Beste EOSsers,
Ik heb een Canon EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS en een Canon EF 50mm f/1.4 USM objectief.
Als ik beide objectieven op F4 en dezelfde sluitertijd instel, is de opname van het 50mm objectief dan lichter?
m.a.w. als je een scherptediepte van F4 nodig hebt om het gehele onderwerp scherp in beeld te krijgen maar er is weinig licht, ben je dan voordeliger uit met het lichtsterke objectief?
Domme vraag over lichtsterke objectieven...
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- Tijntjesmile
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 286
- GeregistreerdCOLON 05 Feb 2011 10:59
- WoonplaatsCOLON Kornhorn
Groet, Martijn
- Rocker
- Veteraan
- BerichtenCOLON 6828
- GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
- WoonplaatsCOLON Zeewolde
- CONTACTCOLON
Nee, er zal evenveel licht op de sensor vallen bij een zelfde brandpuntsafstand. Wel kan het zijn dat je 50mm bijvoorbeeld een mooiere bokeh geeft dan je 18-55.
Diafragma wordt weergegeven met f/x, wat dus betekent brandpuntsafstand (50mm in jouw voorbeeld) gedeeld door de diameter. Bij een gelijkblijvend brandpuntsafstand is de diameter dan dus ook altijd gelijk, en zal er evenveel licht doorheen vallen.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat dit per objectief nog iets kan schelen, dat de ene lensconstructie meer licht doorlaat dan een ander afhankelijk van de kwaliteit van de lenzen die erin zitten. Maar dit durf ik niet met zekerheid te stellen, misschien dat iemand anders dit weet?
Nog wat leesvoer over diafragma indien je er interesse in hebt...
Diafragma wordt weergegeven met f/x, wat dus betekent brandpuntsafstand (50mm in jouw voorbeeld) gedeeld door de diameter. Bij een gelijkblijvend brandpuntsafstand is de diameter dan dus ook altijd gelijk, en zal er evenveel licht doorheen vallen.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat dit per objectief nog iets kan schelen, dat de ene lensconstructie meer licht doorlaat dan een ander afhankelijk van de kwaliteit van de lenzen die erin zitten. Maar dit durf ik niet met zekerheid te stellen, misschien dat iemand anders dit weet?
Nog wat leesvoer over diafragma indien je er interesse in hebt...
- Beasar
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3443
- GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
- WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
F4 = F4. Je zou dus geen verschil mogen zien. Echter F4 is niet altijd F4. De meeste objectieven hebben een kleine afwijking. Het is dus mogelijk dat je een verschil zou kunnen zien maar dit is objectief specifiek en niet type gerelateerd.
Groet, Bas
Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
- Tijntjesmile
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 286
- GeregistreerdCOLON 05 Feb 2011 10:59
- WoonplaatsCOLON Kornhorn
Dus als je echt F4 nodig hebt (scherptediepte) haal je dus geen winst uit een lichtsterk objectief!
Ahaa, das duidelijk bedankt!
topic mag gesloten worden
Ahaa, das duidelijk bedankt!
topic mag gesloten worden
Groet, Martijn
- Beasar
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3443
- GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
- WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
Nu ga je appels met peren vergelijken.Tijntjesmile schreefCOLONDus als je echt F4 nodig hebt (scherptediepte) haal je dus geen winst uit een lichtsterk objectief!
F4 met jouw prime levert veel scherpe platen op dan een foto gemaakt met je kitlens.
Lichtsterke objectieven zijn bij grotere diafragma's al scherp. De 18-55 is op F/8 op zijn best. De 50mm tekent op F2.8 al zeer goed.
Winst kan je dus op meerder manieren uitleggen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
- Tijntjesmile
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 286
- GeregistreerdCOLON 05 Feb 2011 10:59
- WoonplaatsCOLON Kornhorn
Ja das mij duidelijk, elk objectief heeft zijn eigen sweetspot "lees bereik".Beasar schreefCOLONNu ga je appels met peren vergelijken.Tijntjesmile schreefCOLONDus als je echt F4 nodig hebt (scherptediepte) haal je dus geen winst uit een lichtsterk objectief!
F4 met jouw prime levert veel scherpe platen op dan een foto gemaakt met je kitlens.
Lichtsterke objectieven zijn bij grotere diafragma's al scherp. De 18-55 is op F/8 op zijn best. De 50mm tekent op F2.8 al zeer goed.
Winst kan je dus op meerder manieren uitleggen.
Wederom bedankt!
Groet, Martijn
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 166
- GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
- WoonplaatsCOLON Monnickendam
Vergeet ook niet dat je diafragma van jouw 18-55 kleiner wordt naarmate je meer inzoomt.
18mm=F/3.5
20mm=F/4
24mm=F/4.5
40mm=F/5
50mm=F/5.6
Ik heb mijn 500D op de AV stand gezet en het grootste diafragma -dus laagste F getal- ingevoerd. Naarmate ik meer inzoomde, liep het diafragma op -dus werd het diafragma kleiner, een groter F getal-. Telkens wanneer het diafragma versprong heb ik gekeken op de zoomring wat het brandpunt was. Mijn lijstje hoeft dus niet op de mm te kloppen.
Dus als jij je prime naast je kitlens legt, zal je met je prime op F4 een kleinere scherptediepte hebben omdat je met je kitlens dan al op F/5.6 zit.
Groet,
Nils.
18mm=F/3.5
20mm=F/4
24mm=F/4.5
40mm=F/5
50mm=F/5.6
Ik heb mijn 500D op de AV stand gezet en het grootste diafragma -dus laagste F getal- ingevoerd. Naarmate ik meer inzoomde, liep het diafragma op -dus werd het diafragma kleiner, een groter F getal-. Telkens wanneer het diafragma versprong heb ik gekeken op de zoomring wat het brandpunt was. Mijn lijstje hoeft dus niet op de mm te kloppen.
Dus als jij je prime naast je kitlens legt, zal je met je prime op F4 een kleinere scherptediepte hebben omdat je met je kitlens dan al op F/5.6 zit.
Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Ik kwam nog een aardige quote tegen die ik nog niet kende:
Het stukje boven de quote is verder nog interessant in de context van dit topic.Photojournalists have a saying, "f/8 and be there", meaning that being on the scene is more important than worrying about technical details.
Vrij technisch, maar wel accuraat:
Bokeh: http://toothwalker.org/optics/bokeh.html" onclick="window.open(this.href);return false;
DOF: http://toothwalker.org/optics/dof.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokeh: http://toothwalker.org/optics/bokeh.html" onclick="window.open(this.href);return false;
DOF: http://toothwalker.org/optics/dof.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- annoh
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 718
- GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
- WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
- CONTACTCOLON
Tot op heden ben ik geen kitlenzen e.d. tegengekomen met een mooi bokeh.
Als je een mooi bokeh wilt hebben dan ben je op andere objectieven aangewezen.
Als je een mooi bokeh wilt hebben dan ben je op andere objectieven aangewezen.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
- Aestiva
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2193
- GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
- WoonplaatsCOLON Vleuten
- CONTACTCOLON
annoh schreefCOLONTot op heden ben ik geen kitlenzen e.d. tegengekomen met een mooi bokeh.
Als je een mooi bokeh wilt hebben dan ben je op andere objectieven aangewezen.
X 2
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]