Canon, mag het een duizendje meer zijn?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Met de zoekfunctie heb ik even gekeken of er al een post was die het algehele prijsbeleid van Canon aan de kaak stelde. Tot mijn verbazing was dat nog niet het geval. Wel worden in de posts over nieuwe producten van Canon vaak opmerkingen over de prijs gemaakt, maar nergens vond ik een post die hier helemaal aan gewijd is. Bij deze.

Ik ben een professionele deeltijd hobbyfotograaf, die in de loop der tijd er achter is gekomen, dat om bepaalde foto's te kunnen maken, je toch echt de top-lijn producten nodig hebt. Een concert fotograferen in een slecht verlichte zaal waarbij je de individuele muzikant er ook goed op wilt zetten, zonder overlast te veroorzaken, ja dan moet je toch echt een 300mm 2.8 hebben.
Dat was al geen goedkope lens! Ik meen dat Canon er een aantal jaren geleden er rond de 3800 euries voor vroeg. de 400mm 2.8 is toch echt een topper langs de lijn. Moest je wel zo'n 4900 euries voor dokken, maar dan had je ook wat! Nee, dat kwam nog niet helemaal uit met de begroting, dus hard doorsparen. Gelukkig is de 24-70 2.8 wel betaalbaar. Die is maar 1100 euro.

Waarschijnlijk zijn er teveel van deze lenzen verkocht, of zijn de nieuwe fabrieken als gevolg van de tsunami wat duur uitgevallen? Algehele Eurozwakte? Waar het aan ligt weet ik niet, maar ik geloof niet dat ik ooit nog een 300 of 400 mm 2.8 in mijn bezit ga krijgen. Voor onder de 9700 euries doet Canon op dat gebied geen zaken meer, en ook de nieuwe 24-70 hebben ze een coole 1000 euries duurder gemaakt!

Op camera gebied gaat het niet veel beter, de 5DmkIII krijgt een introductieprijs die 700 euro boven z'n voorganger ligt, de 1Dx heeft t.o.v. z'n voorganger bijna 1000 euries extra bagage, kortom het is goed prijs!

Bij mij is de lol er zo wel een beetje af, hoe zit dat bij u? 8)
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Adviesprijzen van net nieuw uitgebrachte artikelen vergelijken met prijzen van jaren in de handel zijnde artikelen lijkt me niet zinnig.
De nieuwe 70-200 f/2.8 II bijvoorbeeld is een stuk duurder dan zijn voorganger uiteidelijk koste, maar toch is de prijs niets hoger dan de prijs die ik 6 jaar geleden voor de eerste versie betaalde.

Daarnaast dwingt niemand jou om met het nieuwste Canon materiaal te schieten, die keuze heb je echt zelf gemaakt.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Dat was me ook opgevallen. Ik fotografeer ook vanuit de hobby, maar kan me niet echt drukmaken om jouw standpunt. Natuurlijk zou het anders zijn wanneer ik in die prijsklasse naar objectieven zocht. Echter, voor de hobby vind ik dat over se top. Ik zoek persoonlijk naar relatief goedkope objectieven met een goede IQ. Zie onderschrift.
Daarnaast zal je er niks aan kunnen veranderen. MAW wat is er mis met de 24-70 MkI en de 5D MkII? Wil je het nieuwste van het nieuwste... Dan ben je idd de sjaak!
Daarnaast vind momenteel de prijs van de 5DIII zo dicht bij de 1D Mk IV liggen, dat ik het persoonlijk wil wist...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb er nooit lol in gehad om dingen te kopen die ik niet kan betalen. :lol:

Maar ben je vergeten dat je met de moderne/modernste camera rustig op ISO 6400 tot 52600 prima platen kan schieten?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Het 'mooie' van Canon is dat het in bijna elk prijssegment(nieuw danwel tweedehands) goede objectieven heeft.
Ga je voor prijs/kwaliteitverhouding zijn er talloze objectieven waaronder de 50 1.8, 85 1.8, 70-200 f4 en zo ken ik er nog wel een paar.
Wil je top of the bill, betaal je er ook naar.
Wellicht marginaal beter, maar soms wel een prijsverschil van enkele honderden procenten.
Gelukkig dwingt niemand je je portomonne ervoor leeg te gooien en voldoen de 24-70, 70-200 IS etc voor de meeste mensen nog.
Er zijn altijd wel mensen die al het nieuwe spul MOETEN hebben en hun 'oude' spullen op MP zetten, goed voor de rest van de fotografen! :)
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Als je iets echt nodig hebt, dan weet je altijd wel een weg om er aan te komen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ik ben een professionele deeltijd hobbyfotograaf, die in de loop der tijd er achter is gekomen, dat om bepaalde foto's te kunnen maken, je toch echt de top-lijn producten nodig hebt.
Ben je nou professioneel, en verdien je je boterham met de foto's, of fotografeer je voor de hobby? Als ik het zo lees voor je hobby.

Op de een of andere manier heb ik nog steeds veel plezier met mijn "verouderde" 400D, "verguisde" 17-85 en volgens sommigen hopeloos onscherpe Tamron 70-300. En toen ik mijn mooie nieuwe 100 mm macro kocht heb ik maar afgezien van het rode randje. Maar toch dit is het beste setje dat er bestaat. Waarom? Het is mijn setje! En als ik hiermee tegen de technische grenzen aan loop is het een prachtige uitdaging om er toch iets moois van te maken.

Wees blij dat je wat te wensen hebt, volgens mij zijn mensen die niets meer te wensen hebben hopeloos ongelukkig. En de spullen die je nu koopt zijn over twee jaar weer de oude modellen :|
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik probeer geen vergelijk te maken tussen huidige prijzen en nieuwe introductie prijzen. Wat ik constateer is dat Canon op dit moment stelselmatig een berg duiten bij de nieuwe spullen opdrukt. Nieuw koop ik bijna niets, tenzij het verschil tussen nieuw en tweedehands zo belachelijk klein is, dat ik het risico niet wil lopen. Van mijn huidige set heb ik twee van de drie camera's en 3 van de vijf lenzen tweede hands. Ik koop niet wat ik niet kan betalen, en heb erg veel plezier aan mijn hobby. Doordat ik mijn spullen voor elkaar heb, kan ik nu ook evenementen fotograferen, die ik met "instap" materiaal niet zou kunnen fotograferen.
Een hogere introductieprijs betekent ook een hogere 2e hands prijs!!! Een lens van 9700 euro gaat 2e hands geen 3000 kosten...
En ja Boels, ik weet dat je hoger in de ISO kunt gaan zitten, maar dat levert met f5,6 of f8 niet dezelfde DOF op. Ook is 6400 ISO ook maar 1EV extra, terwijl 5.6 t.o.v. 2.8 twee stops verlies is.
Natuurlijk is er op veel manieren een resultaat te bereiken, maar soms heb je gewoon top-spul nodig voor die laatste 2 stops licht. Wie in echt moeilijk licht klussen heeft gedaan weet wel waar ik het over heb.

Rest nogmaals dat ik baal van die stelselmatige verhogingen. Als het procenten werk was hoor je me niet, maar dit is af en toe gewoon verdubbeling.
Zelf de nieuwe 24mm 2.8 IS gaat rong de 800-900 euries kosten, en dan hebben we het niet eens over L materiaal!!
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zoek de like/button, maar dit is kennelijk toch geen facebook :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Fotar
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2011 10:02
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

coolrxman schreefCOLONIk ben een professionele deeltijd hobbyfotograaf, die in de loop der tijd er achter is gekomen, dat om bepaalde foto's te kunnen maken, je toch echt de top-lijn producten nodig hebt. Een concert fotograferen in een slecht verlichte zaal waarbij je de individuele muzikant er ook goed op wilt zetten, zonder overlast te veroorzaken, ja dan moet je toch echt een 300mm 2.8 hebben
Een paar dingen over je interessante betoog:

Zoals ik je posting lees maak ik hier ook uit op dat fotografie je puur hobby is. Tuurlijk is er een verschil tussen de amateurlijn en de pro-lijn, maar het is niet de apparatuur die de foto maakt het is diegene die de apparatuur bedient. Leer om te gaan met tekortkomingen van je spul dan doen de pro's ook en kunnen daar ook de mooiste platen mee maken. Mmmmm daar heb ik vandaag hier op dit forum nog een interessant artikel over gelezen.

In je 2e zin zeg je dat eigenlijk concerten wilt fotograferen zonder overlast te veroorzaken. Voor wie wil je dat niet? Voor de band of voor het publiek?? Als de band van je weet dat je pro bent kun jij gewoon op het podium foto's maken en juist die interactie tussen hen en het publiek vastleggen. Als je het publiek geen overlast wilt bezorgen, dan kan ik je vertellen dat die je absoluut niet zien staan, die zijn namelijk te gefocust op de band. Zorg wel voor donkere kleding. Uiteraard geld bovenstaande enkel voor de bands die op de kleinere poppodia staan ;).

Je kunt beter wachten tot de prijzen iets dalen ;)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er zijn tijden geweest waar je voor €1 rond $1,64 kon inwisselen.
De koers staat nu rond $1.24, ongeveer een verschil van 25%.

Daarnaast, de pro-line van Canon wordt in Japan geproduceerd en de schade van de tsunami op de productielijnen moet op de een of andere manier vercalculeerd worden.

Prijzen blijven hoog zolang er een relatieve schaarste is en er nog afnemers zijn die de hoge prijs willen betalen.

De prijs zakt vanzelf als we met z'n allen de te duur geachte spullen niet kopen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

En anders huur je het. Huurprijs is ook aftrekbaar.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Sorry dat ik onduidelijk was, ik fotografeer al concerten, sport, landschappen, bruiloften en eigenlijk alles als ik denk het te kunnen en als mijn apparatuur het toelaat. Elke set heeft z'n beperkingen. In een manege waar ik af en toe wat plaatjes maak, kun je op 3200 ISO en 2.8 nog net een sluitertijd halen van 1/250. Daar hoef je dus niet aan te beginnnen met een xxD cam en een F5,6 lens! Ik zie anderen het regelmatig proberen, met als resultaat bakken met ruis en bewogen foto's. Een 1Dx of 5DmkIII zou bijvoorbeeld, een hele goede aanvulling op mijn set kunnen zijn. Hun voorgangers pikte ik uit de tweedehands markt, of uit refurbished kanalen, en ja dan ben je nog steeds een boel geld kwijt, maar met wat sparen kom je er dan wel. met de prijzen die nu ter introductie worden gerekend, denk ik dat het gat zo groot wordt dat dat allemaal wat minder leuk gaat worden. Daar baal ik van. Op een enkeling na merk ik verder dat iedereen het geen probleem vindt. Gewoon de lat wat lager leggen is dus het devies..???
Hmm, dat is net zoiets als een wielrenner weer op een fiets van 15 kg zetten terwijl hij er een van 8 gewend is..

Ik denk Boels, dat het idd vanzelf goed gaat komen, want op de early adapters na, kan ik me niet voorstellen dat er horden staan te trappelen om de extra euro's te gaan betalen. Enfin we zullen het wel zien.
Laatst gewijzigd door 2 op coolrxman, in totaal 30 keer gewijzigd.
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

In een manege denk ik niet eens aan de grote L lenzen, daar werk ik met één lens, de EF 85mm f/1.8 en dat werkt wel op een 600D.Dus de 85mm 1.2 L, de 50mm 1.4L zullen daar zeker werken.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@pantserFaustNL, Misschien moet je eens een keer een 1DmkIV met een 70-200 2.8 IS II gaan huren en kijken hoe dat werkt. (Is geloof ik ook aftrekbaar....) Ben erg benieuwd of je het verschil ook gaat merken.
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Ik herken het prijsbetoog van de topic starter, maar er zijn voldoende alternatieven... Zelf die ik véél concertfotografie en inderdaad heb je dan een 2,8 lens nodig, misschien nog wel een 1,8 ook.... Maar met mijn 200 mm zit ik er vaak te dicht op, kijk ik in de exif terug dan zit ik meestal rond de 150mm voor een portret / close-up. Tenminste, ik ga er vanuit dat je een accreditatie hebt als professionele hobbyfotograaf? Maar nogmaals, ik herken je prijsopmerkingen. Dan maar even doorwerken om het bij elkaar te fotograferen, maar dan heb je ook wat! Geloof dat 'dat andere merk' het nog wel iets bonter maakt!
Overigens werk ik met Sigma (en heel tevreden) en met Tamron 17-55 (nog steeds niét overtuigd) tijdens de concerten icm een 450D. Die loopt op de toppen van zijn kunnen en daar leer je iedere keer opnieuw weer van.
Gr, JP
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Een professionele hobbyfotograaf.

Dit moest ik toch even 2x lezen. Ben je nou pro of een hobby fotograaf. Een professionele hobbyfotograaf bestaat m.i. niet. Of je bent doorgeschoten in je hobby, maar dat is wat anders.

Als ik zo het betoog lees dan kan ik ook wel over de belastingdienst beginnen.

De 400 mm op 2.8 is al tijden ronde de 10.000 euro en nooit echt veel goedkoper geweest. De 24-70 ligt ook al tijden rond de 1.000 euro. Dat verhaal gaat dus niet op.

Pro = duur Als je je geld ermee verdiend is het geen probleem (en mensen maar klagen dat fotografen zo duur zijn). Dit gaat echt niet opeens goedkoop worden.

Zo kijk ik zelf naar een nieuwe portretlens 85 mm. Daar zijn een aantal varianten in. Omdat al mijn lenzen van canon zijn, wilde ik in eerste instantie hier ook de Canon variant in. Natuurlijk wel de 1.2 variant. Na enig speurwerk blijkt dat de Sigma 85 mm 1.4 zo goed uit de bus komt (soms zelfs nog beter dan die van canon) dat mijn keuze hierop is gevallen. Verschil in prijs: 1.150,00 euro. Met andere woorden (zoals jeroen ook al aangaf) als je iets wilt hebben, is er altijd wel een omweg te vinden.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

coolrxman schreefCOLON@pantserFaustNL, Misschien moet je eens een keer een 1DmkIV met een 70-200 2.8 IS II gaan huren en kijken hoe dat werkt. (Is geloof ik ook aftrekbaar....) Ben erg benieuwd of je het verschil ook gaat merken.

Is dit nou cynisme of sarcasme, dat weet ik nooit. En ligt het cynisme/sarcasme nou op het huren of het aftrekken, dat weet ik niet. Alleen ik zou nooit een 1D mk IV huren. Eerder een 1Ds MK III en zo duur is het niet.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Selmak schreefCOLONPro = duur Als je je geld ermee verdiend is het geen probleem (en mensen maar klagen dat fotografen zo duur zijn). Dit gaat echt niet opeens goedkoop worden.
Da's erg makkelijk gezegd.
Leg jij even 10.000 euro neer als pro. Als de inkomsten dalen ook en de prijzen stijgen dan wordt het erg lastig kan ik u zeggen. Dusdanig lastig dat je soms beter je camera aan de wilgen kunt gaan hangen of je problemen anders op moet lossen. Wat niet altijd even makkelijk/leuk is.

Een body van 6000 euro is misschien fiscaal wel aftrekbaar en BTW kan ook teruggevorderd worden, maar dan nog moet er wel het complete bedrag in de winkel neergeteld worden.
Als je een paar jaar geleden een 1Ds mk III kocht voor b.v. 8000 euro en je moet nu noodgedwongen over naar Nikon of Mamiya omdat Canon geen fatsoenlijke vervanger heeft (een 1Dx komt niet aan het aantal pixels en een 5D mk III heeft andere nadelen t.o.v. een 1Ds mk III) dan heb je dus gewoon een duur probleem wat je op voorhand ook niet in kon calculeren.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ts zit met een dilemma in zijn maag waar anderen al een oplossing voor hebben gevonden. Wanneer TS geen concessies wil doen in het wensenpakket, betaald hij de hoofdprijs. Je kunt het prijsverhaal nu eenmaal niet veranderen. Het enige wat TS kan doen is een balans vinden tussen gewenste kwaliteit en gewenste investering.
Bv. de 70-200 F/2.8 iS USM II is een toplens. Je geeft dat ook zelf aan. Hoe belangrijk is de 300mm voor je tov 200mm. Je zou hier dus een concessie in kunnen doen. De 300mm F/4 is goedkoper. Tja een stop minder. Ook hier kan je naar kijken natuurlijk. Ik denk dat je heel goed in de smiezen hebt wat er op de markt verkrijgbaar is. Wanneer je het niet kan betalen, zal je toch een concessie moeten doen. En er zijn genoeg alternatieven, dat weet je ook.
Ik wil ook wel een M5! Kan ik dus niet betalen, en daarom staat er een fatsoenlijke peugeot voor de deur.
Dit betekent niet dat ik je betoog niet begrijp. Ik wil alleen zeggen dat je niet om de prijzen heen kan. Dat geld niet alleen voor jou, maar voor iedereen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar