18-55mm vs 16-35mm II - Kleuren

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jerome2710
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2008 18:55
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland
CONTACTCOLON

Goedenavond,

Sinds een half jaartje ben ik een trotse eigenaar van een 16-35mm f/2.8L USM II, als vervanger voor mijn kit lens.
Vooral in het begin was ik erg enthousiast over de lichtsterkte en de snelheid van de auto-focus, iets wat nu uiteraard nog steeds zo is. Toch ben ik wat kritischer gaan kijken naar mijn eigen foto's en merk daarbij toch een aantal dingen op.

Om alles niet meteen te verklappen, zijn hier alvast vier foto's. Allen zijn geschoten op een 450D, met 1/30 en f/9, ISO200.
Ook zijn ze in JPEG genomen, verkleind in Photoshop CS5 naar max. 900 pixels en opslagen in kwaliteit 12.

17684

17685

De twee bovenstaande foto's zijn gemaakt met het standaard Picture Style. Foto 1 is genomen met de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, de tweede foto met de EF 16-35mm f/2.8L USM II. Misschien valt het niet meteen op, maar vooral aan de plant aan de linkerkant is een duidelijk verschil te zien. Foto 1 is namelijk een stuk kleurrijker dan foto 2.

Bij deze nogmaals, met een Picture Style natuurlijk; 3, 0, 1, 0.

17687

17686

Ook hier kan ik een duidelijk verschil zien.
Ik heb nog een voorbeeld, van afgelopen weekend, echter denk ik dat ik deze foto's niet op het internet kan/mag posten. Mocht er iemand geïnteresseerd zijn om mij te helpen kan ik deze wel als PM sturen.

Wat denken jullie dat hier aan de hand is? Vooral in verzadiging/kleur is een tamelijk groot verschil te zien, iets wat mij toch wel stoort..
Doe ik iets fout, eventueel met mijn instellingen? Of verwacht ik verkeerde dingen...?

Enorm bedankt!
Jerome
Canon EOS 450D + BG-E5 | Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM | Canon EF 24-70mm f/2.8L USM | Sigma APO 70-300mm f/4-5.6 DG MACRO | Canon Speedlite 580EX II + accessoires | Manfrotto 676B

http://www.jeromeanker.nl/
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mijn ervaring is dat de 16-35 2.8L II een stuk kleur echter is.
Ik heb ze beiden en ik vind de 18-55 (niet de IS) zo een mislukte lens, dat ik deze niet eens meer durf te gebruiken.

Uiteraard zal er bij een kleine diafragma en veel licht niet superveel verschil zijn, om dat je ook een goede camera hebt.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
jerome2710
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2008 18:55
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland
CONTACTCOLON

Ik ben het volledig met je eens, maar het spreekt wel de bovenstaande foto's tegen. Aangezien de 18-55 op de voorbeelden kleur echter is...
Canon EOS 450D + BG-E5 | Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM | Canon EF 24-70mm f/2.8L USM | Sigma APO 70-300mm f/4-5.6 DG MACRO | Canon Speedlite 580EX II + accessoires | Manfrotto 676B

http://www.jeromeanker.nl/
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

Is dat zo? De 18-55 heeft contrastrijkere kleuren, maar is dat ook de werkelijkheid? Natuurgetrouwer hoeft niet altijd mooier te zijn. We neigen nogal naar wat extra contrast om de boel wat op te fleuren. Zelfde soort idee zeg maar als een compact camera die bij hetzelfde plaatje waarschijnlijk nog meer contrast en kleur laat zien, omdat ie zo afgesteld staat.

Misschien (waarschijnlijk zelfs) is het resultaat van de 16-35 toch natuurgetrouwer.
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Jerome, er is een verschil tussen kleurrijker waar jij het over hebt en kleur echter waar Aestiva het over heeft.

edit: XiaoBianza is me voor.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

En ik zou de test een keer over doen met gefixeerde witbalans.
Dexter202

Wat Geert zegt.

Overigens vind ik de kleuren en het contrast ook de sterkste eigenschappen van de 16-35. Naar mijn ervaring véél beter dan de 18-55
Gebruikers-avatar
jerome2710
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2008 18:55
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland
CONTACTCOLON

Duidelijk verhaal in ieder geval! Daar ben ik blij om, ik was eigenlijk bang dat ik iets fout deed..

Een gefixeerde witbalans zal ik morgen eens doen, kijken wat daar uit komt.

Zoals ik al zei dat ik ook wat vergelijkingen van afgelopen weekend tijdens een gala bij de rode loper. Het was buiten bij zonsondergang en af en toe wat bewolking. Een collega die naast bij stond had foto's met waanzinnige kleuren, bijna extreem, die naar mijn idee zo uit de camera kwamen.
Het publiek voor wie die foto's bedoeld zijn, vinden dat erg mooi, hoor ik uit reacties. Mocht ik dat nu ook willen, is dat een kwesie van de verzadiging opschroeven in de Picutre Style, de witbalans of toch nabewerking?

Nogmaals bedankt!
Canon EOS 450D + BG-E5 | Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM | Canon EF 24-70mm f/2.8L USM | Sigma APO 70-300mm f/4-5.6 DG MACRO | Canon Speedlite 580EX II + accessoires | Manfrotto 676B

http://www.jeromeanker.nl/
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Als ik de foto's bekijk zie ik dat er behoorlijk overbelichte stukken in zitten, lijkt me beter een vergelijk te maken tussen beide lenzen met juist belichtte foto's.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Onder gelijke omstandigheden, buiten zijn de omstandigheden qua licht nauwelijks constant ;)

Als je inderdaad extreme kleuren wilt hebben dan zal je in je Picture Style idd je verzadiging omhoog moeten schroeven :)
Gebruikers-avatar
jerome2710
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2008 18:55
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland
CONTACTCOLON

Bedankt voor al jullie reacties!
Dit is het andere voorbeeld.

De eerste foto is gemaakt door mijn collega, met een Nikon D200. De tweede foto is van mij, beide komen ze zo van de geheugenkaart af. Beide op een automatische witbalans. Zelfde situatie van licht (bewolkt) en vrijwel tegelijk genomen maar met een iets andere hoek.

17961

17962

Ik kan met DPP of Photoshop nooit het resultaat krijgen als foto 1. Als ik de verzadiging opschroef worden de kleuren uitgebeten, of dit hetzelfde is als ik het op de camera instel weet ik niet.
Wat denken jullie hier van?
Canon EOS 450D + BG-E5 | Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM | Canon EF 24-70mm f/2.8L USM | Sigma APO 70-300mm f/4-5.6 DG MACRO | Canon Speedlite 580EX II + accessoires | Manfrotto 676B

http://www.jeromeanker.nl/
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Verzadiging heeft er niet veel me te maken.
De opname is iets overbelicht en gaat er al stukken op vooruit als je de "brightness" (helderheid) wat terugschroeft in ZoomBrowser of DPP.

Canon en Nikon hebben verder beide een andere filosofie over wat voor een breed publiek "leuk" vindt aan foto's.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Volgens mij maakt die andere hoek wel degelijk uit. Beide camera's meten licht op 18% grijs, als ik me niet vergis, en in de eerste heb je 'n heel stuk lichte lucht in de bovenhoek. Ergo: de rest wordt iets donkerder. Op jouw foto mis je dat, zodat de 'rest' (het onderwerp) door de camera langer belicht word.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar