RGB

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Daffiedolf

Deze vraag stel ik in dit forum, maar ik weet niet zeker of hij hier hoort.
Als mijn camera staat ingesteld op RGB (of eventueel sRGB), kan een afdrukcentrale dan zeggen dat de kleuren minder mooi zijn, omdat je de foto's in RGB hebt gemaakt?
Cenntrale geeft aan dat zij "afdrukkleuren" gebruiken en dat daarom een foto die in RGB gemaakt is fletser en donkerder uitgevoerd wordt.

Dit overkwam mijn dochter. Wat is waar?
Ik dacht dat RGB (of sRGB) juist zorgde voor veel kleuren.
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

Alle fotos worden in (s)RGB gemaakt. Dus als een afdrukcentrale daar moeite mee heeft moeten ze ander werk zoeken.
Een goede techneut is nou eenmaal eigenwijs
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

Het gaat niet om kleuren, maar om het ICC kleurprofiel; als de afdrukcentrale een workflow heeft die is afgesteld op sRGB (= bijna alle centrales als standaard, de enkele zoals profotonet heeft custom profielen die je kunt downloaden specifiek voor hun combinaties van papiersoort/apparaat) dan 'interpreteert' deze de kleuren automatisch als zijnde sRGB, ookal is het Adobe of ProFoto RGB, om maar wat te noemen. De waardes voor R, G, en B worden anders weergegeven afhankelijk van het gekozen kleurprofiel.

Verder is de ene niet per se beter dan de andere; dat adobe RGB (aRGB) of ProPhoto RGB een grotere kleurruimte (='meer kleuren') hebben wil niet zeggen dat je foto er, gedrukt, mooier van wordt. Zeker bij afdrukken, omdat de meeste printers/inkten/etc. minder tinten hebben dan theoretisch mogelijk zijn bij adobe RGB. Ook dikke kans dat je computermonitor al die tinten niet eens volledig kan weergeven! Ook zijn er nog steeds browsers niet niet goed met color management omgaan, dus alles wat je online/op het web zet zou je 'gewoon' in sRGB aan moeten bieden. Grootste kans dat iedereen dan ziet wat jij ook ziet.

Bottom line: als de central sRGB wil, zet je foto's om in sRGB en lever ze gewoon zo aan. Tegenstribbelen heeft bitter weinig zin.

Voorbeeld met plaatjes en uitleg, specifiek met betrekking tot browsers (maar het idee is hetzelfde; de printers kunnen of hun eigen ICC profiel 'zien', of ze gaan dus blijkbaar uit van sRGB):
http://www.gballard.net/psd/go_live_pag ... files.html#" onclick="window.open(this.href);return false;

Lange versie met technische uitleg van het waarom, in het Nederlands:
http://wetenschap.infoyo.nl/techniek/76 ... elegd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

Matia,

Je hebt helemaal gelijk, maar zoals ik het begrijp zegt de afdrukcentrale dat je in CMYK moet aanleveren, want dat associeer ik met 'afdrukkleuren'. En ik heb nog nooit gehoord dat je je foto zo moet aanleveren bij een afdrukcentrale.
Als ze het in sRGB willen, dan moeten ze dat ook aan de klant vertellen, maar hier heb ik meer het gevoel: klant ontevreden? We hangen één of ander vaag verhaal op want de klant weet toch niet beter.
Een goede techneut is nou eenmaal eigenwijs
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

niet een precies antwoord op je vraag maar wel iets wat hierbij belangrijk is. is de monitor waarop de foto's zijn bekeken goed afgesteld? want ook dit kan een heel verschil maken, als je een foto hebt die op de monitor mooi licht is maar je hebt je monitor veel te licht staan krijg je alsnog een donkere foto afgedrukt.
om dit te testen zou je bv http://www.digifotoforum.nl/index.php?showtopic=21" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen gebruiken (misschien ook wel hier op forum beschikbaar maar deze vond ik sneller via google)
en bij windows 7 zit ook kleuren kalibreren (configuratiescherm/vormgeving en persoonlijke instellingen/beeldscherm/ en dan staat hij in de linker kolom)
of je moet natuurlijk een spyder ofzoiet hebben/aanschaffen alleen kost dit wel een paar centen.

groetjes arjan.
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Daffiedolf

Dank voor jullie reacties.
De (af)drukker zal als hoofdverdienste wel drukwerk doen met CMYK en geen RGB verwerken.
Ik zal mijn dochter adviseren om er geen foto's meer te laten verwerken en een echte fotocentrale in te schakelen.
Het is zoals ik dacht: ze kletsen maar wat bij deze afdrukker.

Ik stel voor om dit topic maar te sluiten.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar