Macbook aanschaffen

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Dexter202

the-essy schreefCOLON ze hebben gewoon goede hardware erin zitten.
Dat valt wel mee. Dezelfde Chinese troep als in andere machines (of slechter), maar wel mooier verpakt en duurder. Apple is gewoon overpriced. Of het het waard is is een tweede.

Overigens moet ik ook nog de eerste mooie niet-Apple laptop tegenkomen. Het oog wil ook wat, het mijne in ieder geval wel. De Sony Vaio's komen inderdaad als enige een beetje uit de verf.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

the-essy schreefCOLONEen grote reden voor mij is ook design en het scherm.
Veel plezier gewenst met je aanschaf. :D

Alvast wat leesvoer: The MacBook Pro Review (13 & 15-inch): 2011 Brings Sandy Bridge: Display Quality.
Gebruikers-avatar
Jeff
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2004 15:49
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

Ik heb nog niets gelezen over de levensduur van een mac in dit topic. Zijn jullie het er mee eens dat een mac veel langer als nieuw blijft draaien?
Ik heb een MacBook sinds 2007 en het ding gaat nog steeds als de brandweer. Enige wat ik er onlangs aan heb laten doen is de harde schijf van 120 naar 500gb te vervangen, koste me 70 tientjes. Verder nooit iets aan gesleuteld.
Voor deze mac verschillende windows laptops en pc's gehad maar na een jaar of 3 is de rek er toch echt wel uit en worden ze traag. Om de prestaties dan weer een beetje op niveau te krijgen moet je toch wel wat trucjes uit halen en voor hoelang werkt het? De Samsung van m'n vriendin is 1 jaar oud en ze klaagt nu al dat ie traag wordt. :?
M'n MacBook loopt na 4 jaar nog als nieuw zonder er ooit iets aan te hoeven fragmenteren e.d. :D
Mijn werk:
[url]http://www.pbase.com/jefro98[/url]
[url]http://www.vitalmx.com[/url]
Dexter202

Jeff schreefCOLONkoste me 70 tientjes.
:shock:

Verder wel met je eens dat de boel niet trager wordt met verloop van tijd. Gek genoeg lijken mijn macs wel vaker kapot te gaan dan m'n windows PC's. In minder dan 3 jaar al 3 reparaties, maar ik denk niet dat dat gemiddeld is... Hoop ik :lol:
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Zijn er ook laptops met IPS of PVA panelen???
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Sander: Ja die zijn er, maar ze zijn wel schaars (en prijzig).
http://www.tftcentral.co.uk/articles/la ... _parts.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Bedankt voor de link, praktisch alleen maar TN. Geeft toch eigenlijk wel aan dat (alleen) een laptop gebruiken voor fotografie bepaalde beperkingen heeft.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Dell heeft toch echt wel een paar hele goede schermen.
De Dell XPS 15 met het optionele 1080p led-paneel (dat is dus meerprijs) heeft een erg goed scherm.
Geen goedkope laptops, maar geschikt voor fotobewerking zonder dat je daar weer een extern scherm voor nodig hebt.

Maar ja, Dell is natuurlijk niet mooooooi :mrgreen:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een 1080P LED-panel zegt helemaal niets over de bruikbaarheid voor fotografische toepassingen.

Het gaat er om of een scherm RGB of aRGB goed kan weergeven en of het te kalibreren is.

Lenovo had iets moois uit de WS600 serie (goede kleurweergave, ingebouwde kalibrator, tweede uitschuifbaar scherm, niet blinqbling maar uiterst solide voor "all-terrain" gebruik, €5000+, high-end portable computer).
Niet meer leverbaar.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

boels069 schreefCOLONEen 1080P LED-panel zegt helemaal niets over de bruikbaarheid voor fotografische toepassingen...
Dat zeg ook niet. Ik zeg dat DIE genoemde Dell met DAT genoemde beeldscherm erg goed geschikt is voor fotobewerking. Gewoon, omdat ik dat ding ken.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Wat zal de reden zijn van het ontbreken van een IPS/(S-)PVA panel?
De kosten zullen uiteraard hoger zijn, maar mocht een 17"-PVA €500 extra kosten(wat veel is m.i.) denk ik dat veel mensen er toch wel wat in zien.
Ik zit vooral met de kijkhoek van m'n scherm en dan met name in de verticale richting...
Zou het de dikte/diepte van 't scherm zijn, waardoor het gehele apparaat in gewicht toeneemt en het niet meer voelt als de 'hedendaagse' notebook?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik vermoed dat er te weinig belangstelling voor is (omdat men denkt dat high-end laptops goede beeldschermen hebben?).

Het blijft schrikken, koop je een mooi gelikte laptop voor een forse prijs en dan blijkt er gewoon een TN-panel gebruikt te zijn. :wink:

De beste optie lijkt mij een gedegen laptop met een goede videokaart en een losstaande goede monitor.
Voorbewerken/selecteren enz. in het veld en thuis de nabewerking uitvoeren.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik weet dat HP ze (gehad) heeft: HP Elitebook 8740w. Ik had ooit een link waar ze allemaal genoemd werden. Als ik h'm terugvind plaats ik h'm hier.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

[Laatste keer off-topic]
In mijn zoektocht ben ik inderdaad de eerder genoemde Lenovo en de HP ook tegengekomen, helaas al wat ouder en als ze al beschikbaar zijn, zijn ze zwaar overpriced(€2000-2500).
boels069 schreefCOLON De beste optie lijkt mij een gedegen laptop met een goede videokaart en een losstaande goede monitor.
Voorbewerken/selecteren enz. in het veld en thuis de nabewerking uitvoeren.
Daar ben ik het wel mee eens, maar nabewerking bij een bruiloft kost toch nog 2/3e van de tijd.

Een tablet leveren ze wèl met een IPS-scherm, maar een laptop met minimaal een PVA is blijkbaar teveel gevraagd.
Misschien maar een Transformer Prime kopen volgend jaar(wat zal ie 't warm krijgen, werken met 25MB RAW-files).
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bekijk het van de zonnige kant: in het analoge tijdperk was je veel meer tijd kwijt geweest aan de nabewerking :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ik ben nu sinds vrijdag in het bezit van een 15" Macbook Pro en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Waar ik wel ontzettend aan moet wennen is de command knop ipv de Ctrl knop gebruiken bij sneltoetsen. Hopelijk went dit snel.

Binnenkort het geheugen uitbreiden naar 8GB, als je dit via Apple doet ben je €200 kwijt en los 8GB geheugen is €60. Dus tot zover een tevreden gebruiker erbij.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

the-essy schreefCOLONBinnenkort het geheugen uitbreiden naar 8GB, als je dit via Apple doet ben je €200 kwijt en los 8GB geheugen is €60. Dus tot zover een tevreden gebruiker erbij.
Precies wat je zegt, Esther. De geheugenprijzen van Apple zijn belachelijk.
Twee van deze reepjes erin en je bent voor €45 klaar (8GB).
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLONPrecies wat je zegt, Esther. De geheugenprijzen van Apple zijn belachelijk.
Twee van deze reepjes erin en je bent voor €45 klaar (8GB).
Thanks voor de link, zo ben je inderdaad met €45 klaar. Over een jaar ga ik eens kijken of SSD een beetje betaalbaar is geworden.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLON
Aestiva schreefCOLONIk ben een fanantieke Apple gebruiker en ben tevreden over mijn Imac 27'' scherm, maar mijn Eizo blaast mijn Imac scherm er vierkant uit! Het contrastbereik en kleurbereik is echt aanzienlijk groter!
Was dat Eizo scherm ook ongeveer even duur als je iMac scherm (zeg €600) ?

Eizo heeft inderdaad hele goede schermen maar daar betaal je dan ook voor.

Nee,

299 bij de Eizoshop de SW2230 ofzo.

Het was een aanbieding, wel een PVA paneel en 20 inch.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
Dark_Angelus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2010 15:32
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Het kan geen kwaad om een beetje informatie in te winnen.
Ik ben ook eens toe aan een vervangende set.

Mijn gedachte, MBP 13' i7 & Dell Ultrasharp scherm (zal 24' worden).
Dit i.v.m. de mobiliteit die ik nodig heb, daarbij van veel anderen om me heen positieve ervaringen m.b.t. photoshop en OSX.
Game eigenlijk niet, en zal voornamelijk gebruik worden om te bewerken en editten van beeldmateriaal. Ongetwijfeld ook dagelijks gebruik qua internetten en af en toe een filmpje.

Heb dan nog mijn twijfels over de schijf die ik erin zal kieperen, SSD schijf of later inbouwen?
Ervaringen met bovenstaande?
Canon EOS 1Ds Mark III, Canon 70-200 f/2.8L IS II USM, Canon 24-70 f/2.8L USM, Canon 50mm F1.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar