De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

de flitser kan op de Canon camera's staan. maar je kunt hem niet via ETTL-II automatisch bedienen. je zult dus alles zelf in moeten stellen!
Canon
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Okay, hoewel ze niet bestaan stel ik nu misschien toch een domme vraag. Ik heb een nieuwe computer en wil dpp voor het eerst installeren en gaan gebruiken. Heb ik photoshop o.i.d. dan nog steeds nodig om een cr2 bestand te bewerken (bijsnijden, belichting, verscherpen, etc.) en vervolgens op te slaan als jpg? Of kan ik volstaan met dpp? Persoonlijke voorkeuren even daargelaten, het gaat me om het principe.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Dpp kan dat in principe allemaal.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLONDpp kan dat in principe allemaal.
Dank je. Kan ik met dpp ook kleine correcties uitvoeren, een vlekje wegwerken en zo (kloon stempel in photoshop geloof ik)?
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Vlekjes door wat stof op de sensor zijn zelfs automatisch te verwijderen: zie het onderwerp "dust delete data" in de camerahandleiding (ik heb geen NL-handleiding).

Met DPP is het niet mogelijk om van een oude deur met gebladderde verf een strakke eigentijdse te maken. :wink:

Voor de rest kan het vrijwel alles met goed belichte opnamen; de RAW-conversie staat op een zeer hoog niveau en lenscorrecties (alleen Canon) zijn simpel aan te brengen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Klinkt alsof dpp voor mij de ideale software is. Gelukkig heb ik nog 2 dagen vakantie, ik ga morgenvroeg meteen aan de slag. Bedankt voor de reacties.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

pascal2704 schreefCOLONKlinkt alsof dpp voor mij de ideale software is. Gelukkig heb ik nog 2 dagen vakantie, ik ga morgenvroeg meteen aan de slag. Bedankt voor de reacties.
DPP kan inderdaad een hele hoop, maar als je alleen DPP gaat gebruiken dan moet je ook een goede manier verzinnen om je foto's op te slaan. Dat was een van de redenen dat ik ben overgestapt naar Lightroom.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Definiëer "goed" :lol:

Als je importeert met de EOS-utility dan worden de bestanden daar automatisch neergezet waar je ze wilt hebben (camera verbinden met USB-poort, camera aanzetten, koffiedrinken).

Bijvoorbeeld op drive X, hoofdmap FOTO en submap "jjjj-mm-dd".
De submap wordt aangemaakt op basis van de datum waarop de foto genomen wordt.
(Nog een leuke van de EOS-utility: datum/tijd van de camera synchroniseren met de PC)

De submap "jjjj-mm-dd" verander ik zonodig in (bijvoorbeeld) "jjjj-mm-dd EOSdag".
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Ik maak altijd zelf gewoon mijn (sub) mapjes aan en verder copy paste. Ik heb geen behoefte aan archief software o.i.d.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

nu dan ook maar eens een simpele vraag van mij:

ik ben op zoek naar een kleine netbook / minilaptop van 10" deze zal dienst gaan doen als imagetank en wil hem af en toe gebruiken voor tethered shooting,
nu is mij aangeraden om dan juist naar een netbook te kijken met een minimale resolutie van 2000×800 dit omdat eos utility anders niet te gebruiken is.

mijn vraag is nu welke mini netbook kan ik dan het beste gaan gebruiken, zodat ik de eos utility ook kan instaleren en gebruiken,
ik vindt er geen die aan die eisen voldoet of ik kijk verkeerd. :cry:

mijn eisen zijn minmaal 250GB opslag en minimale resolutie van 2000×800.

wie het weet mag het zeggen :)
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Anne-Elise schreefCOLONnu dan ook maar eens een simpele vraag van mij:

ik ben op zoek naar een kleine netbook / minilaptop van 10" deze zal dienst gaan doen als imagetank en wil hem af en toe gebruiken voor tethered shooting,
nu is mij aangeraden om dan juist naar een netbook te kijken met een minimale resolutie van 2000×800 dit omdat eos utility anders niet te gebruiken is.

mijn vraag is nu welke mini netbook kan ik dan het beste gaan gebruiken, zodat ik de eos utility ook kan instaleren en gebruiken,
ik vindt er geen die aan die eisen voldoet of ik kijk verkeerd. :cry:

mijn eisen zijn minmaal 250GB opslag en minimale resolutie van 2000×800.

wie het weet mag het zeggen :)

De eis om een minimale resolutie te vinden van 2000x800 bij een netbook. Succes..... Misschien kun je beter zoeken naar een 13" laptop ?
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

En waarom niet gewoon een imagetank, en dan later op en pc in EOS Utility.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

ik ben een echte leek op het gebied van netbooks, maar misschien zijn er mensen die ook een 10" hebben en daar wel hun eos utility op werkend hebben, al dan niet met de voorgestelde resolutie dan zou ik dat uiteraard ook graag vernemen.
13" wordt me toch te groot denk ik. ik hou het toch graag bij die 10" anders kan ik net zo goed mijn 17" laptop gebruiken.
sprokeq schreefCOLONEn waarom niet gewoon een imagetank, en dan later op en pc in EOS Utility.
zie mijn topic over de archos
ik heb de eos utility nodig voor de tethered shooting, de foto's worden nadat ze gemaakt zijn thuis toch overgezet op pc.
verder heeft de netbook enkel doel als opslag van de cf kaartjes tijdens langere tijd weg zijn of bij bruidsreportages etc.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

sprokeq schreefCOLONEn waarom niet gewoon een imagetank, en dan later op en pc in EOS Utility.
Omdat tethered shooting zo slecht gaat met een imagetank waarschijnlijk ;-)

@TS, waar heb je die 2000 vandaan? Volgens mij is de minimum resolutie 1024*768, maar dat is vaak ook al lastig omdat de schermen doorgaans 1024*600 zijn. Hoewel ze met wat truccen soms naar 768 te zetten zijn, is dat dan niet ideaal. Als je googled op "netbook 1024x768 resolution" kom je overal problemen tegen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als je op http://software.canon-europe.com/" onclick="window.open(this.href);return false; zoekt naar programma's en drivers dan vind je onder Systeemeisen de minimale schermresolutie: 1024x768
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Ik ben nu met dpp aan het stoeien. Heb de laatste versie (3.10) en een engelse handleiding. Toch een vraagje. Wijzigingen aan een cr2 worden volgens mij in diezelfde cr2 opgeslagen, dit in tegenstelling tot wat ik bij photoshop gewend was. Daar stonden de wijzigingen in een apart bestandje. Klopt dit?

Is er ergens iets te vinden over wat een goede workflow zou zijn binnen dpp voor de meest standaard bewerkingen? Met name correcties zoals horizon, bijsnijden, lens correctie, belichting, witbalans, verscherpen en opslaan als jpg.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De originele sensor- en cameragegevens worden door DPP niet veranderd; wel worden de DPP-instellingen in de CR2 gevoegd.

Zie verder: http://www.learn.usa.canon.com/gallerie ... ials.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

@sarpa en Boels, dank voor jullie reactie, inmiddels gezien dat het met 1024 × 768 dus ook kan, ga ik eens kijken welke netbook ik dan kan gaan gebruiken, moet toch wel wat te vinden zijn hoop ik.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Annelies: Wat is je budget?

Past deze daar nog in?

Sony Vaio VPCW21S1E/W 10.1" 1366x768 scherm
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Pieterr schreefCOLON@Annelies: Wat is je budget?

Past deze daar nog in?

Sony Vaio VPCW21S1E/W 10.1" 1366x768 scherm
Budget, dacht ik eigenlijk aan een max van €350,- op dit moment, dit zou ik echter nog iets op kunnen rekken, mits het 100% naar mijn zin is wat ik koop :)
dank voor de tip, ik ga deze eens even onder de loep nemen :wink:
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar