Cropfactor en de EF-S lens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
canontim
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2009 11:25
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Ik heb een vraag, voor wat betreft de EF-S lens.
Mij is altijd verteld dat dit type lenzen special gemaakt zijn voor camera's met een cropfactor, niet voor fullframe.
De EF-S lens zou de cropfactor opheffen dus b.v. 50mm is dan ook echt 50mm.

Ik heb nu de proef op de som genomen, één foto gemaakt met de EF-S 17-85, op 50mm en één met de EF 50.
Beide foto's hebben nagenoeg hetzelfde beeld.
Nu zou ik toch verwachten dat de EF-S met 50mm meer groothoek (beeld) zou moeten geven dan de EF.

Of denk ik nu helemaal een verkeerde richting uit? :?
Gr Tim.

Al doende leert men.....
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

50 mm is de brandpuntafstand, crop of full frame veranderd daar niets aan.
Het verschil met een EF lens is dat deze een full frame sensor niet helemaal zal belichten doordat het glasoppervlak kleiner is gehouden wat de prijs ten goede komt.
Dus EF-S objectieven zijn idd speciaal bedoelt voor crop-sensors en passen, doordat ze dieper in de body steken, waardoor de (grotere) spiegel ertegen zal komen, ook niet op een full frame camera.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Exact
Gebruikers-avatar
canontim
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2009 11:25
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Ok, nu begint het duidelijker te worden.
Dan als laatste :)
Met een EF 50 op een full frame heb je wel meer beeld dan op een camera met crop factor?

Ik hoor mensen vaak "klagen" dat wanneer ze overstappen op full frame dat ze meer beeld hebben dan ze zouden willen.
Om het zelfde beeld te krijgen hebben ze dan 135mm nodig ipv 85mm.
Alvast bedankt.
Gr Tim.

Al doende leert men.....
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

canontim schreefCOLONOk, nu begint het duidelijker te worden.
Dan als laatste :)
Met een EF 50 op een full frame heb je wel meer beeld dan op een camera met crop factor?
Ja cropt, euhhh, klopt. :wink:
Stel je een raampje voor van 10*15 cm waar de zon lekker door naar binnen schijnt, dit is je objectief.
Nu hou je er een papiertje voor van 10*15 cm, dit is je FF sensor, deze wordt volledig door het raampje belicht.
Nu pak je een papiertje van 7*10 cm, dit is je crop sensor, wanneer je deze voor het 'objectief' houdt valt een deel van het licht naast je 'sensor'.
In een crop camera zit dus achter het objectief een sensor met een kleiner oppervlak waardoor een deel van het licht dat door het objectief komt naast de sensor terecht komt terwijl dat bij een FF wel op de sensor terecht komt.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
canontim
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2009 11:25
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Kijk, nu is het helemaal duidelijk. :D
Bedankt voor de info.
Gr Tim.

Al doende leert men.....
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Goede uitleg, Xammy! Die ga ik onthouden, van dat raampje. Is altijd lastig uit te leggen!

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
Harm Schinkel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 22:04
WoonplaatsCOLON Rijswijk
CONTACTCOLON

Hoi Tim,

Ik heb nóg een tip, voor alle canonners overigens :-).
Op een site waar ik onlangs tegen aan liep, http://www.fotojeroen.nl/tips.php" onclick="window.open(this.href);return false;
staat een prima uitleg over lenzen en nog véél meer tips.

Groeten
Harm
Canon EOSD 60d + EF-S 17-55/2.8 IS USM; EF 70-300/1:4-5.6 IS USM; Dat moet het (voorlopig) doen.............
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Hé, fotojeroen, die heb ik vaker gezien! :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Harm: Goede tip! :D

Er is inderdaad veel informatie te vinden op de website van Jeroen, ook mbt de cropfactor:
http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/cropfactor.php" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar