Hoe een echte witte achtergrond

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Wat ik ook doe de achtergrond moet ik altijd softwarematig wit maken.
Wat doe ik;
Ik plaats een model op 1,5m vanaf de witte achtergrond.
Een van mijn 2 studioflitser richt ik op de achtergrond schuin van rechterzijde op volle vermogen (oud type kan alleen vol of half)
Ik wil hiermee geen licht in het gezicht laten vallen Dus het licht valt dan hoofdzakelijk rechts.
De 2e flitser staat links schuin voor het model op 1/2 ingesteld.
Mijn camera staat op M 1/100 f 9 Iso 100 Deze instelling heb ik op een grijskaart voor het gezicht gekozen.
Maar zo krijg ik de achterkant niet mooi egaal wit.
Wat doe ik niet goed?
Dré
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ligt niet aan jou, maar simpelweg aan de hoeveelheid licht die op het witte gericht wordt, simpelste oplossing is eigenlijk gewoon een extra kop erbij, maar aangezien jij er maar 2 hebt is wellicht een stuk piepschuim of ander sterk reflecterend voorwerp aan de linkerkant een oplossing. Zo kun je wat licht vangen wat van de ene kop komt en dit richten op de helft die niet belciht wordt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Er kan misschien ook nog 1 of 2/3 stop bij op je camera-instellingen? Dit vanwege de afwijking van de lichtmeter. De meeste Canons kunnen er met een neutrale belichting op een grijskaart 1 tot 1 1/3 stop bij hebben voordat het absolute witpunt in zicht komt ..

Grts,

Bas
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Bas,

Hé, leuk om je hier ook te zien. 8) :wink:

Zelf, zou ik gaan voor 2 stops overbelichting op de achtergrond. De achtergrond hoeft toch geen detail te bezitten, dus dat mag best puur wit zijn. Als je dan je model er een stuk voor zet, ongeveer 2 meter, dan moet de belichting op je model ook gewoon goed gaan.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wat voor lichtomvormer gebruik je op de flits voor de achtergrond?
Je zal zoals closeshooter aangeeft wellicht wat licht kunnen reflecteren, je kan ook spelen met de hoek waaronder je de achtergrond belicht.(als je geen fullbody schiet kan je ook de lamp op de grond achter het model zetten)
Je kan ook een object plaatsen tussen je lamp en model(bijv. 2 piepschuim platen in een L vorm) om te voorkomen dat je model licht vangt van de achterste lamp, het voordeel hiervan is dat je de achterste lamp wat verder bij kan draaien.

Een andere manier is zorgen dat het verschil tussen het licht wat op het model valt en het licht op de achtergrond vergroten.
Je kan dit doen door bijv. de afstand van de lamp naar het model te vergroten, maar hierdoor beinvloed je ook de manier waarop de licht op het model valt.
Ik zou persoonlijk kiezen voor een ND-filter die je voor je lamp plaatst, hierdoor verlies je licht op je "modellamp" maar win je licht met je achtergrond lamp.
Een lichtmeter zou hier wel erg handig zijn!
Laatst gewijzigd door 1 op WireWess, in totaal 20 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLONBas,

Hé, leuk om je hier ook te zien. 8) :wink:

Zelf, zou ik gaan voor 2 stops overbelichting op de achtergrond. De achtergrond hoeft toch geen detail te bezitten, dus dat mag best puur wit zijn. Als je dan je model er een stuk voor zet, ongeveer 2 meter, dan moet de belichting op je model ook gewoon goed gaan.

Benny
Bedoel je zo Benny?
Ik maak een foto van de witte achtergrond zodanig dat het histogram in het midden staat.
Daarna open ik dan het diafragma met 2 stops. Klaar
Oké?
Dré
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Ik gebruik 2 speedlite's die op mijn achtergrond zijn gericht en gebruik dan mijn studiofliter(s) om het model te belichten, dat is misschien ook een optie als je in het bezit bent van een of meerdere speedlite's .....
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

André,

- Je meet eerst op je model. Stel je meet f8.
- Nu moet de achtergrond 2 stops overbelicht worden door de andere flitsers.
- Nu meet je de achtergrond uit, en bij 2 stops overbelichten zou je op f4 uit moeten komen.

Kortom: Je stelt f8 op de camera in. Alleen de achtergrond "moet" 2 stops overbelicht zijn. Bij het uitmeten van de achtergrond kom je dan op f4 uit.

Uiteraard hoe je hierbij de sluitertijd en ISO hetzelfde: veel gebruikt 1/125 bij ISO 100.

Snap je het nog niet, vraag het gerust.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLONAndré,

- Je meet eerst op je model. Stel je meet f8.
- Nu moet de achtergrond 2 stops overbelicht worden door de andere flitsers.
- Nu meet je de achtergrond uit, en bij 2 stops overbelichten zou je op f4 uit moeten komen.

Kortom: Je stelt f8 op de camera in. Alleen de achtergrond "moet" 2 stops overbelicht zijn. Bij het uitmeten van de achtergrond kom je dan op f4 uit.

Uiteraard hoe je hierbij de sluitertijd en ISO hetzelfde: veel gebruikt 1/125 bij ISO 100.

Snap je het nog niet, vraag het gerust.

Benny
Volgens mij maak je een denkfout :mrgreen:

als het model op f8 belicht wordt , dan zal je de achtergrond op f16 moeten belichten wil je 2 stops overbelichten zoals je aangaf.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

marcel73,

Je hebt volledig gelijk! Anders zou de achtergrond donkerder worden.

Dus f16 op de achtergrond meten, André.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLONAndré,

- Je meet eerst op je model. Stel je meet f8.
- Nu moet de achtergrond 2 stops overbelicht worden door de andere flitsers.
- Nu meet je de achtergrond uit, en bij 2 stops overbelichten zou je op f4 uit moeten komen.

Kortom: Je stelt f8 op de camera in. Alleen de achtergrond "moet" 2 stops overbelicht zijn. Bij het uitmeten van de achtergrond kom je dan op f4 uit.

Uiteraard hoe je hierbij de sluitertijd en ISO hetzelfde: veel gebruikt 1/125 bij ISO 100.

Snap je het nog niet, vraag het gerust.

Benny
Bedankt, Benny
Gebruikers-avatar
Pandora
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 395
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2006 21:36
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

marcel73 schreefCOLONIk gebruik 2 speedlite's die op mijn achtergrond zijn gericht en gebruik dan mijn studiofliter(s) om het model te belichten, dat is misschien ook een optie als je in het bezit bent van een of meerdere speedlite's .....
Welke lichtcel gebruik je hier voor ?
Met de Hama blokkeert de speedlite na 1x al.
In een ander topic las ik dat de Flash Zebra.com wel werkt, heb deze besteld maar nog niet binnen.

Vandaar mijn vraag waar jij mee werkt.
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Pandora schreefCOLON
marcel73 schreefCOLONIk gebruik 2 speedlite's die op mijn achtergrond zijn gericht en gebruik dan mijn studiofliter(s) om het model te belichten, dat is misschien ook een optie als je in het bezit bent van een of meerdere speedlite's .....
Welke lichtcel gebruik je hier voor ?
Met de Hama blokkeert de speedlite na 1x al.
In een ander topic las ik dat de Flash Zebra.com wel werkt, heb deze besteld maar nog niet binnen.

Vandaar mijn vraag waar jij mee werkt.
Ik gebruik daarvoor een set Cactus V5 transceivers. Werkt perfect!
Gebruikers-avatar
Pandora
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 395
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2006 21:36
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

marcel73 schreefCOLON Ik gebruik daarvoor een set Cactus V5 transceivers. Werkt perfect!
Dat begrijp ik even niet, want je gebruikt de speetlite samen met je studioflitsers.
Als je dan de catus op je camera hebt hoe stuur je dan je studioflitsers aan?
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Óf nog meer receivers aanschaffen, óf ze mee laten flitsen met de Speedlite, in te stellen op je studioflitser ;)
Gebruikers-avatar
Pandora
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 395
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2006 21:36
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

JSnakes schreefCOLONÓf nog meer receivers aanschaffen, óf ze mee laten flitsen met de Speedlite, in te stellen op je studioflitser ;)
Aan dat laatste had ik even niet gedacht, toch zou ik liever de reportage flitsers willen aansturen door de studioflitsers.
Maar de reportage flitsers werke op IR dus zal ik een hotshoe moeten gebruiken met lichtcel en daar zit nu juist het probleem.
De Hama is zo'n hotshoe maar na een flts lopen de 430ex en 550ex vast.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@pandora je geeft zelf al aan dat de flashzebra optical slaves de oplossing is ;)
Een andere optie is de trigger van je studioflits op de zijkant van de cam aansluiten(pc sync) en je speedlite of speedlite trigger in je hotshoe, andersom kan natuurlijk ook ;)

Persoonlijk zou ik proberen om de speedlites te gebruiken voor het belichten van het model ipv de achtergrond omdat die speedlites erg hard moeten flitsen wat weer zal zorgen voor langere recycle tijden.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

WireWess schreefCOLON@pandora je geeft zelf al aan dat de flashzebra optical slaves de oplossing is ;)

Persoonlijk zou ik proberen om de speedlites te gebruiken voor het belichten van het model ipv de achtergrond omdat die speedlites erg hard moeten flitsen wat weer zal zorgen voor langere recycle tijden.
Klopt, alleen heb ik zelf niet zo'n grote softbox voor mijn speedlite(s) , dus ik kies dan voor de iets langere recycle tijden
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik loop tegen dit zelfde probleem aan. Dit heeft bij mij een aantal oorzaken. 1. ik ben een totale flits n00b, 2. ik zie kleuren niet altijd even goed.

Ik ga straks weer aan de slag met een model met een witte achtergrond. Ik neem deze tips even mee.
Wat ik zelf nog wel gevonden had in een studieboek is het volgende.
Het model moet op ongeveer 2 meter van de achtergrond verwijderd staan zodat de schaduwen niet op de achtergrond vallen. Zorg dat het model goed belicht is, met een langere sluitertijd wordt de achtergrond sterker belicht.
De achtergrond kan op zichzelf ingeflitst worden, dan wel egaal van zowel links als rechts met een iets zwaarder ingestelde flitskop. Of van 1 kant en dan met een reflectiescherm.

Klopt dit een beetje?
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

tamara3107 schreefCOLONZorg dat het model goed belicht is, met een langere sluitertijd wordt de achtergrond sterker belicht.
Als je je achtergrond met een langere sluitertijd belicht, wordt ook je model " langer" belicht met alle gevolgen van dien....

Probeer een sluitertijd van ca. 1/100 tot 1/160 aan te houden.

Meet je model op bv. F8 en zorg dat je dan op de achtergrond F16 meet
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar