flitslicht vergendeling

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Ik ben hier al ruime tijd me bezig maar steeds begrijp ik het volgende nog steeds niet,
Camera, als voorbeeld, gewoon op M 1/60 5,6 en met meervlaksmetig
Flitser staat standaard op ETTL
Als ik de ETTL goed begrijp dan bepaald hij de afstand vanaf het scherstelpunt.
Nu maak ik een foto met vanalles op de voorgrond en stel een stuk erachter bv.5m verder op een punt scherp(overdreven) resultaat de voorgond is goed belicht maar waar ik op heb scherpgesteld is echt donker
Het zelfde doe ik maar dan gebruik ik de vergrendelknop, resultaat het scherstelpunt is mooi belicht. En dit is de bedoeling
Ik vindt dit raar
Als je de onspanknop halfindrukt wordt met deze meetmethode de belichting vergrendeld.
Dit werkt dus niet als je de flitser gebruikt of moet je dit ergens instellen
Camera 5DMarkII Fliter 580EX
Dré
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Volgens mij is het de 'zoom' functie van je flitser die hier het verschil maakt.
Deze is afhankelijk van het brandpunt van je objectief en niet van het punt waarop je scherp stelt.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Is het niet zo dat je met je ontspanknop alleen het scherpstellen vastzet? En dat je camera blijft licht meten totdat je afdrukt waarna het ETTL systeem vanuit die gegevens de flitsintensiteit regelt?. Vandaar ook een vergrendelknop (anders was die overbodig) waarbij die lichtmeting wordt vastgezet en de flitsintensiteit dus ook voor dat punt wordt ingesteld.
Zo heb ik het tenminste begrepen.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

veldje63 schreefCOLONIs het niet zo dat je met je ontspanknop alleen het scherpstellen vastzet? En dat je camera blijft licht meten totdat je afdrukt waarna het ETTL systeem vanuit die gegevens de flitsintensiteit regelt?. Vandaar ook een vergrendelknop (anders was die overbodig) waarbij die lichtmeting wordt vastgezet en de flitsintensiteit dus ook voor dat punt wordt ingesteld.
Zo heb ik het tenminste begrepen.

Bij meervlaksmetig wordt ook de belichtvergrendeling toepepast.
Controleer maar door bv. op een lichtvlak de ontspanknop half in te drukken en hou deze vast ga dan naar een donker vlak en je zult zien dat de tijd en het diafragma het zelfde blijft.
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

Dre,

De flitsmeting en gewone lichtmeting zijn onafhankelijk van elkaar. Dus of je deze wel of niet vastzet, maakt voor het flitslicht niet uit.
Bij E-TTL wordt op het moment van afdrukken een voorflits gegeven en aan de hand daarvan bepaalt hij wat de goede belichting is, dan kijkt hij wat de afstand is waar op scherpgesteld is en checkt dan of dat overeenkomt. Als je wilt kunt het flitslicht ook vastzetten, maar dat is apart m.b.v. FEL.
Een goede techneut is nou eenmaal eigenwijs
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Dré,

ETTL is mooi systeem wat in de meeste gevallen perfect werkt, maar kent ook enkele minpunten.

- Wanneer zich iets reflecterends tussen het meetpunt en de camera bevindt, dan kan het ETTL systeem in de war raken, waardoor verkeerd gemeten wordt door de lens.

Wat te doen bij bovenstaande?

Inderdaad, het knopje FEL of * indrukken, zodat de flitsbelichting vaststaat. Dit, staat los van de camera meting! Door FEL of * in te drukken, dit geeft een voorflits, waarna de juiste flitshoeveelheid wordt berekend en vergrendeld.

Bovenstaande komt vaak voor, wanneer je personen voor ramen of spiegels wilt fotograferen. Het ETTL systeem raak er gewoon door van de war.

Het nadeel van het FEL of * in te drukken, is dat personen al kunnen denken dat de foto al genomen is en dus alweer van de poseer plaats af willen lopen. In zo'n -ETTL in de war- geval, zet je de flits beter in de handmatige modus, want dat is één vaste stand; afhankelijk van wat je insteld. In de handmatige modus krijg je dus geen voorflits, waardoor personen keurig op de poseer plek blijven staan.

Kortom, het ETTL systeem kan in de war raken bij sterk reflecterende objecten in een foto. Met als kans, dat het onderwerp wat onder- of overbelicht is. Vaak gaat het om wat onderbelicht qua onderwerp, omdat de ETTL "denkt" dat hij minder licht moet terug weerkaatsen. Vaak in het geval wanneer je een onderwerp voor een grote ruit/raam plaatst...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Allen hartelijk bedankt
Dré
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar