iPod

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
60 Yen

Ik hoorde dat je de iPod in combinatie met een ander apparaat kan gebruiken voor het opslaan van bestanden, zoals foto's. Weet iemand welke versies van de iPods dat zijn en heeft iemand er misschien ervaring mee?
bolletje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2004 15:54

Je hebt een aparte medialezer van Belkin nodig (€129 in de Apple shop). Vriend van me heeft deze en werkt erg goed. Voordeel is met name dat het uitlezen van de CF kaart met firewire gebeurd, dus neemt niet zoveel tijd in beslag.

Zeker een aanrader als je al een iPod hebt. Nu je dit weer onder mijn aandacht brengt, ga ik het zeker overwegen als aanvulling op mijn 30GB iPod.
60 Yen

Ik zit zelf een iPod te overwegen, maar ik moet ook nog een camera. Als ik dit als een aanvulling onder de aandacht van m'n vader kan brengen, dan... misschien... ghehehe
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Tjah, niet echt de meest idieale oplossing. Apple zwaar overpriced. Zocht in de VS heel snel een image tank, kon dus iPod kopen en een kaartlezer en dan was je totaal $600 kwijt voor een 20Gb iPod + lezer. :evil:

Daarnaast lag voor $249 een Archos Gmini 120. ook 20Gb, ook MP3 speler, CF kaart lezer ingebouwd, image data viewer, sound recorder the works. Is USB 2.0 dus ff sneller als de iPod en geen extra Firewire insteek kaart nodig. Werkt op elke USB 1.1 USB poort en zonder extra software.

Kan dus mooi op vakantie internet cafe in en foto's mailen zonder dat ik in het internet cafe een FireWire kaart in PC moet zetten :P

MP3's erop zetten is erg makkelijk geen extra software nodig, geen DRM monopoly van Apple gewoon lekker je CDtjes omzetten naar MP3 erop zetten en desnoods playlist maken. Verder het prijskaartje erg schappelijk, koop er desnoods 2. 1 dedicated MP3 en 1 dedicated Cam.

Als je een MP3 speler + Image tank wilt hebben in 1 zou ik zeker niet voor de iPod gaan. Een Archos of Xs-Drive Pro (is ook MP3 speler) is dan de meest voordelige en universele optie.

Als je al een iPod hebt dan moet je zelf kijken of je voor €129 een iPod CF kaart lezer wilt kopen of voor iets meer (geloof rond de €200 tegenwoordig) een Archos/Xs-Drive image tank.

Heb de Archos door de weeks mee in de trein om muziek te luisteren, op lange auto tochten hangt ie aan m'n auto radio via sdif en kan ik MP3's luisteren die ik nog niet op MP3 cd heb gezet. Heel relexed.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
60 Yen

Hmmmzz, dat is eigenlijk wel beter... bedankt voor de tip!
bolletje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2004 15:54

Ik heb zelf een iPod en moet zeggen dat niet alle kritiek terecht is (van de Apple DRM heb je geen last als je je eigen CD's omzet naar MP3). Heb vele andere MP3 spelers gezien en geprobeerd, maar geen van deze kan tippen aan de iPod qua gebruiksgemak en geluidskwaliteit. Overigens heeft de iPod ook een verloopplugje voor USB, dus ook daar geen problemen mee.

Nu de iPod promo voorbij is, als je primair foto's wilt opslaan kun je inderdaad beter een ander apparaat nemen. Heb je echter al een iPod, dan is een card reader hiervoor zeker het overwegen waard.
Noud
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2004 21:53
CONTACTCOLON

Heb zelf ook al een iPod (10 gig, oud model).
Zat eerst te denken aan een imagetank o.i.d. maar dit lijkt me wel iets!

- Welke CF-lezer heb je precies nodig (wellicht heb je er een link van)?
- Hoe werkt het samen met MacOs (10.3.5) ?
- Werkt 't ook i.c.m. iPhoto?

Alvast bedankt!
bolletje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2004 15:54

Je hebt hiervoor een derde generatie iPod nodig (die met de docking station), dus het oude model wordt niet ondersteund. Verder zie ik onder XP de iPod ook als drive en kan dan de foto's met de Explorer van de iPod afhalen.

Meer info: http://catalog.belkin.com/IWCatProductP ... _Id=173207
chm

xiphias schreefCOLONDaarnaast lag voor $249 een Archos Gmini 120. ook 20Gb, ook MP3 speler, CF kaart lezer ingebouwd, image data viewer, sound recorder the works. Is USB 2.0 dus ff sneller als de iPod en geen extra Firewire insteek kaart nodig. Werkt op elke USB 1.1 USB poort en zonder extra software.-XiP
Kan wel zijn, maar hoe verklaar je dat weereldwijd de iPod dan ongeveer een marktaandeel heeft van 60%.
En volgens de ratings van Cnet duidelijk op de eerste plaats staat en jouw keuze er niet bij de beste staat? 8)
http://reviews.cnet.com/Music/4521-6532 ... tag=dir.tp

Mij lijkt dat de iPod een heel degelijk produkt is en dat ondertussen ook heeft bewezen. Je mag ook ITMS niet vergeten die binnenkort ook hier zal te gebruiken zijn. En alles wordt volledig gesinct met je computer, of het nu nen MAC of nen Windows PC is. Dus je bent totaal aan niets gebonden. En iTunes (door velen de beste jubox bekroont) is gratis te gebruiken voor iedereen!
Hmzaniac
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2004 01:50
WoonplaatsCOLON Hier

Die reader heb je niet nodig. Als je in itunes/iPod preferences de instelling dat hij automatisch je library synchronizeert uitzet, mount hij je iPod als je hem erin steekt. Hierna kan je hem benaderen via het icoontje op je desktop, en kan je data erop zetten en eraf halen. Best ideaal om even wat bestandjes te verplaatsen naar iemand zonder snel internet.


[edit]
Dit werkt onder een mac en Linux, ik zou niet weten hoe een iPod onder windows werkt (ik zou uberhaupt niet weten hoe windows werkt :mrgreen: ))
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Heel simpel, de iPod is van Apple. Dat is al een heel groot min punt. Verder wordt je bij iPod iTunes opgedwongen. Ik heb al m'n CD's al naar MP3 omgezet. Ik wil gewoon via USB 2.0 (sneller als de trage iPod firewire verbinding) MP3's op m'n Archos zetten.

En dan gaat het hier om de iPod als image tank, daar is deze niet voor gemaakt. De belkin kaartlezer die je nodig hebt kost net zoveel als je tegenwoordig voor een 20Gb image tank betaald. Als je nu een diehard Apple gebruiker bent met een iPod, ja dan is een iPod wel handig. MP3's afspelen is leuk maar daar heb ik m'n MP3 autoradio voor met MP3 DVD wisselaar. GEnoeg MP3's voor ene lange rit.

Wat betreft die test op CNet, Archos is andere klasse, daar zit een mini HD in ipv een krote zware laptop HD. De Archos is net zo groot als de HD van de iPod.

Wil je een echt A/V product dan is de Archos AV400 een must. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Grote kleuren display om films op af te spelen en foto's op de bekijken. Verder sluit je deze op je TV en 7.1 speaker set aan en dan kan je je DivXjes met mooi geluid bekijken. Maarja, dat dink kost ook een paar centen.

Conclusie, de iPod is leuk als mp3 spelertje maar als image tank zijn er veel betere oplossingen als bijv. de Xs-Drives of NixVue. Die laatste toont ook CRW's op de display.

Succes in de beslissing.


-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Hmzaniac
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2004 01:50
WoonplaatsCOLON Hier

xiphias schreefCOLONHeel simpel, de iPod is van Apple. Dat is al een heel groot min punt.
Nofi, maar beargumenteer die alsjeblieft. Zeggen dat iets slecht is omdat het van een bepaald merk is is onzin. Niet alles van Sweex is bijvoorbeeld slecht, ondanks dat hun Camera's bagger zijn voor meer dan huis-tuin-en keuken foto's.
Verder wordt je bij iPod iTunes opgedwongen.
Ik kan onder macOS en Linux mn iPod mounten als device, en dan gewoon direct de mp3'tje lezen. Verder weet ik dat je onder windows ook een ander jukebox programma kan gebruiken.
sneller als de trage iPod firewire verbinding
USB2: 480 Mbits/sec, shared verbinding voor alle devices
Firewire: 400 Mbits/sec, dedicated verbinding per device
Firewire800: 800 Mbits/sec, dedicated verbinding per device, beschikbaar op alle 4e generatie iPods.

Oftewel: het verschil van 480 t.o.v 400 is verwaarloosbaar, en als je meerdere devices op je USB host hebt zitten (scanner, muis, keyboard, pendrive, cardreader, e.d. is de snelheid al beduidend lager.

En dan gaat het hier om de iPod als image tank, daar is deze niet voor gemaakt. De belkin kaartlezer die je nodig hebt kost net zoveel als je tegenwoordig voor een 20Gb image tank betaald.
Je hebt geen cardreader nodig...
Wat betreft die test op CNet, Archos is andere klasse, daar zit een mini HD in ipv een krote zware laptop HD. De Archos is net zo groot als de HD van de iPod.
http://www.apple.com/ipodmini/
Wil je een echt A/V product dan is de Archos AV400 een must. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Grote kleuren display om films op af te spelen en foto's op de bekijken. Verder sluit je deze op je TV en 7.1 speaker set aan en dan kan je je DivXjes met mooi geluid bekijken. Maarja, dat dink kost ook een paar centen.
Daar heb je zeker gelijk in, maar de AV400 is gewoon een heel andere klasse dan een iPod, of een storagetank voor data.
Conclusie, de iPod is leuk als mp3 spelertje maar als image tank zijn er veel betere oplossingen als bijv. de Xs-Drives of NixVue. Die laatste toont ook CRW's op de display.
Er zijn zeker betere produkten als storage tank, maar die producten die je als storage tank koopt zijn echt alleen maar daarin gespecializeerd. Net zoals dat je ipv de iPod ook gewoon een CD-speler kan kopen die ook mp3'tjes van CD kan spelen. Die zijn gespecializeerd in muziek afspelen. De iPod (en de archos for that matter) is veel meer een generiek apparaat voor dataopslag.

En natuurlijk zijn er altijd mensen die het ene beter vinden dan het andere, maar dat is voor 90% een persoonlijke beslissing. Zo heb ik voor de iPod gekozen omdat het gewoon lekker samenwerkt met macOS en Linux, en veel andere apparaten gewoonweg niet, en omdat het toendertijd een van de betere (en de kleinste) mp3-spelers op de markt was.
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Hmzaniac schreefCOLON
En dan gaat het hier om de iPod als image tank, daar is deze niet voor gemaakt. De belkin kaartlezer die je nodig hebt kost net zoveel als je tegenwoordig voor een 20Gb image tank betaald.
Je hebt geen cardreader nodig...
Zo, zit er tegenwoordig een CF slot op een iPod, toen ik de iPod ging kopen als storage tank (en eventueel bij gebrek aan auto een MP3 speler) moest daar nog een losse Belkin kaarlezer bij voor $189. Nou, ik kocht dus liever de 20Gb Archos van $249 ipv de $399 + $189 20Gb Apple MP3 speler.
Ik zie trouwens nu dat je om photo's te storen toch echt een Belkin iPod Media Reader moet hebben van tegenwoordig $99.95 en dat die alleen met een aantal software versies van de normale iPod werkt. Die lezer is al groter als een iPod zelf, een xs-drive of Archos.

Verder hoor ik zelf eigenlijk alleen maar problem over iPod en PC. Linux zal wel goed gaan aangezien OS X unix based is. Maarja, Apple is leuk voor photoshop en illustrator, veel meer kan je er niet mee. Iig niet met OS9. OS X is wel leuk spelen, kan je tenminste nog een terminal openen en command line werken ipv zo'n brakke GUI.

Verder is de iPod mini niet te vergelijken met de Archos. iPod mini = 4GB microdrive, Archos is 20Gb 1.8" Harddisk.

Het blijft natuurlijk een persoonlijke mening, maar ik blijf er bij. De iPod is leuk speelgoed als MP3 speler, maar als image tank is hij verre van optimaal.

-XiP
Laatst gewijzigd door 1 op xiphias, in totaal 11 keer gewijzigd.
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Hmzaniac
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2004 01:50
WoonplaatsCOLON Hier

Verder hoor ik zelf eigenlijk alleen maar problem over iPod en PC. Linux zal wel goed gaan aangezien OS X unix based is. Maarja, Apple is leuk voor photoshop en illustrator, veel meer kan je er niet mee. Iig niet met OS9. OS X is wel leuk spelen, kan je tenminste nog een terminal openen en command line werken ipv zo'n brakke GUI.
Ik ga hier niet eens meer op in.. met zulke geweldige argumenten heb ik de discussie al bij voorbaat verloren.. :wink:
BOFH excuse #356:

the daemons! the daemons! the terrible daemons!
Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2004 20:08

Ik denk dat als je al een ipod hebt de lezer wel het overwegen waard is. Anders zou ik voor zo'n xs-drive gaan. Prijstechnisch gezien.

De discusie Windows / Apple heb ik vroeger al eens gevoerd, en ga ik lekker niet aan beginnen. Dat is een nutteloze discussie.
Alias "Mr. Google"
50D|EF 100MM f2.8 Macro USM|EF F/4.5-5.6 100-400 [color=red]L[/color] IS USM|EFS F/4.5-5.6 17-85|550EX|420EX|Manfrotto 330|Manfrotto 144B+128Rc|Manfrotto 679B + 486RC2
chm

Hmzaniac schreefCOLON
Verder hoor ik zelf eigenlijk alleen maar problem over iPod en PC. Linux zal wel goed gaan aangezien OS X unix based is. Maarja, Apple is leuk voor photoshop en illustrator, veel meer kan je er niet mee. Iig niet met OS9. OS X is wel leuk spelen, kan je tenminste nog een terminal openen en command line werken ipv zo'n brakke GUI.
Ik ga hier niet eens meer op in.. met zulke geweldige argumenten heb ik de discussie al bij voorbaat verloren.. :wink:
En gelijk heb je. Je kan niet dicuteren met mensen die geen kennis van zake hebben.
We zullen zien of men niet anders zal piepen als Longhorn eindelijk uit zal komen :wink:, en men niet meer zal kunnen kiezen welke browser, muziekplayer en dergelijk men wil gebruiken. Van monopoli gesproken! 8)
Eprom

xiphias schreefCOLONMaarja, Apple is leuk voor photoshop en illustrator, veel meer kan je er niet mee....
Hahahahahahaha.

Zo even bijkomen...

Van welke planeet kom jij?

Ook ik zal hier verder niet meer op in gaan. Ignorance is blizz.
i-Mac
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2005 22:01
WoonplaatsCOLON Brugge
CONTACTCOLON

Apple bracht vandaag de 5de generatie iPod uit. te beginnen bij 20 GB aan €319, en een 6O Gb versie aan €449. Die laatste zie ik wel zitten.

Alle nieuwe iPod's zijn nu met een kleurenscherm.
www.i-Mac.be
andre@home
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2005 19:14

eigenlijk mag er voor die prijs wel een geschikt toetsenbord bij, dan heb je haast een mini-pc.....
i-Mac
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2005 22:01
WoonplaatsCOLON Brugge
CONTACTCOLON

andre@home schreefCOLONeigenlijk mag er voor die prijs wel een geschikt toetsenbord bij, dan heb je haast een mini-pc.....

en een rugzak, om alles in op te bergen, en een muis, en een externe voeding, en.....


Tja, waar stopt het dan?


30GB is al een redelijk groot portable opslag medium. Ik heb een iPod van 5GB (1ste generatie), en krijg die amper gevuld met muziek. Op een 30GB zou ik nog een volledig OSX systeem kunnen plaatsen. Maar ik zou ontzettend veel foto's moeten nemen om de rest te vullen.


De krfitiek opo de iPod is enigszins vreemd, als je ziet hoeveel peecee gebruikers er een iPod kopen. Als het dan zo slecht is, dan verkoopt dat toch niet?

En de kritiek op Mac en zijn OS ..... Als je op beide werkt, mag je kritiek leveren. Ik werk op bedie, en mijn voorkeur gaat absoluut naar Mac (al heeft ook het "andere" OS zijn voordeel).
www.i-Mac.be
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar