Macro-vraagje

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
loedertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2011 10:58
WoonplaatsCOLON tilburg

Heb mn zinnen gezet op een macro-lens.
Na wat lezen is de keus beperkt tot:

CANON EF-S 60MM 2.8USM MACRO
of
Sigma EX Macro lens - 50 mm - F/2.8 - Canon EF

Ik zal m voornamelijk gebruiken voor binnen te fotograferen (katten, sieraden etc), en niet voor insecten ed buiten (insectenfobie..).

Mn budget ligt rond de 400 euro.

Nu is mijn vraag, welke is de beste keuze (ik neig naar de Canon), en vraag nr. 2, is t evt. kopen van een 2ehandse een goed idee?

Alvast bedankt!
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik heb zelf de Canon EF-S 60mm en ben er echt tevreden over. Zie hieronder voor wat voorbeelden:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 60&t=94479" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als het om deze twee gaat dan is de canon de "leukste" keuze, lens is iets sneller dan het koffiemolentje van Sigma, is nogal een traag lensje, wel erg goed, maar dat zijn de meeste macrolenzen.

Tweedehands is echt aan te raden, vaak kopen ze een EFS 60 mm als eerste en vrij snel willen ze een grotere, waardoor de 60 mm vaak pas enkele keren gebruikt is, wel even opletten op uiterlijk (zegt veel over het innerlijk van de lens), maar vaak zijn het amateurs zoals jij en ik die gewoon zuinig op hun spullen zijn.
Voordeel van tweedehands is vaak dat je niets hoeft laten vallen mocht de lens je niet bevallen, zijn enorm waardevast.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
loedertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2011 10:58
WoonplaatsCOLON tilburg

Hartstikke bedankt voor de reacties!

T gaat de Canon worden, en hopelijk vind ik een goede tweedehandse!
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

En mocht je je nieuwwe aanwinst gaan gebruiken als portretlens dan heeft de Canon nog een voordeel. Een brandpuntsafstand van 50 mm is wat krap, 60 mm is dan beter.

De Canon 60 mm is overigens een heel fijn lensje om mee te werken!
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
loedertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2011 10:58
WoonplaatsCOLON tilburg

Oh, da's nog mooi meegenomen dan!
Nog geen portretplannen, maar wie weet in de toekomst!
Brell

Als je budget €400,- is waarom koop je dan geen 100mm macro van Canon 2e hands?
Een hele goede lens, ik heb hem zelf ook en volgens mij zijn ze 2e hands rond de €400,-

Succes.

Arnold
Gebruikers-avatar
loedertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2011 10:58
WoonplaatsCOLON tilburg

Omdat ik denk dat ik die 100mm niet nodig heb..en (correct me if i'm wrong), die lijkt me zwaarder qua gewicht.
Brell

Ik weet niet wat het gewicht is van de 60mm, van de 100mm is dat 600g iets meer dan een 1/2 kilo dus.
Met de 50 mm moet je altijd dichter naar je onderwerp, de 100mm geeft je meer de gelegenheid om van verdere afstand rag scherpe foto's te maken.
Ik zal zo een voorbeeld plaatsen. Als je eenmaal zou besluiten voor de 100 mm te gaan kun je er heel veel mee doen, het is een pracht van een portret lens.
Graag wil ik de kundigheid horen van de andere forum leden of adviezen naar jou toe.

Groet,

Arnold
Laatst gewijzigd door 1 op Brell, in totaal 15 keer gewijzigd.
Brell

Zie hier de foto.
Einde van de avond haal ik hem er weer af.
Laatst gewijzigd door 1 op Brell, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
loedertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2011 10:58
WoonplaatsCOLON tilburg

Gezien, die is mooi!

Wat dichterbij t onderwerp moeten komen is voor wat ik (nu) wil doen niet zo'n probleem, de 600 gram zou dat mss wel kunnen worden (heb een vorm van reuma), dus moet even bedenken wat wijsheid is.
Laatst gewijzigd door 1 op loedertje, in totaal 19 keer gewijzigd.
Brell

Juist, gewicht speelt in deze dus en rol, ik weet niet in hoeverre je last hebt van je reuma, de 100 mm geeft wel meer stabiliteit.
Succes ermee.

Arnold
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik ken de 100mm niet, maar de 60mm is lekker licht en vlijmscherp.
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

Ook de Canon EF 50/2.5 macro al eens overwogen? Is namelijk ook een erg goede, scherpe lens, en ideaal voor productfotografie (de sierraden e.d).

De 100mm lijkt me voor wat jij er mee wil doen idd wat overkill.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

+1 voor de Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM. Past ook uitstekend in je budget. :D
Gebruikers-avatar
loedertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2011 10:58
WoonplaatsCOLON tilburg

Bedankt weer voor de reacties!

De 100mm gaat m niet worden, denk niet dat ik die mm's nodig ga hebben en t gewicht is een doorslaggevende factor (heb ook de EF 55-250 IS en na 10 minuten daarmee in de weer te zijn geeft mn rechterpols t echt op).

De Canon EF 50/2.5 macro heb ik idd overwogen, maar werd me afgeraden, zou er lang over doen om scherp te stellen.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ter info:
De 55-250mm weegt 390 gram.
De 60mm weegt 335 gram.
Gebruikers-avatar
loedertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2011 10:58
WoonplaatsCOLON tilburg

Wow, dat valt me eerlijk gezegd best tegen, had verwacht dat-ie lichter zou wezen..
Ik ga ook maar eens op zoek naar een statief..
Anoniem 4

Probeer anders eens de Zomer special 2011 van Focus te pakken te krijgen. Daar staan o.a. alle hier genoemde macro-objectieven beschreven.
Bovendien aardige artikelen over macro-fotografie. Deze speciale editie heeft als thema Natuur & Macro.
Mij lijkt ook de Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM voor jou de beste optie.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Illuminatus schreefCOLONProbeer anders eens de Zomer special 2011 van Focus te pakken te krijgen. Daar staan o.a. alle hier genoemde macro-objectieven beschreven.
Bovendien aardige artikelen over macro-fotografie. Deze speciale editie heeft als thema Natuur & Macro.
Mij lijkt ook de Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM voor jou de beste optie.
En de 60mm komt ook er erg goed uit :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar