De keuze maken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

De keuze maken

Beste,

Deze topic open ik omdat ik hoop dat een van jullie me kunnen helpen met de juiste keuzes te maken. Uit ervaring weet ik namelijk dat als ik dit mijzelf laat doen, het altijd afloopt in een drama, als in, geld besteed, maar niet het resultaat wat ik wou, of dat ik makkelijk meerdere/betere producten kon hebben als ik nog even langer wacht.

Vanaf volgende maand ga ik EINDELIJK weer een beetje inkomen krijgen, dit minus de enorme kostenpost, hou ik vaak nog rond de 200 euro over om compleet vrij te besteden aan wat dan ook. Alleen, volgende maand zijn de kosten zo hoog, dat dat dus even niet geld, maar vanaf januari dus wel. En ik vroeg me af. naast ik mijn rijbewijs probeer te halen. Wat kan ik toch eens het beste doen?

- De goedkopere winkel kiezen?
- Of termijnbetalen met Wehkamp?

En, qua budget van 200 euro. Welke producten zal ik eerder moeten kopen?

- Een nieuwe lens (word gek van het wisselen tussen mijn 18-55 en 55-200. Zeker in regen niet ideaal).
En zo ja, welke lens? Ik zelf denk aan OF de Tamron 18-200 van 220 euro OF de Canon EF-S 18-275 van 550 euro. Ik wil namelijk echt heel graag een lens hebben waar ik niet meer hoef te wisselen, maar welke wel minstens de zelfde kwaliteit heeft als de standaard kit lens die ik zo gewend ben. Maar, ik weiger meer dan 2x hetzelfde bedrag als mijn camera kostte te betalen voor een lens, princiepe. Ik ben tevens duurdere lenzen sowieso niet waard omdat ik maar een amateur ben.

- een nieuwe camera of camcorder?
Ik heb meerdere camera's, de Samsung WB600, de Canon Powershot SX200IS, de Nokia E-6 (mobiel die laatste) en natuurlijk mijn EOS1000D. Maar allemaal, tonen bij mij mankementen die niet echt goedkoop op te lossen zijn. Ik denk feitelijk dat ze eigenlijk compleet niet meer op te lossen zijn. Dus ik zat te denken. Ik ben erg nieuwsgierig naar de 600D, dit vanwege het kantelbare scherm en de HD film functie. Maar ik vind de Panasonic (een van 420 euro), camcorder ook erg interessant. Maar ja, mijn doel is om binnenkort weer 1 camera te hebben, niet dat ik constant er 4 a 5 moet meenemen. Dus, of 200 extra neerleggen voor de EOS600D, of t bij die camcorder of compacte camera's houden (laatsten leveren gewoon niet wat ik wil, of ik faal echt erg).

- Een flitser.
Heel veel mensen raden me aan, tot het punt dat ze er zelfs mee plagen, dat ik serieus een flitser moet kopen. Op Wehkamp is de duurste 219 euro, en in dit geval ga ik dan maar ff van duurste is beste. Maar, ik heb niet al te veel verstand voor dit soort zaken. En ja, om nou al die fotografen die hetzelfde fotograferen als ik uit te vragen, teveel werk en meesten geven geen antwoord ook. Ik fotografeer incidenten. En zeker bij de mist van afgelopen tijd, zonder statief, die te lang duurt om op te zetten, is t een beetje onmogelijk met de standaard flitser te fotograferen. Dus ja, als die duurste op Wehkamp overdone is of t gewoon niet is, waarna moet ik dan kijken? Weet wel iets nu van richtgetal af, maar nog steeds niet hoeveel ik nou nodig heb.

En dan is de vraag dus, welke koop ik eerst van deze 3 dingen? En, waarom?

Bij alle 3 heb ik sowieso een nieuwe tas nodig, want denk dat me huidige de Nova 140 AW net te klein is. Enk wil eens een rugtas, want, ik ben zo gewend zeg maar op me rug wat te dragen. T voelt gewoon niet lekker zo. Maar goed daar gaat t hier ff niet om. Heb misschien ook n nieuwe sd kaartje nodig want die doen ook erg apart (geheugen vol, met 0 foto's:S etc). En natuurlijk nog een regenhoes, misschien extra statief. en accugrip. Maar goed dat kan allemaal later.

Dus, kan iemand me helpen?

Oh en PS, reageer niet van, zoek t lekker zelf uit. Want als ik dat kon had ik natuurlijk dit niet geplaatst. Ik ben een drama in zoeken, voor een simpele schoolopdracht 4 jaar geleden, toen zat ik nog op school, was ik ruim 3x langer bezig met het vinden van het juiste antwoord dan de rest. Dus, dat gaat niet helpen. Tevens wil ik een kort en begrijpelijk antwoord, omdat meer gewoon teveel om te onthouden is voor me. Simpelweg ik ben erg veeleisend, maar wel dankbaar.

Met vriendelijke groet,

Remco Gerritsen (112goverwelle)
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Sowieso zou ik eerst gaan sparen voor je apparatuur. Je kan nu wel denken dat je €200 per maand over hebt maar als je iets koopt op afbetaling heb je totaal geen ruimte meer.

Je hebt al een prima basisset. Met een alles-in-een lens zal je zeker kwaliteit verliezen. Spiegelreflexen bestaan er juist om lenzen te wisselen.

Dus wat te doen; lekker blijven fotograferen met je huidige apparatuur en een flits kan zeker handig zijn. Ik weet niet wat de duurste is bij Wehkamp maar de Canon 430EX II is een topflits.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Kortom je wilt:
Een nieuwe lens, maar heb zelf geen idee welke?
Een hd camera, maar weet niet wat je ermee wilt doen?
Een flitser, maar hebt geen idee waarom?
Een tas, gewoon omdat het kan.

En je hebt daarvoor geen budget en wil daarvoor ook graag jezelf in de schulden steken.
Dit lijkt me geen goed idee ;)
Zoals hiervoven is aangegeven, blijf eerst nog maar even een paar maanden met je huidige spullen oefenen.
Een hele goedkope optie voor donkere is de 50 1.8, maar deze lens moet naar net aansluiten bij jouw wensen en eisen.

Als ik je ga plagen omdat je nog geen Ferrari hebt, ga je dan ook jezelf in de schulden steken?
Je weet niet wat je niet weet ! :D
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

1. leer het uiterste uit je huidige spulletjes te halen.
2. wil je geen lenzen wisselen, koop dan aub een compactje. O, die heb je ook al "Canon Powershot SX200IS, Blackberry Bold 9700, Samsung WB600". Om een gadgetfreak te zijn, zul je toch eerst een behoorlijk inkomen moeten hebben.
3. wil je leuke spulletjes voor je hobby, dan zul je moeten sparen. En nee, je gaat geen 200 piek per maand overhouden.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Camera: De 1000D is prima om incidenten mee te fotograferen, de 600D is daar sowieso niet beter voor, de 5DII misschien wel, maar die valt sowieso buiten je budget.

Lens: Tamrom 18-270 VC is een prima lens, veel beter dan die sigma en canon die je opnoemde, staat ergens op dit forum wel een gebruikersreview van. Je kan dan je kitlens verkopen. Misschien kun je ook een van je compactcamera's de deur uit doen?

Flitser: niet doen. De hulpdiensten hebben allemaal reflecterende kleding en reflectiestrepen op de auto. Dit zorgt ervoor dat je een donkere foto krijgt met alleen maar reflectiemateriaal erop.

Tas: Gewoon deze tas houden en dan je 1000D erin met de tamron 18-270 VC en misschien je compactcamera. Eventueel een statief mee en klaar.

Tip: Kijk eens naar een 50mm f 1.8 lens van canon, deze is zeer goed voor jouw soort fotografie.

Tip 2: Koop niet bij wehkamp maar gewoon lekker bij fotokonijnenberg ofzo, scheelt je een hoop geld. En ja, ik weet dat je liever niet online koopt, maar het scheelt je gewoon veel geld (wat je blijkbaar te weinig hebt, net als de rest op dit forum overigens :lol: )
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Ik zou eerst eens gaan bedenken of je nou wilt fotograferen of filmen, je hebt het over een camcorder of nieuwe lenzen?
Daarbij heb je een redelijke set voor fotografie dus om je daar nou voor in de schulden te steken???
Een flitser lijkt me voor jou nog de meest zinvolle investering, kijk alleen ook iets verder dan Whekamp, Canon maakt ook prima flitsers. :wink:
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Remco,

Ik zou in januari naar de bank gaan, een spaarrekening openen en daar automatisch elke maand een vast bedrag op laten boeken.
Na een jaar kan je dan een leuk bedrag hebben om te besteden.


Ga eerst genieten van het feit dat je EINDELIJK weer een beetje inkomen krijgt, ga sparen en steek je vooral niet in de schulden.

Wat mij betreft is dat de beste keuze die je op dit moment kan maken.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

JRS schreefCOLONRemco,

Ik zou in januari naar de bank gaan, een spaarrekening openen en daar automatisch elke maand een vast bedrag op laten boeken.
Na een jaar kan je dan een leuk bedrag hebben om te besteden.


Ga eerst genieten van het feit dat je EINDELIJK weer een beetje inkomen krijgt, ga sparen en steek je vooral niet in de schulden.

Wat mij betreft is dat de beste keuze die je op dit moment kan maken.
+1

Ga idd eerst je geld wegzetten en ga er dan eens rustig voor zitten, wat je nu precies wilt en hoe je het wilt bereiken.

Het zou zonde geld zijn die 200 euro meteen weer over de balk te gooien.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Beste allen,

Graag niet meer de tip over sparen. Dit is namelijk niet mogelijk voor mij, want dan krijg ik deze producten simpelweg NOOIT. Dus, graag on topic tips geven.

Alvast bedankt. Over de rest reageer ik later aangezien t al 1 uur i.d. nacht is en ik wil gaan slapen.

Groetjes.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Sorry hoor, maar dit zijn luxe producten geen must-haves. Als je niet kan sparen hiervoor moet je ze ook niet willen hebben. Jij wil duidelijk niet luisteren naar alle goed bedoelde adviezen hier.
Dat je dan maar lekker in de schulden en geld problemen komt omdat je iets moet hebben en je weet eigenlijk ook niet eens wat en waarvoor.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

beste,

wat jammer dat u zo moet reageren. Ik vraag in dit topic eenmaal om een antwooed op me vraag, niet om als een foutief persoon beoordeeld te worden. Ik wil niet sparen omdat het gewoon niet mogelijk is, niet omdat ik de adviezen in de wind wilt laten slaan. En dit ligt persoonlijk.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Tweedehands canon 18-135? Hoef je niet meer te wisselen. En deze is ongeveer 200€.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Als je dan toch wat kopen begin dan eerst met een flitser. Laat de rest nog even zitten. Ga daarna veel oefenen met de flitser erbij, Met de uitrusting die je nu hebt kun je een eind komen.
de canon 430II is een goede optie.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Oja...
Mijn advies nu:
Verkoop de 18-55 en de 55-250.
Met dat geld + 200€ koop nu: Canon 18-135* of 18-200* + 430 II speedlight.**
Ik denk dat dit dan het dichtst bij jouw wensen komt.

Groet, Bas
*tweedehands, **nieuw.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Tsja, Remco.

Begrijp me goed, ik veroordeel je niet. Wat je doet moet je zelf weten.
Maar jouw bericht roept bij mij wel de behoefte op om toch efkes te reageren.

Als je mijn zoon was hadden we een indringend vader-en-zoon gesprek. Zeker weten!

Je kunt (of beter, wilt) niet sparen. Dan zou ik een spaarcoach zoeken. Die je helpt. Kan iemand uit je naaste omgeving zijn die wel met geld kan omgaan.
Sparen is fun: je bent "in control". Sparen met een doel geeft voldoening als je het gewenste uiteindelijk kunt kopen. Zeker weten.
200 euro per maand x 12 + rente = na een jaar 2.500 euro. Kun je best iets leuks voor kopen.

Maar dat is niet jouw bedoeling.
Je gaat voor de easy-way: kopen en ik-zie-wel-hoe-ik-het-terugbetaal......
Op het moment dat je alles hebt afbetaald - soms na jaren - moet je weer nieuwe schulden maken omdat je apparatuur oud & versleten is. Een cirkel waar je nooit meer uitkomt.

Op de pof kopen bij Wehkamp en andere afbetalers kost je ongeveer 20% rente per maand.
Dit is het koop-gedrag van veel consumenten. Die belanden uiteindelijk voor een deel in de schuldsanering.
Amerika is daar een goed voorbeeld van. Ook in Nederland voldoende voorbeelden.

Mijn motto: eerst sparen, buffer opbouwen, van het overschot iets kopen als het mogelijk is. Zeker geen schulden is deze tijd van economische onzekerheid.

Maar ja, op dit advies zit je niet te wachten.........
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Geelduikbootje: IK zat er, niet op te wachten inderdaad. Voor financieel gedoe ga ik naar een forum daarvoor en/of mag men me vanaf heden via PM contacteren. Klaar.
Tevens, welke Wehkamp heeft u het in hemelsnaam over, 20% per maand, niet eens 1/10de van dat. 1,16% maximaal!
Ik wil wel sparen, maar het is simpelweg, te nutteloos voor mij om dit te doen. Ben een pechvogel daarmee.

Beasar/BossA: Dank u, ik zal er zeker eens na kijken en denk wel dat ik de tips ga opvolgen. Al weet ik niet hoe ik die lenzen kan verkopen.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Herdervriend schreefCOLONAl weet ik niet hoe ik die lenzen kan verkopen.
Hier op het forum, bij aangeboden en gezocht. En natuurlijk op marktplaats.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Geelduikbootje: IK zat er, niet op te wachten inderdaad. Voor financieel gedoe ga ik naar een forum daarvoor en/of mag men me vanaf heden via PM contacteren. Klaar.
Tevens, welke Wehkamp heeft u het in hemelsnaam over, 20% per maand, niet eens 1/10de van dat. 1,16% maximaal!
Ik wil wel sparen, maar het is simpelweg, te nutteloos voor mij om dit te doen. Ben een pechvogel daarmee.
Als je dit soort vragen stelt kun je deze antwoorden verwachten. Ik heb ook al een hele preek in mijn hoofd zitten maar ik zal het het beperken tot een paar zinnen.
Ik kan niet anders dan be-amen dat je niet slim bezig bent. Mij is altijd geleerd dat je geen geld moet uitgeven als je het niet hebt en dat leer ik mijn kinderen nu ook.

Probeer inderdaad je huidige objectievenset te verkopen en van de opbrengst één 2e hands allround objectief te kopen, zodat je dit met gesloten portemonnee kunt oplossen.
En al jouw andere wensen moeten voor jouw een motivatie zijn om te gaan werken/sparen. Je bent 21, bezint eer ge begint want je weet niet waar dit eindigt.

Tenslotte wil ik je er op wijzen dat je het ook zou kunnen waarderen dat mensen jou proberen te behoeden voor een hoop narigheid. Het zijn goedbedoelde adviezen.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Remco,

Neem eens contact op met een foto-journalist en vraag hem/haar welke apparatuur hij/zij gebruikt en waarom.

Je kan hiermee voorkomen dat je nu spullen aanschaft die in de praktijk onvoldoende resultaat zullen geven.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Als jij de fotograaf bent van die hondenfoto's (Bruno) die ik net bekeken heb, zou ik adviseren om gewoon eerst eens te proberen betere foto's te maken met de spullen die je hebt. Daar is in principe niets mis mee. Vaak denken mensen dat ze met betere spullen betere foto's kunnen maken. Dat is dus per definitie niet zo.
Ik moet wel even vermelden dat ik alleen de foto's van Bruno gezien heb en ik kan zo snel geen andere foto's van je vinden. Ik weet dus niet 100% zeker of mijn advies wel terecht is. Zo niet, dan bij voorbaar alvast "Sorry!".
Gr. Henriëtte
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar