euro? :)
Laatst gewijzigd door 1 op bramos_ditaljanos, in totaal 19 keer gewijzigd.
RedenCOLON Quoten hoeft niet altijd, voor reageren is er 'n aparte knop.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik zou het niet doen. De 300D is erg verouderd. Ik zou minimaal voor de 400D gaan, De introductie van de 400D was een flinke stap vooruit op de 300D, daar heb je nog een tijdje wat aan.
Vanaf de 400D heb je een veel snellere camera, fatsoenlijk LCD scherm (2,5inch) dat 2x zo groot is als die van de 300 D, 9 punts AF, 10,1 MP sensor, picture styles. Kortom een heel bruikbare camera.
Als je even zoekt op Marktplaats zie je ze voorbij komen vanaf €150,00 (alleen de body). Voor €175,00 - €180,-- worden ze incl. kitlens aangeboden.
Ik denk persoonlijk dat je hier veel meer plezier aan zult gaan beleven maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
wernerfotografie

Ik zou het ook niet doen, maar zoals Veldje aan gaf, mocht je 75 euro de moeite waard vinden om heerlijk met een camera te rommelen, dan gewoon doen maar het is geen investering. Ik denk niet dat je hem daarna voor het dubbele weer kwijt raakt.. Gewoon beetje doorsparen voor een 550d of 600d gaan, zijn tweede hands ook prima te vinden! Succes !!

Hey Veldje, vergeet natuurlijk de 450D niet :P !! zelf nog steeds in bezit en fotografeert heerlijk !
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

veldje63 schreefCOLON
Je moet rekenen dat er tussen toen en nu een rijtje zit. 350D, 400D, 500D, 550D. En al die camera's zitten op een redelijk laag bedrag.
ff het rijtje compleet maken er is ook nog de 450d en 1000d ,vanaf de 450d hebben ze liveview

en tja 75 euro is natuurlijk niet heel veel geld en ik weet niet over hoeveel tijd je denkt geld te hebben voor een 600d/550d maar als dit niet te lang duurt zou ik het geld mooi houden en dit bij een lens batterypack of natuurlijk een cameratas doen.

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Sorenos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2012 09:14

18959 is de shutter count van de huidige camera. En een algemene gok is dat er 50k gehaald kan worden.

Er worden 3 batterijen bijgeleverd en een 1gb kaart.

Nja denk dat ik er beter van af kan zien? ^^ Heb aankomende vakantie sowieso een goed vakantiebaantje. En dan kom ik wel rond het bedrag van de 550D
Sorenos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2012 09:14

pkupku schreefCOLON
veldje63 schreefCOLON
Je moet rekenen dat er tussen toen en nu een rijtje zit. 350D, 400D, 500D, 550D. En al die camera's zitten op een redelijk laag bedrag.
ff het rijtje compleet maken er is ook nog de 450d en 1000d ,vanaf de 450d hebben ze liveview

en tja 75 euro is natuurlijk niet heel veel geld en ik weet niet over hoeveel tijd je denkt geld te hebben voor een 600d/550d maar als dit niet te lang duurt zou ik het geld mooi houden en dit bij een lens batterypack of natuurlijk een cameratas doen.

groetjes arjan
Nja ik zou het rond die tijd dat ik de nieuwe koop, het weer verkopen voor dezelfde prijs. Mits dat natuurlijk lukt. Maar shutter life/count is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden.. En dan kan ik het geld inderdaad beter besteden aan een tas, of de 50mm 1/8
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ben alleen erg benieuwd hoe hij aan die shuttercount komt.
Ik ken maar 1 methode en die is nogal twijfelachtig. In de Exif zou je iets kunnen aflezen maar dan moet wel het hele leven lang van die camera er met 1 geheugen zijn geschoten.
Zit er trouwens de gehackte firmware op? Die heb ik er op zitten. Wel erg leuk (Dat was de tijd van de knutselaars :-D )
groetjes,
Rob
Sorenos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2012 09:14

veldje63 schreefCOLONBen alleen erg benieuwd hoe hij aan die shuttercount komt.
Ik ken maar 1 methode en die is nogal twijfelachtig. In de Exif zou je iets kunnen aflezen maar dan moet wel het hele leven lang van die camera er met 1 geheugen zijn geschoten.
Zit er trouwens de gehackte firmware op? Die heb ik er op zitten. Wel erg leuk (Dat was de tijd van de knutselaars :-D )
Naja heb nu 2 aanbieders. De ene heeft waarschijnlijk altijd met de zelfde geschoten. En de andere niet. De 1 is voor 75 euro, en de andere is voor 90 euro.

maar toch zegt een onderbuik gevoel dat ik beter gewoon even geduldig kan zijn :lol:
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Ik denk ( ook al kriebelt het erg ) toch dat ik dat geld in m'n zak zou houden;leg het bij een nieuwere camera waarmee je nog even langer vooruit kan.
Kijk inderdaad bv eens naar een 450D.
Ik kan niet in jouw 'knip' kijken maar die E75/E90 waardeer je misschien wat meer als er zo een beter toestel tegenover staat. :D
Die 450D heeft wat MP's voor het croppen , liveview en nog wat interessante zaken.
Er worden er genoeg aangeboden op Marktplaats met en zonder objectieven .
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Voor 75 euro heb je aan de 300D een mooie DSLR met veel mogelijkheden waar je veel van kunt leren. De 300D is een uitgeklede 10D, maar intern heeft hij wel erg veel van de 10D weg. Daarom hebben een stelletje mensen destijds de "undutchables" software geschreven, die veel van de 10D extra's, die Canon in de 10D heeft uitgezet, weer aan de praat hebben gekregen.
Gebruikers-avatar
degrotepeter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2012 14:11
CONTACTCOLON

Ik zou ook eerder kijken naar een 400d/ 450d.

Want je mist de volgende dingen op de 300d: (En dan vergelijk ik even met de 450d
7 focus points vs. 9
2x zoveel megapixels op de 450d
Geen usb2.0!, bij straatfotografie neem je over het algemeen best veel fotos, en usb 2.0 is veel sneller met overzetten.
Geen automatische ISO, ik gebruik het zelf niet, maar misschien als je net begint dat je het erg handig vind.
Verouderde E-ttl (Mocht je ooit een externe flitser komen, dan ga je E-TTL II missen)
Alleen compact flash kaartjes in de 300d, in de 450d gaan gewone sd cards (Maar je moet zelf opmaken of je dat een voor of een nadeel vind.

Ik zou voor de 450 gaan.
60d - 17-85, 55-250, 18-55

Check mij online op:
http://www.petererinkveld.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Waar gaat dit over? 75 Euro! :shock:
Gewoon kopen dat ding en lekker mee aan de slag.
Gooi je hem na een jaar weg dan heb je nog steeds voor weinig een jaar foto's geschoten.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

Ik zou gewoon het dubbele betalen voor een nieuwere camera. Het enige 'voordeel' van de 300D boven de latere xxxD modellen is dat 'ie groter is, wat ik veel beter in de hand vind liggen. Het scherm is piepklein, de sensor kan tot 400 ISO aardig presteren, 800 kan nog net, opstarten is traag (2.5 seconde totdat je kan shieten), buffer is zo leeg....

Het was mijn eerste camera. Hij kan nog steeds prachtige foto's maken. Maar ik zou geen 8 jaar oud model digicam kopen. No way.
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Gisteren werd dit topic ineens weer opgehaald door een lezer. Heeft niet zo veel nut meer denk ik.
Ik neem aan dat TS zijn keuze inmiddels heeft gemaakt, alhoewel ook ik benieuwd ben wat hij nu heeft gedaan.
Zonde dat we dat dan niet meer kunnen lezen. Maar wie weet....
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Tempus Fugit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2006 22:50
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Ik gebruik de 300D nog steeds :-)
Maar ik weet ook niet beter, moet ooit nog eens gaan upgraden...
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Slotje?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar