Macbook aanschaffen

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik zit na 16 maanden, en 86 cyclus op een capaciteit van 93%
Overigens is de max batterij capactiteit altijd natuurlijk in de meeste optimale situatie. Als ik mijn MBP aanzet bij een vergadering blijft hij lekker op 9 uur staan, en hoe intensiever ik hem ga gebruiken hoe meer je dat ziet zakken. Toch doe ik er nog altijd langer mee dan met mijn nieuwe Dell van het werk (3 wkn) oud.
Dexter202

Apple heeft mij wat accu's betreft nog nooit kunnen overtuigen. Zowel mijn iPod, mijn vriendin's iPod, mijn iPhone, mijn vriendin's iPhone en mijn MacBook Pro raken sneller leeg dan men zou verwachten...

De accu in mijn MacBook Pro zou volgens Apple 5 uur mee moeten kunnen, maar in werkelijkheid is dat eerder 2 tot 2,5. Wanneer je alle programma's sluit en de helderheid van het scherm flink terug draait en niets er mee doet, dat je dan over de 3,5 kunt komen.

Eén accu van de MacBook Pro was binnen anderhalf jaar kompleet aan gort. Hield het nog geen 10 minuten meer vol. Op garantie hoef je niet te rekenen omdat de accu een 'slijtage onderdeel' is. Zoiets als autobanden. Daar zou je nooit garantie op krijgen. Right. Noodgedwongen maar een nieuwe accu gekocht (130 euro ofzo) en deze staat nu, na 167 cycles nog op 100%. Langer dan 2 uur werken red ik er echter niet mee. Foto's importeren in Aperture, selecteren en een paar snelle bewerkingen toepassen kun je maximaal een uur doen.

Onlangs een meeting gehad van een ander fotografenforum waarbij we foto's hebben vergeleken op laptops. 4 Macs en 3 PCs. Ik weet niet precies wat voor PCs het waren, of uit welke prijsklasse, maar de schermen van de Macs waren allemaal echt véél beter! Geen wetenschappelijk vergelijk, maar wel opvallend.
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

Hmm, mijn 2 1/2 maand jonge Mac waarvan de batterij nog maar 90% capaciteit heeft (bij 81 loadcycles trouwens) scoort dus duidelijk een stuk slechter dan de andere ervaringen. Daarbij vraag ik mij ernstig af hoe ik in 2 1/2 maand al 81 loadcycles heb. Dat zou betekenen elke dag 1 cycle! Nu gebruik ik m'n batterij regelmatig, maar zeker niet elke dag. Meest van de tijd zit de mac gewoon aan de kabel.

Denk dat ik toch maar eens bij een apple store langs moet, wat niet echt handig is, daar ik de Mac in NL heb gekocht van de zomer en het komende half jaar niet naar NL kom. Hong Kong is de dichtsbijzijnde Apple dealer en dat is toch 700 km verderop.
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is geen exclusief Apple-probleem.
Ook m'n HP (en vroeger Acer en Dell) kampt met het probleem.

Het is voornamelijk afhankelijk van de taken die je de laptop laat uitvoeren.
Als ik m'n HP in Excel laat rekenen aan een paar honderdduizend regels dan schiet 'ie echt in de stress en komt meteen de waarschuwing dat ik het ding aan het net moet hangen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

En nu staat de load cycles op 83 en heb ik nog maar 85% van de oorspronkelijke capaciteit!!! Die batterij keldert naar beneden!
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Dexter202

Kun je de batterij niet naar Apple opsturen ofzo? Ik zou er niet te lang mee wachten, want zo ga je er niet lang plezier van hebben. En met de service/garantie van Apple kun je het probleem beter vandaag dan morgen melden, anders vertellen ze je dat je een nieuwe kunt kopen...
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

Tja, zou dat wel willen, maar de batterij zit IN de laptop tegenwoordig, dus kun je er niet zomaar effe af/uithalen. Zal dus m'n laptop een tijd kwijt zijn denk ik als ik 'm bij apple breng. Toch maar eens naar Hong Kong dan binnenkort. Lijkt me de enige optie momenteel.
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Heb je hem altijd aan de lader, of zorg je er af en toe ook voor dat je je accu (bijna) leeg trekt voordat je hem weer opnieuw laad?

Op de site van Apple staan ook tips voor een optimale prestatie van je accu.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Wel een goed product zo een Apple, handig en zo ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Accu's van andere notebooks hebben daar evengoed last van. Mijn vorige laptop hield het op een volle accu ook nog maar een half uur uit. De tips die op de apple site staan kan je daarom eigenlijk bij alle laptops toepassen, alleen kom je ze daar niet tegen op de website ;)
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

Rocker schreefCOLONHeb je hem altijd aan de lader, of zorg je er af en toe ook voor dat je je accu (bijna) leeg trekt voordat je hem weer opnieuw laad?
Van alles wat he. Regelmatig helemaal leeg en dan een nacht aan de lader zodat ie weer helemaal vol is. Gewoon bijna elke dag gebruik. Lees op de apple site dat ie na 1000 load cycles nog 80% van de originele capaciteit moet hebben. Mijne zit dus nu na 84 load cycles op 84%. Dat is dus echt niet goed. Mooi klote.
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Dexter202

Vroeger deed ik het zo zoals Apple het beschrijft, met als resultaat dat de accu na 1,5 jaar dood was. Tegenwoordig gebruik en laad ik de accu wanneer het me uitkomt en is de accu nog helemaal in orde. Niet dat ik dit wil aanbevelen, maar zo nauw lijkt het allemaal niet te komen.

Vandaag m'n MacBook Pro ter reparatie aangeboden omdat het scherm af en toe vreemde strepen vertoont. Reparatietijd van 4 weken en ik moet de prijsopgave van Apple afwachten... Nu eerst een oplossing vinden ter overbrugging van die 4 weken :(
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Je iPad? :D
Dexter202

Heb ik over na gedacht, maar ik denk niet dat dat een volwaardig alternatief is. Overigens ontdek ik net dat er een MATLAB app bestaat! Dat veranderd de zaak! :lol:
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Geinig. Matlab Mobile kende ik ook nog niet.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

@ Jeroen,


Ik ben een fanantieke Apple gebruiker en ben tevreden over mijn Imac 27'' scherm, maar mijn Eizo blaast mijn Imac scherm er vierkant uit!

Het contrastbereik en kleurbereik is echt aanzienlijk groter!
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

En ondertussen sta ik op 90 load cycles en is m'n capaciteit ineens weer 95%..... Ik kan nu ook weer aanmerkelijk langer op de batterij werken... Begrijp er geen *** van.
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Aestiva schreefCOLONIk ben een fanantieke Apple gebruiker en ben tevreden over mijn Imac 27'' scherm, maar mijn Eizo blaast mijn Imac scherm er vierkant uit! Het contrastbereik en kleurbereik is echt aanzienlijk groter!
Was dat Eizo scherm ook ongeveer even duur als je iMac scherm (zeg €600) ?

Eizo heeft inderdaad hele goede schermen maar daar betaal je dan ook voor.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

En, heeft ts al een keuze gemaakt?

(het lijkt hier wel een appeltjes-babbelbox, volgens mij is ts al een maand afgehaakt :) )
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ook al is TS er niet meer, het blijft een handig topic voor iedereen die de switch wil maken. Dit weekend ga ik ook voor het eerst mijn overstap maken naar een Macbook Pro na jaren plezier gehad te hebben van mijn Sony Vaio.

Een grote reden voor mij is ook design en het scherm. De enige Windows laptop die ik wil gebruiken is Sony en die heeft op het moment geen mooie 15 inch laptops of een i7 processor. Die Dell van de eerste pagina, sorry maar die vind ik totaal niet op Apple lijken en echt lelijk maar dat is smaak.

Eerder heb ik nooit aan het besturingssysteem van Mac kunnen werken en daardoor nooit de overstap gemaakt omdat ik alle ins en outs van Windows wist. Nu ik met andere heavy Windows gebruikers heb gesproken en die na de overstap even moesten wennen maar toen helemaal over waren ben ik ook overtuigd.

Ik doe veel grafisch werk dus Apple sluit daar goed bij aan. Daarbij is Apple niet eens veel duurder, ze hebben gewoon goede hardware erin zitten. Toen ik 4 jaar geleden mijn Vaio had gekocht liet ik deze ook configureren naar mijn wensen en was ik ook heel wat kwijt.

Dus, dit waren mijn 2 cents :)
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar