Prime of betere speedlite

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

ik zit met een vraagje dat toch wel een beetje tot objectieven gerelateerd is.
Momenteel bezit ik volgende combinatie:

- Eos 550D
- Speedlite 270 EX + omnibounce (versie I)
- EF-S 18-135 IS (Canon)
- EF-S 18-55 IS (Canon)

Nu brand volgende vraag op mijn lippen: Kan ik het beste in een prime investeren zoals de EF 85 F1.8 van canon of een betere speedlite zoals de 470 EX II ?
Voor een amateur zijn het toch redelelijke bedragen he. :shock:
Tot nu toe ben ik mij vooral bezig gehouden met het type snapshot portret maar wil later wel wat gewoon portret gaan doen.
Superscherp is die EF-S 18-135 IS niet maar het is wel een prettig zoombereik om mee te werken.

Hieronder een voorbeeldje:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als je vooruit wil gaan in scherptegebied en een mooiere foto in het algemeen, dan boek je met een prime als de 85 1.8 meer vooruitgang als met een nieuwe sterkere flitser, de sterkte van flitsers maakt bij het soort foto's wat je post niet zo heel erg veel uit, hooguit iets meer speling om te kunnen bouncen of andere atributen erop te bouten.
Als ik dus echt vooruitgang zou willen kies ik voor een goede portretlens en niet voor een flitser, sterker nog liever zonder flitser.

Wel opletten, een groot diafragma is niet zaligmakend, kan harstikkke mooi zijn en heerlijke sfeervolle platen opleveren, het scherptegebied wordt erg dun, vaak bij 1.8 alleen een paar wenkbrouwen en een puntje van de neus scherp , terwijl de rest onscherp wordt, vaak moet je om dit te voorkomen toch iets gaan diafragmeren, wat gelijk weer je voordeel van lichtsterkte oplost en een beetje bij moet gaan flisten of andere ISO's, lichtsituatie's etc.. moet gaan nemen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Volgens mij heb je deze geschoten op het uiterste van je 18-135 objectief. Al zou je er zeker een scherpere plaat mee moeten kunnen schieten dan je hier laat zien, is dat objectief geen hoogvlieger.
Zie ook : http://www.photozone.de/canon-eos/462-c ... is?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Goed flitsen vereist oefening, zoals eigenlijk alles met fotografie. Lees er wat boeken over, kijk op youtube of volg een cursus. Haal meer uit je huidige spullen dan je nu doet en ga dan geld uitgeven aan beter materiaal. Investeren in kennis is altijd een goede investering! Wil je toch een prime en is je budget niet hoog, investeer dan in de "plastic fantastic", de 50mm 1.8 . Deze is voor rond de 100 euro te vinden (nieuw) en voor de helft 2ehands. Dan kan je meteen oefenen (weer dat woord ;) ) met hoe het anders fotograferen is met een prime.

veel plezier!
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Goede vraag! Maar een definitief antwoord hierop geven is lastig
Je hebt al een 270EX. Waarom zou je naar een 470 EX II willen gaan? Kom je vaak tegen dat je 270 EX te zwak is en te weinig licht geeft ?
Voor een invul flitsje zou die 270EX toch prima moeten voldoen lijkt me. Of gebruik je deze meestal buiten met een redelijke afstand tussen jou en onderwerp?

Wat betreft de 85mm f/1.8. Ik vind het een wereld lens. snel, haarscherp en mooie bokeh.
Een aanrader dus. Alleen gebruik ik hem op mijn 5DMKII.. op jou 550D wordt dit door de crop factor een 135mm lens.
Kan je natuurlijk prima gebruiken om portretten te schieten, maar als je dit binnen doet dan heb je dan toch wel redelijk wat afstand tot je onderwerp nodig.

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

alvast bedankt voor het antwoord. De focale lengte van deze foto is inderdaad 135mm, deze foto is een tijdje terug genomen. Onder mijn profiel staan er ondetussen nieuwere zoals deze: http://www.aiev.be/_MG_4948-2.JPG
Een prime zal denk ik vooral binnen een verademing zijn, groter diafragma betekend meer licht en dus minder platflitsen. Correct :?:
Een flits bevriest ook de actie, juist. Ik lees veel hoor, mijn laatste boek over portretten: Portretten fotograferen en retoucheren (scott kelby).
Uit dat boek heb ik ondertussen ook al veel gehaald.
Ik denk dat ik ga sparen voor die ef85 f1.8 prime. Weet er iemand hoeveel afstand je ongeveer moet nemen tot het onderwerp voor hoofd-schouder?

Alvast bedankt
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Een prime zal denk ik vooral binnen een verademing zijn, groter diafragma betekend meer licht en dus minder plat flitsen. Correct :?:
Klopt. Maar ook kleinere scherpte diepte. Daar zal je zeker in het begin echt aan moeten wennen.
En zelfs met primes zijn er nog genoeg situaties waarin je toch zult moeten flitsen.
Goed flitsen is echt een kunst.. dat plat flitsen is te voorkomen. Meng het flitslicht b.v. eens met het omgevings-licht..
Weet er iemand hoeveel afstand je ongeveer moet nemen tot het onderwerp voor hoofd-schouder?
Probeer het uit.. Je hebt de 18-135, dus zet die simpelweg op 85mm en dan merk je het vanzelf toch ?

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Probeer het uit.. Je hebt de 18-135, dus zet die simpelweg op 85mm en dan merk je het vanzelf toch ?

Erwin
Dat is nu ook weer waar, een beetje een overbodige vraag van mij.
Mijn neefje heeft de EF 50 F1.4. Hij leert voor reporter en heeft deze in functie van reportagefotografie gekocht, persoonlijk vind ik 50mm wat kort in de zin van dat je wat te kort op het onderwerp moet gaan hangen. Zeker bij babys, ze zijn dan ook kleiner he. Die EF 50 F1.4 kan ik later nog bij kopen.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

eos550 schreefCOLON Een prime zal denk ik vooral binnen een verademing zijn, groter diafragma betekend meer licht en dus minder platflitsen. Correct :?:
De blijkbaar verwachtte verademing zal ,vermoed ik , kleiner zijn dan waar je nu op hoopt ;)
Wanneer je een goed belichte foto wilt, in een weinig licht situatie, kan een groter diafragma je helpen. Je 550D levert een prima ruis prestatie af tot ISO 1600, iets wat zeker in de canon software (of andere) verbeterd kan worden. Maar dan nog zijn er situaties waar je extra licht zou wensen. Ook dan blijft het feit dat je nog steeds moet weten hoe je het beste kan flitsen. Op het forum kan je daar best veel over vinden, zoals http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... s+tutorial" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet niet of hij het nog doet en of hij hier nog actief is maar mede forummer Ytos gaf voorheen ook wel eens flits workshops....

Voor de rest, maak veel foto's, plaats ze hier, vraag om commentaar/ opbouwende kritieken , leer daarvan en maak nog meer foto's etc etc. Of doe elke maand mee met de fotowedstrijd.... 8)
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

Tegen platflitsen helpt een 430 EX II zeker meer. Je kunt indirect flitsen en hebt betere controle. Dit helpt je meer dan een lichtsterkere lens. Ik zou dus gaan voor de betere flitser.
Een goede techneut is nou eenmaal eigenwijs
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Volgens mij kan je bij de 270 toch ook indirect (bounce) flitsen? Je hebt inderdaad wel meer mogelijkheden met een "hoger" type flitser.

Afbeelding

bron en de rest van het artikel : http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Een flitser geeft je meer controle over de belichting, een lichtsterker objectief geeft je dat niet, daarmee kun je alleen bij minder licht nog een foto maken.
Dus eigenlijk vind ik de vraag wat vreemd, het gaat over twee totaal verschillende dingen.
Zelf ben ik iemand die aan de slag gaat en zo gaandeweg ontdekt waar behoefte aan is, daarin wordt dan geïnvesteerd. Hier merk ik vaak dat er eerst wordt geïnvesteerd om daarna te kijken of het aan de behoefte voldoet.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Het is inderdaad daarom dat ik deze vraag ook stel. Ik kan ook het hoofd van mijn 270 ex niet links of rechts draaien. Wel boven onder. Meestal flits ik indirect met een omnibounce, tenzij het plafond te hoog is of niet wit is zet ik die op 60° of direct. Hangt er een beetje vanaf. Ik ben nog niet zo lang bezig en heb natuurlijk nog veel te leren.
Om even terug te komen op iso en ruis. Persoonlijk vind ik dat nog meevallen met de eos 550D, ik was er eens mee aan het spelen om een goede balans ( in mijn ogen dan toch :o ) te krijgen zonder flits. Voorbeeld: http://www.aiev.be/iso6400.JPG
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

xammy schreefCOLONEen flitser geeft je meer controle over de belichting, een lichtsterker objectief geeft je dat niet, daarmee kun je alleen bij minder licht nog een foto maken.
Dus eigenlijk vind ik de vraag wat vreemd, het gaat over twee totaal verschillende dingen.
Zelf ben ik iemand die aan de slag gaat en zo gaandeweg ontdekt waar behoefte aan is, daarin wordt dan geïnvesteerd. Hier merk ik vaak dat er eerst wordt geïnvesteerd om daarna te kijken of het aan de behoefte voldoet.
Dat laatste is goed opgevat, maar moet U wel even vertellen dat ik mijn speedlite al had van toen ik nog met mijn powershot sx 20 is werkte. Het is net daarom dat ik deze vraag stel, om geen al te veel onodige investeringen in mijn hobby te doen. Een goed objectief kost veel centjes.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

eos550 schreefCOLONMeestal flits ik indirect met een omnibounce, tenzij het plafond te hoog is of niet wit is zet ik die op 60° of direct. Hangt er een beetje vanaf. Ik ben nog niet zo lang bezig en heb natuurlijk nog veel te leren.
Het kan best mooi zijn om gewoon recht van voren te flitsen, zeker als je een lange sluitertijd gebruikt en op het 2e gordijn flitst, door de lange sluitertijd (1/60e bijvoorbeeld) pak je de sfeer mee en net voor de sluiter dicht gaat geeft de flitser een zwakke flits om bijvoorbeeld een gezicht uit te lichten. Mijn ervaring is dat juist bij het bouncen via het plafond je al snel van die 'platgeflitste' foto's krijgt. De huidige flitsers hebben ETTL meting en zullen, wanneer je ze recht naar voren zet, mee zoomen met je lens en de flitssterkte nauwkeurig aanpassen aan de behoefte.
Beetje spelen dus met sluitertijden, ISO, diafragma en flitssterkte kan heel veel ervaring opleveren en heel acceptabele plaatjes, dikke kans dat je helemaal niks nieuws hoeft te kopen. :wink:
Op die manier kan ik avonden bezig zijn met experimenteren, heel leerzaam en omdat ik het zelf ontdek vergeet ik het nooit meer.
Daardoor heb ik in anderhalf jaar tijd ook precies geleerd wat ik nodig had om te doen wat ik wilde, zo ben ik, van een Nikon D3000 via een EOS60D op mijn huidige set uitgekomen en weet er ook behoorlijk het maximale uit te halen.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Ik zal erop letten en wat meer spelen met het flitske 8) . Een cusus komt later nog als ik daar terug meer voor heb. Ik begrijp ondetussen dat het inderdaad een goede balans zoeken is en kijk ook meestal of de curve goed is, niet teveel links (onderbelicht), niet teveel rechts (overbelicht), piekt ie niet te hoog, verlies ik niet teveel datail... Flitsen op het 2e gordijn gebruikt men ook om de achtergrond beter belicht te hebben, correct?
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Je moet weten dat, wanneer je een langere sluitertijd kiest, de flitssterkte zodanig aangepast wordt dat je curve wederom in het midden uitkomt.
Een kortere sluitertijd zal dus zorgen dat het flitslicht de overhand krijgt t.o.v. het omgevingslicht en vice versa.
Door nu je flitser zo in te stellen dat deze bijvoorbeeld 1 stop onder of overbelicht krijg je alweer een heel andere belichting.
Je kunt ook proberen een gekleurde gel voor je flitser te doen, dan krijg je een andere lichtkleur.
Verder schiet ik altijd in RAW zodat ik later makkelijk de witbalans aan kan passen.
Erg leuk om met al die variabelen te experimenteren.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Met de witbalans van mijn eos 550D heb ik eigenlijk nog niet veel problemen ondervonden, deze werkt goed op automatisch. Met mijn powershot sx20 is was dat iets anders, mijn eerste gedacht was een spiegelreflex maar had mij deze laten aanpraten en ja daar had ik al snel spijt van. Een half jaartje geleden ongeveer kocht ik mijn 550D. Een heel verschil natuurlijk. Deze zat in een kit samen met de EF-S 18-55 is, maar dat bereik vond ik wat te kort. Dus kocht ik mij al snel de EF-S 18-135 is bij, wat een leuk bereik is en eigenlijk voldoende voor wat ik ze gebruik en staat ook altijd op mijn toestel. Ik zal eens een foto posten bij de afdeling snapshot portretten.

Heb een foto gepost:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 72&t=98305
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar