[verzameltopic][determinatie] Bloemen en planten

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLONJe hebt wel mooie tuinen! :lol: Interessant lijkt me! Ik zie Neerijnen altijd vanuit de trein. Lijkt me sowieso een mooi gebied 8) Maar we dwalen wat af. Is het een korenbloem?
Ja als ik naar de bloem kijk zou ik zeggen van wel, maar de kleur ik weet het niet.

Ik had al mijn hoop op Jo gevestigd
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Roze korenbloemen zijn kweekvormen.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Wimmes schreefCOLON

Ik had al mijn hoop op Jo gevestigd
Je had het bij het juiste eind, maar hebt je laten misleiden door de kleur!
Mijn vragende zinnen hadden betrekking op de groeiplek van de plant.
Vaak zijn deze planten verwilderd. Maar vertonen na verloop van jaren(als ze het zolang uithouden) altijd sporen van de herkomst.
Dit uit zich in de grootte en/of bloemkleur.
Zoiets zul je in je eigen tuin of die van iemand anders beslist wel eens gezien hebben als deze planten aan hun lot overgelaten worden(verwildering)!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Nighteyes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 187
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 18:41
WoonplaatsCOLON Sittard

Iemand enig idee wat dit voor bloem is?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144620[/img]

Alvast bedankt!

Nikky
"Wolves have no kings"

-Nighteyes in Royal Assassin-
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

vanmiddag was ik in het bos en daar vond ik deze bloem , wie weet welke dit is zodat ik mijn foto de juiste naam mee kan geven

16437

Gebruikers-avatar
Crazyrooster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2010 18:28
WoonplaatsCOLON Emmen
CONTACTCOLON

Ik vermoed een "gevlekte aronskelk".
Canon EOS 1000D | EF-S 18-55 | EF-S 55-250mm IS | EF 50mm f/1.8 II | Fotografie Emmen | Flickr...
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Benieuwd of iemand mij kan helpen met de volgende ... prachtige bloempje het is net een bruidsboeketje in zijn eentje ...

Afbeelding
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Nigella damascaena, Juffertje-in't-groen. eenjarige bst wel ouderwetse en erg mooie plant!
Gr,JP
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Hé dank je wel!!! Ik vond hem zo prachtig ... stond ergens in een steegje waar ik langs liep vanmiddag ... :)
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Prachtig bloempje idd. Heb deze ook wel eens gezien bij mij in de buurt en vroeg me altijd af wat het was.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Ze verwilderen wel, je ziet ze (meestal) in wijken met oudere huizen. Ook de zaaddozen zijn erg mooi, ongeveer 3 cm hoog, 1 cm doorsnede ovaal/ballonvormig met lichtgroene tekening. Staan meestal op plaatsen met een gedeelte van de dag zon. Het blad is ragfijn wat eigenlijk icm de teerblauwe bloemen het geheel zo mooi maakt.
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Hier stonden blauwe en witte ... nogmaals dank je wel :)
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
kiezel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2007 10:24
CONTACTCOLON

Hoi,

Volgens mij was er vroeger een determinatie-topic op het forum, alleen kan ik die niet meer vinden. Daarom de vraag maar hier in de testcase. Mod, als je een betere plaats weet, verplaats dit topic maar hoor :P

Ik heb een foto gemaakt van een plant/struik, maar nu wil iemand weten hoe dat ding heet :shock: Wie kan mij helpen?
Omgeving: Goudse Hout, Heemtuin. Veengrond. Zonnige zijde. Nabij de vlindertuin. Half mei gefotografeerd.

Alvast bedankt!
Groet, Kiezel 8)

17678

[Mod.break JvdH] Verplaatst naar het juiste topic
-- http://kiezel.in" onclick="window.open(this.href);return false; --
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Geen idee welke plant maar de bewuste topic staat hier > http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&start=40" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Heb je meer foto's? Want hier kan ik het ook even niet aan zien...... Is het een boom? (gezien de vruchtvorm, een soort propellors) Hoe hoog is de plant, heb je foto's met een blad?

Of het is een vlinderbloemige, maar dus geen brem, gouden regen enz.

En verder is er idd al een topic voor...
Gr, JP
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
kiezel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2007 10:24
CONTACTCOLON

Hoi,

Dank voor de reacties tot dusver. Dat van de topic vermoedde ik al, vandaar mijn verzoek om dit evt. te verplaatsen.

De struik is volgens mij minstens 1,5m hoog. Andere foto's heb ik niet. Hij groeit op veengrond.

Groet, Kiezel 8)
-- http://kiezel.in" onclick="window.open(this.href);return false; --
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Al ik nog eens goed kijk is het denk ik tóch een kruidachtige. Dat veengrond gebeuren zegt in zoverre niets: heel Boskoop is veengrond en daar groeit ongeveer alles op..... Dan is het de grote vraag of deze spontaan is gaan groeien in de heemtuin of er bewust neergezet is (ivm grond / standplaats enz.) er vanuit gaand dat het idd een heemtuinplant is (dus van oorsprong uit NL) moet het haast een 2 jarige plant zijn, ik vermoed met gele bloemen. Maar rkijg de naam e rnog even niet van over de lippen...
Ik denk eerlijk gezegd richting Mosterd of andere oliehoudende planten (maar het is duidelijk geen koolzaadachtige)
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
kiezel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2007 10:24
CONTACTCOLON

Het antwoord, met dank aan het vroegevogels forum van vara.nl:
Dit is geen struik, maar een forse plant: de wede, Isatis tinctoria. Wat we zien, zijn de vruchtjes, geen blaadjes. Het is een tweejarige plant, die in het eerste jaar een wortelrozet vormt, in het tweede jaar met gele bloemetjes bloeit en vervolgens afsterft. De plant is ingevoerd als verfplant, er werd blauwe verf van gemaakt. Paul P.
Dank aan allen die de moeite hebben genomen hiernaar te kijken en mee te denken!

Groet, Kiezel 8)
-- http://kiezel.in" onclick="window.open(this.href);return false; --
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

In Luxemburg, op een beschutte plaats aan de bosrand ben ik deze bloem tegengekomen.

20930

Zo ziet hij er in zijn geheel uit.

20931

Ik ben nu al minstens 2 uur aan het zoeken op internet en in mijn boeken. maar ik kan hem niet vinden. Het moet volgens mij wel een lipbloemige zijn. Maar welke ???
Kan iemand me op weg helpen.
Vast bedankt voor het meedenken.

gr Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Is het wellicht een orchideeënsoort? In elk geval zal Jo Jennekens je denk ik verder kunnen helpen.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar