Fotograferen bij een balletvoorstelling, wie kan mij helpen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
jjbstolk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2011 16:16
WoonplaatsCOLON Musselkanaal
CONTACTCOLON

Morgenavond heeft mij dochter een balletvoorstelling. Dit zal plaats vinden in een zaal waar het redelijk donker zal zijn met gekleurde lichten\spots die af en toe bewegen.

Nu ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik het beste foto's kan gaan maken:

Dit is mijn gereeedschap
Canon 500d
Canon 580EX II flitser

Canon 18-55mm IS kitlens
Canon 50mm 1.8
Tamron 55-200mm 4-5.6

Wat zouden jullie gebruiken?

Ik zat zelf te denken aan de 50mm 1.8 ivm. de hoge lichtsterkte, eventueel gecombineerd met de 580EX. En dan foto's maken in de M stand op 1/125 en F1.8?
Canon EOS 600d, Canon 70-200mm 4.0 L, Canon 50mm 1.8, Canon EF-S 18-55mm IS en Tamron 18-200mm, Canon 580EX ii

Flickr Foto's http://www.flickr.com/photos/jjbstolk/
Website http://www.stolk.eu
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De 50mm f1.8 kan je zeker wel gebruiken zonder flits met een hogere ISO. Maar probeer 1.8 te vermijden, ga eerder voor 2.8 ivm de scherpte. Daarnaast kan je de flits natuurlijk gebruiken (wanneer dat mag) icm jouw 55-250mm. (4 stops iS!!!)
Daarnaast kan je van te voren geen instelling bedenken welke zal werken. Dat zal je moeten ondervinden op het event zelf. Ikzelf zou gaan voor M met auto ISO. Wanneer je ziet dat de ISO erg hoog wordt, kan je besluiten je diafragma of sluitertijd aan te passen. En natuurlijk lekker experimenteren. Succes!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Ik zou wellicht een 2e camera huren of lenen zodat je niet steeds hoeft te wisselen en je volledig kunt concentreren op de voorstelling.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

sprokeq schreefCOLONIk zou wellicht een 2e camera huren of lenen zodat je niet steeds hoeft te wisselen en je volledig kunt concentreren op de voorstelling.
??? Verklaar je nader Sem.
Wanneer je niet vooraan zit, zul je het met de 55-250mm moeten doen. Anders zou ik met de 50mm aan de slag gaan.
Wat er ook gebeurt, denk aan je sluitertijden.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Dan gebruik je de 50mm omdat hij lichtsterk is en de 55-250mm voor het bereik.

Dan hoef je niet zo te wisselen.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ja vind ik ook... Dat ze bij elk objectief een cam moeten geven. :shock: Scheelt een hoop wisselwerk. :wink:
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
jjbstolk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2011 16:16
WoonplaatsCOLON Musselkanaal
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties.

Ik weet nog niet of er wel of niet geflitst mag worden. Dus vandaar dat ik beide senarios wil voorbereiden.

Ik denk dat ik qua zitplaats wel een plek kan vinden waarmee de 50mm zal voldoen en waarmee de telezoom niet perse nodig zal zijn (maar wel makkelijk kan zijn).

Als de flits niet gebruikt mag worden zal ik de 50mm opschroeven en tot max 2.8 openzetten.
Als de flits wel ingezet kan worden zal ik denk dan toch de telezoom erop zetten.

Ik zal het toch met 1 body moeten doen maar mijn vader doet ook mee met zijn Lumix G...nog wat.

Penlites en accu's liggen in de lader, op naar morgen! Laat het resultaat hier nog wel zien!
Canon EOS 600d, Canon 70-200mm 4.0 L, Canon 50mm 1.8, Canon EF-S 18-55mm IS en Tamron 18-200mm, Canon 580EX ii

Flickr Foto's http://www.flickr.com/photos/jjbstolk/
Website http://www.stolk.eu
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De 50mm is wijd open nogal soft, maar vanaf F2-2.2 is het al een hele verbetering(volgens de cijfertjes is deze lens pas goed scherp@F5.6 :P). Het is maar de vraag of dat voor jou ook acceptabel is dus dat zal je van te voren uitproberen&controleren.

Als je van te voren toestemming hebt om te fotograferen en rond mag lopen kan je kiezen voor je 50mm en flits, het is namelijk niet verboden om icm een lichtsterke prime te flitsen ;)
Je kan de sluitertijd dan direct iets laten zakken aangezien de flits de beweging zal bevriezen en je met een langere sluitertijd meer omgevingslicht zal meepakken.(google maar naar "drag the shutter")
Het is dan wel zo mooi als je de mogelijkheid hebt om de flits te bouncen(bijv. flitskop naar het plafond en witte kaartje uittrekken) in het zaaltje maar ook dit vereist wat enige oefening(of kennis of combi), dus je komt 1 dag van te voren wel aardig aan de late kan met je vragen :P

Succes morgen en ik ben benieuwd naar de resultaten !
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
jjbstolk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2011 16:16
WoonplaatsCOLON Musselkanaal
CONTACTCOLON

Ik kom daar alleen voor mijn dochter, de balletvereniging heeft zelf ook een fotograaf.

Het is voor mij 1 van de eerste keren dat ik in (donkere) zaal ga fotograferen en vooral om het oefenen, ach de voorstelling duurt zo'n 2 uur dus genoeg tijd om te "oefenen".
Canon EOS 600d, Canon 70-200mm 4.0 L, Canon 50mm 1.8, Canon EF-S 18-55mm IS en Tamron 18-200mm, Canon 580EX ii

Flickr Foto's http://www.flickr.com/photos/jjbstolk/
Website http://www.stolk.eu
Gebruikers-avatar
BartvA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 13 Okt 2010 20:05
WoonplaatsCOLON Vinkeveen

Vergeet ook niet te genieten van de show ;) straks vraagt je dochter en pap hoe vond je me sprong bij dat ene nummer uuuuh papa was druk met zijn camera bezig ;).

Alle gekheid op een stokje probeer zo min mogelijk te flitsen haalt vaak de sfeer weg bij zo'n show. laatst een dag in een schouwburg gestaan en geen flits gebruik de foto's zijn zeker niet verkeerd.
Ik weet niet wat voor ballet je dochter gaat opvoeren maar als het klassiek ballet is dan gaan het minder snel en kun je op langere sluiter tijden blijven ik zal dan ook zeker de 50mm erop schroeven en proberen zover mogelijk naar voren te gaan. Anders gewoon even vragen of je bij de voorste rij aan de zijkant bij podium mag staan heeft niemand last van je (zolang je die flitser uit laat ;) ).

Wat ik de vorige keer gebruikt heb:
Auto ISO weet niet hoe de 500D met ISO omgaat maar denk dat je zelf wel een max waarde heb. Als blijkt dat hij er continu op licht kan je hem ook op jou max waarde vast zetten
sluitertijd voorkeur 1/200ste Had voornamelijk met de lens te maken en de vele snelle danspasjes. als je de 50 mm erop hebt zitten kan deze dus een heel end zakken
door sluitertijd voorkeur word f zelf bepaald probeer minimaal de 2.8 te halen want 1.8 is wel een hele kleine DOF.
spotmeting/ deelmeting (ligt eraan wat voor licht er gebruikt word)

Hoop dat je er wat aan hebt wil niet zeggen dat dit DE manier is maar bij mij heeft het in ieder geval goed gewerkt.

Heel veel plezier bij de show en we zien natuurlijk graag wat foto's

Groet Bart
Why Nikon When you can Canon.

Genoeg spulletjes volgens veel mensen... Al ben ik het daar lekker niet mee eens :D.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik doe vaak theatervoorstellingen maar met jou cameraspul is het eigenlijk niet te doen vanwege het weinige licht wat er is.

Een aantal goed bedoelde adviesen die ik hier heb gezien zou ik persoonlijk niet gaan gebruiken.

1 niet flitsen. Hoe zou jij dat vinden als je daar op een podium staat te dansen????
Een band zou nog wel kunnen maar ligt er ook weer aan wat voor muziek en podium het is.

2 niet gaan rond lopen. Zelfde vraag. Hoe zou jij dat vinden en wat zou het publiek dat vinden die rustig vanuit een stoel het geheel aan het bekijken is??

3 geen f1.8 of f2.8 gebruiken vanwege de te weinige scherptediepte.

4 bouncen met een flitser lijkt mij geen optie als het in een theaterzaal is.

5 niet fotograferen als er stille momenten zijn vanwege het geluid van de sluiter. Werkt storend voor de dansers en publiek.

Wat blijft er over met jou cameraspul???
Wat kunstzinnige manier van fotograferen door met de dansers mee te pannen met trage sluitertijden zodat je "kunstzinnige" plaatjes krijgt met beweging er in.
Als er maar iets scherp te zien is op een plaatje.

Of ga gewoon lekker genieten van de voorstelling :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

sugarman schreefCOLONmet jou cameraspul is het eigenlijk niet te doen vanwege het weinige licht wat er is.
sugarman schreefCOLONgeen 1.8 of 2.8 gebruiken vanwege de te weinige scherptediepte.
Met alle respect Peter, hier wil ik toch even op in gaan.
Waarom zou het met jouw 70-200 f2,8 wel goed gaan en niet met een 50mm f1,8? Het verschil in ruisprestatie tussen de 500D en 5d is er uiteraard wel. Maar daar blijft het naar mijn idee wel bij. Ps. Met een 50mm op f2.8 op een meter of 4 is de DOF nog redelijk te doen is mijn ervaring. En als amateur is niet geschoten altijd mis. Neem de 50mm mee en kijk hoever je komt.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Hier ook met alle respect voor het cameramateriaal van de topicstarter maar nogmaals, dat gaat het niet worden omdat het daar niet voor is gemaakt.
Leuk voor buitenshoots en studiowerk maar niet voor een donker theater vanwege de beperkingen die er zijn op bv. ruis prestatie en beperkte scherptediepte.

Het is gewoon te donker in een theater en dan zit je al snel met heel veel storende ruis in de foto's met een 500D als je met een redelijke sluitertijd van tenminste 1/80s wil gaan zitten.

Ik wil niet opscheppen maar met mijn 5DMKII zit ik wel eens op 6400 ISO met een sluitertijd van 1/80s.
De 500D ken ik niet qua prestatie maar als die op 6400 ISO kan dat dan weet ik het resultaat wel te raden.

En wat ik al aan gaf over het diafragma is dat ik f1.8 of f2.8 te weinig scherptediepte vind geven en ik met de 70-200 vanaf f4 begin te schieten.
Ligt er natuurlijk ook weer aan wat de afstand is tussen mij en de acteurs maar het liefst een zo'n klein mogelijke diafragmaopening vanaf f4 tot f8.
Mijn ervaring met een grote diafragmaopening van bv. f2.8 is dat vaak de tweede persoon achter het model waar scherp op is gesteld net niet scherp is geworden en dat vind ik zonde.

Maar ik meende het wel over mijn alternatieve manier van fotograferen met het materiaal van de topicstarter.
Het is roeien met de riemen die je hebt.
Laatst gewijzigd door 6 op sugarman, in totaal 4 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

:wink:
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ik heb even meegelezen en ik kan beamen dat het niet meevalt.
Ik heb t/m de laatste show met een 400D gewerkt en dat is in het donker ook geen hoogvlieger. Wat belangrijk is, is dat je een tactische plaats moet nemen, midden in de zaal waar je met je lens in de uiterste groothoekstand het gehele podium te pakken hebt.
Probeer in M-stand te fotograferen, omdat je camera het niet altijd bij zulke omstandigheden goed weet te doen.
Zelf heb ik in iso 400 en 800 gewerkt, waarbij de sluitertijd op 1/15 diafragma op F4 zat. Hierdoor moet je echt opzoek naar de momenten waar er een rustpunt in het optreden zit. Met jou camera zou je een wat hogere iso kunnen pakken en hierdoor de sluitertijd iets opvoeren, waardoor je minder last hebt van bewegingsonscherpte.
En last but not least fotografeer in RAW, zodat je later de juiste witbalans kunt afregelen.
Ik moet wel bekennen dat mijn 24-105 wel een heerlijke lens is, ondanks dat deze begint vanaf F4.0

Doe er even een voorbeeld bij, die op deze wijze 3 weken geleden gemaakt zijn. Met mijn nu nieuwe camera hoop ik wat meer vrijheid te hebben.

Succes!!!

18079

18080

Daffiedolf

Ik zou mijn apparatuur benutten: flitsen dus!
Lens moet je ter plaatse uitproberen. Hang af van de plaats waar jij je bevindt.
Kies voor diafragmavoorkeuze (F11) i.v.m. scherptediepte en laat je 580ex het werk doen, want dat kan deze flitser makkelijk aan.
Succes!
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Daffiedolf schreefCOLONIk zou mijn apparatuur benutten: flitsen dus!
Lens moet je ter plaatse uitproberen. Hang af van de plaats waar jij je bevindt.
Kies voor diafragmavoorkeuze (F11) i.v.m. scherptediepte en laat je 580ex het werk doen, want dat kan deze flitser makkelijk aan.
Succes!
Ja en dan in burst mode terwijl iemand een rondje draait, wel lachen als ze uit hun concentratie raken en vallen terwijl je nog steeds lekker door flitst!
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
jjbstolk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2011 16:16
WoonplaatsCOLON Musselkanaal
CONTACTCOLON

Zo duidelijk dus, ik neem alle lenzen e.d. mee. EN we gaan daarmee meer een leuke avond tegemoet!

Even terug denkend heb ik daar al een keer een paar foto's gemaakt tijdens een feestje, toen stond er een aantal kinderen een "showtje"te geven op het podium. Dit is mijn zoon en die is toen aardig gelukt met flits op f/5.6 1/60sec. (500d + Tamron 55-200mm). Ik weet dat dit heel anders is dan een balletshow waar waarschijnlijk met veel lcuht gewerkt wordt, het scheelt dat het klassiekballet is waardoor het toch wat rustiger/langzaam gaat.

Afbeelding
Jasper by jjbstolk, on Flickr
Canon EOS 600d, Canon 70-200mm 4.0 L, Canon 50mm 1.8, Canon EF-S 18-55mm IS en Tamron 18-200mm, Canon 580EX ii

Flickr Foto's http://www.flickr.com/photos/jjbstolk/
Website http://www.stolk.eu
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Flitser uiteraard thuislaten, je kunt bij een klassiek ballet niet flitsen. Geniet van wat je ziet en kies je moment.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Daffiedolf schreefCOLONIk zou mijn apparatuur benutten: flitsen dus!
Lens moet je ter plaatse uitproberen. Hang af van de plaats waar jij je bevindt.
Kies voor diafragmavoorkeuze (F11) i.v.m. scherptediepte en laat je 580ex het werk doen, want dat kan deze flitser makkelijk aan.
Succes!
Schroef dan maar gelijk door naar F22, hoef je helemaal niet meer scherp te stellen en weet je zeker dat je 580ex lekkere felle flitsen geeft. :shock:
Met de 50 mm op 1.8 kun je juist gebruik maken van de kleine DOF, ik maak daar regelmatig foto's mee op podia.
Wil je meer scherpte diepte dan zet je het lensje hooguit op F4 mits de sluitertijd dat toelaat.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar