Wat is dat moeilijk!!!

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 3

Dacht ik vanmorgen lekker vroeg op stap te gaan om de zonsopgang boven de Delftse Hout wel eens 'even' vast te gaan leggen.
Viel dat even vies tegen.
Op veel foto's, gemaakt met de 17-85, 50mm 1.8 en de 80-200L liet de zon zich meermalen zien, in de vorm van 'flare'. DAT was niet mijn bedoeling.
Verder was het bijna onmogelijk om de belichting van de lucht en de voorgrond in balans te krijgen.

Wat doe ik fout, voordat ik me deze week weer in de vroege natuur waag....?

1.

24349

2.

24350

3.

24351

4.

24352

5.

24353

6.

24354

Bedankt voor jullie input!
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Om de voorgrond en lucht in balans te krijgen moet je inflitsen :mrgreen:

Nu even zonder gekheid ;)
Je kan doormiddel van verschillende belichtingen deze in elkaar voegen in photoshop om zo de lucht en voorgrond in balans te krijgen.
Een grijsverloopfilter bied hier ook een uitkomst maar verergert de flare.

Flare kan je in deze situatie niet tegenhouden als de zon in de foto te zien is.
De volgende keer zou ik nog vroeger je bed uit gaan als de zon nog lager staat!
Dan is de zon wat "zachter" en kun je als je alsnog de flare krijgt de zon verstoppen achter een boom om toch een apart effect te krijgen maar zonder flare. En ook omdat de zon zo laag staat is de voor en achtergrond beter in balans!

Hoop dat je er wat aan hebt ;) :)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Je eerste foto is een prima binnenkomer.
Verder is foto 5 een bijzonder moment.

En ja, nog vroeger opstaan........
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Als ik die eerste foto zie, ben je vroeg genoeg opgestaan, hoor. De zon was daar nog achter de horizon.
En als die dan boven de horizon komt, is de zon binnen enkele minuten zo fel dat je met silhouetten overblijft, en flares... of een overbelichte foto, en flares.

Als je mist hebt, dan wordt de zon getemperd, en kun je veel gemakkelijker foto's maken met een balans tussen voorgrond en achtergrond. In dit geval: meerdere belichtingen. Eén voor de achtergrond, één voor de voorgrond. En dan samenvoegen in je digitale doka.
En de flares? Filters op de lens vergroten het risico daarop. De hoek waaronder je de zon fotografeert ook. Een oplossing is een extra foto waarbij je de zon afdekt. En die foto voeg je daarna samen met die twee die je al gemaakt had.

Je begrijpt; zonder statief kom je er dan niet.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Wat de flare betreft, hoewel ik het niet verwacht vraag ik het toch maar even, heb je filters gebruikt op je objectieven?
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Anoniem 3

Nee, ik heb GEEN filters gebruikt.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Je front element goed schoonmaken!! Ook een egaal vies front element, kan een dun laagje vet hebben die je niet ziet maar wel zeer eenvoudig tot flare kan leiden. En dan iets waar menigeen landscaper weet van heeft. 's ochtends en 's avonds heb je vaak last van condens. En ook die kan dermate onopvallend zijn, en hoeft maar heel dun te zijn om flare te veroorzaken. Ergo neem te tijd om vroeger aanwezig te zijn dan je denkt te moeten zijn. Laat de gehele handel op temperatuur komen. En neem dus ook genoeg batterijen mee, en de avond ervoor front elementjes poetsen :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Anoniem 3

Dank jullie allemaal voor de tips.
Vanmorgen was het te warm in bed om er vroeg uit te stappen....
Misschien dat het morgen gaat lukken, maar de weersverwachting is niet van dien aard dat het mooie resultaten gaat opleveren. Kan ik weer blijven liggen....
Verderop in de week ga ik zeker van jullie tips gebruik maken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar