Avond fotografie

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
timmy1984
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2011 18:50
CONTACTCOLON

Hallo iedereen,
Ik ben gister avond de hort op geweest, met de fisheye en de 3-poot.
Door de lange sluitertijden en hogere ISO waarden zijn de foto's met wat ruis uit de bus gekomen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit kan oplossen. Heb gelezen dat het koelen van je camera kan helpen. Maar ik ben huiverig voor condens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie?
Mvg,
Tim

Canon EOS 400D, Tamron SP 28-105 F/2.8, Canon 70-200 F/4L USM, Samyang 8mm fisheye, Slik PRO 614EZ, Lowepro slingshot 202 AW
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Met deze lange sluitertijden is het aan te bevelen de camera te koelen. Het komt door de warmte namelijk dat die ruis ontstaat en dode pixels. Een fotograaf vertelde mij vorige week dat hij icepacks gebruikt, waarmee hij de camera omwikkelt. Ik zou voor de sterrensporen nog langere sluitertijden gebruiken. Volgens mij wordt weleens de techniek gebruikt dat je de camera gewoon heel lang aan laat staan en dan af en toe afdekt met een zwart papier, zodat je gebruik maakt van meerdere opnames.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
timmy1984
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2011 18:50
CONTACTCOLON

Bedankt voor die tips. Ik heb idd. gelezen over dat "stacking", maar ik moet me nog even inlezen over hoe ik dat precies moet doen.
Mvg,
Tim

Canon EOS 400D, Tamron SP 28-105 F/2.8, Canon 70-200 F/4L USM, Samyang 8mm fisheye, Slik PRO 614EZ, Lowepro slingshot 202 AW
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Nando heeft er een tutorial over geschreven.. kijk hier maar eens : http://nandoonline.com/tutorials/tut_startrails.html

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
timmy1984
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2011 18:50
CONTACTCOLON

Bedankt Gaab, dat is een interessant stuk lees/leerwerk. Ik ga het zeker proberen vanavond.
Mvg,
Tim

Canon EOS 400D, Tamron SP 28-105 F/2.8, Canon 70-200 F/4L USM, Samyang 8mm fisheye, Slik PRO 614EZ, Lowepro slingshot 202 AW
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ah, dat ga ik ook eens proberen! :D @Timmy: ik ben benieuwd naar je resultaten na vanavond!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
timmy1984
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2011 18:50
CONTACTCOLON

Nou ik ben vroeg terug... het was te mistig. Van de week maar weer proberen.
Mvg,
Tim

Canon EOS 400D, Tamron SP 28-105 F/2.8, Canon 70-200 F/4L USM, Samyang 8mm fisheye, Slik PRO 614EZ, Lowepro slingshot 202 AW
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Icepacks?
Volgens mij moet je dan wel heel goed koelen wil de sensor daadwerkelijk koud genoeg worden om ruis te voorkomen. Ik denk dat het niet bepaald goed is in verband met condensvorming (objectief) maar ook de batterij capaciteit zal achteruit gaan.
Ruisvrij fotograferen? Een beetje ruis is toch niet erg? Als je foto's afdrukt zie je er niets van.

Maar over de foto's. De sporen zijn wat kort. Tè kort, want nabij de poolster zijn het (bijna) puntjes geworden. Langer belichten of wat beter gaat: stacking. je had het al genoemd, en Gaab heeft de link naar mijn site al gegeven. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Probeer ook iets op de voorgrond te zetten om de foto wat vulling te geven. Dat mis ik in de eerste, en corrigeer je in de tweede (en derde). De laatste vind ik wat te donker.

Succes met je verdere pogingen
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
timmy1984
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2011 18:50
CONTACTCOLON

@Nando,
Zeker een goed stuk, veel zeer bruikbare info! Bedankt hiervoor.
Ik heb gister nog een poging gedaan, het was echter zo vroeg, zo mistig dat het objectief bleef beslaan en op een gegeven moment de camera nat werd. Toen heb ik het maar voor gezien gehouden.

Over het koelen van de camera, ik denk dat ik na het zien van mijn lens en het nat worden van de body; afzie van het koelen van de camera.
Misschien een project als ik astro fotografie wil gaan beoefenen.

Maar ik ga hier zeker werk van maken, het moet en zal me lukken ;)

Bedankt voor de feedback.
Mvg,
Tim

Canon EOS 400D, Tamron SP 28-105 F/2.8, Canon 70-200 F/4L USM, Samyang 8mm fisheye, Slik PRO 614EZ, Lowepro slingshot 202 AW
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Dat vocht is een lastige. Ik probeer altijd mijn camera niet tè warm te hebben, of liever nog de temperatuur die er buiten heerst. Dan heb je ook geen last van condens.
Een fleece doek of een shawl om je camera en objectief wikkelen wil wel eens helpen om de boel vrij van condens te houden.

Nu de avonden vroeg komen en de nachten lang en koud worden zullen de heldere luchten wel weer 'heersen'. Ik ga ook weer eens wat meer aan de slag met dit soort fotografie.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik vraag me eigenlijk af of het koelen van een dslr wel effect heeft. Een professionele ccd achter de kijker is een ander verhaal. Die worden wel gekoeld. Een goede ccd is onbetaalbaar.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar