Canon 600D of 60D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

Nielsdj schreefCOLONBeste forumgebruikers,

ik gebruik nu twee jaar lang een 1000D met een Sigma 18-200. Wat ik voornamelijk fotografeer zijn auto's en zo nu en dan andere mooie dingen die ik tegen kom.
Puur hobby dus, vrijwel nooit voor professionele- of commerciële doeleinden.

De kwaliteit van de foto's bevalt mij in principe goed, enkel op donkere plekken en bij overdekte situaties (in huis, garages, etc) presteert de 1000D niet voldoende. Er is redelijk wat ruis te zien boven ISO 800. Ook klopt de witbalans dan vaak niet zo goed meer.

Wat ik dus mis zijn iets uitgebreidere ISO- en witbalansinstellingen en mogelijkheden.
volgens mij heet het echter: een statief. kost 100~150 EUR dus aanzienelijk minder dan een nieuwe camera... ;)
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Witbalans ligt niet aan de 1000D, daar heb je zelf alle controle over. Ga eerst eens leren het onderste uit de kan te halen met je 1000D, in plaats van het in materiaal te zoeken.
Nielsdj
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2012 21:56

Ik schiet inderdaad regelmatig op RAW, dat scheelt al veel. Maar ik wil niet elk kiekje op RAW maken. Wel haal ik elke foto door Photoshop, dus als de witbalans er maar een paar 'Kelvin' naast zit is het met Photoshop ook wel recht te trekken.
Een statief heb ik, dat advies is een beetje irrelevant. Weet goed waar een statief voor dient, en jij weet ook dat je die niet elke dag mee op pad neemt. Je wilt ook zonder flitser of statief goede foto's uit de hand kunnen maken.

Een 50mm f1.8 ga ik binnenkort aanschaffen. Dan ga ik daarna eens rustig kijken of ik nog een kwaliteits zoomlens ga kopen.

Automatische witbalans is bij een 7D bijvoorbeeld toch beduidend beter dan bij een 1000D weet ik uit ervaring, daarom denk ik dat het bij de 60D ook wel iets beter moet zijn. Maar goed dat is niet het belangrijkste.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik gebruik nooit AWB, juist omdat hij er nog wel eens naast zit. Ook op de 7D!
Als je toch iedere foto door PS haalt, dan kun je net zo goed in RAW schieten. De presets die de camera gebruikt om van RAW naar JPG te komen, kun je ook in ACR instellen.
Statief heb ik wel altijd bij me, dat vind ik een essentieel onderdeel van mijn camera.

Maar het klinkt nu meer, alsof je allerlei punten zoekt om een nieuwe camera te kunnen kopen?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar