Kop voor op Redged RMA-432

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 3

Ooit gekregen bij een abo op Zoom, geloof ik.
De kop erop is niks. Schroefje losdraaien om een beetje beweging te hebben.
Dat moet beter en gemakkelijker kunnen.

Nu ik met wat zwaardere objectieven aan de slag ga (Canon 80-200 en Sigma 50-500) gaat de eenpoot duidelijk deel uitmaken van mijn standaardspullen in de auto.

Welke kop kan ik het beste erbij aanschaffen? Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn, maar wel degelijk en met snelkoppeling (de tweede moet er los bij te bestellen zijn)

Vandaag belandde mijn camera+Sigma gelukkig in het gras, omdat een zelfgemaakte eenpoot het begaf....

Kan iemand me verder helpen?
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

Persoonlijk zou ik gaan voor de Manfrotto 496 RC2 of de 498 RC2 balhoofd.
Goede stevige kop, voor een nog acceptabele prijs.

Helaas zie ik geen budget, dus is erg lastig adviseren.

Hoe steviger de kop hoe hoger de prijs..... ;)
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik weet niet of 'ie 'n 50-500 houdt, maar ik neem afscheid van mijn Vanguard SBH-100 balhoofd, inclusief snelkoppeling. Tijd lang fijn mee gewerkt (m.n. de "panorama-functie" is handig: je kunt 'm z'n as draaien zonder de oriëntatie van de camera te veranderen), maar nu vervangen door 'n 498RC2 (in verband met compatibiliteit met 'n BlackRapid-strap).

Als je geïnteresseerd bent, PB even, prijs komen we wel uit. Zo niet: die balhoofden die pielie noemt zijn inderdaad aanraders.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Op mijn Gitzo monopod heb ik geen bal hoofd maar alleen een RC2 quickrelease plate van Manfrotto. Met dezelfde Quick release plates die ik op allen andere balhoofden van mijn Manfrotto en Giottos statieven heb. Maar bij mij hoeft er geen balhoofd op de monopod. Gewoon omdat dat voor sport straal vliegtuigen en vogels bij mij nog nooit nodig is geweest. Als je echter veel vogels van onderen vastlegt wat volgens mij geen mooi beeld geeft maar goed, dan kun je natuurlijk een 234RC2 van Manfrotto overwegen, dat is de swivelhead, waardoor je dus wel onder een hoek omhoog of omlaag kunt fotograferen en makkelijk de lens kunt verwijderen. Die had ik eerst want toen had ik geen statiefgondels en had ik de swivel nodig om de body met lens van landscape naar portrait te doen, maar ik heb nu statief gondels dus was alleen die RC2 plaat voldoende. Op die manier kan ik allerlei lenzen snel uitwisselen, wat de RC plaatjes blijven op de statief gondels en kan ik snel tussen diverse lenzen icm body wisselen.

voor je Bigma is denk ik dus alleen die RC2 plaat voldoende op je op monopod voor dieren en vliegtuigen ed. Wil je ook macro fotografie doen en dus soms van bovenaf naar beneden fotograferen of onder een hoek dan denk ik dat je met een monopod en 234RC2 swivelhead genoeg hebt een monopod kun je namelijk draaien en heeft geen voor of achterkant.

Als het voor een statief is dan zou ik voor de 486RC2 of 488RC2 gaan, die kunnen beide de lenzen van jou aan ik heb dan wel een 150-500 maar volgens mij ontlopen die niet veel van elkaar in gewicht en lengte. De 488RC2 heb ik sinds kort want gewichts technisch zou mijn 484RC2 met 4Kg draag vermogen voldoende zijn, maar die boog toch door of gleed door de 486RC2 is voor 6Kg maar die vergt ook soms ff wat aandacht met vast zetten, en dus de 488RC2 voor 8Kg!!!!!!???? is stevig genoeg voor een combinatie die de helft daarvan weegt.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Anoniem 3

Dank aan allen.
Ik kan nu vooruit met een aantal goede tips.
Anoniem 4

Ik schaar me in hoofdlijnen achter Jeroen. Een balhoofd is op een monopod niet erg praktisch. Als je voornamelijk objectieven met statiefgondel gebruikt op de monopod, kun je volstaan met alleen een quick release adapter direct op het statief. Gebruik je ook andere objectieven, dan verdient de swivelhead de voorkeur.
Bij een monopod is het draagvermogen niet zo belangrijk, omdat je altijd de camera vast hebt. Ben je gewend de camera met objectief op de monopod bij het verplaatsen over de schouder te dragen, dan is het oppassen geblazen.
Ik heb overigens twee Manfrotto's 234 in mijn uitrusting zitten, maar gebruik die ergens anders voor. Kan ze wel meenemen naar onze afspraak om uit te proberen.
Anoniem 3

Maar bij een monopod is een goede bevestiging wel cruciaal (heb ik gemerkt).
En de combinatie met Bigma gooi ik niet over mijn schouder.

Overigens kijk ik uit naar onze ontmoeting.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Geen balhoofd, dat is niet practisch. Gewoon de Manfrotto 234. Ik heb momenteel de uitvoering zonder snelkoppeling, omdat ik daarop het snelkoppelingsysteem van mijn statief heb gezet (Arca-swiss compatible van de bezorgchinees).
Ik heb die met de Manfrotto-snelkoppeling nog liggen, Heb je interesse, stuur dan even een pb
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

als je een balhoofd wil, dan blijf af van Manfrotto. met name van 48x en RC2 snelkoppeling. kwaliteit is heel erg slecht en qua comfort van het werken is het echt... zo.... 2000 (intussentijd hebben wij 2012 :D )

alles hangt vanzelfsprekend van de prijs. maar....
dit is een heel stoere kop: http://www.cameranu.nl/nl/statieven-toe ... 94_132014/" onclick="window.open(this.href);return false; maar het is 159 EUR + nog 30 of zoiets voor tweede plaatje. het ding draait als een zonnetje en met name voor volgen van bewegende onderwerpen is het prima.

een kop van deze type (Arca-achtig) kan ook goedkoop: http://www.cameranu.nl/nl/statieven-toe ... 84_181584/" onclick="window.open(this.href);return false; maar ik weet niet hoe het qua duurzaamheid uitziet vergeleken met Benro. Berno heb ik zelf 1,5 jaar (model B-1) en het is hartstikke goed.

of als jij nederlandse economie wil steunen, dan kan het ook duurder (waarschijnlijk ook beter qua kwaliteit): http://www.cameraland.nl/product/600/15720/" onclick="window.open(this.href);return false; . zelf heb ik geen ervaring met Redged, dus ook geen info over duurzamheid.


in elk geval - ik vind het zeker beter, om een balhoofd van de Arca-type te kiezen voor drie poten - dwz. snelkoppelingplaat bevesting met een schroefje (veel steviger en veel duurzamer dan met name RC2 van Manfrotto) en dan aparte schroeven voor: controle van frictie, blokkade van rotatie, en een voor vastmaken van de bal zelf.



als het zowel normale statief en eenpot moet zijn dan is het kwestie van wat belangrijker is. een Arca-hoofd is niet echt handig op een eenpot. het kan goedkoper en makkelijker. maar ik ben zelf geen eenpotgebruiker...
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Dit is een prima kop (heb ongeveer dezelfde op mijn statief, maar dan van een ander merk), maar het is wel erg overkill op een monopod.
30 euro voor een arka-swiss compatible plaatje is wel erg veel, de bezorgchinees doet het voor veel minder (en de kwaliteit is ook nog eens net zo goed, of in mijn geval zelfs iets beter)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar