verschil 'portret' en 'landschap' met gelijke settings?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Cloudberry
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2011 15:03

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Aangemeld nadat ik mijn 20D heb vervangen voor een 60D.
Zojuist ook even gezocht , maar niet snel een antwoord kunnen vinden.

Vraag: word er bij de keuze van een beeldstijl meer aangepast dan alleen de Scherpte, Contrast, Verzadiging en Kleurtoon?

foto 1 = Beeldstijl 'P' met aangepaste instelling voor Scherpte, Contrast, Verzadiging en Kleurtoon van bv. 5,0,0,0.
foto 2 = Beeldstijl 'L' met aangepaste instelling gelijk als hier boven, dus 5,0,0,0.

Dus, verschillen beide foto's ondanks identieke S, C, V en K instelling?

Cloudberry
EOS60D +EF-S10-22 +EFS17-85 IS USM +EF 70-300 IS USM
+ defecte EF 70-300 DO IS USM :`-(
Vinos
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2011 13:38

Ik zou zeggen iso en diafragma bijvoorbeeld. Of denk ik nu te simpel?
Gebruikers-avatar
Cloudberry
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2011 15:03

Vinos schreefCOLONIk zou zeggen iso en diafragma bijvoorbeeld. Of denk ik nu te simpel?
Denk het wel.
Deze heb ik gelijk gehouden, en toch lijkt het er op dat er verschil te zien is, met name in de 'kleurwarmte' van de foto, ondanks dus de identieke settings.

Ik denk dat er verschil is, want wat heeft het anders voor een zin om een 'beeldstijl' te kiezen bij elk van de gebruikerinstellingen, maar welk verschil ...?
EOS60D +EF-S10-22 +EFS17-85 IS USM +EF 70-300 IS USM
+ defecte EF 70-300 DO IS USM :`-(
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Dit voorval schreeuwt om de test foto's :wink:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Helemaal met Jurgen eens.. een foto zou het wel duidelijker maken :)
Hebben beide foto's ook dezelfde witbalans bijvoorbeeld? Want met een custom beeldstijl en dezelfde sluitertijd/iso/diafragma/WB zou ik eerlijk gezegd toch dezelfde resultaten verwachten. Een beeldstijl doet in weze niet anders dan een aantal correcties op de foto aanbrengen in contrast, verzadiging etc.
Anoniem 4

Het verschil tussen P(ortrait) en L(andscape) heeft niet met de genoemde instellingen te maken die de gebruiker zelf kan wijzigen.
Het is ook niet afhankelijk van de stand van de camera, horizontaal (landscape) of verticaal (portrait).
Het verschil zit in de door Canon in de processor verwerkte bewerking van beide stijlen.
Daar is niets in te stellen, het is puur een kwestie van de embedded software bij de verwerking van de sensorinformatie naar het Jpeg-bestand.
In de P-style worden wat meer accent gelegd op mooie huidtinten die wat zachter worden weergegeven. Echt bedoeld dus voor portretten.
In de L-style worden bij de ontwikkeling naar Jpeg de blauwe en groene tinten benadrukt en scherper en helderder weergegeven.
Direct uit de camera heb je dan al een aansprekend beeld, waardoor je het veelal kan stellen zonder nabewerking die in Jpeg altijd verlies oplevert.
Anoniem 3

En ter aanvulling op Illuminatus:
De P en L style 'overrulen' jouw persoonlijke instellingen.
Als je tenminste de P als Portrait-style hanteert. Want Er is ook nog een P-stand, waarbij je WEL zelf-ingestelde instellingen kunt gebruiken.
Maar lees het eerst eens goed door in de handleiding, pagina 71 ev.
Gebruikers-avatar
Cloudberry
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2011 15:03

Illuminatus schreefCOLONHet verschil tussen P(ortrait) en L(andscape) heeft niet met de genoemde instellingen te maken die de gebruiker zelf kan wijzigen.
Het is ook niet afhankelijk van de stand van de camera, horizontaal (landscape) of verticaal (portrait).
Het verschil zit in de door Canon in de processor verwerkte bewerking van beide stijlen.
Daar is niets in te stellen, het is puur een kwestie van de embedded software bij de verwerking van de sensorinformatie naar het Jpeg-bestand.
In de P-style worden wat meer accent gelegd op mooie huidtinten die wat zachter worden weergegeven. Echt bedoeld dus voor portretten.
In de L-style worden bij de ontwikkeling naar Jpeg de blauwe en groene tinten benadrukt en scherper en helderder weergegeven.
Direct uit de camera heb je dan al een aansprekend beeld, waardoor je het veelal kan stellen zonder nabewerking die in Jpeg altijd verlies oplevert.
Kijk, da's nog eens overtuigende info. Staat niet zo duidelijk in de handleiding. Is er nog een URL waar dit verder uitgelegd is?
EOS60D +EF-S10-22 +EFS17-85 IS USM +EF 70-300 IS USM
+ defecte EF 70-300 DO IS USM :`-(
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

dus ook dit werkt niet als je fotografeerd in raw?
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Anoniem 4

Met even zoeken vind je dit
http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... 1&type=faq" onclick="window.open(this.href);return false;
Op deze manier is heel veel meer nuttige info te vinden. Zoals dit
http://learn.usa.canon.com/resources/pr ... list.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
in het Engels weliswaar, maar deze tutorials kun je zelfs in je camera bekijken.
Of om bij de vraag te blijven
http://www.youtube.com/watch?v=lB72sB0GRQ4" onclick="window.open(this.href);return false;

@pkupku
Inderdaad, in RAW hier je hier niets aan. Je kunt het wel instellen, maar er gebeurt niets mee.
RAW is de pure, onbewerkte informatie, direct van de sensor.
Daarom moeten RAW-bestanden altijd nog ontwikkeld worden.
Dat kan met de Canon software of met Lightroom, Photoshop , Aperture, etc.
In de Canon software zitten ook mogelijkheden om te ontwikkelen overeenkomstig de picture style van de camera.
Je hebt echter veel meer mogelijkheden voor nabewerking van RAW-bestanden.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik kan me natuurlijk vergissen hoor, maar een camera ingesteld op landscape gebruikt een kleiner diagragma (groter scherptediepte) dan een camera in portret stand, bij een portret wil je het onderwerp meer isoleren van de achtergrond.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

bobvanduin schreefCOLONIk kan me natuurlijk vergissen hoor, maar een camera ingesteld op landscape gebruikt een kleiner diagragma (groter scherptediepte) dan een camera in portret stand, bij een portret wil je het onderwerp meer isoleren van de achtergrond.
...maar dan bedoel je waarschijnlijk de programmastand en niet de beeldstijl...
Gebruikers-avatar
Cloudberry
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2011 15:03

[quote="Illuminatus"]Met even zoeken vind je dit
http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... 1&type=faq" onclick="window.open(this.href);return false;
Op deze manier is heel veel meer nuttige info te vinden. Zoals dit
http://learn.usa.canon.com/resources/pr ... list.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
in het Engels weliswaar, maar deze tutorials kun je zelfs in je camera bekijken.
Of om bij de vraag te blijven
http://www.youtube.com/watch?v=lB72sB0GRQ4" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze ook nog gevonden: http://www.canon.co.jp/imaging/picturestyle/index.html

Denk dat ik er achter ben hoe de verschillen zijn.
De zelf aan te passen en getoonde waarden dienen niet als absolute waarde te worden gelezen, maar als 'offset' tov de bij betreffende beeldstijl toegepaste voorinstelling.
Beeldstijl N met bv. verzadiging +2 is dan anders dan beeldstijl L met verzadiging +2: N is fletser tov L, dus N met verzadiging +2 is ook fletser dan L met verzadiging +2.
EOS60D +EF-S10-22 +EFS17-85 IS USM +EF 70-300 IS USM
+ defecte EF 70-300 DO IS USM :`-(
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

edwardmila schreefCOLON
bobvanduin schreefCOLONIk kan me natuurlijk vergissen hoor, maar een camera ingesteld op landscape gebruikt een kleiner diagragma (groter scherptediepte) dan een camera in portret stand, bij een portret wil je het onderwerp meer isoleren van de achtergrond.
...maar dan bedoel je waarschijnlijk de programmastand en niet de beeldstijl...
Nee, de portretstand. Of wil je beweren dat mijn oude 300V die ook portretstand en landschapstand had, ook in-camera aanpasssingen aan toning maakt...
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

@Bob, jouw oude (analoge) 300V had geen beeldstijlen om te gebruiken. Dit gedrag lag al in de keuze van je filmpje. Op je 300V had je wel (enkel) een landscape/portret programmastand, en op je DSLR heb je zowel een programmastand als een beeldstijl. Ik vermoed dus ook dat je in je eerste post eigenlijk dus op programmastand doelde. Een beeldstijl staat namelijk los van je programmastand en bevat ook geen diafragma info.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar