Welke backup-camera voor 5DmII

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
robbertt1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2011 09:35

Dag allemaal.

Ik ben in het bezit van een 5dmII wat een geweldig toestel is. Als 2e, backup camera heb ik nog een 10d die ik gelukkig nooit heb moeten inzetten.

Maar goed, het blijft altijd electronica he.. de 10d is veel minder van kwaliteit.. dus ik ben aan het kijken naar een backup toestel. Jawel een backup, voor het geval de 5d er om de een of andere reden mee ophoudt.

Meest ideale is om een 5d erbij te kopen of een 7d of 1d..maar zoveel geld heb ik niet, dus dat valt af. Plus ik vind het jammer als die alleen in mijn tas blijft als reserve. voor het zelfde gaat de 5dm2 niet stuk en nog vrolijk 4 jaar mee.

Ik ben aan het kijken naar de 550d wat nog wel betaalbaar is en qua specificaties heel erg lijkt op de 7d.
Plus, handig ook om eens mee te nemen voor onderweg..die 5d laat ik weleens thuis omdat ik het te veel gesjouw vind om spontaan mee te nemen.

Qua glaswerk heb ik 24-70 2.8L, 70-200 Sigma, 50mm 1.8 en fisheye Zenitar.

Qua fotografie , met name portretten, architectuur, omgeving.

alvast dank voor het meedenken!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De 550D is een prima cam. Je bent wel gewend aan het schempje bovenop en het instelwiel. Dus misschien is de 60D wat voor je.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Als je de backupcam niet veel gebruikt is een gebruikte maar nog goede 50D misschien een idee.
De bediening en het menu is gelijk aan de 5D mkII......dat kan makkelijk zijn bij minder gebruik. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Gewoon een 5D classic erbij halen, klaar :)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Allereerst welkom op het forum :wink: .

Maar dan je back-up, ik begrijp dit niet helemaal.
Wanneer denk je die dan nodig te hebben ? Als je andere stuk zou gaan -snap ik- maar zover ik kan lezen ga je niet op stap waarbij het uitvallen van je cam een ramp zou zijn. Bv bij een (bruids)reportage od in opdracht.
robbertt1 schreefCOLONIk ben aan het kijken naar de 550d . . . Plus, handig ook om eens mee te nemen voor onderweg..die 5d laat ik weleens thuis omdat ik het te veel gesjouw vind om spontaan mee te nemen
Maar 2 camera's meenemen is toch nog veel meer gesjouw ? En alleen een 550d (wat is het verschil in afmeting en gewicht met een 5d ?) kan ook stuk gaan. Dan heb je een werkende 5d thuis liggen, ook jammer . . .
Ik zou kiezen voor een compact of zo . . .

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

WireWess schreefCOLONGewoon een 5D classic erbij halen, klaar :)
Idem hier.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
robbertt1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2011 09:35

Jeetje, wat een hoop antwoorden al!
Dank! :)

@Jumper, belangrijkste idd vergeten te melden: ik doe wel eens betaalde opdrachten zoals bedrijfsreportages, portretten en partijen. Dan mag mijn 5dm2 het niet begeven.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

EOS 5DMkI en een CPS account
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
robbertt1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2011 09:35

Wat is een CPS Account?
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Een tweedehands 5D(I), zit je alleen nog met het gesjouw ;)
Is tweedehands nog voor €650 te krijgen, maar wellicht dan toch nog €200 boven budget?
't Zelfde gesjouw geldt voor een 40D, supercam en goedkoper dan de 550D.

Alleen de sensor in de 550D lijkt qua specs op de 7D, veel meer eigenlijk niet, maar is dat wat je nodig hebt dan zou ik de 550D aanschaffen.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

robbertt1 schreefCOLONWat is een CPS Account?
Canon Professional Services

Maar dat zal met het genoemde glaswerk niet lukken...
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Als je geen betaalde opdrachten doet dan zou ik helemaal geen backup cam kopen.
Ik neem aan dat als je een auto heb dat je ook geen rweede in de schuur heb staan voor als er wat gebeurt met je auto,
of je moet voor alles een reserve hebben, twee huizen, twee vrouwen, twee jobs enz. :lol:
Met betaalde opdrachten word het wat anders denk ik maar dan is het wel een hele terug gang van de 5d naar een 550d.
Zal dan eerder kijken naar een tweedehands 50d.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ik ben van een 50D naar een 5DII overgestapt waardoor mijn 50D automatisch een back-up werd. Omdat de knoppen bijna hetzelfde zijn als een 5D is het een hele prettige back-up. Als je een xxx serie neemt moet je altijd switchen tussen een hele andere bediening.

Twee camera's kunnen ook handig zijn als je bijvoorbeeld voor een opdracht bruiloften gaat fotograferen. In plaats van wisselen met objectieven hou je twee camera's over je schouder.

Maar zoals hierboven ook wordt vermeld; dit is alleen nodig wanneer je te maken hebt met betaalde opdrachten.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Gesjouw, een 5D2 is toch helemaal geen zware camera??? Ik zou je ook een 5D1 adviseren, zeker icm je fisheye...
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

woody111 schreefCOLONof je moet voor alles een reserve hebben, twee auto's, twee huizen, twee vrouwen, twee jobs enz. :lol:
Hier heb je het wel over eerste levensbehoeften :wink: :wink: .
En dat is fotograferen (nog steeds) niet.
Canon materiaal
robbertt1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2011 09:35

Dank voor de reacties allen! :D
Heeft me goed geholpen!

Mijn eerste keuze om een 550d te kopen valt af, mede ook door het andere gebruik zonder het draaiwieltje.
Ik ben nu op MP aan het kijken naar een 50d of een 5d1, waarnaar ik neig naar de laatste, het is wel lastig er eentje te vinden met weinig clicks.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Check ook de 60D eens; die gebruikt dezelfde accu als de 5DmkII (en 7D) en is een slagje kleiner dan de 5D en 50D. De body is dus iets lichter en je hoeft een lader minder mee te nemen. Daarnaast krijg je er met de 60D nog een kantelscherm bij wat je mogelijk nieuwe mogelijkheden geeft.

In dit verhaal is volgens mij de belangrijkste keuze die je moet maken: hoe belangrijk is het voor je dat je 2e camera ook Full frame is en je o.a. nog dezelfde beeldhoek houdt bij de lenzen die je hebt? Met een 1,6x crop camera 'verlies' je een aanzienlijk deel van de groothoek van je 24-70.


Ik moet zelf zeggen dat ik het grootte en vooral gewichtsverschil tussen een xD en xxxD body aanzienlijk vind. Mijn 400D heb ik twee keer meegenomen op wintersport, nog los van het extra financiele risico lijkt een 7D mee me toch wel onpraktischer.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

robbertt1 schreefCOLONIk ben nu op MP aan het kijken naar een 50d of een 5d1, waarnaar ik neig naar de laatste, het is wel lastig er eentje te vinden met weinig clicks.
Eh, betreft het hier niet een backup camera? Die ga je toch niet veel gebruiken? Of wil je stiekum toch met twee camera's gaan werken? Een backup camera mag best wat meer clicks hebben lijkt me, als hij goed functioneert en wellicht wat voordeliger is is dat toch prima?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

5D Mark I


Als je FF gewend ben, moet je niet naar een crop camera gaan. Krijg je alleen maar hoofdpijn van ;)
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

geen 5D, gewoon een mooie 50D of een 60D, als je twee identieke camera's hebt, met alleen aantal pixels als verschil dus allebei FF, zal de ene vrijwel altijd in de kast blijven liggen, beter is om een ander soort toestel erbij te nemen, dus met een cropfactor bv, deze kun je dan gebruiken als een soort extender plus je lens, heb je als je het nodig hebt nog extra mm ter beschikking en moet het zo zijn ook een goede back-up.
Maar twee "dezelfde" camera's is zonde, als het meezit wordt de ene nooit gebruikt en das ook zonde.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar