Hulp gevraagd over een fotoshoot op een kinderfeestje

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Mijn schoonzus heeft me gevraagd om een fotoshoot te doen met meisjes van 9 jaar voor het kinderfeestje van haar dochter.
Nu heb ik helemaal geen attributen om dit te gaan doen, maar misschien zijn er wel huis, tuin en keuken dingen waar ik toch iets leuks mee kan doen. Het hoeven ook geen perfecte studio foto's te worden, maar het is toch leuk als het geslaagd is. De meisjes worden 'profesioneel' opgemaakt (voor hun leeftijd!) en dragen allemaal dezelfde outfit. Een spijkerbroek met een iedereen in dezelfde kleur t-shirtje.
Mijn uiteindelijke vraag is kan je met een paar bouwlampen en een doek op de achtergrond doorlopend naar/op de grond iets leuks maken?
Als dit al een keer gevraagd is, mag iemand ook de link plaatsen :wink:
Alvast bedankt!
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
steef137
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 113
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2010 13:15
WoonplaatsCOLON eindhoven

http://www.youtube.com/watch?v=2x8J6OK_ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
stefan
----------------------------------------------------------------
Moed is doorgaan wanneer je hebt ontdekt dat er ook een kans is dat je verliest
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Stefan, je bent geweldig (heeft iemand dat al gezegd? :mrgreen:)
Van de week even naar de locatie om te zien of er licht genoeg is, het word in een zalencomplex gedaan.
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Op zich kan dat wel met bouwlampen, maar persoonlijk zou ik daar met kinderen in de buurt erg huiverig voor zijn. Die dingen worden in korte tijd loeiheet en blijven dat nog een tijdje. Mocht je ze toch gebruiken: witbalans corrigeren in je nabewerking op Tungsten en zet ze ook niet te ver weg (linke soep dus) omdat je al snel bij afstand veel lichtverlies hebt. Ook je histogram goed in de smiezen houden omdat je met halogeen makkelijk overbelichte delen krijgt.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Met alle respect maar wat dat filmpje laat zien mag in mijn ogen de naam studio fotografie niet hebben. Wat ik zie aan foto's in het filmpje valt in mijn ogen meer in de categorie snapshots.
Met bouwlampen zou ik inderdaad niet werken. Een ongeluk zit in een klein hoekje en dan is het feestje al snel geen feestje meer.

Mijn advies is zoek een leuke buiten lokatie en probeer iets met natuurlijk licht en probeer een reflectie scherm te regelen. Dan kan je tenminste het licht beïnvloeden.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Bedankt voor jullie reacties!!
Wat die bouwlampen betreft hebben jullie gelijk, die dingen worden inderdaad loeiheet en daar had ik niet direct bij stil gestaan.

Veldje63, dat het filmpje geen studio fotografie mag heten vind ik niet zo erg. Het gaat om een aantal leuke foto's van kinderen die eventjes voor model mogen spelen en ik word er tenslotte ook niet voor betaald.
De foto's die wij technisch niet perfect vinden, word door de ouders vaak als schitterend omschreven. Het zijn tenslotte hun oogappeltjes :wink:
Naar buiten gaan is ook een optie, daar had ik ook aan gedacht. Maar als het flink regent moet ik binnen ook uit de voeten kunnen.

Ton, bedankt voor je tip over het histogram en halogeenlampen! Ik heb hier ook nog een flinke halogeenlamp die ik zou kunnen gebruiken.

Ik heb er ook aan gedacht om met ballonnen te werken en de kinderen op een mini trampoline te laten springen waardoor je van die leuke spring foto's krijgt. (de trampoline natuurlijk niet in beeld)
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Dianawoman schreefCOLONHet gaat om een aantal leuke foto's van kinderen die eventjes voor model mogen spelen en ik word er tenslotte ook niet voor betaald.
De foto's die wij technisch niet perfect vinden, word door de ouders vaak als schitterend omschreven. Het zijn tenslotte hun oogappeltjes :wink:
Dat je geen technisch perfecte foto's zoekt kan ik mij wel voorstellen.
Maar aan de andere kant worden de kinderen opgemaakt en willen ze toch graag model voor 1 dag zijn.
Ik persoonlijk vind dan het nivo wat in het filmpje wordt getoond om te huilen.
Als je zoiets doet, zorg dan ook dat je tenminste qua compositie en hoe te belichten iets van kennis hebt (en een stukje nabewerking om de foto net dat ietsje meer glans te geven zodat ze tenminste een gevoel van 'fotomodel' kwaliteit mee krijgen)
Hou rekening met het moeten gebruiken van een snelle sluitertijd als je iets met een trampoline wil doen.
Daarnaast kan je misschien (mits voorhanden) een lichtgevoelige lens gebruiken (F2.8 kan je met redelijk minder licht goed gebruiken).
Het maakt ook een beperkte scherptediepte waardoor de achtergrond lekker vaag wordt wat het 'effect' van modelfotografie weer wat meer laat zien.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Ik heb pas een workshop belichting gedaan en met photoshop ben ik redelijk handig, dus dat komt wel goed.
Helaas heb ik geen 2.8 lens....
Ik ga eerst hier thuis wel even oefenen, zet ik mijn vriend voor een wit scherm en ik laat hem ook nog op die trampoline springen Afbeelding
Maar bedankt voor je tips, daar ben ik altijd blij mee!!
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Dianawoman schreefCOLONHelaas heb ik geen 2.8 lens....
De alomprezen 50mm f/1.8 (plastic fantastic) koop je voor 100€!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar