Uitleg over PSAM modes

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Ik heb een artikel geschreven over de PSAM standen van een camera. Very basic, very eenvoudig opgezet.
Voor de geïnteresseerden: http://www.nandoonline.com/tutorials/info_psam.html

Afbeelding
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Leuk! Ik zal er later even de tijd voor nemen om hem eens helemaal door te lezen, maar het begin leest al makkelijk weg. Je verwijzing naar 'een forum' doel je dan toevallig op een discussie die hier laatst was?? :D
Anoniem 3

Mijn complimenten voor deze duidelijke uitleg.
wizard1970
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2009 11:18
WoonplaatsCOLON Opheusden

Een goede uitleg. Leest lekker weg. Dank je wel.
Canon 450D | 50mm f1.8 II | 18-55 IS | 70-300 IS USM | 70-200 2.8 IS USM | Sigma 18-125 OS HSM |Sigma 120-400 OS HSM | Delsey Gopix 80 cameratas | handstrap | statief
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Mooi en duidelijk verhaal
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
Aad1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1810
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Hillegom
CONTACTCOLON

wizard1970 schreefCOLONEen goede uitleg. Leest lekker weg. Dank je wel.

+1 Bedankt :wink:
Anoniem 4

Prima verhaal. Ook leerzaam voor de "professionals" die denken dat je alleen in M goede foto's kunt maken. :wink:
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

nando,

Prima verhaal, en een waarheid als een koe! :wink:

Ik sta er nog altijd verstelt van, dat op de FVS geleerd wordt, dat de M-stand de enige en juiste methode is. Onzin!

Ik zelf fotografeer zowel op de Av-stand, M-stand en Tv-stand. En in alle standen kom ik tot een goed belicht plaatje. 8) In de P-stand kun je inderdaad ook invloed uitoefenen op je belichting, maar voor mij persoonlijk vind ik het geen fijne stand. Ik "misbruik" de P-stand weleens... :)

Illuminatus,

Ik denk, dat wij dan wel beter weten... :lol: :P

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Mooie uitleg, volledig gelezen en dat zegt al wat, ik vind lezen op een scherm een crime, dus..

Een textueel iets, ik zou het woord "amateur" vervangen door "consumenten". De huidige fototoestellen hebben allemaal hun plus- en minpunten, maar een goede fotograaf kan met allemaal goede resultaten behalen. En de toestellen waar je op doelt, zijn bedoeld voor de consumentenmarkt. Bovendien zijn er, als je de foto's op Internet bekijkt genoeg mensen die op professionele manier foto's maken, maar er geen geld mee verdienen. Ook dat zijn amateurs.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Een hele goede, dat van amateur en consumenten. Ik zat daar al mee te worstelen omdat ik niet goed wist hoe dit te omschrijven.

Het verbaast me eigenlijk niet, Benny, dat de FVS dat nog steeds leert. Zoiets heet vastgeroest zijn. ;)
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Goh, het is voor mij alweer een jaar of 2, 3 geleden dat ik de FVS heb gedaan. Maar daar is mij destijds heus niet verteld dat de M-stand heilig is hoor
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mooi, handig en to-the-point stuk, Nando. Top!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Canon Benny schreefCOLONnando,

Ik sta er nog altijd verstelt van, dat op de FVS geleerd wordt, dat de M-stand de enige en juiste methode is. Onzin!

Ik denk, dat wij dan wel beter weten... :lol: :P Benny
heb je hier ervaring mee?????

Ben namelijk net afgestudeerd aan de fvk en mijn ervaring is dit beslist niet!! Zie ook de reactie van Jeroen.

Het was handiger om in de M stand te beginnen, zodat je beter de belichtingsdriehoek onder de knie krijgt!!

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen en Paul,

Dan ben ik verkeerd voorgelicht.

De gene waar ik mee praatte, beweerde stellig dat hij alleen maar in de M-stand mocht fotograferen. Dat werd volgens hem aangeprezen, omdat je dan zogenaamd een grotere controle over je belichting zou hebben.
Het was handiger om in de M stand te beginnen, zodat je beter de belichtingsdriehoek onder de knie krijgt!!
Ik "snap" dat eigenlijk niet, omdat de belichtingsdriehoek in bijvoorbeeld de Av-stand precies hetzelfde is als je de belichtingsdriehoek kent. Het gaat gewoon om: weet wat ISO, diafragma en sluitertijd doen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Canon Benny schreefCOLONJeroen en Paul,

Dan ben ik verkeerd voorgelicht.

De gene waar ik mee praatte, beweerde stellig dat hij alleen maar in de M-stand mocht fotograferen. Dat werd volgens hem aangeprezen, omdat je dan zogenaamd een grotere controle over je belichting zou hebben.
Het was handiger om in de M stand te beginnen, zodat je beter de belichtingsdriehoek onder de knie krijgt!!
Ik "snap" dat eigenlijk niet, omdat de belichtingsdriehoek in bijvoorbeeld de Av-stand precies hetzelfde is als je de belichtingsdriehoek kent. Het gaat gewoon om: weet wat ISO, diafragma en sluitertijd doen.

Benny
Oke, prima.
ja, inderdaad dat heb je ook, ik zal het met een voorbeeld proberen uit te leggen

Ik fotografeert ook wel een voetbalwedstrijd v/d amateurs. Dus op een mooie zonnige zondagmiddag. Zonder stadion verlichting.
Op het moment van een kopduel wil ik wel de spelers goed belicht hebben, dus dan meet ik voor de wedstrijd eerst het lichtval op het gras. Stel de camera in de M stand op de juiste belichting.
Nu heb ik (bij gelijk blijven zonlicht, dus bij zon achter de wolken, snel aanpassen, meestal 1 stop). ook het juiste belichting op de spelers in de lucht. ik zit laag aan de grond.
Heb ik nu de camera in de b.v. Tv stand en ik richt de camera naar boven (meer helderheden), dan past de camera de diafragma (de iso staat vast, dus niet op automaat) aan. met grote kans dat de spelers onderbelichten raken. De lichtmeter meet namelijk meer licht van de lucht dan van de reflectie van de spelers en de camera denkt: ik moet iets doen. Half automaat principe.
Het gaat om de reflectie van het licht wat je meet, denk aan het gebruik van de grijskaart 18% grijs.

Hopelijk is het te volgen, ik heb geen voorbeelden.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Illuminatus schreefCOLONPrima verhaal. Ook leerzaam voor de "professionals" die denken dat je alleen in M goede foto's kunt maken. :wink:

Zonder een verdere discussie op gang te willen brengen,

Voor mezelf maakt het niet uit, welke stand je gebruikt. het gaat om het eind product!!
Als je weet maar weet wat er in welke stand gebeurt in je camera en wat je ingebouwde lichtmeter meet. Denk b.v. aan het gebruik van de correctiebelichting in de Tv en Av stand.
Eigenlijk zijn dit precies dezelfde handelingen dan als je de M stand gebruikt.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Paul,

Jouw uitleg snap ik volkomen, want gras komt ook zo ongeveer overéén met 18% grijs, waar je dus een handmatige (M-stand) meting op kunt doen, en deze goed blijft zolang het licht niet veranderd.

Maar waar het mij omgaat, is dat heel veel mensen denken dat alleen de M-stand de enige en juiste methode is, terwijl dat niet zo is. Ik vind, dat je als fotograaf alle standen moet kennen, om je voordeel daar uit te halen. Dat geld voor Av-stand, M-stand, P-stand en Tv-stand. Je hebt dan veel meer mogelijkheden.

En ja, de M-stand heeft soms zeker voordelen, denk bijvoorbeeld alleen maar eens aan flitsen binnenshuis in een donkere ruimte, dan wil je (ik althans niet) bijvoorbeeld niet in de Av-stand werken, dan stel ik alles liever apart in.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Canon Benny schreefCOLONPaul,

Maar waar het mij omgaat, is dat heel veel mensen denken dat alleen de M-stand de enige en juiste methode is, terwijl dat niet zo is. Ik vind, dat je als fotograaf alle standen moet kennen, om je voordeel daar uit te halen. Dat geld voor Av-stand, M-stand, P-stand en Tv-stand. Je hebt dan veel meer mogelijkheden. Benny
Inderdaad, als je weet wat er gebeurt in welke stand, dan beheers je de camera.
Canon Benny schreefCOLON En ja, de M-stand heeft soms zeker voordelen, denk bijvoorbeeld alleen maar eens aan flitsen binnenshuis in een donkere ruimte, dan wil je (ik althans niet) bijvoorbeeld niet in de Av-stand werken, dan stel ik alles liever apart in. Benny
Dat heb ik ook buiten :o

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Paul,

Ik denk ook, dat het persoonlijke voorkeur is. :wink:

Buiten gebruik ik de M-stand ook wel bij flitsen, maar binnen bijna altijd. Buiten bijvoorbeeld, als ik de lucht dramatisch wil belichten. Ik maak dan een meting in de P-stand op de achtergrond, onthoud die meting bijvoorbeeld f5.6 bij 1/125 en ISO 400, ga naar de M-stand en stel 1/125 als sluiter in en het diafragma knijp ik 1 a 2 stops verder af; f8 a f11. Maak een proefopname om te kijken of het donker genoeg is, zo ja, dan schakel ik de flitser in. Maak weer een proefopname, en stel desnoods de kracht van de flitser bij.

Met bovenstaande wil ik aangeven, dat je gewoon moet weten wanneer welke stand geschikt is. Dit voorbeeld tover ik nu zo even uit de hoed, maar je kunt legio voorbeelden bedenken om aan te geven wanneer welke stand geschikt zou zijn.

O ja, als we het over standjes hebben, hoort daar op z'n hondjes ook niet bij? :lol: Ik kon het niet laten; ook diverse standen! :D :P

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Canon Benny schreefCOLONPaul,

Ik denk ook, dat het persoonlijke voorkeur is. :wink:

Buiten gebruik ik de M-stand ook wel bij flitsen, maar binnen bijna altijd. Buiten bijvoorbeeld, als ik de lucht dramatisch wil belichten. Ik maak dan een meting in de P-stand op de achtergrond, onthoud die meting bijvoorbeeld f5.6 bij 1/125 en ISO 400, ga naar de M-stand en stel 1/125 als sluiter in en het diafragma knijp ik 1 a 2 stops verder af; f8 a f11. Maak een proefopname om te kijken of het donker genoeg is, zo ja, dan schakel ik de flitser in. Maak weer een proefopname, en stel desnoods de kracht van de flitser bij. Benny
Grappig, dit zijn wel veel handelingen, die je in de M stand sneller kunt afhandelen. :mrgreen:
Paul.
Wordt vervolgd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar