schiet er hier nog iemand manueel?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Anoniem 3

Oei,
Dacht ik me al zo dapper digitaal bezig te houden, word ik weer teruggeworpen op nul-niveau.
Geeft niks, ik steek er datgene van op wat ik op kan nemen.
Gelukkig rijden mijn treintjes nog analoog, en wel op 16V wisselstroom.
Lekker aan de knoppen draaien. Zo ook bij mijn alleskunnende camera. Lekker aan de knoppen draaien. Net doen of het een Pentax Spotmatic F was. Mijn oog wil ook wat: scherpstellen bijvoorbeeld.
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Ik snap nog altijd niet het voordeel van de M-stand (los van enkele situaties, zoals bv panoramafotografie waar je de belichting hetzelfde wil houden).
Blubber zegt bv: ik doe alles in de m stand gewoon omdat ik anders niet het gewenste resultaat krijg.
Als de camera niet op m staat vallen de foto`s steeds tegen of doet hij net niet wat ik wil.

Is het niet zo dat je de belichting instelt zodat het metertje in het midden staat? Dat doet de camera nl in de AV- en de TV stand. In de M-stand doe je dat zelf.

Wat is dan daadwerkelijk het verschil waardoor deze foto in de M-stand dan toch mooier wordt?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er is geen fundamenteel verschil tussen de verschillende modes.
Sommige hebben voordelen boven de andere en dat is geheel afhankelijk van wat je wilt vastleggen.
En er lijkt soms sprake van persoonlijke voorkeur.

Het resultaat geldt, al bereik je dat op "Bulb" en door de belichting te regelen door de lensdop te verwijderen en weer te plaatsen. :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 10 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

edwardmila schreefCOLON Wat is dan daadwerkelijk het verschil waardoor deze foto in de M-stand dan toch mooier wordt?
Ben ook benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Om antwoord te geven op de vraag van de TS:

Ja, ik fotografeer het liefst op de manuel stand, echter kan dat soms niet. Dan spring ik over naar de halfautomaat. Als ik sport fotografeer richt ik mij nooit -volgens mij niemand- op één punt. Je hoeft je maar een kwartslag te draaien en je kunt weer aan de knoppen draaien. Dan is de AV voor mij een uitkomst. Heb ik ergens de tijd voor, bijvoorbeeld landschappen, portretten die ik 100x overnieuw kan doen, pak ik gerust de manuel stand. Omdat ik het fijn vind dat ik alles zelf beheer. Ik bepaal wat het diafragma is, want m'n camera weet niet dat ik mijn portet wil isoleren. Ik bepaal de sluitertijd, want m'n camera weet niet dat ik de spetters van de hekgolf wil zien. En zo kan ik nog wel even doorblijven gaan.

Het focussen laat ik echter lekker automatisch doen. Ben ik lui? Nee hoor. Ik kan niet zo goed zien en mijn camera wel. Ook kijken mijn objectieven wat sneller dan ik doe. Waarom zou ik iets zelf doen, terwijl mijn camera dat minimaal 20x sneller doet dan ik en nog beter ook? Anders is dat bij de Manuel stand, ik doe het misschien ietsje slomer, maar ik weet wel wat mijn resultaten zijn en daar draait het om bij mij.
edwardmila schreefCOLONWat is dan daadwerkelijk het verschil waardoor deze foto in de M-stand dan toch mooier wordt?
Een foto wordt in de Manuel stand niet mooier. Als ik in de AV voor mijn diafragmawaarde F/4 invul, en mijn camera voegt daar zelf als sluitertijd 1/125 en een ISO van 200 toe, krijg ik een goed belichte foto mits de omstandigheden daar toe vragen. Doe ik hetzelfde in de M stand, krijg ik precies dezelfde foto. Waarom dan toch M? Omdat ik nu bijvoorbeeld het diafragma kan veranderen zonder dat mijn sluitertijd meteen in paniek raakt. Of omdat anders mijn ISO naar 3200 schiet: dat vind ik niet zo leuk, een 550D+ISO 3200=niet goed niet. Vind ik dan, een ander kan het gewoon vinden. Die zal het misschien belangrijk vinden dat z'n sluitertijd boven de 1/1000 ligt voor een bevroren moment en dat z'n diafragmagetal zo laag is, dat zijn bevroren moment helemaal geisoleerd tegen de achtergrond zit. En dat kan je dus in de M stand doen.

Zo moeiljik is het niet, toch? :wink:

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

JaVaZee schreefCOLONOmdat ik nu bijvoorbeeld het diafragma kan veranderen zonder dat mijn sluitertijd meteen in paniek raakt.
Oke...maar die sluitertijd moet je dan toch evengoed aanpassen, anders klopt je belichting niet meer (of natuurlijk iets met de ISO doen). Hoe dan ook, als je iets aanpast zul je ook iets anders uit de belichtingsdriehoek moeten aanpassen...ofwel...je zult weer hetzelfde moeten doen wat bijvoorbeeld in de AV stand ook gebeurt.

Blijf ik dus nog steeds bij mijn vraag wat daadwerkelijk het verschil in de M-stand is. Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

@nils, voor mijn beeldvorming ( ik heb een vrij oude camera). Je zegt dat je in M diafragma kunt veranderen zonder dat je sluitertijd veranderd. Logisch, alleen, veranderd je ISO dan automatisch bij een 550D? Zo niet dan ben je toch je correcte belichting kwijt?
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Ja Edward, jij ziet wat over het hoofd. Jij gaat er nu van uit dat ik een perfect belichte foto wil. Maar misschien wil ik dat helemaal niet, ik wil misschien mijn foto's wat donkerder hebben voor donkere wolken en wat lichter als ik helderwitte sneeuw fotografeer. En dat weet mijn camera niet, wel ik. Daarom heeft de M stand wel degelijk meerwaarde.

@Sander: Nee, mijn ISO veranderd niet automatisch bij mijn 500D. Ik kan wel kiezen voor 'auto ISO'. Inderdaad ben ik dan mijn 'perfecte' belichting kwijt, zie mijn reactie hierboven. :wink:

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De belichting (onder- of overbelichting) is ook aan te passen in Av en Tv en niet alleen in de M-stand.

Ieder moet vooral blijven doen wat 'ie handiger/leuker/beter vindt.
Maar het is niet juist om te zeggen dat het niet anders kan of op die manier moet.

Voor mij werkt het beste om naar het histogram te kijken en daarna de belichting zonodig aan te passen.
Ik schiet ook juist daarom in RAW en "belicht rechts"; de belichting is dan bij de conversie nog aan te passen.

Ik denk dan twee vliegen in één klap te slaan: goed naar smaak belicht resultaat en minimale ruis.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 10 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

JaVaZee jij beschrijft nu precies wat ik dus wil bereiken als Amateur automaat foto smurf :oops: die nu dus op de M stand met de 7d bezig is en dat is in mijn geval vaak op je waf gaan.
Ik heb de ballen verstand van foto's maken wat techniek betreft en mijn techniek is bagger en heb jaren op automaat geschoten.
Voor mijn gevoel is dat geen foto's maken maar dat is mijn mening en iets wat ik niet meer wil.
Dit is heel persoonlijk dus geen aanval naar mensen die dat wel doen. Ik wil gewoon zelf bepalen hoe mijn foto er uit ziet.
In bepaalde omstandigheden zal ik misschien wel de automaat pakken.
Ik oefen heel veel en door bepaalde standen bereik ik aparte effecten maar ga me niet naar de techniek vragen dat moet ik dus nog leren.
Ik schiet pas sinds 23-11 manuel en daarvoor automaat met een compact (sp550UZ).

oja en elke stand is goed zolang je er zelf tevreden mee bent is het toch goed? :D
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Claudia, volgens mij is iedereen begonnen op de automaat. :wink: Zoals Boels al zegt:
boels069 schreefCOLONIeder moet vooral blijven doen wat 'ie handiger/leuker/beter vindt.
Maar het niet juist om te zeggen dat het niet anders kan of op die manier moet.
Het is allemaal inderdaad heel persoonlijk. Ik snap best dat je van de automaat afwil, neem er de tijd voor! En inderdaad, elke stand is goed, zolang je zelf maar tevreden bent met het resultaat. Daar draait het inmidels om.

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

JaVaZee schreefCOLON...ik wil misschien mijn foto's wat donkerder hebben voor donkere wolken en wat lichter als ik helderwitte sneeuw fotografeer. En dat weet mijn camera niet, wel ik. Daarom heeft de M stand wel degelijk meerwaarde.
Snap ik nog steeds niet.
Ook in de AV-stand kan ik gewoon over-/onderbelichten, waardoor de foto's wat donkerder of lichter worden.

Waarom heeft de M stand dan wel degelijk meerwaarde?
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Schiet niet als ik het verkeerd zeg maar volgens mij kan je in M alles zelf aanpassen of ik doe iets verkeerds bij de andere optie's

En M is niet beter iedereen moet lekker zelf weten wat hij of zij doet vind ik.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Oei Edward, dat heb ik even inderdaad over het hoofd gezien. Ik vraag me dan ook eigenlijk wel af wat het essentiële verschil is tussen de halfautomaat en manuel. Eigenlijk geen, dus. Ik vind het wat makkelijker werken in de M stand, maar dat hoeft voor jou niet te gelde. Meer argumenten kan ik niet verzinnen..

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
nofocus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 15:37
WoonplaatsCOLON heerlen

Mn camera staat op M en MF, vol M dus..

Ik richt en zoek een kader.
Ik stel (handmatig) scherp op een persoon die ik links in beeld wil hebben.
Vervolgens richt ik de lens weer op de bomen rechtsachter de persoon.
Middels DOF weet ik welk diafragma ik moet gebruiken om de gewenste onscherpte te verkrijgen voor de bomen.

Op P zal je camera proberen alles scherp te krijgen en dus een klein diafragma kiezen...klopt?
Dat wil ik niet.....

Als ik dit op Af doe, zal ik vast wel een knopje hebben om de scherptestelling vast te laten staan, maar dat is dus ook weer een manuele handeling (voor alleen deze foto!)
Ik doe dat dus met mijn manuele lens,(ik weet nog niet eens of mijn nieuwe body zo'n knopje heeft).

Indien je niet zo'n knopje hebt zal je AF dus opnieuw scherp stellen op t moment dat je je naar de bomen richt.
Herstel..wss kan je dit voorkomen door de ontspanknop half ingedrukt te houden?

Ik gebruik mn centerspot om een lichtmeting op het gezicht te doen, aangezien het gezicht zich vol in de zon bevind weet ik uit ervaring dat mijn lichtmeting niet zal kloppen en houd ik daar rekening mee.
Ik kan zeker de belichtingscompensatieknop gebruiken, maar bij een 2e foto moet ik m dan wss weer anders instellen..toch?
Feel the fear...do it anyway!
Gebruikers-avatar
nofocus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 15:37
WoonplaatsCOLON heerlen

Zaken waarvan ik denk dat men ze niet eens eerlijk kan beoordelen indien men "slechts" met een digitale crop op automaat heeft geschoten.
Van deze stelling begrijp ik werkelijk niets, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik behoor tot de groep die jij – getuige je slotzin – niet voor het hoofd wil stoten. Ik heb er vrede mee.[/quote]

@ Illuminatus, Op dit wil ik dan wel ff reageren; dat andere gedeelte van u...niet...

Ik las dat er bv heel vaak word verwezen naar een prachtig bokeh, waarbij ik me dan weer achter de oren moest krabben....grijze versmolten massa's, totale onscherpte, nul contrast, nul contouren, blurrrrrrrrr.

Dit wijt ik dan aan het feit dat deze mensen nooit het verschil hebben gezien met...tsja, vul zelf maar in... :P

Ik dacht dat "nieuwere" fotografen die opgegroeid zijn met digitaal dat mss mooi vinden omdat ze in het begin alles scherp (en plat) hadden. En nu dus blij zijn met wat diepte... :roll:

Ook van hieruit mijn vraag omtrent manuele instellingen.

En zeker heb ook ik hier foto's gezien waarvan ik wilde dat ik ze had gemaakt..
Feel the fear...do it anyway!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

nofocus schreefCOLONIk las dat er bv heel vaak word verwezen naar een prachtig bokeh, waarbij ik me dan weer achter de oren moest krabben....grijze versmolten massa's, totale onscherpte, nul contrast, nul contouren, blurrrrrrrrr.

Dit wijt ik dan aan het feit dat deze mensen nooit het verschil hebben gezien met...tsja, vul zelf maar in... :P
Nee, dat moet je maar eens uitleggen, dit is geen forum voor helderzienden. :wink:

Denk je misschien dat het begrip "bokeh" er niet was in het analoge tijdperk?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

nofocus schreefCOLONIk richt en zoek een kader.
Ik stel (handmatig) scherp op een persoon die ik links in beeld wil hebben.
Vervolgens richt ik de lens weer op de bomen rechtsachter de persoon.

Op P zal je camera proberen alles scherp te krijgen en dus een klein diafragma kiezen...klopt?
Dat wil ik niet.....

Indien je niet zo'n knopje hebt zal je AF dus opnieuw scherp stellen op t moment dat je je naar de bomen richt.
Herstel..wss kan je dit voorkomen door de ontspanknop half ingedrukt te houden?

Ik gebruik mn centerspot om een lichtmeting op het gezicht te doen, aangezien het gezicht zich vol in de zon bevind weet ik uit ervaring dat mijn lichtmeting niet zal kloppen en houd ik daar rekening mee.
Ik richt ook in bv de AV-stand en zoek een kader.
Ik stel ook scherp op een persoon die ik in beeld wil hebben, alleen dmv AF. Door de ontspanknop ingedrukt te houden blijf ik de focus vast houden.
Ik wil ook niet alles scherp, dus pas ik mijn diafragma aan.
Ik gebruik ook de lichtmeeting die nodig is in bepaalde omstandigheden, bv centerspot.

Heb ik nog altijd geen concreet argument waarom ik op de M-stand moet gaan schieten (moet natuurlijk niet, maar bij goede argumenten is het het overwegen waard).
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er zijn geen concrete argumenten te vinden, zie de handleidingen.
Gewoon persoonlijke voorkeur.

Veel wegen leiden naar Canon.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

JaVaZee schreefCOLON... het essentiële verschil is tussen de halfautomaat en manuel.
"M" kan je ook als half automaat gebruiken. Met auto ISO. Mijn favoriet.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar