Camera en vliegen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Henni
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 17:52
WoonplaatsCOLON Medemblik

Hoi,

Na een tijd niets gepost te hebben toch weer een vraag. Ik ga over twee maanden op vakantie naar IJsland. Hoe kan ik mijn camera het beste vervoeren in het vliegtuig? Mee als handbagage of in het ruim?
Groetjes Henni
Canon 1000D + Canon EF 70-300mm 1:4 6.6 IS USM
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

zelf heb ik een rugtas met wieltjes. mijn camera gaat altijd mee in handbagage en blijft altijd in mijn buurt. met koffers en andere bagage word nog welleens ruig omgesprongen!
Canon
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

je kunt natuurlijk ook een robuuste fotokoffer aanschaffen :mrgreen: zijn oerdegelijk en kunnen heel wat hebben, zeker als je spul niet mee kan als handbagage.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
stationschef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2009 11:09
WoonplaatsCOLON Vorden

Kort antwoord........ handbagage.
Is je tasje niet te groot (zwaar) neem hem lekker zelf mee.
Heppie alles zelf onder controle.
Gr Rob.
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Camera om de nek. Flitser, accu's, geheugenkaartjes en laders in de kleine rugzak (= uiteraard handbagage). Laptop en backup schijf ook in de kleine rugzak. Op de terugreis gaat de backup schijf meestal in een kledingstuk wat ik op dat moment draag, of in de handbagage van mijn reisgenoot. Mijn oude kit lens heb ik nog wel eens als reserve in handdoeken en andere kleding stukken gewikkeld in mijn koffer meegenomen, maar tegenwoordig zit mijn reserve lens op een reserve body, die in de handbagage van mij of mijn reisgenoot mee gaat. Veel meer ruimte dan voor een tandenborstel en het vliegtuig bestek is er dan niet meer over, maar de fotospullen komen wel werkend uit het vliegtuig.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik zou zo wie zo camera lenzen enz meenemen Als handbagage, Je moet niet zien hoe er met koffers gegooid wordt, In en uit het vliegtuig.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Duidelijk als handbagage. Heb 2 maanden geleden al mijn fotoapparatuur als handbagage meeverhuisd naar Amerika. Moet er niet aan denken dat dat in het ruim had gezeten. Als je veel hebt, dan zou je eens bij calumet kunnen kijken naar een rolkoffer (eigen merk). Dat voldoet precies aan de maten voor handbagage (denk wel aan het maximum gewicht). Eventueel een leeg, kleiner rugzakje in je koffer in de ruimbagage. Heb je niet zoveel bij je, dan gewoon een rugzakje met alle spullen erin als handbagage (letten op afmetingen en gewicht).
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Als je één body meeneemt, handbagage. Gewoon om je nek en de losse spullen in een tas die je mee het vliegtuig inneemt. Een reserve body en lens die doe je bij je kleding. In het midden. Dus simpelweg, laagje kleding, camera + lens (los van elkaar), nog meer kleding. Hoe meer kleding je eromheen doet hoe beter.
Ikzelf zou niet kiezen voor een echte foto koffer, om dezelfde reden dat ik mijn laptop niet in een laptop tas doe.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

PanzerFaustNL schreefCOLONAls je één body meeneemt, handbagage. Gewoon om je nek en de losse spullen in een tas die je mee het vliegtuig inneemt. Een reserve body en lens die doe je bij je kleding. In het midden. Dus simpelweg, laagje kleding, camera + lens (los van elkaar), nog meer kleding. Hoe meer kleding je eromheen doet hoe beter.
Ikzelf zou niet kiezen voor een echte foto koffer, om dezelfde reden dat ik mijn laptop niet in een laptop tas doe.
Kan je naar mijn idee net zo goed je reserve body thuis laten, aangezien de kans aanzienlijk is dat ie gejat wordt.

Afhankelijk van de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij kan een laptop tas er soms voor zorgen dat je meer handbagage mee mag. De laatste keer mocht ik 10kg mee + een laptoptas. Prima, netbookje in normaal formaat laptop tas en nog wat meuk erbij zodat mijn normale rugtas niet meer boven de 10kg uitkwam.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

@Afotos: Dan zouden ze elke koffer moeten doorzoeken of er iets van waarde in zit, dat is teveel werk voor de onnozele dief. In een fotokoffer is het tenminste duidelijk dat er een camera in zit. Dat bedoelde ik met mijn opmerking over de laptop tas.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

BossA schreefCOLONIk zou zo wie zo camera lenzen enz meenemen Als handbagage, Je moet niet zien hoe er met koffers gegooid wordt, In en uit het vliegtuig.
B&W / pelicase / hprc/ calumet koffers daar kun je mee gooien ook als er gevoelige apparatuur in zit, zie oa:

koffer met inhoud :)
PanzerFaustNL schreefCOLONEen reserve body en lens die doe je bij je kleding. In het midden. Dus simpelweg, laagje kleding, camera + lens (los van elkaar), nog meer kleding. Hoe meer kleding je eromheen doet hoe beter.
Ikzelf zou niet kiezen voor een echte foto koffer, om dezelfde reden dat ik mijn laptop niet in een laptop tas doe.
reservebody in je gewone koffer met al dat gooi en smijt werk op de luchthavens :roll: :roll: dat zou ik niet doen, weet je zeker dat het stuk is als je op bestemming aankomt.
als het niet bij je handbagage past, dan kun je beter een van de bovengenoemde koffers meenemen (sommige kunnen daarvan overigens ook mee als handbagage) maar moeten ze in het ruim dan is dat ook geen enkel probleem,
ze kunnen goed afgesloten worden, daar heb je zelfs speciale staalkabelsluitingen voor en denk je dat het teveel op een fotokoffer lijkt (deze koffers worden niet alleen voor fotoapparatuur gebruikt maar ook voor legio andere zaken) dan stop je de koffer in een normale niet fotokoffer of gewoon een kartonnen doos met tape :mrgreen:

voor elk "probleem" is wel een oplossing te vinden :wink:
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Ik ben twee jaar geleden naar IJsland gevlogen en heb 12 kg handbagage meegenomen terwijl toen 6 kg de limiet was. Daarnaast nog een lens in mijn jaszak. Alleen mijn koffers werden gewogen, niet mijn handbagage. Is geen garantie natuurlijk dat ze het nu ook zo doen, maar ook voor de terugreis werd er niet naar mijn handbagage omgekeken. Bij Icelandair weet men dat er veel (hobby)fotografen naar IJsland gaan en dat kan de soepele houding verklaren (van zonaanbidders moeten ze het niet hebben tenslotte). Ik weet dat voor fotoreizen zelfs schriftelijk vrijstelling van een (hand)bagagelimiet gegeven wordt aan de organisatie omdat iedereen zijn materiaal graag als handbagage meeneemt. Icelandair is dus de moeilijkste niet.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

@anne-elise: als je het goed in kleding verpakt, dan heeft het voldoende veerkracht. Wil je het helemaal goed doen, dan doe je er nog een laag van dat belletjeskunstof eromheen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Anne-Elise schreefCOLON B&W / pelicase / hprc/ calumet koffers daar kun je mee gooien ook als er gevoelige apparatuur in zit, zie oa:

koffer met inhoud :)
Ik denk dat als je die flessen zonder koffer naar beneden op het gras gooit ze ook nog wel heel blijven. Benieuwd of ze het met een body en een setje lenzen als inhoud van de koffer ook durven. Menig reisverzekering vergoedt overigens geen schade aan kostbaarheden die niet als handbagage behandeld is.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

eugene schreefCOLON Ik denk dat als je die flessen zonder koffer naar beneden op het gras gooit ze ook nog wel heel blijven. Benieuwd of ze het met een body en een setje lenzen als inhoud van de koffer ook durven. Menig reisverzekering vergoedt overigens geen schade aan kostbaarheden die niet als handbagage behandeld is.


die filmpjes zijn er ook gaan ze met een koffer vol met lenzen body's etc buitengewoon ruw om, worden van bepaalde hoogtes afgegooid, van een rots naar beneden, achter een jeep aangetrokken met flinke snelheid, stuitert alle kanten op en nog meer van dat soort dingen, na dat de koffer al dat soort behandelingen heeft gehad, haalt men de apparatuur eruit en wat blijkt..............alles werkt en niets is stuk :)
en wat die flessen betreft ik heb een paar van dat soort flessen gehad (hadden ze bootjes in verwerkt :) ) die hoeven echt niet van zo'n hoogte te vallen want bij lagere hoogtes gaan ze al stuk ( tja soms heb je dan gewoon pech en ligt zo'n bootje ineens uit elkaar tussen de scherven :lol: )

genoemde koffers kun je gewoon verzekeren en zijn dat ook als ze in de bagage ruimte liggen, weet ik van mijn verzekeringsagent.
maar met zo'n koffer ben ik niet bang dat er iets stuk is na een lange vlucht en ruwe behandeling. :lol:
PanzerFaustNL schreefCOLON@anne-elise: als je het goed in kleding verpakt, dan heeft het voldoende veerkracht. Wil je het helemaal goed doen, dan doe je er nog een laag van dat belletjeskunstof eromheen.
van mij mag je het op deze manier verpakken :) , ik weet wel dat ik dat nooit zou doen, kans op schade is veel groter, zeker wanneer je zachte koffers gebruikt.
maar misschien ben ik wel veel te zuinig op mijn spullen :)

Iedereen moet het natuurlijk op zijn eigen manier vervoeren, ik zou zoals gezegd ook gewoon voor handbagage gaan en als het niet anders kan dus goed verpakt in een van de genoemde "foto" koffers.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hoewel ik nog nooit naar IJsland ben geweest kan ik het verhaal van eugene redelijk bevestigen. Ben begin dit jaar naar Rome geweest (ook flinke uitrusting mee, min of meer alles in m'n onderschrift) en nergens werd de handbagage gecontroleerd. Gevlogen met KLM (heen) en Alitalia (terug).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Nog wel handig om te vermelden misschien: statief mag uiteraard niet in de handbagage.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Henni
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 17:52
WoonplaatsCOLON Medemblik

Ow, nou duidelijk, handbagage dus! Ik heb een fotorugtas, met 1 body en dan hopelijk 2 lenzen. Dus dat komt goed. Is dan het rontgenapparaat, wara de handbagage door heen gaat niet schadelijk?
Ik vlieg eigenlijk nooit, we gaan meestal met de camper....
Canon 1000D + Canon EF 70-300mm 1:4 6.6 IS USM
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

nee dat is niet schadelijk

Vlieg meerdere keren per jaar met apparatuur. En heb tot nu toe nog geen echte problemen gehad. En mijn trolley zit ook zo'n 12 a 14 kilo. :mrgreen:
Als ik het niet vertrouw. Dan hang ik de camera om mijn nek en haal ik de laptop er uit. Die leg ik dan op het karretje. Zo heb ik het afgelopen keer gedaan, aangezien iemand anders een waarschuwing kreeg voor 8 kilo. haha
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

hier ook, altijd handbagage en zelfs als het lukt blijft hij bij mij en niet bovenin het vak !!!!
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar