macro uit de tuin, met uitleg!

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Alexander!
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2008 20:00

Hallo allemaal,

Ik zie de laatste tijd veel (macro)foto's langskomen "uit de tuin".
Omdat ik vind dat de resultaten niet altijd even best zijn heb ik zelf de camera ter hand genomen en ook eens wat geprobeerd.
En omdat ik uit een soort van idealisme vind dat anderen er iets van mogen leren heb ik bij mijn resultaat een korte uitleg geschreven over hoe de foto tot stand is gekomen.

Eerst de foto:

17004

Nu het hoe:

Deze waterjuffer zag ik op een blad aan de rand van mijn vijver.
Hij (of zei?) was net uit het water gekropen en had zich ontdaan van het oude velletje.
Het was allemaal nog maar net gebeurt want de vleugels waren nog aan het uitvouwen en uitharden.
Kortom, een mooie gelegenheid om met de MACRO-lens aan de slag te gaan, immers, wegvliegen zou hij of zei de eerste tijd zeker niet.

Ik heb de 100mm Macro gepakt en daar meteen ook maar de EF25 tussenring achter gezet.
Hiermee wordt de vergrotingsfactor ongeveer 1.4x wat mij wel aardig leek voor dit expiriment.
Nadeel van deze combo is dat de toch al beperkte scherpte diepte bij MACRO NOG veel kleiner wordt.

Mmmmmmm . . . . .

Het lijkt dat dit scherpte-diepte probleem voor deze specifieke situatie niet eenvoudig kan worden opgelost maar niets is minder waar.
Je zou dit met een statief en fotostacking kunnen oplossen maar dan heb je voor het statief met de macro sliding-plate wel 50 a 60 cm nodig onder je object.
Omdat het beestje heel kort tegen de waterkant aan zat was er voor mij geen mogelijkheid om met een statief te werken.
Het moest dus "uit de hand" gaan gebeuren hetgeen bij macro-opnamen normaalgesproken wazige en onscherpe resultaten geeft.

Ik heb gekozen voor de manier met de flitser.
Ik heb een Pocketwizzard miniTT zender op de camera geschroeft en een PW TT-Flex5 ontvanger onder mijn flitser.
Op die manier kon ik mijn flitser moeiteloos in elke stand en op elke afstand van mijn "model" plaatsen.
Je kunt het natuurlijk ook doen met een off-shoe flitskabeltje als je geen draadloze triggers voor je flitsers hebt.

Met een flitser heb je de mogelijkheid om t.g.v. de extreem korte flitstijd zaken die bewegen "stil" te flitsen, vandaar mijn keuze hiervoor.
Bovendien heb ik op die manier heeeeel veel licht ter beschikking waardoor ik met een behoorlijk klein diafragma (= groot getal) kan werken om de scherpte diepte op te krikken.

Ik heb gekozen om het diafragma naar F13 op te schroeven. Ik wilde geen nare aberaties t.g.v. een te groot diafragma dus ben ik niet verder gegaan dan F13. (Het kan nog wel iets hoger maar ik wilde op nummer zeker gaan)

Omdat ik ook wat omgevingslicht wilde vangen (wat de achtergrond maakt) heb ik gekozen voor 1/8 sec. sluitertijd.
Door mijn zeer waarschijnlijke beweging in die 1/8 sec zou de achtergrond daarmee ook gegarandeerd wazig worden.

Na het eerste proefshot bleek dat de foto toch nog wat onderbelicht was. Ik heb toen de ISO naar 400 verhoogt.
Het volgende shot was goed belicht maar wel erg "raar" qua belichting.
Ik heb dit opgelost door de flitser nu voor het beestje te houden en boven het beestje een wit A4 velletje papier te houden.
Zo kon ik het licht uit de flitser via het witte velletje papier van boven en gedeeltelijk van achter op het beestje laten weerkaatsen.
En kijk, na het derde shot was de bovenstaande foto het resultaat.

Oja, de instelling op de flitser was 1/2 power. Met een afstand van 10 cm tot de juffer nog genoeg power om het arme beestje de eerste 2 uur lasogen te bezorgen . . . .

Groet,

Alexander!
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

Kijk, dit zijn pas post waar we wat aan hebben :-) Mooie foto ook!

Je laatste zin zou ik alleen even weghalen, om een eindeloze discussie te voorkomen.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Lekker dan, zit je ff lekker uit te deuken van een vorig leven, zit er al een gek met een flitslicht in je ogen te flitsen. :lol:
Mooie plaat met goeie uitleg. :wink:
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

Leuk verhaal!

Helaas vind ik de foto niet zo goed gelukt.
De foto is wel scherp maar de compo is niet echt lekker gekozen.
Voor mij is dat een deal breaker....
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Super mooi, en ik vind het geweldig wat je aan bijdrage levert. Zo kan iedereen er iets van leren. Ipv alleen kijken en proberen na te doen.

Hulde!!! Ook voor de foto.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Dank voor de duidelijke uitleg. Hier hebben we wat aan!
Gebruikers-avatar
Oehoeboeroe
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2007 19:01
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Mooi resultaat en vooral een prima uitleg!!! Daar kunnen we nog wat van leren!
Lichtwerkerjeroen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2009 21:03
WoonplaatsCOLON Putten
CONTACTCOLON

Ik vind het een mooie plaat die je hier laat zien.
Het commentaar wat eerder op je compo wordt gegeven vind ik jammer; dit is nu bepaald niet een model dat even een stapje naar links of rechts zet, en je zal ws. ook geen mogelijkheden gehad hebben om zelf een andere positie in te nemen, anders hadden we dat wel teruggezien.
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Ik vind het commentaar op de compositie gewoon goed. Ik wring me ook altijd in allerlei bochten om insecten te fotograferen. De omstandigheden zijn altijd anders, dus het zou best kunnen dat hij geen andere positie in kon nemen. Dat zorgt er dan alleen niet voor dat de compositie perfect is, en daar mag wat mij betreft gewoon commentaar op gegeven worden.
Foto had wat mij betreft ook zonder flitser kunnen worden genomen.
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

De kop van de vuurjuffer staat er heel mooi en scherp op en de uitleg is interessant. Je hebt duidelijk veel tijd en moeite gestopt in deze foto én de uitleg.

Niettemin sluit ik me aan bij de kritiek van enkele van mijn voorgangers: de minder geslaagde compositie, de afgesneden pootjes, de (flits)reflecties en de achtergrondruis (hoge ISO?) doen afbreuk aan de kwaliteit van de foto. Ik vraag me toch af of je zonder tussenring, flits en een lagere ISO niet een minstens even goed resultaat had kunnen bekomen. Om dezelfde vergroting te krijgen, had je dan wat moeten croppen. Nefast voor de kwaliteit? Ongetwijfeld, maar niet noodzakelijk méér dan nu het geval is. Misschien kon je ook gewoon dichter bij je onderwerp komen.

De juffer is volgens mij geen pas uitgeslopen exemplaar. Daarvoor heeft hij al te veel kleur. Als de vleugels in dit stadium niet keurig zijn uitgevouwen, gaat het om een min of meer mislukt of beschadigd exemplaar. Dat zie je wel vaker.

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

mooie foto, ga mee met al het voorgaande commentaar met een kleine aanvulling. Verander even "zei" in "zij" . Zij is vrouwelijk, zei is verleden tijd van zeg..... :roll:
Laatst gewijzigd door 1 op martinus, in totaal 6 keer gewijzigd.
rikkerdeklik
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 113
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2009 08:14

Bedankt voor de heldere uitleg. De foto is prachtig scherp en heeft mooie kleuren. Wat dat betreft: top!

Maar... (er is altijd een maar) ik vind de compositie ook niet zo fantastisch. Daarnaast bevat de plaat vooral links boven iets te veel ruis naar mijn smaak. Niet direct storend, maar het viel me wel op.

Persoonlijk, maar dan gaat het niet meer over de foto, stoor ik me wel een beetje aan de manier waarop je je post plaatst.
Het lijkt alsof je er van uit gaat niets meer van anderen te kunnen leren, maar alleen nog maar vanuit jouw kennis en kunde een bijdrage kunt leveren aan onze ontwikkeling.

Voor mijzelf sprekend ben ik daar ook van overtuigd, want deze kwaliteit haal ik by far nog niet.

Hopelijk interpreteer ik (delen van) je tekst verkeerd en bedoel je het niet zo...
De vrijheid van de fotograaf zit gevangen in de kaders van zijn foto.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zo kwam'ie op mij ook over, eerlijk gezegd. Een tikkeltje belerend. Je zegt dat ook letterlijk: de foto's van anderen vindt je minder (dan die van jou), en de rest van het forum mag wel leren van wat jij laat zien. Hopelijk goed bedoeld, maar niet zo aardig.

Dan de foto: de compositie vind ik prima, maar de beperkte scherptediepte vind ik dan weer minder. Ik had liever alles scherp gehad. Zo zie je maar dat alles persoonlijk is (en juist daarom komt de openingstekst niet zo fijn over).
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

De kop staat er mooi op maar iets meer kijkruimte was denk ik mooier geweest.
Jammer dat de pootjes er net niet helemaal op staan, oogt nu wat afgesneden.

Net als mijn voorgangers vind ik de eerste drie zinnen van je post niet echt positief overkomen.
Waarschijnlijk bedoel je het anders maar dan had je het ook beter iets anders kunnen formuleren. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Alexander! schreefCOLON Het moest dus "uit de hand" gaan gebeuren hetgeen bij macro-opnamen normaalgesproken wazige en onscherpe resultaten geeft.
Bedoel je dit in het algemeen of naar jezelf toe.
Het eerste is gewoonweg niet waar en naar jezelf toe moet je de kritiek ook aanpassen want ook zonder statief is het je prima gelukt! :D :D
Ik ben alleen geen fan van werken met kunstlicht! Had het in jouw specifieke situatie niet met natuurlijk licht gekund?

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Alexander! schreefCOLONOmdat ik vind dat de resultaten niet altijd even best zijn.....
...vind dat anderen er iets van mogen leren
Ik vind dit een behoorlijk arrogante aanhef van je topic. Niet dat ik jouw probeersel niet mooi vind. De foto vind ik best netjes gelukt. Maar kijk eens in de map SC > Macro. Hier vind je foto's die naar mijn mening mooier zijn dan die van jou.
Wat betreft jouw probeersel. Ga zo door.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

@ Bas: +1
Qua arrogantie dan....de foto vind ik niet zo geslaagd; ik vind m qua kleuren niet zo mooi, maar dat is persoonlijk, maar qua compositie vind ik m niet echt doordacht....
De belichting vind ik wat hard overkomen, met hier en daar wat overbelichte plekjes, en ik mis toch wat natuurlijke schaduwen...
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ga met mijn voorgangers voor wat betreft de toon en arrogantie in het begin van je post. Voor wat betreft de foto kan ik zeggen dat ik betere heb gezien, ben het eens met beasar dat je een keer rond moet gaan neuzen in SC!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Jammer dat je zo 'arrogant' over komt. Het was wellicht niet zo bedoelt.
Ook jammer dat je niet meer reageert op al je reakties die je hebt gekregen.
Dus dan reageer ik ook maar niet meer op je foto. :wink:

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

Goeie uitleg van de foto , daar hebben we wat aan.
Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar, ik vind dat ieder zijn eigen stijl moet houden of een ander hem mooi vind of niet , jij bent de fotograaf en als JIJ hem geslaagd vind is het een geslaagde foto, en natuurlijk heb je technisch goeie en slechte fotos .
Over jou foto, ik vind hem gaaf maar je compositie niet zo , je hebt boven aan nog zeeën van ruimte terwijl je onder net dat stukje mist waar hij de achterste poot mooi om het blad heen krult ,erg jammer.
verder wel een mooie plaat hoor.
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar