Spontaan portret

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fred550D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2011 20:21
WoonplaatsCOLON Waarder

Op dit moment ben ik bezig om portretten te maken voor mijn fotocursus. Hierbij is het de bedoeling om geen pasfoto portret te maken. Zelf vind ik de "spontane / onverwachte" foto's het beste lukken.
Het valt niet mee om mijn jongens op de foto te krijgen zonder dat ze een "gekke bek" trekken dus ik ben redelijk tevreden over de foto's.

Omdat ik verwacht dat er nog wel wat bij te schaven is en er misschien wel tips zijn van mensen die ook met kinderen werken heb ik onderstaande foto's gepost.

1: Wachten op de trein

26677

2: Bij de lift op het perron

26676

3: Even wat drinken in de stad

26675

Bedankt voor het kijken,

Fred
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Leuke foto's, mooi vage achtergrond, maar toch niet zo dat je geen idee hebt waar het is.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Fred550D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2011 20:21
WoonplaatsCOLON Waarder

@PanzerFaustNL Bedankt voor je opmerking.

groet,

Fred
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Bij foto 1 loopt de balk door het hoofd,

Bij foto 2 zit je er iets te dicht op (vissekom effect)

Foto 3 vind ik qua compositie de beste, maar heb je scherpgesteld op het oor, ipv de ogen.

Heb je nog met de kleuren geexperimenteerd? Je kleur/witbalans ziet er goed uit. Ik loop vaak in de problemen met het schieten van donkere mensen. Komen er - zodra ik met kleuren ga rommelen - te donker of te licht op, nooit zoals ze zijn. Had laatst een gezin met 3 kinderen. Allemaal dezelfde vader en moeder uit Suriname. Maar de oudste was zeg maar caramel, de middelste een stuk bleker en de jongste heel mooi donker. Ben toen uiteindelijk in Zwart Wit gaan schieten - want het lukte mij niet, hahaha.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

En waren ze ook niet gewoon verschillend?

Als we op vakantie zijn in de zomer, dan verkleurt mijn dochter gewoon, dan wordt ze nog donkerder. Heel goed te zien als ik haar 's avonds omkleed, dan zit er gewoon kleurverschil tussen waar haar bandjes van haar shirtje heeft gezeten.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Fred550D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2011 20:21
WoonplaatsCOLON Waarder

@hari
Bedankt voor je opmerking, ook ik vind zelf de 3e het best geslaagd. Wat betreft de opmerking over "vissekom effect" hier had ik nog niet eerder van gehoord maar ga mij hier verder zeker in verdiepen.

Wat betreft de kleuren, ik heb nu ruim 6 jaar kinderen die donker zijn en dan experimenteer je misschien automatisch, het is in ieder geval niet bewust gedaan. Ik heb 2 (adoptie)kinderen en beide hebben zij een andere bruine kleur. Misschien scheelt het dat mijn foto's voor huis tuin en keukengebruik zijn en niet in opdracht.

Groet,

Fred
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

PanzerFaustNL schreefCOLONEn waren ze ook niet gewoon verschillend?

Als we op vakantie zijn in de zomer, dan verkleurt mijn dochter gewoon, dan wordt ze nog donkerder. Heel goed te zien als ik haar 's avonds omkleed, dan zit er gewoon kleurverschil tussen waar haar bandjes van haar shirtje heeft gezeten.
Ze hadden ook alle drie een andere tint, maar in de dagelijkse omgang let je daar niet zo gek veel op. Ze wilden graag een zwart/wit foto, en toen werd het wel behoorlijk contrastrijk. Als ik naar mijn mening de een goed had, werd de ander weer iets te donker of te licht. Kwam wellicht ook door de witte muur (was een aan huis - shoot). Maar ik heb behoorlijk zitten klungelen tijdens het schieten zodat ik niet teveel met maskertjes hoefde te pielen in de nabewerking.
Gebruikers-avatar
Fred550D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2011 20:21
WoonplaatsCOLON Waarder

@Hari
Dat de verschillen extra duidelijk worden bij omzetten naar zwart/wit dat herken ik wel. Wij hebben ook foto's in de gang hangen waarbij de een bijna wegvalt tegen de achtergrond (die erg donker is) en de ander er goed tegen afsteekt.
Zelf zet ik bijna nooit iets om naar zwart/wit maar wanneer het goed lukt dan spreekt zo'n foto soms meer dan kleur.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Heb de drie kinders net weer gehad voor een shoot. En volgens mij heb ik het lek boven.

Met een zwarte achtergrond was het dit keer. Omdat die drie zo;n verschillende tint hebben ben ik met de middelste begonnen, daarop mijn diafragma afgestemd en bij de andere twee zitten klooien met iso en sluitertijd. Ben er uiteindelijk met wat fotosoep redelijk uitgekomen, maar kan nu niet meer direct reproduceren welke sluitertijd / iso ik bij welke tint had (ik meen bij de donkerste van de drie meer ISO, en bij de lichtste van de drie 1 stop minder sluitertijd).

Wat wel leuk was om te ontdekken: ik had lichtopstelling en dergeljke gemaakt met wat flitsers (strobist) en van te voren met mijn eigen kids geschoten ter controle. Nu zijn zowel ik als mijn vrouw kaukasisch zweeds te noemen met huidtype 1 en rood haar, en onze kids ook. Het was fascinerend om te zien dat al dit licht compleet anders bij die kinderen van onze vrienden om hun gezichten kringelde en haakte.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar