Full frame lens op APS-C body?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Dick van Duijn
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 18:04

Ik ben al een tijd in bezit van de Canon 60D, nou heb ik een paar weken geleden een 24-70 L lens gekocht van Canon, maar ik lees net in een tijdschrift dat een full frame lens op een APS-C body niet goed zou zijn voor de kwaliteit van de foto's. Wie kan mij hier meer over vertellen?
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

onzin.

Dat wil het nog prima, je moet alleen rekening houden dat je geen echte 24mm hebt, dus totaal geen groothoek.
Je gaat op een canon crop camera dan naar 24x1,6 = 38,4mm als kleinste brandpuntafstand.

Schiet zelf al tijden met de 24-105 op een aps-c body, bevalt prima.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Er bestaan geen "fullframe lenzen". Wel heb je een serie objectieven die NIET geschikt zijn voor fullframe.
Ik ben benieuwd wat voor tijdschrift dat is.
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Heb je dat gelezen in de Story of in de Privé? :lol:

Met een APS-C formaat sensor gebruik je alleen het beste deel van de lens (het middenste). De 24-70L is ook op fullframe een goed lens dus op een 60D krijg je ook kwalitatief goede foto's. Andersom gaat niet een APS-C lens (bijvoorbeeld de 17-55 of de 60 macro) gebruiken op een fullframe camera als de 5D. Behalve dat vallen deze lenzen verder naar binnen, waardoor ze bij fullframe en APS-H (1D) fysieke schade kunnen veroorzaken.

Let wel de 24-70 krijgt op een camera met aps-c sensor een beeldhoek die te vergelijken is met die van een 38-112 objectief op een fullframe camera, je verliest dus behoorlijk wat groothoek!

[edit] volgende keer sneller typen :lol:
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Een full frame lens bestaat in feite niet.. Bij Canon heb je de keuze tussen lenzen met een EF mount en lenzen met een EF-S mount. De eerste is op alle moderne (D)SLR's van Canon te gebruiken, terwijl de laatste juist ontwikkeld is voor gebruik op crop camera's. Dus je zou eerder over crop-lenzen spreken dan over fullframe-lenzen :)
De reden dat er een EF-S mount ontwikkeld is, is omdat een cropfactor lang niet het gehele lensoppervlak gebruikt, de randen vallen er vanaf, dus hoeven daar ook minder hoge eisen aan gesteld te worden. Daarom hebben ze een voordeligere variant bedacht die dus enkel op crop camera's kan. Dit is een beetje in Jip en Janneke taal, er liggen uiteraard nog wel meer specificaties en verschillen aan ten grondslag, maar ik hoop dat het idee duidelijk is.

Wanneer je dus een 24-70 op een 60D gebruikt, zal de lens niet ineens mindere foto's gaan maken (alhoewel het omgekeerd wel waar kan zijn... een fullframe weet het potentieel van een lens misschien beter te benutten!). Misschien dat dit ook door het tijdschrift bedoeld werd?
In elk geval moet je dus niet gaan denken dat je je 24-70 beter door een EF-S variant kan vervangen omdat je op crop werkt en dan dus betere resultaten zou krijgen, want nu heb je gewoon een toplens erop zitten!
Dick van Duijn
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 18:04

Ok bedankt voor de heldere uitleg. Fijn om te weten!
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Wel moet de lens over voldoende oplossend vermogen beschikken. De pixeltjes bij een cropcamera kunnen dichter bij elkaar staan dan bij een fullframecamera.
Het kan dus twee kanten uitwerken:
1. omdat een cropcamera het randbeeld van het objectief niet gebruikt en objectieven in het midden vaak wat beter presteren, kan een objectief op een ff onvoldoende randscherpte hebben, maar op een cropcamera nog prima presteren.
2. een objectief wat op analoog/ff-digitaal nog wel voldoende oplossend vermogen heeft, zou op een crop (en op het nieuwe megapixelmonster 1DX) onvoldoende details kunnen weergeven.

De 24-70 L heeft tot op heden van geen van beide last en kan dus prima op ff en op crop worden gebruikt. Ik kan me echter wel voorstellen, dat je op de 1DX last gaat krijgen van probleem 2. Maar als je geld genoeg hebt voor een 1DX, dan heb je ook geld voor de nieuwe 24-70 II. :)
Dexter202

@eos4all: 1DX is niet bepaald een megapixelmonster :wink:

@TS: ik zou het nog eens nalezen of je het niet verkeerd begrepen hebt. Zo niet, zou ik dat blad niet nog een keer kopen! :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is full-frame of niet. EF of EF-s, zoals al eerder in dit topic aangehaald is.
Een lens die ook geschikt is voor full frame, past ook op een niet full frame camera en functioneert heus niet beter of slechter als op een niet full frame camera.

Maar als je wat meer wilt weten over objectieven, dan heb ik daar al wel eens iets over geschreven: http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/objectieven.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

De lens presteert dan niet slechter of beter, je maakt op een crop cam met een EF lens wel gebruik van het beste, middelste gedeelte en dus heb je minder last van de minpunten van veel lenzen, namelijk de randen.

Ik vermoed dat het het briljante blad ZOOM betreft. Het is niet de eerste keer dat dit blad onzin verkoopt, en zich laad leiden door sponsors. Maar ik hoop voor hen dat het de Story, Weekend of Prive is.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ernst-Jan schreefCOLONMet een APS-C formaat sensor gebruik je alleen het beste deel van de lens (het middenste).
jvanarkel schreefCOLONDe lens presteert dan niet slechter of beter, je maakt op een crop cam met een EF lens wel gebruik van het beste, middelste gedeelte en dus heb je minder last van de minpunten van veel lenzen, namelijk de randen.
Ook op een cropcamera gebruik je wel degelijk "de randen" van het objectief. Wat je echter niet gebruikt is de afbeelding op het buitenste stuk van de (denkbeeldige fullframe) sensor omdat daar geen sensoroppervlak zit bij een cropcamera. De lensfouten zijn in dat gebied doorgaans het grootst.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

:)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Snip schreefCOLONonzin.
Je gaat op een canon crop camera dan naar 24x1,6 = 38,4mm als kleinste brandpuntafstand.
Knap dat de brandpuntafstand veranderd door simpelweg een objectief op een andere body te zetten.... :?:
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

pfff

je snapt mijn bedoeling toch wel?

in vergelijking met een FF sensor dan.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Dexter202 schreefCOLON@eos4all: 1DX is niet bepaald een megapixelmonster :wink:
sorry, ik haal de nieuwigheden door elkaar. Het is Nikon die met een mp-monster komt. :oops:
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

En dan in de vorm van de D800 (de '5D tegenganger').
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Snip schreefCOLONpfff

je snapt mijn bedoeling toch wel?

in vergelijking met een FF sensor dan.
Ja ik snap het wel, alleen maak je de verwarring weer helemaal compleet door het zo te stellen....
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Wat een flauwe discussie, leg dan gewoon direct uit hoe het wel zit.
757D + 8-400 mm
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Dat omrekenen naar "35mm equivalent" maakt het er in mijn ogen alleen maar verwarrend op. Als je wilt rekenen aan zaken als vergroting, DOF etc. dan is de enige relevante afstand de fysieke brandpuntsafstand (= de afstand waarop je de lens moet houden om een gaatje in je vloerkleed te branden als de zon schijnt :wink: ) en niet een of ander "equivalent". Dat je een kleiner stuk op de foto krijgt bij dezelfde brandpunsafstand met een crop- dan met een fullframe-camera verklaart ook de term "crop".
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Pieterr rulez! :D
"One test is worth a thousand expert opinions"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar