drama@Ton + update

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

De afdeling drama is ook weer bezig geweest:). Foto's zijn onderdeel van series met een verhaal... welk verhaal dat is, mag je er zelf bij bedenken. Daarom verder geen commentaar of toelichting.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Ton Canon, in totaal 28 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jax
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2006 23:13
WoonplaatsCOLON Spanbroek
CONTACTCOLON

favo, nr2
Canon Eos 5D mark II
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

Nummer 2 vind ik geweldig! Prachtig licht, en bizar beeld.
Ken Sarah persoonlijk, en dus weet ik dat er altijd goede foto's uitkomen.
Technisch zeer fraaie foto's.

Groet,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
GS
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 14:59
WoonplaatsCOLON Waalre

Favoriet is nr 5.
De rest is ook prima, maar foto 5 pakt me.
het meisje op de grond, waar zijn de schoenen? is ze dood?
de auto; dader of hulpverlener..?
een beeld waar ik tenminste direct een verhaal bij zie.
De rest vind ik wat minder; nummer 2 is technisch mooi gemaakt , maar misschien snel favoriet door de ongebruikelijke
gebruikte hulpmaterialen.
Foto 1 zegt me niet zoveel...misschien wat " te netjes" voor hetgeen wat het moet voorstellen.
(Of voor wat ik denk dat het moet voorstellen )
Foto 3; past er neit bij, dagelijks plaatje.
Foto 4;lekkere plaat ( toevallig ken ik de winkel ook nog ) roept ook iets op; weet alleen nog niet wat.

technische goede foto's; maar de ene zegt mij meer dan de andere.
Hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt.

groet,
Nico
hier moet je even over nadenken....
Gebruikers-avatar
mcremco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011 18:48
WoonplaatsCOLON Schiedam

foto 1 tot en met 4 vind ik wel knappe foto's maar ik zie er verder niet zo veel in.
Foto 5 raakt me echt er hangt een echte dramatische sfeer omheen, wat GS al zei je ziet er gelijk een verhaal bij en roept ook vragen op. Schitterende foto.
300D | EF-S 18-55 | 60D | EF-S 18-55 IS II | EF-S 55-250 IS | EF 85 f/1.8
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 14 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

Bij de 2de foto vind ik het licht heel mooi en de blik :!:
Maar de laatste pakt me het meeste, die roept bij mij het gevoel op van angst, angst dat je niet zou willen dat je dochter zich in die situatie zou bevinden.
De 1e en de 4de doen me niet zo veel, terwijl de 3de me een gevoel van eenzaamheid geeft.
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik heb dit nog nooit gehad..
maar foto 5 geeft direct 'n verhaal..!

mooi om te zien!! :D
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Wanneer ik nou ook foto 5 als favoriet zie, komen er weer reacties dat men elkaar na-aapt. En toch was dat bij het bekijken zonder de reacties vooraf gezien te hebben mijn nummer 1.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Iedereen erg bedankt voor de reacties! Dat was wat ik even zocht... een reactie van neutrale toeschouwers. Neutraal in de zin van "niet betrokken bij de series en shoots". Het bevestigt ook wel een beetje mijn eigen richtlijn voor dit soort drama-achtige stand-alone foto's. Ik hou daarbij aan dat zo'n foto of overduidelijk in scene gezet moet zijn (zoals foto 2 en foto 4) of dat een kijker zich afvraagt of het echt is of in scene gezet is. Ben het daarom met jullie eens dat 1 te netjes is en teveel in scene lijkt gezet (in de serie past hij overigens wel weer goed). Foto 2 en 4 zijn overduidelijk ge-ensceneerd en doen hun werk (met name 2) getuige jullie reacties.

Blijven over 3 en 5. Daarbij is voor mijn gevoel 5 ook weer erg ge-ensceneerd. Immers, wie verzint het om van zoiets - als het echt gebeurd zou zijn - een foto te maken en die ook nog op een fotoforum te posten. Ondanks jullie positieve reacties vind ik hem zelf toch een tikkie te "goedkoop". Ik zal een update uit dezelfde serie plaatsen die ik minder direct vind en meer ruimte om er zelf iets bij te bedenken (maar da's ook persoonlijk).

Nummer 3 vind ik zelf (ondanks vaker gedaan) qua sfeer wel okay. Je kunt je toch afvragen of het in scene gezet is of dat dat meisje daar gewoon echt liep. Zal ook van deze een update uit de serie plaatsen hierna.

Eerst een van de foto's die in de serie van foto 3 voorafgaat aan degene in de openingspost. Die foto lijkt direct... maar hij hangt in groot formaat (was een printtest) in mijn studio en neutrale bezoekers vragen zich steeds af of het in scene gezet is of dat het echt een foto van een ware gebeurtenis is. Wat mij betreft is de opzet dan wel geslaagd.

Update 6.

Afbeelding


Update 7.
En tot slot een van de foto's die in de serie volgt op foto 5 in de openingspost. Persoonlijk vind ik die dus minder direct.

Afbeelding
GS
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 14:59
WoonplaatsCOLON Waalre

Bedankt voor je commentaar en je updates. Interessant om te lezen hoe men de foto's bekijkt en beleeft. De update van 3 doet mij niet veel meer als nr3 zelf.alhoewel het voor mij duidelijk is dat deze foto gemaakt is met medeweten van de dame op de foto. In scène gezet dus. D update van foto 5 is dat duidelijk ook; echter jijzelf vind deze minder direct en dat ben ik niet met je eens. Als kijker word je nu direct geconfronteerd met een persoon in een situatie waar blijkbaar iets gebeurd is;je kijkt haar wereld in. Bij de eerste post (foto 5) blijf je als kijker meer op afstand en is die dus voor mij minder direct.
Groet, Nico
hier moet je even over nadenken....
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

Foto 7 van de update is inderdaad minder direct. Toch blijft deze bij mij hangen en blijf je denken wat er zich heeft voorgedaan.
Is het iemand die met zichzelf in de knoop zit, iemand die gewoon eens gek gedaan heeft, of schuilt er nog veel meer achter.
Ik denk dat iedereen er een ander verhaal bij zou kunnen maken. Dat maakt hem voor mij boeiend.

Groet,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Hoi Ton,

Leuke lekker afwijkend fotografie.
Ben zelf iets minder lyrisch over het licht dan sommige anderen. het is over het algemeen snoeihard en dat mag ook wel bij deze wat reportage achtige stijl. Alleen vind ik het niet overal even mooi.
juist bij foto 2 vind ik het minder, doordat het alle detail uit het gezicht van Sarah en het skelet "wegknalt"
Hetzelfde geldt voor foto 4.
Bij de overig foto's is dit minder of stoort dit niet.
Ik weet niet in hoeverre de foto's bij elkaar horen, maar als dit zo is, is de stijl niet consequent genoeg (mi).
Updat 7 (die ik trouwens sterk vind) is weer een stuk zachter belicht/bewerkt
Gewoon even hoe ik er van een afstandje naar toe kijk, maar daar kun je wel tegen he?
De totale sfeer vind ik wel lekker, maar ik zou denk ik wat meer gebruik maken van doordrukken/tegenhouden

groetjes,

peter
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Wow... 5 is subliem!
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Dank voor jullie reacties! Zo zie je maar weer hoe er verschillend geinterpreteerd en gekeken wordt en dat vind ik juist mooi.

@Peter... het zou niet goed zijn als ik foto's publiceer en vervolgens niet tegen kritiek zou kunnen. Zeker bij dit soort foto's vind ik het prettig om verschillende inzichten te lezen.

Op foto2 na, zijn ze allemaal gemaakt in een serie, maar niet om als serie te publiceren ofzo. De serie was meer voor de modellen en mijzelf een houvast om je in te leven en zo tot de goede beelden te komen. Uiteindelijk gaat het mij maar om één stand-alone beeld uit de serie. Daarom mogen voor een stand-alone de bewerkingen ook verschillend zijn.

Wat betreft foto 4 en vooral 2: het licht was niet snoeihard. Dat is het resultaat van de bewerking. Onbewerkt vond ik ze teveel een 'gewone' zwart-wit foto terwijl ik juist een 'snoeihard' drama-effect wilde. Maar ik zal eens kijken of ik het mooi vind als er wat meer structuur in haar gezicht en op de botten van Japie terug komt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar