AWD en technische tips?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
NilsP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2012 12:21
WoonplaatsCOLON Pijnacker

Hallo,

Al jaren bezig met fotografie, maar nooit echt in verdiept qua iso, diafragma, etc..
Sinds een tijdje ben ik er meer tijd in gaan steken en ben aan t leren qua instellingen op welk moment..

Als eerste 3 foto's van vanmorgen waar ik redelijk tevreden over ben, maar het merendeel was niet scherp of te dof enzo..Deze voeg ik ook nog even toe..
Hebben jullie tips waar ik in het vervolg op kan letten? Alvast bedankt!!

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding

En veel waren zoals de volgende 2..:

Afbeelding
1/400-5.6-400mm 600iso

Afbeelding
1/400-5.6-300mm 640iso

Alvast bedankt!!!

Groeten Nils
Gebruikers-avatar
Elanda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2011 14:18
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom

Je bent in ieder geval met betere foto's teruggekomen dan ik, mijn lens of eerder mijn extender laat het afweten op zijn uiterste. Ik heb er gisteren 2 / 3 uurtjes rondgelopen. De scherpte is toch goed op de foto's die gepost zijn. Het "doffe", of eerder fletse, kun je gemakkelijk herstellen door de saturatie in de foto iets op te schroeven. Iets lichter of donkerder maken kan ook goed gedaan worden in de nabewerking. Belangrijkste is dat de foto scherp is...
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Hoi Nils

Tip 1
Even voorstellen in het voorstel topic is wel zo leuk. Niet verplicht overigens. ;)

Tip 2
Foto's mogen wel iets groter.

Ik denk dank Elanda helemaal gelijk heeft. Achteraf is er heel wat te verbeteren. Scherpte helaas niet. Zover ik het kan beoordelen, zit het daarmee wel goed.
Foto 2 en drie zijn favoriet. 2 vanwege de verbaasde blik en 3 vanwege de actie.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
NilsP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2012 12:21
WoonplaatsCOLON Pijnacker

Thanks voor de reacties!!

In 't groter zie je beter dat ze onscherp zijn, maar het fletse heb ik nu ook weggeshopt ja :-)

Voorstellen ga ik gelijk even doen ;-)
Gebruikers-avatar
kaje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008 13:52
WoonplaatsCOLON Heemstede
CONTACTCOLON

Hoi Nils,

In RAW schieten en dan je White Balance goed zetten, en saturatie aanpassen.
En even goed op je compositie letten, want sommige damherten gaan in de omgeving op, "komen er niet los van".

Groet,
Klaas
Canon spul
www.klaasdevriesfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hoi,

Er zitten echt mooie foto's tussen. Vooral die van die gevechten springen er voor mij erg uit.

Echter heb ik het gevoel dat ik wat scherpte mis.

Zijn de foto's (erg) gecropt?

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
NilsP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2012 12:21
WoonplaatsCOLON Pijnacker

@Kaje Dank je, ik heb ze ook in RAW, dat is ook nog iets wat ik moet uitvogelen hoe ik dat kan aanpassen, vanavond maar is tijd voor vrij maken.

@Marcel Dat vond ik nou ook ;-) Foto's zijn niet gecropt en via spot metering scherp gesteld..Het middelste rode puntje zeg maar...Wel op de volle 400mm.
Kan het komen door m'n 40D? Die heeft natuurlijk wel z'n cropfactor..
Gebruikers-avatar
NilsP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2012 12:21
WoonplaatsCOLON Pijnacker

Nou, een beetje zitten stoeien met contract en curves..
Is denk ik wel een verbetering..Misschien iets te ver doorgeslagen...

voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Je hebt idd iets teveel aan de schuifjes geschoven. Waarschijnlijk ook omdat je de onscherpte van het orgineel probeerde op te heffen. Probeer het eens bij een scherpe foto, dan gaat het vast beter.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
NilsP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2012 12:21
WoonplaatsCOLON Pijnacker

Duidelijk ;-)
Thanks
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

@ Nils,

Ik heb zelf ook de 100-400mm (op een 60D) en heb ook altijd het gevoel dat ik scherpte mis op vol 400mm.
Ikzelf gaan dan ook meestal niet verder dan 350-380mm. Heb geen idee of het helpt hoor. Het is meer een gevoelskwestie.

Ook ben ik net begonnen met RAW dus voor mij is het ook erg uitpuizen wat je hiermee kan maar ik heb al wel ondervonden dat je giga veel kan corrigeren in RAW..
Het is heel erg een beetje spelen met de schuifjes.

Ook denk ik dat ik misschien teveel verwacht van de 100-400mm als ik sommige foto's hier zie (maar die zijn dan weer met een 500mm of meer gemaakt). Ik mis elke keer an toch ook weer mm's waardoor je erg gaat croppen. En dat komt dan de scherpte niet weer te goede..

ALs je een een keertje hier bent (Veluwe) laat het dan eens weten. Wellicht kunnen we eens vergelijken mbt scherpte.

Gr Marcel
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar