Food fotografie

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
MRFKEMP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2007 11:55
WoonplaatsCOLON Utrecht

Hallo,

hierbij een 11 tal foto's waar ik graag jullie commentaar op krijg. Het zijn foto's gemaakt in 1 sessie (6 uur), op locatie.

Groet,
Marco


Foto 1 Apfelstrudel

13265

Foto 2 Bapao garnituur

13266

Foto 3 Bittergarnituur

13267

Foto 4 Carpaccio

13268

Foto 5 Ham Kaas sandwich

13269

Foto 6 Koffie

13270

Foto 7 Saucijzentrio

13271

Foto 8 Spekkoek

13272

Foto 9 Trio Sandwich

13273

Foto 10 Wijn

13274

Foto 11 Zalmroosjes

13275

EOS 40D/EOS 350D/EF70-200L2.8IS USM/EF24-105F/4.0/EF-S17-85F/4.0-5.6/EF100F2.8USM Marco/EF100-400F/4.5-5.6LIS USM/TC EF1.4xL II/Tussenring set/BGrip-E3/Manfrotto monopod/Manfrotto 3poot/B&W filters/580EX-II/ElinchromRX600
Gebruikers-avatar
BartvA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 13 Okt 2010 20:05
WoonplaatsCOLON Vinkeveen

scherpe en duidelijke foto's maar vind dat veel foto's toch te veel gecropt zijn.
Why Nikon When you can Canon.

Genoeg spulletjes volgens veel mensen... Al ben ik het daar lekker niet mee eens :D.
MRFKEMP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2007 11:55
WoonplaatsCOLON Utrecht

Bedankt voor je feedback, er is inderdaad gekozen voor een crop. De foto's zijn in eerste instantie ietsjes ruimer genomen waardoor met bewerking nog enige keuze is. Het betreft hier de bewerkte foto's.

Misschien een aanvulling. De foto's gaan hopelijk gebruikt worden in een brochure voor een Brasserie en zijn ter ondersteuning van de menu lijst.

In de foto's zitten daarnaast elementen verwerkt van de Brasserie ruimte zelf. (Fuchia gekleuren stoelen (foto 1), tafelbladen (diverse foto's), lampen (foto 10) en natuurlijk de materialen als bestek, borden etc.)

Groet,
Marco
EOS 40D/EOS 350D/EF70-200L2.8IS USM/EF24-105F/4.0/EF-S17-85F/4.0-5.6/EF100F2.8USM Marco/EF100-400F/4.5-5.6LIS USM/TC EF1.4xL II/Tussenring set/BGrip-E3/Manfrotto monopod/Manfrotto 3poot/B&W filters/580EX-II/ElinchromRX600
Brell

Ik vindt een aantal foto's niet scherp en de composities kunnen mij niet bekoren. Het lijkt alsof je steeds de verkeerde focus neemt waardoor ik de neiging heb niet naar het midden te kijken maar opzij.
MRFKEMP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2007 11:55
WoonplaatsCOLON Utrecht

Hoe bevalt de beperkte scherptediepte en daarnaast de scherpstelling (vaak) op het achterliggende product?

Traditioneel zie je veel foto's waar de scherpte ligt op het product wat vooraan ligt.

Bevalt het? Is het speels? Trekt het de aandacht weg?

Groet,
Marco
EOS 40D/EOS 350D/EF70-200L2.8IS USM/EF24-105F/4.0/EF-S17-85F/4.0-5.6/EF100F2.8USM Marco/EF100-400F/4.5-5.6LIS USM/TC EF1.4xL II/Tussenring set/BGrip-E3/Manfrotto monopod/Manfrotto 3poot/B&W filters/580EX-II/ElinchromRX600
MRFKEMP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2007 11:55
WoonplaatsCOLON Utrecht

Brell schreefCOLONIk vindt een aantal foto's niet scherp en de composities kunnen mij niet bekoren. Het lijkt alsof je steeds de verkeerde focus neemt waardoor ik de neiging heb niet naar het midden te kijken maar opzij.
Aha, 1 mening hebben we al mbt scherptepunt!(zie mijn vraag er net onder, elkaar gekruist).
EOS 40D/EOS 350D/EF70-200L2.8IS USM/EF24-105F/4.0/EF-S17-85F/4.0-5.6/EF100F2.8USM Marco/EF100-400F/4.5-5.6LIS USM/TC EF1.4xL II/Tussenring set/BGrip-E3/Manfrotto monopod/Manfrotto 3poot/B&W filters/580EX-II/ElinchromRX600
Anoniem 3

Mij stoort de onscherpte juist.
Ook heb je op diverse foto's m.i. teveel producten en/of afleidende voorwerpen staan.
Bijv:
waarom 2 koppen koffie, waarvan 1 onscherp?
waarom 4 sausijzen, waarvan 3 onscherp? dat leidt af.
waarom de bitterballen scheef met niet ter zake doende onscherpe glazen op de achtergrond?
waarom de wijn te ver gecropt (ik zie de dop niet meer, bovendien schroefdop) en de lege glazen aan de zijkant?
waarom de ham-kaas sandwich zo gruwelijk overbelicht?

Kortom:
IK zou het nog eens overdoen.
Zorg dan voor een rustige achtergrond die er toe doet, of een eenduidige voorkeur-kleur van het restaurant.

Misschien heb je hier iets aan.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

De Onscherpte en de beperkte scherptediepte vind ik ook net prettig kijken bij deze foto's.

Foto1 zou ik de Aardbei ook scherp maken. Het zwarte embeleempje van het koffiekopje leidt af, Net als de weerkaatsing van het lepeltje.
Foto2 lijkt het alsof de sausjes belangrijker zijn dan de Bapao's
Foto3 De glazen op de achtergrond leiden af, Een halve schaal op de foto kijkt een beetjevreemd, Waarom deze niet in landscapesetting.
Foto4 Compositie van de Carpaccio vind ik nog niet zo verkeerd maar waarom er weer extra dingen achter(servies) wat er niet op hoort
Ook de glazen wijn staan er maar half op. En de broodjes zijn bovenaan overbelicht.
Foto5 De compositie van de Sandwich is wel okee,Brood is wel weer overbelict onderaan bij het bord. Er staan wel weer allemaal dingen op de achtergrond die er volgens mij niet thuishoren. en Onscherpe glazen die ook nog eens weerkaatst worden door het licht.
Foto6 De compositie is wel leuk maar waarom een scherp en een onscherp kopje. Door het embeleempje wordt je door het onscherpe kopje alleen maar afgeleidt.
Foto7 Een Trio is bij mijn weten drie en geen 4 Saucijzen. En eerst een onscherpe en dan een scherp onderwerp kijkt niet prettig.
Foto8 Vind deze foto zeer rommelig, Door de achtergrond en ook door de opstelling. Had het schoteltje en de eerste waar dat bord op ligt/hangt laten staan maar de andere wat je net een stukje van op de rechterkant ziet weggelaten. En had in ieder geval schoteltje en de koek met aardbei scherp gemaakt.
Foto9 Zie foto 7 over het trio, ook hier stoort mij dat glimding rechts op de achtergrond, Compositie is wel okee.
Foto10 Halve flessen wijn en halve glazen erop, Rommelig.
Foto 11 Rommelig door de achtergrond (flessen,glazen) en de weerkaatsing van het licht op de vorken. Waarom weer de een scherp en de tweede niet.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

eens met de vorige sprekers.
Dit soort fotografie is al lastig, zeker op locatie met steeds wisselend (kunst)licht.
Krijg er op deze manier geen trek van.

zou bij een volgende shoot dan ook zeker meer aandacht besteden aan de witbalans en belichting.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
MRFKEMP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2007 11:55
WoonplaatsCOLON Utrecht

Hallo,

bedankt voor de feedback. Beperkt succesvol dus kan ik concluderen. Zoals gezegt zijn de gekozen scherptediepte en focuspunten overal een bewuste keuze geweest, dus niet toevallig. Wat echter niet door iedereen als een fijn perspectief wordt ervaren. Dus daar moet ik nog eens naar kijken. Ook veel reactie op de props eromheen, welke op zich een bewuste keuze waren, en ook bewust voor een lage DOF is gekozen. Was bedoeld als sfeerverhogend, met props van de locatie zelf, maar lees hier een wisselend succes.

Kortom, weer een leerrijke ervaring, die we voor een volgende keer weer meenemen!

Groet,
Marco
EOS 40D/EOS 350D/EF70-200L2.8IS USM/EF24-105F/4.0/EF-S17-85F/4.0-5.6/EF100F2.8USM Marco/EF100-400F/4.5-5.6LIS USM/TC EF1.4xL II/Tussenring set/BGrip-E3/Manfrotto monopod/Manfrotto 3poot/B&W filters/580EX-II/ElinchromRX600
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

jammer dat je sommige producten er niet helemaal op heb staan dat dele ervan weg zijn...
wat het niet aantrekkelijk maakt..
ook de scherpte vind ik minder kijk naar b,v de saucijzenbroodjes t kijkt niet lekker en oogt daardoor ook minder aantrekkelijk..

ik had juist van de producten alles scherp gesteld..o.a de aardbeitjes op de taartjes enz..dat oogt net wat aantrekkelijker
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De algemene indruk is dat de foto's nogal rommelig en onrustig overkomen. Daarnaast ben ik van mening dat de foto's over het algemeen zijn gemaakt vanuit een te laag standpunt.
Normaliter gebruik je dit truckje bij voedsel enkel om de hoogte iets te accentueren. Ik zie dat je gebruik wilt maken van een kleinere scherptediepte maar of een of andere manier wringt dat een beetje in de diverse foto's, dit zal wellicht komen door de styling van de foto's.
Ook komen op een of andere manier de kleuren niet lekker over(dat valt bijv. op bij het gebrek aan kleur in de aardbei en het blaadje.)
Toevallig kreeg ik het magazine "koken en genieten" net onder ogen en daar herken ik alle bovenstaande punten.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik ben het geheel eens met BossA's commentaar..
maar de laatste foto begrijp ik wel..
1e scherp andere niet.. herhaling en in deze foto past het wel.. de vorige foto's niet bepaald geslaagd..
de achtergrond vind ik eigelijk juist wel zeer storend..
maar goed smaken verschillen denk ik zo.. ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar