Hindoestaans huwelijk

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
dickmar58
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2011 16:32

Mijn laatste fotoserie van een Hindoestaans huwelijk in mei. Hierna is het filmwerk.

Natuurlijk niet het niveau van Ashvin en zijn gepatenteerde nabewerking.
foto's worden herplaats in de juiste afmeting (inmiddels gebeurd).

1.

19090

2.

19091

3

19107

4

19110

5

19092

6.

19093

7.

19095

8.

19096

9.

19097

10.

19098

11.

19099

12.

19100

13.

19106

15.

19105

16.

19102

17.

19104

[
Laatst gewijzigd door 15 op dickmar58, in totaal 29 keer gewijzigd.
Nikon D3S en Fuji S3pro met 2.8 pro-lenzen.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Met photoid worden ze groter afgebeeld, dat kijkt iets prettiger. :D
dickmar58
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2011 16:32

Thabita schreefCOLONMet photoid worden ze groter afgebeeld, dat kijkt iets prettiger. :D
Heb ik gedaan, bedankt, ze zijn nu wel erg groot.
Nikon D3S en Fuji S3pro met 2.8 pro-lenzen.
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

Hoi,

Als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat dit een hele slechte serie is.
Ik vind het altijd zo jammer wanneer dit soort prachtige rites en feesten niet goed gefotografeerd worden.
De hele sfeer is is kapot omdat de foto's niet spreken. Ze zijn veelal onscherp en bewogen.
Ik mis intimiteit, liefde, kleur, contrast, goede camera techniek en vooral afwerking.

Niet goed...

Excuses voor mijn wat harde bewoording maar dit kan echt niet... Zelfs niet met Nikon.. :)
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ik ga alsnog met Marian mee..
Laatst gewijzigd door 1 op ErikDignum, in totaal 29 keer gewijzigd.
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
marian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3614
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 11:47
WoonplaatsCOLON Maarssenbroek

He...had ze nou in een lekker formaat hier gepost..eerst te klein, nu weer zo groot..kleine moeite om ze even goed te posten toch.
Zeker als je wilt dat mensen ook voor jou moeite doen om commentaar te geven..nu heb ik er eerlijk gezegd ook geen zin in om serieus moeite voor te gaan doen.
Life is beautiful... and so is my 40D!

01-01-2007 mijn website www.mariankorte.nl is online!!!!!
Dexter202

Wat voor postzegels gebruik jij? :|

Ben het wel met Drwizz eens. De foto's schieten flink te kort v.w.b. kleur, contrast en vooral scherpte. De foto's zijn compositietechnisch rommelig opgebouwd en geven weinig houvast voor de kijker. Ik mis ook een stukje connectie tussen het bruidspaar en de kijker. Het is nu veel meer een registratie 'van buitenaf', zo afstandelijk. De intimiteit, zoals Drwizz het mooi benoemd, ontbreekt volledig.

Niettemin denk ik dat met een stukje nabewerking er nog wel het e.e.a. te verbeteren valt. Ik zou er nog even hard mee aan de slag gaan.
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

op zich wel een leuke serie (ik vraag me af of ik het je nadoe) maar ik moet wel wat meegaan met de vorige sprekers.
Foto 2 en 12 zijn helemaal onscherp. Ik kijk wel op me laptopschermpie maar het is heel erg duidelijk dat ie onscherp is. Ik merk dat de locatie niet echt een fotografisch vriendelijke omgeving is, maar je had toch heel goed met je scherptediepte kunnen werken om ervoor te zorgen dat er geen storende elementen meer zijn. (ventilator, rolpoort, kapstok met iets aan, verwarmingselement, andere mensen als het niet toevoegd, etc etc etc). Er is altijd en overal wel wat op aan te merken.

Foto 13 is een hele leuke, maar ik had bv meer gecropt. Weg met die lichtbalk en weg met die mensen die daar links de confetti rondstrooien. Gewoon het bruidspaar met ev. de dansende mensen op de achtergrond. Beetje ophalen van het bruidspaar en de rest wat afzwakken en je hebt er een heel goede foto aan in mijn ogen.

Bij foto 11 heb je zelfs nog haar van de persoon die voor je zit in het beeld. Kon toch echt wel beter bijgecropt (of zelfs weggekloond) worden?

Foto 9, ga door je knieen, schiet van onder naar boven met het vuur onscherp en de bruid scherp. Laat de man maar even voor wat het is hier, de vrouw vervult hier je belangrijkste rol.

Zo kan je over alle foto's wel een paar aandachtpuntjes geven. Ga het niet doen tenzij je het echt wil.... Er zat in dit huwelijk best wel meer in fotografisch. Je hebt het er voor mijn gevoel niet alles uitgehaald.
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
dickmar58
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2011 16:32

Drwizz schreefCOLONHoi,

Als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat dit een hele slechte serie is.
Ik vind het altijd zo jammer wanneer dit soort prachtige rites en feesten niet goed gefotografeerd worden.
De hele sfeer is is kapot omdat de foto's niet spreken. Ze zijn veelal onscherp en bewogen.
Ik mis intimiteit, liefde, kleur, contrast, goede camera techniek en vooral afwerking.

Niet goed...

Excuses voor mijn wat harde bewoording maar dit kan echt niet... Zelfs niet met Nikon.. :)
Bedankt voor je feedback. Het viel mij ook op, dat mijn scherpe foto's hier onscherp overkomen. Ze zijn dan ook zwaar gecomprimeerd, de originele zijn haarscherp. Je argument van veelal onscherp en bewogen komt dus te vervallen en zo ook van cameratechniek.

Het blijft subjectief. Dit is maar een onderdeel, maar de gehele serie is enthousiast ontvangen door de klant. Wie heeft er nu gelijk? Zijn klanten dan echt blind?
Nikon D3S en Fuji S3pro met 2.8 pro-lenzen.
Dexter202

dickmar58 schreefCOLONBedankt voor je feedback. Het viel mij ook op, dat mijn scherpe foto's hier onscherp overkomen. Ze zijn dan ook zwaar gecomprimeerd, de originele zijn haarscherp. Je argument van veelal onscherp en bewogen komt dus te vervallen en zo ook van cameratechniek.
Sorry, geloof er niks van :? Bij foto 12 is de spiegel scherper dan het bruidspaar. Dat zal bij het origineel niet anders zijn.
dickmar58 schreefCOLONHet blijft subjectief. Dit is maar een onderdeel, maar de gehele serie is enthousiast ontvangen door de klant. Wie heeft er nu gelijk? Zijn klanten dan echt blind?
Vaak wel ja...
dickmar58
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2011 16:32

[quote=".
dickmar58 schreefCOLONHet blijft subjectief. Dit is maar een onderdeel, maar de gehele serie is enthousiast ontvangen door de klant. Wie heeft er nu gelijk? Zijn klanten dan echt blind?
Vaak wel ja...[/quote]

Je onderschat klanten. Die nemen nooit blind een fotograaf en vragen altijd portfolio. Bij mij is het niet anders, of het nu foto of film is. Zeker Hindoestaanse klanten. Die geven een vermogen uit voor hun feesten. Vaak komen zij ook met aanvullende specifieke wensen, waaraan je moet voldoen. Die dagen (soms zelfs 4) moet ik wel goed vastleggen. Dus je opmerking vaak wel slaat nergens op. Soms wel bedoel je.
Nikon D3S en Fuji S3pro met 2.8 pro-lenzen.
dickmar58
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2011 16:32

Drwizz schreefCOLONHoi,

Als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat dit een hele slechte serie is.
Ik vind het altijd zo jammer wanneer dit soort prachtige rites en feesten niet goed gefotografeerd worden.
De hele sfeer is is kapot omdat de foto's niet spreken. Ze zijn veelal onscherp en bewogen.
Ik mis intimiteit, liefde, kleur, contrast, goede camera techniek en vooral afwerking.

Niet goed...

Excuses voor mijn wat harde bewoording maar dit kan echt niet... Zelfs niet met Nikon.. :)
Je harde bewoordingen daar kan ik wel tegen, maar uiteraard ben ik het volkomen niet met je eens. Allereerst je opmerkingen dat je het jammer vindt dat dit soort prachtige rites niet goed gefotografeerd worden. Je ziet 17 standaard foto's van de circa 500. En dan de holle kreten, intimiteit en liefde. Deze situaties doen zich voor en de fotograaf legt dat vast. Dat is heel wat anders, dan een fotograaf die met passie fotografeert. Even een nadenkertje. De foto's zijn onscherp en bewogen. Is je monitor oke? Ik heb zelf een Canon DS mark II gehad (fantastiische camera), maar het verschil in beeldkwaliteit is er echt niet in het pro-segment van beide merken.
Ik waardeer het dat je feedback geeft, maar de volgende keer wel met onderbouwing en geen holle kreten. Ik ben overigens benieuwd naar je eigen werk en hoe jij de dingen ziet en fotografeert. Ik zal eens naar je werk kijken.


,
Nikon D3S en Fuji S3pro met 2.8 pro-lenzen.
Gebruikers-avatar
marian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3614
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 11:47
WoonplaatsCOLON Maarssenbroek

Er wordt veel kritiek op deze serie gegeven, wat jij allemaal afdoet als onzin...alles is wel scherp, klant vind het goed..monitor van de kritiekgever is niet goed...opmerkingen slaan nergens op.
Ik vind het geen mooie foto's...waarom niet...ik mis sfeer..intimiteit...er staan zoveel dingen op deze foto's die er niet op horen te staan.
Foto 2 is een foto die ik wel kan waarderen, maar in groot formaat was deze gewoon niet scherp..maar dat was volgens jou niet zo.
Maar zeg nou eerlijk..foto 11..die pluk haar dat kan toch niet...zie je zelf toch ook wel, en dan foto 12 zo'n foto meen je toch niet serieus?...
Foto's ogen te druk, beeldverdeling kijkt niet lekker..onrustig...geen rustpunt in de foto's zelf.
Je zegt ...je ziet hier 17 standaardfoto's van de circa 500...had dan niet de 17 standaardfoto's gepost...maar 5 of 6 echte knallers die er uit sprongen op die dag.
Als buitenstaander kijk ik naar de foto's anders dan de familie duh...maar je post hier op een fotografenforum en tja..dan wordt er kritisch gekeken.

En idd..wij zijn ontzettend verwend door Ashvin, die zo sterk is met scherptediepte werken en een sfeer weet neer te zetten, en dat mis ik hier totaal. En nee je hoeft niet hem te copieren...maar ik bedoel het als voorbeeld...hoeveel mooi en sterk het is als je zoveel sfeer in beelden kan krijgen.
Life is beautiful... and so is my 40D!

01-01-2007 mijn website www.mariankorte.nl is online!!!!!
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Dat de klant tevreden is komt vaak, doordat ze het subjectief bekijken, omdat het hen zelf betreft.
Uiteraard gaat het er uiteindelijk om dat de klant tevreden is, maar het moet fototechnisch wel kloppen.
Alle opmerkingen die zijn geplaatst zijn m.i. terecht en soms misschien wat overdreven, maar er zit zeker een kern van waarheid in.

Als serie zie ik er qua bewerkingen ook niet echt eenheid in wat dit nóg meer doet overkomen 'snapshots' dus niet als serie, met name door de witbalans en contrastverschillen in de foto's.

Hoop dat je wat opsteekt van de harde kritieken en er zelf ook wat objectiever naar leert kijken.
Want ook al waren(of zijn) de foto's nog ragscherp, er schort nog wel het e.e.a. aan, vooral compositie(standpunt) en nabewerking is nog wel wat te halen!
Maar aldoende leert men! ;)
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Bij deze mijn feedback:

1. Leuke foto, en prima PP. Wel mis ik iets helderheid in de foto.

2. Grappige foto, maar niet echt een belangrijk moment toch?

3. Dit is een foto die ik weg zou laten. Van de priesters zijn er vaak leukere foto's te maken. Daarnaast stoort de tas daarachter mij heel erg. Wel leuk om te zien dat de priester lacht, dit doen zij namelijk niet allemaal.

4. Leuke foto maar te krap gekaderd. Boven zou ik iets meer ruimte over laten. Als hij de foto wil gebruiken voor een canvas of lijst, zal het lastig worden. Verder zou ik iets meer helderheid in zijn gezicht toepassen.

5. Goede foto. Ik zou de camera wel op ooghoogte houden ipv scheef om de groothoek vertekening tegen te gaan. Kwa belichting wel echt perfect.

6. Mooie foto van haar Sari, maar ik zou juist bij dit moment, waarbij de mannen haar de bruidsschat aanreikt, hun gezicht willen zien ipv haar sari.

7. Belangrijk moment, een van de zegeningen. Altijd lastig om in zo een ruimte wat moois te maken.

8. Heel mooi!

9. Ook mooi, ook een belangrijk moment.

10. Niet echt een goede foto. Te donker en het lijkt alsof die vrouw achter haar zit te snuffelen op plekken waarbij dat niet hoort :D Heb je geen foto waarbij die vrouw achterhaar ook normaal staat? Verder heb je aan de rechterkant nog een stuk detail van iets wat ook wel stoort. Dit kan je nog weg knippen.

11. Dat haar onder stoort mij. Ik zou er voor gekozen hebben om er overheen te fotograferen.

12. Op zich wel een grappige foto. Wel had ik in deze setting de ventilator of wat het is, even aan de kant gezet en hun iets romantischer neergezet. Dit kan heel simpel door hun alleen al hun hand vast te laten houden.

13. leuk, maar niet spannend. Misschien spannender maken door de volgende keer de expressies van het bruidspaar er iets prominenter op te krijgen??

15. Geweldig moment, maar te geel/rood en te donker. Hier is met een goede PP nog meer uit te halen.

16. Ook wel donker en misschien te krap gekaderd.

17. Leuke foto



Nog wat tips:
- Probeer altijd te flitsen als je technieken zonder flits nog niet eigen hebt gemaakt.
- Foto's met te warmen kleuren en te zacht licht kan je harder maken door en witte kaartje te gebruiken ipv je omnibounce.
- Investeer in eeen expodisk. Ik vind dit essentieel voor rituele huwelijken
- Hou er rekening mee dat je bij donkere mensen vaak iets moet overbelichten.
- Schiet altijd, maar dan ook echt altijd in RAW. Dan kan je nog wat uit je foto's halen, met JPG niet meer. JPG is niet meer van deze tijd en zelfs de meest zelfverzekerde fotografen schieten op RAW. Dus investeren en grote geheugenkaarten. Dit mag nooit een bottleneck zijn.
- Hou rekening met je kaders. Deze mensen houden vaak van uitvergrotingen die door hun hele huis hangen. En te krap gekaderde foto geeft problemen met afdrukken op canvas of inlijstingen.
- Heb je genoeg kennis van je camera dat je weet dat je de focus punten zelf kan instellen? Soms lijkt het dat je focus niet goed zit namelijk.

Ik hoop dat je wat aan mijn feedback hebt en je je zelf flink zal verbeteren. Luister niet alleen naar de klant, want die vind vaak alles mooi (omdat ze te snel vergelijken met de compactcamera foto's van de familie) maar kijk goed naar je eigen kwaliteit. Wees daar ontzettend kritisch op. Een perfecte foto bestaat niet, maar probeer er wel naar te streven.

SUCCES!
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
dickmar58
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2011 16:32

Zo zie ik het graag. Gefundeerde kritiek en goed waar het goed is en slecht waar het slecht is. Niet direct een hele serie afbranden, want dan komen er vaak napraters.

Ik heb al aangegeven, dat mijn serie niet en nooit het niveau van Ashvin zal halen, die jullie vaak verwent met topfoto's en zijn eigen specifieke herkenbare stijl.
Uiteraard hecht ik veel waarde aan zijn opinie. Hij weet beter dan wie ook hoe het is om dit soort huwelijken te fotograferen en de moeilijkheidsgraad.

Zijn kritiekpunten neem ik ter harte. Die snijden hout en daar kan ik wat mee. Hij ziet - en dat verrast mij niet - toch ook vele goede foto's, wat dan weer lijnrecht tegenover de andere meningen van zogenaamde kenners staat, die de hele serie waardeloos vinden, zonder met verbeterpunten te komen.
Ik kies voor de mening en de kritieken van de expert, die iedereen hier volkomen terecht roemt.
Alle andere kritieken met de loze kreten neem ik voor kennisgeving aan.

Ashvin, bedankt voor je input. Ik hoop je weer eens tegen te komen bij een bruiloft.
Nikon D3S en Fuji S3pro met 2.8 pro-lenzen.
Gebruikers-avatar
marian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3614
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 11:47
WoonplaatsCOLON Maarssenbroek

Stuur dan voortaan meteen de foto's rechtstreeks naar Ashvin toe... :wink:
Life is beautiful... and so is my 40D!

01-01-2007 mijn website www.mariankorte.nl is online!!!!!
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

dickmar58: Ik heb eens rustig het topic doorgelezen. Krijg toch het idee dat je het lastig vind om met kritiek om te gaan. De manier hoe je reageert op je mede forum leden komt bij mij helaas niet al te best over en toch heb ik ergens het idee dat het allemaal wel goed bedoeld. ;-)

Betreffende je foto’s. ja ook mij spreken ze helaas niet aan. Zoals al eens is aangehaald mis ik ook intimiteit, emotie eigenlijk alles wat je van een trouwrapportage mag verwachten. Je plaatst een groot aantal foto’s waarvan ik vrij snel het idee heb tien in een dozijn. Sorry.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
dickmar58
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2011 16:32

marian schreefCOLONStuur dan voortaan meteen de foto's rechtstreeks naar Ashvin toe... :wink:

Ja, why not! Dan krijg ik tenminste gefundeerde kritiek en niet dat alles over een kam gaat. Het is toch wel heel gek, dat de meeste op dit forum de serie bijna bagger vinden en degenie die er echt op kijkt door zijn ervaring met Hindoestaanse huwelijken tot een hele andere genuanceerde mening komt.
Niemand heeft het bijvoorbeeld over foto 8 die hij heel mooi vindt. Of ga je nu aan Ashvin zijn kunde twijfelen?
Laatst gewijzigd door 1 op dickmar58, in totaal 30 keer gewijzigd.
Nikon D3S en Fuji S3pro met 2.8 pro-lenzen.
dickmar58
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2011 16:32

[/quote] Betreffende je foto’s. ja ook mij spreken ze helaas niet aan. Zoals al eens is aangehaald mis ik ook intimiteit, emotie eigenlijk alles wat je van een trouwrapportage mag verwachten. Je plaatst een groot aantal foto’s waarvan ik vrij snel het idee heb tien in een dozijn. Sorry.[/quote]

Gelukkig denkt de meester Ashvin, die het echt kan weten, er anders over, maar toch bedankt voor je beicht.
Nikon D3S en Fuji S3pro met 2.8 pro-lenzen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar