de smid in de studio

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
koot
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 07:44

Gisteren heb ik van mijn zoon portretten gemaakt, waarvan 1 voor de website.
Mijn intensie is om hem wat stoerig te portretteren.
Ik heb hem in de studio gefotogr. en met 1 flitskop+grid, goed gericht op het hoofd.+reflectiescherm
Gebruik gemaakt van: colorchecker/belichtingmeter/canon 5d/50mm. 1.8/handmatige wb/
f=8 1/125s iso50 flits 500Ws! afstand ±1.5mtr Mf-focus

nabewerking, een wat grunceachtige sfeer te geven, passend bij zijn uitstraling.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
RPGraphix
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 283
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2011 09:50
WoonplaatsCOLON Ergens in Noord-Holland
CONTACTCOLON

Ik vind met name de tweede erg mooi. Mooi belicht en de hamer voegt wat toe. De laatste vind ik minder sterk omdat de hamer niet duidelijk te zien is en je dus constant afvraagt wat 't ding in z'n hand voorstelt. De eerste is lekker stoer maar te ruim ingekaderd naar mijn smaak.

Groet,
Ruud
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Eens met de vorige spreker.
De 3r is eigenlijk de meest sterke en stoere plaat. Maar het gemis van de hamer zwakt het wat af helaas.

Misschien wordt 2 met dezelfde omzetting wel bijna even sterk..?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

mooi hoor, toch ga ik voor 3, want ik vind juist dat de jhamer op 2 maar op een "zo ik hou de hamer vast" manier in beeld komt.
Misschien nog een tikkie oplichten mogelijk?
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik ga ook voor nummer 3, zie wel dat hij op deze foto ook een hamer vasthoud? maar doordat de onderkant wat donker is valt deze niet zo op, misschien kun je dat nog wat oplichten.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
koot
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 07:44

Ik heb een (verbetering?) aangebracht, meer zicht op de hamer, opgelicht en een grotere crop.
Bedankt voor de voorafgaande reakties en leerzame tips... groet

Afbeelding
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

ja top die laatste zo !! (zelf zou ik er van de bovenkant en links nog een tikkkie afhalen, is ie iets meer in balansd denk ik)
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Foto technisch vind ik het sterke foto's. Maar het feit dat het om een smid gaat, haal ik hier niet uit. Het had ook een timmerman kunnen zijn.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ja, mooi zo!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
koot
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 07:44

PanzerFaustNL schreefCOLONFoto technisch vind ik het sterke foto's. Maar het feit dat het om een smid gaat, haal ik hier niet uit. Het had ook een timmerman kunnen zijn.
Ik snap wel wat jullie bedoelen , het zou ook het eerste zijn waar ik mee zou associëren.
Mijn zoon is eigenlijk een constructeur van kunstobjecten van de Londense kunstenaar Ron Arad, die stoelen en tafels maakt.
Hij werkt veel met rvs en aluminium, daarnaast heeft hij een eigen bedrijf en maakt ook smeedwerk.......

Zijn handen hadden inderdaad wat viezer gemogen. groet en bedankt weer
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

PanzerFaustNL schreefCOLONFoto technisch vind ik het sterke foto's. Maar het feit dat het om een smid gaat, haal ik hier niet uit. Het had ook een timmerman kunnen zijn.
hoeft toch ook niet? het gaat toch om de foto en het beeld dat hij uitstraalt, de titel die er bij staat is van ondergeschikt belang.

Over de foto: ik vind de kleuren versie veeeel sterker, wel vind ik de 4e foto qua compositie het beste, maar dan graag in kleur.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
RPGraphix
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 283
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2011 09:50
WoonplaatsCOLON Ergens in Noord-Holland
CONTACTCOLON

De update is inderdaad beter en ook ik zou 'm graag in kleur zien. De uitstraling is toch wel van een smid en niet van een timmerman, dat terzijde. De overal en het type hamer geeft de clou.
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

ik vind de laatste foto denk toch het sterktst ik zie er eigenlijk vrij weinig (smid) in...
dat ik de titel las dacht ik van wat gaaf smid in actie in een studio
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Komt misschien omdat we een hoefsmid in onze gedachte hebben.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
koot
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 07:44

PanzerFaustNL schreefCOLONKomt misschien omdat we een hoefsmid in onze gedachte hebben.
Ik denk het ook, ±35% van de kinderen in de randstad denken dat melk gemaakt wordt in een fabriek en wij in het zuiden dat de randstadters allemaal kunstenaars zijn op klompen.
Gebruikers-avatar
Martin Bokschoten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 15:51
CONTACTCOLON

Fraaie portretten. Met name de zw/wt opname is mooi.
Technisch goede foto's.
PanzerFaustNL schreefCOLONFoto technisch vind ik het sterke foto's. Maar het feit dat het om een smid gaat, haal ik hier niet uit. Het had ook een timmerman kunnen zijn.
Ik denk dat een constructeur of een smid het wel had gezien aangezien de man een constructie/bankwerkhamer in zijn hand heeft. Een timmerman heeft een klauwhamer.
Maar dat terzijde. :mrgreen:
Misschien een volgende keer een aambeeld oid erbij zetten. Al loop je dan wel de kans dat de rust in de foto verstoort wordt.
Ga je scheiden? Heb je alles geregeld en nog geen fotograaf???
rein64
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 22:30
CONTACTCOLON

De reacties zijn bijzonder positief. Toch ga ik daar niet helemaal in mee. Zelf vind ik namelijk dat de flitser niet juist is opgesteld. Het lijkt alsof er geprobeerd is iets van een "rembrandt driehoek" te creëren. Op geen van de foto's is de schaduw van de neus juist. Ook mis ik de "lichtjes" van de flitser in de ogen. Op de derde foto (zwart/wit versie) is de huid onder zijn rechteroog behoorlijk uitgebeten. Dit moet haast wel door de nabewerking komen, immers je hebt gebruik gemaakt van een belichtingsmeter.
Verder begrijp ik niet goed waarom hij over zijn overall een jas draagt. Zelf denk ik dat zonder jas en alleen de overall het een nog krachtiger plaatje zou zijn.
Wel erg goed dat je slechts 1 flitser gebruikt hebt. Vooral doorgaan en blijven posten.
Gebruikers-avatar
koot
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 07:44

rein64 schreefCOLON Toch ga ik daar niet helemaal in mee. Zelf vind ik namelijk dat de flitser niet juist is opgesteld. Het lijkt alsof er geprobeerd is iets van een "rembrandt driehoek" te creëren. Op geen van de foto's is de schaduw van de neus juist. Ook mis ik de "lichtjes" van de flitser in de ogen. Op de derde foto (zwart/wit versie) is de huid onder zijn rechteroog behoorlijk uitgebeten. Dit moet haast wel door de nabewerking komen, immers je hebt gebruik gemaakt van een belichtingsmeter.
Ook jij bedankt voor je kritiek waar ik wat aan heb, het klopt inderd wat je zegt, ik heb ze nog een paar keer bekeken en het komt niet naar voren wat mijn bedoeling was,.
Er is maar 1 slap excuus voor er was haast geboden, en ik had al een aantal studio opnamen gemaakt van de voorwerpen die ook op zijn site moesten.
De site moest die zelfde dag klaar ivm vergunningen van zijn bedrijfje.
Maar dit alles heeft niet te maken met de foto zelf.
Ik heb de neiging vaak om in PS nog wat aan te vullen, dat klopt iets teveel en een soort van overstraling.
Ik fotografeer nog maar een maand of 3 met 2 500Ws flitskoppen, en met de seconic flashmeter en dan is vlgs mij met 1 flitskop met grid erg lastig meten ivm groot contrast.
Dus in het geheel klopt het , de kritiek en leer ik hier weer van. bedankt doorvoor en natuurlijk alle anderen ook.

Groet
"een goeie foto, voel ik in m'n buik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar