Dynamisch bereik 1d mk iii vs full frame

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Hoi allemaal,

Is er iemand die mij kan vertellen en eventueel kan laten zien wat het verschil tussen het dynamisch bereik van de 1d MK iii en bv: de eos 5d "fullframe"

Klopt het dat er bv: wit minder gauw word overbelicht en doorschijnende ramen zachter over komen?

Ik hoop dat mensen mij het goed kunnen uitleggen want ben zelf behoorlijk bezig geweest maar kan het niet 1,2,3 vinden.

alvast bedankt voor de moeite .

mvg,
Boss Hogg :wink:
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Volgens DxOMark is het verschil in dynamisch bereik tussen een 1D mark III en een 5D mark II (11.7 resp 11.9 EV op lage ISO) niet zo groot. Op hogere ISO waarden (bv 3200) zie je een verschil van ongeveer 1 EV in het voordeel van de 5D mark II.

De definitie die zij hanteren vind je hier:
Dynamic range

Dynamic range is defined as the ratio between the highest and lowest gray luminance a sensor can capture. However, the lowest gray luminance makes sense only if it is not drowned by noise, thus this lower boundary is defined as the gray luminance for which the SNR is larger than 1. The dynamic range is a ratio of gray luminance; it has no defined unit per se, but it can be expressed in Ev, or f-stops.

Zie ook Understanding Dynamic Range.
Gebruikers-avatar
Selek88
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 12:41
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Hey BossHogg,

Hier heeft Ashvin al eens een toppic overgehad volgens mij. Even zoeken op Totaalfotografie denk ik.
Hoop dat je er wat aan heb.

Groetjes
2 x 5DMKII | Canon 16-35 F2.8 L IS USM MKII | Canon 24-70 F2.8 L IS USM | Canon 70-200 F2.8 L USM | Canon EF 50 F1.8 II| Canon 580EX II | Metz 58-A1
mouthaanfotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik vind dat mijn 5D mk II het beter doet dan mijn 1D mk III.
Kan helaas niets laten zien, want ik heb geen twee vergelijkbare foto's bij de hand
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik vind het verschil extreem groot.
Misschien komt dat omdat ik heel kritisch naar mijn foto's kijk.

Ik kan wat foto's posten van het huwelijk van afgelopen weekend. Ik heb dan wel een voorbeeld van de 1D MKIII met de 16-35 2.8 en de 5D MKII met de 35 1.4L
Eigenlijk niet echt een hele goede vergelijk.

Met de 1D heb ik veel vaker uitgebeten stukken in hoger contrast dan met de 5D.

Ik geloof niet in testen van de DxO. Omdat ik ruim 60 huwelijken per jaar fotografeer en wekelijks wel een paar duizend foto's maak, kan ik daardoor het verschil veel beter zien.

Feit blijft wel dat een 1D MKIII een goede 2e camera blijft naast een 5D. Deze camera gebruik ik bijv. veel voor snelle momenten (bruidsduiven) of icm de 16.35/70-200.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

ben het daar eigenlijk wel mee eens, hoewel ik nooit huwelijken fotografeer.

Bij het voetbal wilde ik de 1D wel eens gebruiken bij groothoekwerk, maar de 5D is daar gewoon beter in. Buiten het full-frame-gebeuren (en dus meer groothoek) is er gewoon een veel beter dynamisch bereik te zien. Ook als het iso wat omhoog moet.
Dat verschil van .2 Ev van DXO klinkt gruwelijk klein, maar in de praktijk durf ik wel te zeggen dat het groter is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Dat verschil ís ook groter (volgens DxO) bij hogere ISO waarden. Zie de grafiek die je te zien krijgt als je klikt op "Dynamic Range".
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Bij 3200 scheelt het ongeveer 1 stop. Als max.
Maar daarvoor ligt het voor mijn gevoel al echt hoger.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar