NAS: gedeeltelijk RAID, gedeeltelijk JBOD?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Goedenavond!

Vakantie, dus tijd om 'ns flink op te ruimen in m'n bestanden en de boel te (her)ordenen. Momenteel ben ik bij het hoofdstuk NAS (Synology DS210+, 2 x 2TB) aangekomen, en daarbij vraag ik me het volgende af: is het mogelijk om één deel van de NAS in RAID1 te zetten (300GB van elke schijf), en de rest als JBOD te houden (1.7TB per schijf, dus 3.4TB in totaal)?

De achterliggende reden is dat ik, nu ik bijna over de 2TB ga, kritischer ben gaan kijken naar dataprotectie. Documenten acht ik het belangrijkst en wil ik dus in RAID houden. De rest (foto's en muziek, voornamelijk) heb ik echter óók op een externe hard-disk staan (200km vanaf de NAS), zodat het me niet langer waard is om al die data ook in RAID te houden. Vandaar.

Oh, en gelieve niet te reageren dat harde schijven niet zo duur meer zijn en ik beter nieuwe kan kopen. Dat weet ik al (in ieder geval het eerste), en wil ik pas doen als ik de huidige situatie/schijfruimte zo optimaal mogelijk gebruik.

Bij voorbaat dank voor alle hulp,
Bram
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik denk dat dat niet kan.

Verder is het aan te raden om ook van de data op je NAS op gezette tijden een backup te maken.

RAID =/= backup.
Gebruikers-avatar
AvanO
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 11:36
WoonplaatsCOLON Midden van het land
CONTACTCOLON

Ik denk dat dat niet kan.
Dat denk ik ook. Het is Raid OF JBOD volgens mij.
Arie

Leuke speeltjes, waar altijd wat bij kan.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Bij een pc kan het meestal wel, NAS vaak niet.
wizard1970
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2009 11:18
WoonplaatsCOLON Opheusden

Het is of Raid of jbod.
Canon 450D | 50mm f1.8 II | 18-55 IS | 70-300 IS USM | 70-200 2.8 IS USM | Sigma 18-125 OS HSM |Sigma 120-400 OS HSM | Delsey Gopix 80 cameratas | handstrap | statief
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Misschien dat het softwarematig kan.
Je stelt je schijven in als JBOD en je hanteert op 1 schijf 1 map die je voor je belangrijke dingen gebruikt.
Middels een stukje software zou je dat kunnen synchroniseren naar de andere schijf
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Wat Jeroen zegt. Ik gebruik allwaysync hiervoor, je steld een bron map/schijf in en je kan zo veel doel mappen/schijven instellen als je wil. Zo kun je dus je een softwarematige raid maken met de bestanden die jij wil.

Zelf gebruik ik het zo dat hij mijn bestanden iedere week synchroniseerd met een interne Hdd en 1 keer per maand met een externe hdd EN de interne hdd. Is iet-wat instel werk, maar daarna werkt het vol automatisch en erg goed.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Software matig gaat het volgens mij wel onder windows7, het gaat in ieder geval met gewone interne en externe schijven.
Ik heb het hier ook gedaan met gedeeltes van schijven.
Of dat ook met een nas werkt weet ik niet zeker.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Het is intussen gelukt. Niet op de manier die ik oorspronkelijk in gedachten had, maar softwarematig heb ik het een en ander kunnen vogelen: 'n map waar alle PC's hun back-up naar sturen, en 'n regeltje dat die map weer back-up't naar een andere map, op een andere (fysieke) schijf. Allemaal via de beheersoftware van de NAS, dus zonder extern "gedoe".
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Waarom zou je uberhaupt JBOD overwegen als je een raid systeem aanschaft? En het is of een RAID config of een JBOD idd. JBOD staat voor: Just a Bunch of Disks (dus geen raid).
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar