Nieuwe 60D óf tweedehands 7D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Aidacra
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2005 14:02

Ik weet dat er verschrikkelijk veel informatie te vinden is over het verschil tussen de 60D en de 7D.
Maar ik heb nu de kans om een tweedehands Canon 7D (1 jaar oud, incl. grip en 2 accus's) aan te schaffen voor 250 euro meer dan de nieuwprijs van een 60D.

Ben benieuwd naar de mening van de mensen hier. Wat zouden jullie doen? Wie heeft ook voor de keuze gestaan tussen de 60D en de 7D?

Ik begrijp dat het heel erg afhankelijk is wat voor fotografie ik doe. Dat is dus echt heel breed, behalve sportfotografie.
Mijn huidige camera is een 350D (die defect is, daarom op zoek naar een vervanging).
Canon EOS 7D * Canon 350D * Canon 15-85mm IS USM * Sigma 17-70mm * Sigma 70-300mm * Canon 50mm 1.8 * Canon EX430 * Manfrotto 055DB+141RC
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

7d met grip klinkt goed...en zo kort ik de mijne heb (zonder grip), fijn toestel! Met de 60d geen ervaring. Kan je de 7d testen etc? Ik neig dus naar de 7d....
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

de 60D heeft als grote voordeel het klap/kantelscherm (hoogtepunt in de lijn). als je veel aan macro, landschappen, moeilijk bereikbare plaatsen, zelfportretten en filmpjes maken doet kan ik me voorstellen dat dit een aanwinst is ivm liveview! de 7D is wel net een stapje hoger als je het mij vraagt. 8 fps (niet voor iedereen belangrijk maar wel een mooie feature voor een semi pro) de AF vind ik fenomenaal t.o.v. mijn eerdere 400D en 50D. de bouwkwaliteit is super degelijk. hij voelt robuust aan en met aansluitende objectieven in vochtige / stofrijke / zandrijke gebieden schieten heb ik nog niet als probleem ervaren. je zegt wel dat je eigenlijk weinig / geen sportfotografie doet. dit is wel iets waar de 7D mede voor gebouwd is.

de grip bij de 7D is wel een uitkomst. vooral bij de wat grotere tele-objectieven.

ik zou het bijna willen verwoorden,

mijn korte samenvatting zou zijn:
wil je een praktisch, wat kleiner en "film/macro featured" toestel, zou ik voor de 60D kiezen. wil je een zeer robuuste, degelijke en snelle camera met een "semi" professionele feel. zou ik voor de 7D gaan.

zou een 550D / 600D ook niet de moeite waard zijn om naar te kijken? lijkt qua body relatief veel op de 350D maar heeft onder de kap echt heel veel verbeteringen aan boord!

stel dat je in de buurt van nijmegen woont mag je best een keer de 7D komen proberen.

Succes met de keuze
Canon
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

+1 voor Sven.

Weeg de na- en voordelen van de beide camera's voor jezelf af en kijk wat het resultaat is. Die na- en voordelen hoeven we niet op te noemen: die zijn al heel vaak besproken/gezegd en die zul je zelf waarschijnlijk ook heel goed weten.

Succes!

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Er is best veel over te vinden op internet:

http://dancarrphotography.com/blog/2010 ... 60d-vs-7d/" onclick="window.open(this.href);return false;

en vooral deze:

http://www.digitalrev.com/article/canon ... NjUwOQ_A_A" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb zelf ook moeten kiezen tussen beiden en heb de 7D gekozen wegens de bouwkwaliteit, betere AF prestaties met live view en het 100% zoekerbeeld. Voor mij belangrijk, misschien voor jou niet.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Ik heb zelf de 60D gehad, een fijn toestel, ook degelijk gebouwd en qua sensor gelijk aan de 7D.
De afmetingen verschillen nauwelijks, beide voelen 'professioneel' aan alleen heeft de 7D wheater sealing wat vooral buiten handig kan zijn.
Het uitklapscherm werd door mij in de praktijk niet gebruikt en bij 'moeilijke' camerastandpunten kun je ook nog onder een vrij grote hoek op het scherm van de 7D kijken.
Het grotere aantal FPS en de veel betere AF zouden, samen met de bovengenoemde voordelen, bij mij op dit moment de balans richting 7D doen doorslaan.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik stond ook voor die keuze. Wat bij mij de doorslag gaf was het gevoel.
Toen ik beide toestellen in m'n handen had, wist ik 't.
De greep van de 60D is net iets kleiner en ik zou daardoor ook een grip nodig hebben.
En met een grip op de 60D wordt het prijsverschil ineens een stuk kleiner. :mrgreen:
Ruud.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ik heb even gekeken bij Kamera-Express.nl voor de prijzen, de 60D is net onder de €800 en de 7D net boven de €1100. Een verschil van zo'n ongeveer €300.
Hierdoor weet ik niet of die deal van de tweedehands 7D met grip en extra accu een goede deal is. Als je voor de meerprijs van €250 boven de 60D deze tweedehands kan kopen is misschien een nieuwe 7D ook een optie. Want weet je al of je de grip gaat gebruiken? Natuurlijk zou je ook kunnen kijken op oa. Marktplaats naar een 7D body alleen. Ik zie deze voor minder dan €900 tweedehands. Waarom betalen voor iets extra's als je deze misschien niet gaat gebruiken.

Food for thought :)

edit: ik zie bij aangeboden & gezocht iemand die zijn 7D incl grip en 2 accu's weg doet voor €900. Dat is inderdaad geen slechte deal :)
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Aidacra
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2005 14:02

Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat ik toch ook meer naar de 7D neig. Nou heb ik niet zo'n erg grote handen dus ik vraag me af of ik voor de 7D wel een grip nodig heb. En doordat het prijsverschil tussen de 60D en 7D niet zo groot is kan ik toch beter voor een nieuwe kiezen (zeker als de BTW vrije dagen bij de MediaMarkt er weer aan komen in januari).

Ik ga er nog eens goed over nadenken en nog maar een keer naar de winkel om beide toestellen uit te proberen.

En ik hou jullie op de hoogte!
Canon EOS 7D * Canon 350D * Canon 15-85mm IS USM * Sigma 17-70mm * Sigma 70-300mm * Canon 50mm 1.8 * Canon EX430 * Manfrotto 055DB+141RC
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Een grip is altijd handig, al was het maar voor de extra batterij kracht. Ook voor verticaal fotograferen heeft met grip een extra dimensie.

De BTW vrije dagen bij de Mediamarkt, dat is natuurlijk geen goede reden, want dan wordt de 60D evenredig goedkoper. Extra ruimte voor wat lekker glas erbij. Die ook BTW vrij is dan.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Een gebruikte body kopen is, gezien de belachelijke prijzen die gevraagd worden, bijna nooit interessant.
Een gebruikte 5D MKII worden prijzen voor gevraagd van rond de € 1500,- terwijl je na wat zoeken een nieuwe kunt kopen voor € 1649,- daar hoef je toch niet over na te denken?
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

sven2912 schreefCOLONde 60D heeft als grote voordeel het klap/kantelscherm (hoogtepunt in de lijn). als je veel aan macro, landschappen, moeilijk bereikbare plaatsen, zelfportretten en filmpjes maken doet kan ik me voorstellen dat dit een aanwinst is ivm liveview! de 7D is wel net een stapje hoger als je het mij vraagt. 8 fps (niet voor iedereen belangrijk maar wel een mooie feature voor een semi pro) de AF vind ik fenomenaal t.o.v. mijn eerdere 400D en 50D. de bouwkwaliteit is super degelijk. hij voelt robuust aan en met aansluitende objectieven in vochtige / stofrijke / zandrijke gebieden schieten heb ik nog niet als probleem ervaren. je zegt wel dat je eigenlijk weinig / geen sportfotografie doet. dit is wel iets waar de 7D mede voor gebouwd is.

de grip bij de 7D is wel een uitkomst. vooral bij de wat grotere tele-objectieven.

ik zou het bijna willen verwoorden,

mijn korte samenvatting zou zijn:
wil je een praktisch, wat kleiner en "film/macro featured" toestel, zou ik voor de 60D kiezen. wil je een zeer robuuste, degelijke en snelle camera met een "semi" professionele feel. zou ik voor de 7D gaan.

zou een 550D / 600D ook niet de moeite waard zijn om naar te kijken? lijkt qua body relatief veel op de 350D maar heeft onder de kap echt heel veel verbeteringen aan boord!

stel dat je in de buurt van nijmegen woont mag je best een keer de 7D komen proberen.

Succes met de keuze
Ik ben het hier wel mee eens, behalve dan dat de 7D weerom als een SEMI-PRO beschreven wordt. De 7D staat heus wel in het pro segment. Het is niet omdat er veel semi-profs hem hebben dat het daarom ook zo eentje is. Canon heeft hem wel degelijk in het segment professioneel geplaatst.

Het is en blijft een dijk van een camera. Voor mij was de doorslag de superieure AF (t.o.v. de xxxD en xxD reeksen) en de framerate. Als dat voor jou ook van belang is, vooral voor de 7D gaan. Als je net weer wat handiger wil schieten door het kantelscherm en als je met een beeld of 2, 3 per seconde minder kan doen, zou de 60D ook al een heel goed toestel zijn voor je!
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Ik ben ook voor de 7D gegaan. Trouwens dit weekend bij Foka nog met een leuke aanvullende korting van €70.
Aidacra
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2005 14:02

Nou, de kogel is door de spreekwoordelijke kerk!

Ik heb afgelopen vrijdag de 7D gehaald met 15-85mm lens bij Kamera-Express.

Wat een prachtige camera zeg! De komende tijd ga ik me niet vervelen :-)
Canon EOS 7D * Canon 350D * Canon 15-85mm IS USM * Sigma 17-70mm * Sigma 70-300mm * Canon 50mm 1.8 * Canon EX430 * Manfrotto 055DB+141RC
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar