Mijn eerste foto's op EOS, kritiek en onderbouwing verzocht!

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Jerome

Hallo medefotografen! Ik heb me hier pas geleden aangemeld en sinds 2 maanden mijn eigen DSLR en gear gekocht. In de afgelopen 2 maanden heb ik ca. 1700 foto's geschoten. Hieruit heb ik een selectie gemaakt die ik kwa compositie en kleur het spannends/mooist vond. Ze zijn allemaal echter nabwerkt (de een meer dan de ander), omdat ik met de 550D vaak fletse foto's schiet en het licht buiten heel karig is geweest de afgelopen 2 maanden. De warmte in de foto's heb ik bij de meeste ongewijzigd gelaten. Ik heb nog niet veel met mijn 70-200 en 50mm geschoten. Deze foto's zijn allemaal gemaakt met de EF-S 17-55 f/2.8 i.c.m. een hama 390 UV filter. De selectie is ook achronologisch van recent geschoten tot een van mijn eerste foto's.

Afbeelding

Foto 1 - Zoals je kan zien, een aapje in de dierentuin achter het tralie.

Afbeelding

Foto 2 - Een kleurrijke pauw die ook huist in mijn avatar.

Afbeelding

Foto 3 - Een giraffe in de dierentuin. De compositie is niet zo spannend en er is te weinig scherpte. Deze had ik beter bij 4 of 5.6 kunnen schieten.

Afbeelding

Foto 4 - Een bij op een bloem. Hier heb ik lichte macro effect bereikt lijkt me.

Afbeelding

Foto 5 - Mijn ouders' heg op een zonnige dag. De foto is nauwlijks aangepast, maar oogt nogal groen. Ten goede of ten kwade van het eindresultaat. Ook is hij ten koste van een beetje crop rechtgedraaid naar het middelste blad.

Afbeelding

Foto 6 - Gemixte kleur plantjes aan de muur van een grachtenpand hier in Amersfoort. Ik vind de compositie best mooi gelukt, alsmede het boeket van de eigenaar.

Afbeelding

Foto 7 - Een standbeeld aan de eem tegenover mijn werk. Kon hier zelf niet zoveel op aan merken.

Afbeelding

Foto 8 - Uitzicht over de eem. Deze foto heb ik medium bewerkt. De wolken zover mogelijk geëxtract en meer diepte gegeven. Rechtsonder zichtbaar een scooter en 2 tieners weggesoept.

Afbeelding

Foto 9 - Een plantsoen vlak bij de eem. Ook heir heb ik de lucht en de rest los van elkaar bewerkt, de foto levendiger gemaakt. De foto was ook erg scheef, heb dat gecorrigeerd en ca. 2% weg moeten croppen.

Afbeelding

Foto 10 - Een HDR foto van een oud verlaten schoolgebouw.

Afbeelding

Foto 11 - De tuin van een grachtenpand door de poort heen gefotografeerd. Heb hem ietsje warmer gemaakt, omdat de lucht die dag best flets was.

Graag commentaar en (opbouwende) kritiek :)
Laatst gewijzigd door 1 op Jerome, in totaal 10 keer gewijzigd.
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Geen tijd om uitgebreid te reageren, maar gevoel voor compositie zit er volgens mij wel in. Topper is 9 voor mij.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Eerste post, Altijd goed.

Algemeen: de platen zijn redelijk tot goed belicht, over het algemeen (redelijk) scherp. Je hebt je goed ingelezen want over de compo's lijkt nagedacht. Toch zou ik me de komende tijd vooral op die composities gaan richten. Daarbij proberen een duidelijk onderwerp te kiezen en dat zo voordelig mogelijk op de foto zetten. Want dat mis ik vooral: een spannende plaat waar ik op blijf hangen. En dat ligt denk ik (of beter m.i.) vooral aan de keuze en de manier van in beeld brengen. Speel behalve met scherptediepte ook met het licht.

Succes!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

Leuk je verschillende interesses. Over een paar foto's wil ik wat zeggen.
Foto 7 vind ik mooi omdat je het schip erachter nog kunt onderscheiden, het vertelt wat meer over de foto.
Foto 8 goed voor Zwart wit gekozen.
Foto 10 HDR heb je hier één foto bewerkt of meerdere foto's genomen? Mooi laag standpunt hier houd ik wel van.
Groetjes Inge
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerome

Thanks voor de kritiek tot dusver!

Ik ga voortaan wat meer nadenken over de composities, wat ik nou precies vastleg en wat voor mogelijkheden ik heb om mooie bokeh te maken.

Foto 10 is HDR geschoten. Met belichting - 1 1/3 / 0 / + 1 1/3. Heb ze in Photomatix 4.0 bewerkt met custom instellingen. Heb wel spijt dat ik niet het stof van de lens heb geveegd. De een vind het wat hebben, ik had liever de foto zonder stof.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar