Overstap naar 5D of 7D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Beste allemaal! :)

Sorry dat ik de zoveelste vraag hier over stel, ik heb heel google door gespeurd maar ik zou graag jullie ervaringen willen weten.

Momenteel heb ik een Canon 1000D en deze heeft toch beperkingen en zeker met wat ik in de toekomst wil gaan doen.
Ik doe momenteel veel fotoshoots (model/gezin/etc). Met de 1000D gaat dit erg goed en daar heb ik weinig over te klagen.

Ook fotografeer ik graag bewegende objecten en daar is de 1000D niet echt goed in! Denk aan rennende paarden.

Een tijdje geleden heb ik als "assistent fotograaf" mee geklikt op een bruiloft... Nog een ergere beperking!!
In het gemeente huis zat ik op een max van 1600 ISO en sluitertijden van 1/20 van een seconde. Daarbij had ik ook nog eens last van gigantische ruis!

Omdat ik de bruiloft ERG leuk vond en ik ook tevreden was over het resultaat (afgezien van de ruis en het aantal bewogen foto's) wil ik mij ook meer gaan focussen op bruiloften!

Dus heb ik een nieuwe camera nodig die mij geen beperkingen op legt!

Kortom.
Is de anti ruis vele malen beter bij de 5D dan bij de 7D. Of is dit verschil toch wel klein?
Het gaat dan om een ISO van 3200.
De camera moet ook een goede AF hebben (snel/accuraat/etc).
En voor portretten moet deze ook goed zijn! Ik heb foto's geschoten met de 5D en deze waren toch vele malen beter dan bij mijn 1000D. Is dit bij de 7D ook het geval?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om een wijze beslissing te nemen!

Lenzen:
18-55 (gebruik ik eigenlijk niet meer)
18-135 IS
70-200 f4 USM

Groetjes Stephen :)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Dus omdat je 1 keer een bruiloft hebt meegefotografeerd, je daar beperkt was, wil je nu gelijk een nieuwe camera?
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Op een gegeven moment komt er inderdaad een tijd dat je een nieuwe camera wilt.
De 5D doet het met ISO's veel beter dan de 7D, daarentegen heeft de 7D wel weer een betere auto-focus.

5D is ook een full-frame camera waardoor je meer kan spelen met beperkte scherpte dieptes. Dit kan vooral mooi zijn met portretten en bruiloften. Een overstap naar een 5D vraagt ook gelijk wat van je lenzen. Je moet op zo'n camera ook gewoon goed glas hebben. Jouw 18-55 en 18-135 zijn EF-S lenzen en passen niet eens op dit model.

Sowieso is een investering in goed glas altijd beter dan een body update.

Het is mijn niet helemaal duidelijk of je de 5D of 5DII bedoeld, maar hier is ook een mooie comparison:
http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_5 ... non_EOS_7D" onclick="window.open(this.href);return false;
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben_Cretskens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2009 18:16
WoonplaatsCOLON Bree

Ik heb een 450d en heb ook al enkele bruiloften gedaan ( binnenkort heb ik er nog 2 op staan) en deze lukken mij aardig goed voor zover ik mij fotograaf mag noemen ;-)

Natuurlijk loop ik ook tegen de beperkingen die jij op noemt zoals de iso die bij 400 al ruissig (nieuw woord?) word en de te trage autofocus maar daarom ben ik nu eenmaal amateurfotograaf (tevens student) en moet ik roeien met de riemen die ik heb, ik wil ook graag een 7d en financieel zou mij dat nu ook nog wel lukken maar ik spaar liever dat geld uit. Als ik wat ouder en meer gevorderd ben met fotografie zal ik een professioneler toestel kopen maar nu "klungel" ik nog wat met mijn 450d'tje

Nu dat is natuurlijk jouw keuze, ik geef mijn mening.

Om te antwoordden op je vraag, de 5d en 7d zijn vele malen beter ( en duurder :shock: ) je moet zien wat je wil, de 5d is een full-frame terwijl de 7d dezelfde sensorgrootte als je 1000d en mijn 450d heeft.
als ik jouw wensen lees, portret, huwelijk... zou ik een 5d nemen.
voor die paardensport wat je aanhaalt is een 7d met je 70-200 dan weer leuker omdat je dan max 320mm effectief hebt...
maar als je dan bv die 5d en een vaste 300 koopt heb je dat ook weer ;)


het is een moeilijke keuze ;)
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Hebben we het over een 5D mkI of mkII?

Ben het met essy eens dat goed glas op zijn plaats is. Wat dat betreft is het handig te weten wat het budget van de TS is.

Ik zou zelf in dit geval eens een snelle prime met EF vatting kopen. Door meer lichtsterke zal je AF verbeteren en je hoeft minder hoog in de ISO. Mocht je dan nog steeds beperkingen merken kan je een betere afweging maken tussen 7D of 5D.
757D + 8-400 mm
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik herinner me nog een recent topic over een keuze voor een nieuwe camera ivm video, maar ik begrijp dat dit hele topic nutteloos was en je nu alleen foto's gaat maken? ;)

Zoals hierboven al is aangegeven, zal je bij een 5d niets meer hebben aan je EF-S lenzen.
Dus even doorsparen voor een 5d2 icm 24-105 en je hebt dezelfde walkaround set als je leermeester ;)

Een goedkopere oplossing is wat lichtsterke lenzen kopen zoals bijv. canon 50 1.4/1.8 of canon 85 1.8 die je later weer kan gebruiken op je nieuwe body.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ik heb beide, de 7D en 5D MK-II
Mijn suggestie? Ga voor de 5D MK-II gaan en sla de 7D lekker over.
Laat het budget dit nog niet toe? dan wachten en door sparen.
5DMKII is een beest voor portretten, bruiloften en low-light situaties.
Daarnaast kan je met de 5D prima rennende paarden schieten.
Die hele AF mythe van de 5D is mijn inziens onzin. Het ding heeft een prima AF systeem.
Tuurlijk, die van de 7D is nieuwer, geavanceerder en beter...
Maar een rennend paard lukt met de 5D prima, heb je geen 7D voor nodig;-)
Reden dat ik voor de 5DMKII kies is dat de kwaliteit vele malen mooier/beter is, zeker in low-light situaties zoals
bij b.v. bruiloften vaak het geval is..

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Selek88
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 12:41
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Helemaal eens met mijn voorganger.
Ik had ook de 5DMKII en de 7D. De 7D heb ik vorige week weg gedaan en nog een 5D gehaald omdat hij minder geschikt is voor bruiloft in mijn ogen.
De ruis op de 7D is gewoon niet te doen als je in moeilijke licht omstandigheden schiet.
Maar daar in tegen als je voor sport wil doen en is de 7D weer super.......Dus wat wil je nu echt?

Suc6
2 x 5DMKII | Canon 16-35 F2.8 L IS USM MKII | Canon 24-70 F2.8 L IS USM | Canon 70-200 F2.8 L USM | Canon EF 50 F1.8 II| Canon 580EX II | Metz 58-A1
mouthaanfotografie.nl
Anoniem 4

Gewoon nog even lekker ervaring opdoen met de 1000D. Leer in de praktijk oplossingen te vinden voor de ondervonden beperkingen.
Eventueel een lichtsterke 50mm prime erbij. Als je daarmee topplaten maakt, ben je er klaar voor.
In de tussentijd flink sparen en dan de 5DmkIII kopen. :D
wernerfotografie

mag ik zeggen : I LOVE ( :oops: ) my 5dII ?
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Persoonlijk zie ik niet in waarom jij met je 1000d geen paarden kan schieten? Ik denk dat je met een 5d er absoluut niet mee opvooruit gaat ik denk zelf wel achteruit wat autofocus betreft.
Als ik zou moeten kiezen zou ik voor een 7d gaan omdat je dan dezelfde objectieven kan gebruiken als je nu heb. Dat is al een hele stap vooruit.
Wil je echt gaan voor beeldkwaliteit en ruisprestaties dan is een 5d mark 2 natruurlijk de betere optie maar wel veel duurder.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Bij mij is het andersom. Ik ben van een 5DII naar een 7D gegaan. Grootste reden is de cropfactor die erg gunstig is met mijn 100-400 als ik dieren wil fotograferen. De 7D werkt voor mij persoonlijk wat prettiger (live view en filmen) de AF is ietsje beter, hij heeft een interne flitser (voor het geval dat) en de bouwkwaliteit schijnt weer net iets beter te zijn.

Alleen op de hoge ISOs zie je het verschil best wel goed tussen beide camera's.

In dat geval wint de 5DII het met gemak van de 7D

Hier een review van de 7D waar je de ruisprestaties kan vergelijken met een 5DII
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Qua ruisprestaties steekt de 5D echt torenhoog boven de 7D uit.
Heb laatst deze serie gemaakt http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 94&t=94706 en daarbij
eigenlijk alles op 3200-6400 iso geschoten en niet hoeven flitsen. Met een 7D durf ik niet veel hoger te gaan dan iso 1600

Maar.. geef mitchel gelijk, ga je voor wildlife fotografie. Dan is die 7D beter geschikt vanwege crop & AF

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Wauw, bedankt allen voor de reacties!

Ik denk door de verhalen dat ik toch de 5D mark ii neem.
Wel wacht ik tot er een goede 2e hands set (hopelijk met lens ;) ) te koop is want een nieuwe set vind ik een beetje teveel van het goede.
De 5D kan ik toch meer all-round gaan gebruiken en je hoeft je geen zorgen meer te maken over het licht. En met een 24-105 lens heb je op een full frame al een aardige groothoek, wat ook erg prettig is :).

Ik ga denk ik sowieso een prime (50mm 1.8) aanschaffen voor mijn komende bruiloft (kan ik ook gebruiken op de 5d mk2 toch :) ). En op een andere 1000D mijn 70-200 f4 zodat ik niet elke keer van lenzen hoef te wisselen.

Heel erg bedankt allemaal!! :)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
wernerfotografie

jjas schreefCOLONPersoonlijk zie ik niet in waarom jij met je 1000d geen paarden kan schieten? Ik denk dat je met een 5d er absoluut niet mee opvooruit gaat ik denk zelf wel achteruit wat autofocus betreft.
Op achteruit? Afgelopen Juni gewoon naar de TT baan gegaan met mijn 5d2. Tuurlijke miste ik de cropfactor om dichterbij te komen maar leverde toch paar uitstekende en ragscherpe platen op. OK, heb de motoren niet van de voorkant mijn richting op gefotografeerd. Maar ik durf gerust te zeggen dat je met de 5d2 best wel wat sport kan schieten waaronder ook de paardensport....
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ja precies, met mijn 1000D lukt het ook wel hoor maar ik denk dat ik met een 5D toch een stuk vooruit ga! :)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
wernerfotografie

stievie1 schreefCOLONJa precies, met mijn 1000D lukt het ook wel hoor maar ik denk dat ik met een 5D toch een stuk vooruit ga! :)

Zeker weten
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Hoi Stephen,

De 50mm past gewoon op de 5D mk 2, maar zou je die niet op de 1000D doen en de 70-200mm op de 5 mk2?

Grappig om te zien dat je steeds je set uitbreid :)
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Ik zou eerst in glas investeren, koop een 50mm 1.8 en een 85 1.8 en kijk is hoe ver je komt.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

wernerfotografie schreefCOLON
jjas schreefCOLONPersoonlijk zie ik niet in waarom jij met je 1000d geen paarden kan schieten? Ik denk dat je met een 5d er absoluut niet mee opvooruit gaat ik denk zelf wel achteruit wat autofocus betreft.


Uit zijn verhaal ging ik ervanuit dat het over de 5d ging en niet de 5dmk2.
En zeg ook niet dat het niet mogelijk is alleen ik denk dat het focussysteem (om het zo maar even te noemen) van een 1000d iets beter is als de 5d.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar