Eerste keer strobist

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Gisteren met iemand even beetje geexperimenteerd met strobist. Ik heb 2 externe flitsers gebruikt, met een van de flitsers heb ik door een witte paraplu geflitst, schuin van voren op de man. Met de tweede heb ik met en zwarte paraplu (via de binnenkant van de paraplu) gereflecteerd op de achtergrond (plant)

Bij de foto met de oude camera heb ik helaas vrij weinig ruimte aan de bovenkant maargoed ging me ook meer om het testen met de strobist

1.

23195



2.

23196

Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
Cheese
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 11:11
WoonplaatsCOLON Biervliet
CONTACTCOLON

Ha Robbert,

Ik ben pas ook strobist geworden (het lijkt wel een religie), omdat ik er nog niet zoveel ervaring mee heb, heb ik eerst reacties van anderen afgewacht, maar die bleven uit.

Ik gebruik ook een paraplu, puur om contrasten in de schaduwpartijen te krijgen, hierdoor wordt het onderwerp wat spannender.
Dus jouw foto's beoordeel ik, door te kijken hoe het licht op het onderwerp valt.

Bij foto 1 zie ik dat het meeste licht van boven komt, dit zorgt voor wat schaduwvlekjes onder de rimpels en onder de kin, voor de rest vind ik het gezicht vrij vlak overkomen en daardoor niet zo spannend. De plant vind ik erg storend en zou ik eerder weghalen.

Foto 2 vind ik veel spannender. Omdat de stand van het gezicht anders is, valt er meer strijklicht op waardoor de schaduwpartijen veeeel spannender zijn. Ook de armen en de kleding komen er zo mooi uit. Je plu die je voor het belichten van je plant gebruikte, werpt een prachtig licht op de oude camera en op het voorhoofd. Plant vind ik niks, er groeit o.a. een takje uit het hoofd..
Misschien leuk om te proberen: Dezelfde setting qua Verlichting, persoon, houding, camera en zetel. De rest allemaal weghalen ..zelfs de bloem.[edit mss lijst laten hangen en lampje op de tafel laten staan] Diafragma wat knijpen om een donkerdere achtergrond te krijgen en je hebt een wereldplaat.... Ik ben benieuwd

Groetjes Hans
http://www.hanskaashoek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Hier nog een verslaafde^^
Ik vind dat je te braaf te werk bent gegaan terwijl het in deze situatie niet echt past,
Je kan niet zeggen dat je een paraplu hebt gebruikt omdat het licht nog steeds te hard is maar dat is niet erg omdat het hier ook niet om een jong model gaat en het geen dame is.

ik zou het nog eens proberen en alleen de hoofdpersoon te verlichten dit doe je door een snellere sluitertijd te nemen rond de 1/200
Zonder flits krijg je een donkere vlek op je scherm, door een opstelling dichtbij het onderwerp te zetten (net buiten beeld) op een laag input bv 1/8 a 1/16 vermogen verlicht je alleen het gezicht. alle aandacht word nu op de persoon gericht.

Tip: ga eerste oefenen met één enkele flitser en kijken wat het licht doet, probeer ook eens zonder plu te werken want dat kan ook mooi zijn!
Let op schaduwen, huid tint en bedenk vooraf welk effect je wilt bereiken.
heb je dit onder controle dan zou ik pas gaan werken met bv fill, key of haar licht. om een effect toe te voegen of het onderwerp te scheiden van de achtergrond.

Succes!
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Hier een uber liefhebber haha.
De fotos zijn zeker niet verkeerd. Maar omdat je binnen zit zou ik het anders aanpakken.
Probeer inderdaad binnen zonder paraplu.

Paraplu heb je binnen niet nodig voor difuus of verspreid licht.
Wat je kan doen is 1 flitser op het plafond richten (dat is pas een groot reflectie scherm wat heel erg difuus licht geeft). en om je model wat extra uit te lichten doe je je andere flitser op de rechter muur die dichtbij staat. Sluitertijd inderdaad op 1/200 want door je flitsers die je op de muren hebt gericht krijg je genoeg omgevingslicht. En probeer dan wat met je diafragma te spelen voor het gewenste resultaat.

Zeker geen verkeerd resultaat hoor maar het kan veel simpeler met een mooier resultaat!
Hopelijk heb je er wat aan :)

Groetjes stephen

Modbreak Rocker: Ik heb je foto verwijderd. Het is niet toegestaan om zonder toestemming van TS foto's in andermans topic te plaatsen, zie de huisregels
Het is niet toegestaan foto’s te plaatsen in andermans topic. Uitzonderingen hiervoor zijn verzameltopics (te herkennen aan [VERZAMELTOPIC] in de titel) en WIP (Work In Progressˍ. Wil je toch een eigen foto plaatsen (bijv. om iets te verduidelijken), vraag dan in het topic of per PB toestemming aan de topic starter en geef bij je eigen foto ook aan dat je toestemming hebt!
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik heb de foto ook even in lightroom gegooid als je het niet erg vind ;)
Hij valt zeker nog wel op te krikken :)

Modbreak Rocker: Ik heb je foto verwijderd. Het is niet toegestaan om zonder toestemming van TS andermans foto te gaan editen en plaatsen, zie de huisregels
Het is niet toegestaan foto’s te plaatsen in andermans topic. Uitzonderingen hiervoor zijn verzameltopics (te herkennen aan [VERZAMELTOPIC] in de titel) en WIP (Work In Progressˍ. Wil je toch een eigen foto plaatsen (bijv. om iets te verduidelijken), vraag dan in het topic of per PB toestemming aan de topic starter en geef bij je eigen foto ook aan dat je toestemming hebt!
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

stievie1 schreefCOLON Hier wat kleine voorbeeldjes van wat we bedoelen denk ik ;)
De foto's zijn gemaakt met een 1000D met 18-135mm en een 430ex ii flitser er op die naar het plafond gericht stond
Had jij nog iets op je flitser? Een omnibounce of iets anders?
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Nop, niks ;)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Paraplu heb je binnen niet nodig voor difuus of verspreid licht.
stievie1,

Wie zegt dat...?! Is dat soms een wet van meden en perzen... :roll:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLON
Paraplu heb je binnen niet nodig voor difuus of verspreid licht.
stievie1,

Wie zegt dat...?! Is dat soms een wet van meden en perzen... :roll:

Benny
Ik denk dat stevie bedoeld: door het licht via wanden of plafon te geleiden geen hulpmiddelen meer nodig zou hebben. want de wand en of het plafon neemt deze functie over.

Dit werkt natuurlijk niet op locatie of in het gebouw met hoog plafon of een donkere achterwand.
Geen strobist maar wel een interessant voorbeeld.
http://zoom.nl/artikel/21283/video-foto ... tsen-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Rick,

Ook in een omgeving waar ik wel kan bouncen, werk ik soms met een witte doorschiet paraplu. Puur afhankelijk van de omstandigheden en van wat ik wil.

"Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden."

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Ben ik helemaal met u eens:)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar